Magyar MűhelyTudomány és filmMikrokozmosztól az UniverzumigBernáth László
Kollányi Ágoston, Homoki-Nagy István, Bodrossy Félix… A magyar ismeretterjesztő filmnek is volt aranykora, csak épp elfelejtettük.
Látni az áttetsző test
áttetsző ereiben a vér első hullámát, az izomcsomó, a szív első összehúzódását,
Beethoven áradó, lüktető zenéjére vértestek indulnak útnak, gerincvelő
vastagszik, évezredek biológiai fejlődését pillanatok alatt járjuk végig, hogy
aztán a diadalmas dallamokra, megszülessen az élet, egy kiscsibe képében.
Csupán néhány perces film a Nyitány –
mindössze 260 méter hagyományos celluloid-szalag –, de ma is vetíthető lenne az
Állatorvosi Főiskolán, mint szenzációs mikrofelvételekből álló oktatófilm. Készítése
idején, 1965-ben csak mozikban láthattuk – a televíziózás előtti világban
éltünk, nem voltak még tudományos tévécsatornák – és páratlan vizuális és
érzelmi élményként éltük át.
Ahogy a magyar népszerű-tudományos
filmről – sok országban sokféleképpen nevezték ezt a műfajt –, a kor
legtekintélyesebb szakembere, Jean Painlevé írta: „A magyar filmek számos
sajátosságainak egyike, hogy tudományosan precízek, hasznosak és van bennük
valami költői harmónia.”
Nem árt itt, mindjárt az
elején, kicsit közelebbről megvizsgálni a műfaji meghatározást. Kétségtelen,
nem könnyű különbséget tenni, az egyszerű, didaktikus oktatófilmek, a tudományt
népszerűsítő munkák és a tudományos filmezés között. Ráadásul sokszor akár
össze is moshatók ezeket a definíciós határok. Az oktatófilmek általában
iskolák, vagy tanfolyamok számára készülnek, hogy megkönnyítsék az adott téma (részterület)
megértését. Néha azonban ez úgy is sikerülhetett, hogy a mű alkalmassá lett az
oktatásban részt nem vevő, laikus, de érdeklődő nézők számára is. Ami azt is
jelenti, hogy bizonyos tudományágat népszerűsítettek. Végül, de nem utolsó
sorban, az is előfordulhatott, hogy az oktató, vagy általában népszerűsítő
filmek bizonyos részleteit a tudományos vizsgálatoknál is hasznosították. És
fordítva: a tudományos célokból felvett anyagot oktatásra és népszerűsítésre is
használták.
Az előbb, a Nyitány apropójából már szó esett arról
is, hogy a valójában a nagyközönség számára – a kommentár helyett zenével –
készült filmet, az állatorvosok, vagy bármiféle, a zoológiával foglalkozó
szakemberek előtt, nagy haszonnal vetítsék. Ha ez a három műfaji dimenzió ilyen
közel áll egymáshoz, érdemes szőrszálhasogató módon, külön-külön foglalkozni
velük? Azt hiszem igen, mert a készítés céljának meghatározása alapján
dönthetjük csak el egy mű minőségét, szakszerűségét, vagy éppen az érzelmi
hatását.
Nálunk is szinte azonnal
használni kezdték a filmet a tájékoztatás, az oktatás, a természeti
érdekességek bemutatására. Már a XX. század első évtizedében több jelentősebb oktatófilm
született. Az egyik egészségügyi témában készült. Bemutattak egy kórházi ágyban
fekvő, tíz éves forma kisfiút, amint egy orvos felemeli a kezét és az, mint a
kő visszazuhan az ágyra. A lábát sem képes mozgatni. A feliratos szöveg
elmondja, hogy a kisfiú milyen súlyos ízületi betegségben szenved. Ám találtak
gyógyszert erre a betegségre, amellyel elkezdték a kisfiút kezelni, és néhány
hét múlva, amint a filmképen is láthatjuk: egy kicsit imbolyogva ugyan, de önállóan
feláll.
