KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
   2015/szeptember
LÁZADÓ IFJÚSÁG
• Baski Sándor: Okkal lázadók Zöld rebellisek és cyberforradalmárok
• Sepsi László: Az ellenállás hasztalan Nima Nourizadeh: BeSZERvezve
• Varró Attila: Világot jelentő deszkák Larry Clark kamaszai
• Sándor Anna: Kertvárosi választások John Green: Papírvárosok
• Jankovics Márton: Ballagás előtt Jake Schreier: Papírvárosok
HIROSHIMA ÁRNYAI
• Andorka György: Lidércfény Hiroshima: A Manhattan-terv
DIGITÁLIS REALIZMUS
• Margitházi Beja: Kamera-szoftver hibridek Franchise-ok és digitális effektjeik
• Kránicz Bence: Kétbites Kalibánok / Digitális félelmeink Chris Columbus:Pixel
• Soós Tamás Dénes: A forradalom után CGI és Hollywood
• Sepsi László: A szabadság határai Műfajelmélet és számítógépes játékok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: Szerdai gyerek Beszélgetés Horváth Lilivel
• Sípos Júlia: Az öreg tölgy krónikája Beszélgetés Molnár Attila Dáviddal
• Bernáth László: Mikrokozmosztól az Univerzumig Tudomány és film
• Murai András: Képszűkítés, újrateremtés A Saul fia és a „holokausztfilm” kódjai
• Kozma György: Halott fiúk Saul fia – másképp
• Kozma György: Halott fiúk Saul fia – másképp
ÚJ RAJ
• Simor Eszter: Mágikus dokumentarizmus Mark Cousins
• Pernecker Dávid: A hülyeség szabadversei Adam McKay
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Jubileumi válságok Karlovy Vary
• Csiger Ádám: Transzilván gótika TIFF – Kolozsvár
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Toleranciaburger Bob burgerfalodája
KRITIKA
• Sághy Miklós: A másság és a hatalom Meleg férfiak, hideg diktatúrák
• Kovács Kata: Arcok a párnán 45 év
• Varró Attila: Párhuzamosok találkozása Guy Ritchie: Az U.N.C.L.E. embere
MOZI
• Gelencsér Gábor: Csendes szív
• Vincze Teréz: 1001 gramm
• Forgács Nóra Kinga: Tízezer km
• Kovács Kata: Suite Française
• Andorka György: Az Eichmann-show
• Varró Attila: Abszurd alak
• Tüske Zsuzsanna: Az ajándék
• Soós Tamás: Önkívület
• Huber Zoltán: Kész katasztrófa
• Simor Eszter: Mélyütés
• Baski Sándor: Fantasztikus Négyes
• Kránicz Bence: Mission: Impossible – Titkos nemzet
• Csiger Ádám: Irány a bárka!
DVD
• Gelencsér Gábor: Utazás a koponyám körül
• Kránicz Bence: Kegyes hazugság
• Soós Tamás Dénes: Az Almanach projekt
• Soós Tamás Dénes: A megváltás
• Pápai Zsolt: A Heineken-emberrablás
• Tosoki Gyula: Az élet dala
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A megváltás

Soós Tamás Dénes

The Salvation – dán-angol-dél-afrikai, 2014. Rendezte: Kristian Levring. Szereplők: Mads Mikkelsen, Eva Green, Jeffrey Dean Morgan. Forgalmazó: Bontonfilm. 92 perc.

 

 


Ritka jószág manapság az ilyen film. Bosszúwestern, ráadásul csatakos és szikár, bármiféle idézőjel, kikacsintás és irónia nélkül. Csupa akció, fordulat és 90 perc az egész. Ha az ötvenes években készül, Budd Boetticher, ha a hetvenesben, Clint Eastwood, ha pedig Olaszországban, akkor Sergio Leone rendezi. A megváltás ugyan Dániában fogant és Dél-Afrikában forgott, de ezt csak a stáblistáról lehet leolvasni. A dánok bevándorlása, az európaiak integrációja, a vadnyugat rasszizmusa csak megpendített, majd a nagyon is amerikai sztoriért félretolt témák a filmben. Jon, a dán exkatona már hét éve dolgozik az újvilágban, mikor végre áthozathatja családját – hogy aztán a Black Creekbe vezető postakocsiúton egy frissen szabadult fegyenc rögtön megerőszakolja a feleségét. Jon revansa ádáz és sebes, amit persze nem díjaz a megölt erőszaktevő bátyja, a Black Creeken élősködő tábornok. Innentől mintha a Délidő és a Hét embert, az utolsó szálig cinikusabb kiadását látnánk: a Délidővel ellentétben a közösség már nem tétlen, sőt az életét mentve szolgálja ki a kiskirályt, és gondosan indokolja, ideologizálja a gyáva, de racionális tetteit. Fel is merül a morális kérdés – hány bárányt szabad feláldozni, hogy megmentsd a nyájat? –, de a film az erkölcsi dilemma helyett inkább a kiszolgáltatottságot érzékelteti velősen: a kisemberét és a nőkét a pőre erőszakkal szemben. A megváltás, mint minden tisztességes B-western, csak szőrmentén, két pisztolylövés között veti fel, amit erkölcsről, vadkapitalizmusról, olajspekulációról, sovinizmusról gondol. Eredetiségnek, egyéniségnek tökéletesen híján van, de egyébként minden stimmel benne: a hangulatfestő erő, a szolidan srófolt feszültség, a kimunkált képi világ. És persze a szereposztás: Mikkelsen mint hallgatag és nem túl hősies bosszúálló, Jeffrey Dean Morgan mint whiskymarta hangú, Ószövetségből menesztett zsarnok, és persze Eva Green, a kivágott nyelvű „hercegnő”. Ezúttal mellbedobás nélkül, szótlanul játszik, és ahogy megerőszakolva, de egy femme fatale elszántságával áll a szellemváros lángoló főutcáján, visszakövetelve saját, elrabolt életét, az épp némajátéka révén marad emlékezetes. Ha egy másik vadnyugatra születik, talán Furiosának is hívhatnák.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/09 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12399