DVDEgymásra nézveKránicz Bence
Magyar, 1982. Rendezte:
Makk Károly. Szereplők: Jadwiga Jankowska-Cie¶lak, Grazyna Szapolowska, Jozef
Króner, Andorai Péter. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és
Filmintézet. 104 perc.
„Aki az igazságot ki
meri mondani, az buzi.” Ezzel a mondattal foglalta össze 1982-ben Spiró György,
hogy szerinte mi Makk Károly filmjének legfőbb állítása. Spiró a Filmvilágba
írt kritikájában az idézett tétel alapján gyakorlatilag szemétre valónak ítéli
az Egymásra nézvét, és ha tényleg ez
volna a film tanulsága, úgy valóban kínos, hazug és védhetetlen fércművel lenne
dolgunk.
Spiró szövege
elgondolkodtató, de több mint harminc év távlatából úgy tűnik, a premier idején
az akkor tabusértőnek számító alaphelyzet megemésztése – két nő egymásba
szeret, sőt közös ágyjelenetük is van! – mintha túlságosan lefoglalta volna az
ítészek műértelmező energiáit. Talán mondhatjuk, hogy az idő Makkot igazolta,
és az Egymásra nézve lényegéről a
Spiróénál többet mond egy másik sommás megállapítás, a lapszerkesztő Erdős
elvtársé, aki a film elején rezignáltan közli az egyik hősnővel: „A szív arra
való, hogy megszakadjon, Lívia.”
A filmet nézve valóban
megszakad a szív, mert a hősök, miként a tragikus románcokban általában,
egyszerűen képtelenek a boldogságra, és az az érzésünk, a sorsukat nehezítő
külső körülmények nélkül sem alakulhatna tartós párkapcsolattá héjanászuk. Az
izgága, neurotikus újságíró, Szalánczky Éva elcsábítja a rideg katonatiszt
férje mellett sínylődő kolléganőjét, de ebben a csábításban nemcsak az igaz
szerelem mágneserejét, hanem Éva akarnokságát is felismerhetni: csak azért is
megszerzem, akit akarok! Lívia pedig bárkinek örül, aki mellett rövid időre
megfelejtkezhet szeretetlen férjéről – utalnak is rá, hogy Éva előtt az Igazság
nevű lapnál dolgozó nőcsábász riporterrel is viszonya volt, de legalábbis
sokatmondóan üldögéltek együtt füstös presszókban.
Persze külső nehézségből
is akad bőven, elsősorban a leszbikus kapcsolat botránya. A nőszerelmet a
korabeli magyar társadalomban bornírt értetlenség és gyanakvás övezte, ahogy
azt Blindics őrnagy tétova kérdései is mutatják. „Mit csinálnak maguk az
ágyban?” – faggatja Líviát az őrnagy, és zavarát a valóság visszhangozza. Báron
György ismeri be egy másik korabeli filmvilágos kritikában: Makk filmje előtt „nehezen
tudta elképzelni, hogy az azonos neműek szerelme ugyanolyan teljes, izgalmas és
harmonikus lehet, mint a különneműeké.”
A ma már csak a
történetbeli kontextusába visszavetítve botrányos, viszont továbbra is
bonyolult és szép szerelmi kapcsolat mellett kevésbé izgalmas az Egymásra nézve közéleti szála, amelyben
Éva és Erdős elvtárs vívják meg a maguk csatáit cenzúra, 56 és igazmondás
dilemmáiról. Akkoriban bátorságra vallott, hogy 56-ot forradalomnak nevezik a
filmben, ám Makkot nem igazán érdekelhette a politikai háttér. A románcról akart
mesélni, bizonyára ezért is hagyta el az intellektualizáló-modernista
nyomozáskeretet az alapanyagként szolgáló Galgóczi Erzsébet-kisregényből.
Extrák: Gelencsér Gábor
beszélgetése Makk Károllyal és Andor Tamás operatőrrel, amelyből sokat
megtudunk arról, milyen ambíciókkal és munkamódszerrel látott neki a rendező a
filmnek; előzetes.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 3 átlag: 7 |
 |
|