Az oktatásügyben hamar
felfedezték az ilyen típusú filmekben rejlő lehetőségeket. Elég hamar sok 16
milliméteres vetítőgép került az iskolákba, ahol több-kevesebb
rendszerességgel, a megfelelő órák kereteiben, a tanárok kommentálásával
vetítették is ezeket a munkákat. Nagy szerencse, hogy a Vallási és Közoktatási
Minisztérium által gyártott filmek mellett egy bankcég is készítetett hasonló
műfaji filmeket. Ezek közül talán a legérdekesebb az, amelyik – alig néhány
évvel az elmélet megszületése után – filmet készítettek Einstein relativitáselméletéről,
amikor még nem volt hangja a filmszalagnak. Szellemesen találták meg az elvont
téma illusztrálását képileg: egy vonaton a mozgó test fizikai állapotát
állították szembe – a látszólag – mozdulatlan természettel.
Jellemző, hogy – igaz,
ez már 1943-ban történt – a Székesfőváros kiadott az iskolák számára egy
jegyzéket a felhasználható filmekről és ebben már 260 cím szerepelt. Rendkívül
változatosan: közlekedés, balesetvédelem, csatornázás, kikötő, vízgazdálkodás,
hogyan készül az újság – és hasonló témákban.
Magam, mint kisiskolás
az 1930-as – 40-es évek elején, egy jóformán felszerelés nélküli, úgynevezett
polgári iskolában, ahol a színes kréta ünnepi alkalmakkor került a táblára, már
rendszeresen láthattam filmeket az órákon. Az első ugyan, ami máig meghatározó
élményemmé lett, nem ebben a műfajban készült, hanem egy „ős-scifinek” is
mondható kis produkció volt. Egy feltalálóról szólt, akit a vekkerórára szerelt
toll ébreszt, fel sem kel az ágyából, mert egy kis bronztehén tőgye alá bögrét
tud tenni és a tehén farkát nyomogatva, folyik a tej. Közben a hővel fúvatott kotlós
tojik egy tojást, ami rögtön belegurul egy lábos, tűzön forró vízbe – és így
tovább.
A Főváros által kínált
jegyzékben természetesen sok néprajzi tematikájú munka is szerepelt. (Az egyes
tájegységek viseleteiről, szokásairól, táncairól.) Ám az ilyen témájú
legjelentősebb munka, egy valójában játékfilmnek készült produkcióban került
elő. Ez az 1936-ben készült, a közönség elé 1938-ban került Hortobágy című film volt. Ugyanakkor
nemcsak néprajzi, hanem zoológiai filmnek is tarthatjuk, hiszen a Hortobágyon
található szinte minden állatfajta hosszan szerepel benne a bárányoktól,
kecskéktől a disznókig, és a marhákig, de természetesen a főszerep – minden
értelemben – a lovaké. Hogy akár zoológia munkának is tekinthetjük, azt
leginkább egy roppant nagyhatású jelenetsornak köszönheti. Lefilmezték ugyanis
az elejétől a végéig egy kiscsikó születését.
Ha belegondolunk, a Nyitány előfutára ez a jelenetsor. Itt
is egy új élet világra jövetelének csodáját éljük át. (Utólag csak azt nehéz
megérteni, hogy az állami cenzúra 1936-ban, miért vágatta ki ezt a nagyszerű
jelenetsort a filmből. Feltehetően némi prüdériából, nehogy a gyerekek szeme
elé kerüljön: mi történik a szüléskor. Ámbár ez nem gyerekek oktatására készült
film.)
Az egész film azonban a
néprajzi jellegű anyagoktól lesz gazdag és hatásos. Nem csoda, hogy a magyar
értelmiség, főleg a művészek, őszinte lelkesedéssel fogadták a filmet.
(Amelyből még egy jelenetsort kivágattak, amikor egy a viharban vasrúd által
agyonütött lovat a dögtemetőbe visznek és eltemetnek. Állítólag az volt a
kifogás, hogy túlságosan hasonlít az emberek temetkezési szokásaira. Hogy ez
miért lehetett baj, azt nehéz kitalálni.) Az elragadtatott kritikák közül
érdemes egy rövidet ideidézni Márai Sándortól, aki nem is kritikát írt, hanem
egy publicisztikában értekezett a film erényeiről.
„Íme egy film, amihez
mindent magyarok adtak össze, s végül mégis egy osztrák volt az aki megérezte,
lefotografálta, összeállította az első mozgóképet, amely szűkszavú
drámaiságában, primadonnamentes egyszerűségében, megéreztet valamit egy nép
sorsáról.” (Hölleringgel módom volt személyesen találkozni idős korában
Londonban, ahol egy háromtermes mozit vezetett. Nála mutatták be és vitte
sikerre Jancsó Szegénylegényekét.
Nekem azt mesélte el, hogy az első világháború idején katonaként fordult meg a
Hortobágyon és már akkor elhatározta, hogy erről neki filmet kell készíteni.)
Vitathatatlan erénye a
magyar népszerű-tudományos műfaj művelőinek, hogy bárhonnan jöttek, az élet
születésének kiemelten fontos szerepet szántak a műveikben. Pedig nagyon
különböző helyekről érkeztek.
Homoki Nagy László
például, aki a műfaj hazai felfutásának talán első nagy alakja volt, mondhatni egyenesen
a természetből érkezett a filmgyártásba. Előzőleg ugyanis ornitológiával és
madárfotózással foglalkozott.
Amikor az 1950-es évben nem
csak önálló stúdiót kapott a műfaj, hanem
kitűnő vezetőt is. Deák György nem
akármilyen életpálya után érkezett a Könyves Kálmán úti stúdióba. (Valaha itt
is játékfilmek készültek, később is forgatott itt például Jancsó játékfilmet,
de itt kapott helyet a dokumentumstúdió és később a Katonai stúdió is.) Az új
stúdió vezetője antifasiszta ellenálló volt a második világháború idején,
elfogták és ki is akarták végezni valahol egy erdő szélén. Szerencséjére a lövések
nem voltak halálosak, Deák túlélte a saját kivégzését. Két dologhoz volt kivételes
érzéke: az egyik az emberek megítélése, tehetségük felfedezése, a másik a
témaválasztékból arra adni az áldását – s persze a stúdió pénzét – amiben
fantáziát látott. S mindkét tehetsége sikereket hozott. Haláláig nála készültek
a jobbnál jobb népszerű tudományos filmek. Ő hívta meg Homokit, majd a
fizikatanár Kollányi Ágostont, és ő látott fantáziát a mikrofilmes Vadász János
„tojásfilmjében”, ahogy a Nyitányt
gyártás közben nevezték. Schuller Imre első sorban operatőr volt, később
kezdett rendezni, Vancsa Lajos talán az egyetlen, aki végig – nagyszerű –
operatőre maradt a műfajnak.
Az eredetileg jogász
diplomát szerzett Homoki Nagy az államosított filmgyár stúdiójában
természetesen először – régi szakmájához híven –, madaras filmeket készített. (A Kisbalaton madárvilága, A löszfalak madarai, Egy kerecsensólyom története.) Igazán
nagy sikerét azonban az 1953-ban készült Gyöngyvirágtól
lombhullásig című filmjével aratta. Dramaturgiai módszere első sorban a természet
törvényeinek drámai bemutatása volt. A korábbi természetfilmektől eltérően –
később is, szinte máig tapasztalhatjuk ezt, például a megfigyelt mongúzok még
emberi neveket is kaptak – nem antropomorfizálta az állatvilágot. Egyszerre
mutatta be a túlélésért folytatott állandó harcukat, még a növényvilágban is,
és az átmenetet jelentő harmóniákat. (Például a róka és a tyúkok közötti „drámát”,
majd azt, amikor egy sólyom vadászik a rókára.) A koronát azonban a már valóban
antropomorfizált hangnemben írt narrátori szöveggel érte el, különösen úgy,
ahogy ezt Sinkovits Imre mondta a film alá. Ennek aztán olyan sikere volt, hogy
a rádió szilveszteri műsorában – amit akkor az egész ország hallgatott – az
volt a humor forrása, hogy Budapest éjszakai életét olyan szöveggel mutatták
be, ahogy azt a filmben megismerhettük, és természetesen ezt a szöveget is
Sinkovits Imre mondta el.
A másik jeles
személyiség, aki az államosítással létrehozott stúdióba került az Kollányi Ágoston,
aki matematika- fizika szakos tanári diplomája mellett már egyetemista korában
érdeklődött a művészettörténet, az irodalom, a képzőművészet iránt. Kezdetben
ugyan, talán Homoki hatására is, természetfilmeket készített. (Hegyek mozdulnak, Akvárium, Vadak az árban,
Aggtelek.)
Szerencsére a
stúdióvezető Deák György nem tartotta sokra a maga idejében mindenre kiterjedő
tervgazdálkodást. Bizonyára ő is beadott éves forgatási terveket, mert az
kötelező volt, lehet, hogy meg is csináltatta az abban leírt filmeket, de ha
munkatársai valami eredeti ötlettel álltak elő, és abban fantáziát látott, kész
volt terven kívül áldását – és pénzt - adni – a produkcióra.
Így készült Kollányi
talán legeredetibb filmje az Egy
másodperc története. Amelyhez hozzá sem kezdhetett volna, ha nem kapja kölcsön
a Honvédségtől azt a speciális felvevőgépet, ami a normál filmkockák
másodpercenként 24 képkockájával szemben sokkal gyorsabban pörgött. Így amikor
a vetítés során a normál sebességgel mutatták a felvett mozgásokat – néha félelmetes
– lassúságban válnak láthatóvá. Ezzel a katonai géppel például le tudtak
filmezni puskagolyót, amint kirepül a csőből és célba talál.
A kölcsönkapott
kamerával Vancsa Lajos kitűnő képeket készített a Budapesti Állatkertben. Az Egy másodperc története ugyanis egy valóságos
eseményt használt fel ötletként. Azt történt ugyanis, hogy az Állatkertben
valahol egy fel nem robbant bombát találtak, amit nem lehetett elszállítani. Ott
helyben kellett felrobbantani, ezért elvitték onnan az állatokat. Ez adta az
ötletet Kollányinak, hogy – mesterségesen – megismételje a robbanás hangját és
közben megfigyelje ezzel a speciális kamerával, hogyan reagálnak erre a
számukra szokatlan hanghatásra az állatok. Egy forgatási napon személyesen is
jelen lehettem, éppen amikor a talán legkisebb állatot filmezték: egy békát. Ahogy
később a kész filmben, lassítva láttam, igazán szép, ívelt ugrást produkált. De
mi volt ez ahhoz képest, ahogy a flamingócsapat elkezdett rohanni a vízen, hogy
felszálljanak. Vagy amikor a majmok ijedtükben átugrották a nem is olyan kis
ketrecet az egyik végéből a másikba. Ennél a résznél Kollányi becsempészett egy
kis tudományosnak is mondható ismeretet: látjuk, hogyan mozognak az ugrás
másodpercében a majmok láb, kar és hátizmai. Ahogy Kollányinál szokás volt: a
tudományos információ nagyon szép látványban jelent meg a szemünk előtt. Akkor
is, amikor eredeti szakmájában, a fizikával foglalkozott és gyönyörű ábrákat
állított elő a mágnes működésének bemutatásakor, vasreszelékekkel. Vagy ahogy
az Egy másodperc történetében egy
vízcsepp felemelkedik, majd visszahull a sima vízfelületre. Akkor fordított
antropomorfizálásnak is felfoghatjuk például az Egy másodperc… több, esztétikailag is gyönyörű állati mozgását.
Gyakran, mintha az emberi tánc alapelemeit látnánk. Pontosabban talán inkább az
azonosságokat a természet és a benne élő ember mozgásainak azonosságát
fedezhetjük fel.
Kollányi meglepő módon
ezután egy kitűnő képzőművészeti filmet forgatott Szőnyi István festőművészről.
Annyiban hasonlított ez a munkája a szokásos művészportrékra, hogy itt is
nyomon követhetjük, ahogy a festő dolgozik a maga anyagaival, a színekkel,
ecsettel, ám az egész mégis más, mint a hasonló rokontémájú munkák. Kollányi
ugyanis minduntalan összeveti a kép egyes, készülő részleteit a modellt adó
természeti látvánnyal. Így válik igazán érthetővé, hogy mi a különbség a mi
laikus élményünk, és a művész szemléletében átformálódó, megörökíthető kép
között. Ezek után – hasonló megközelítésben – művészportrék sorozatát
készítette: Kovács Margittól Gorka Gézán át Percz János ötvösművészig, majd
Barcsay Jenőről is forgatott filmet.
A művészportrék témáját
azután a stúdió, akkor kezdő, fiatal munkatársa, folytatta tovább sikeresen.
Czigány Tamás Mednyánszkyról, Fényes Adolfról és Csontváryról készített munkákat,
és ezek azért nem sorolhatók simán a dokumentumfilm kategóriájába, mert például
a Csontváry-filmnek nemcsak az volt köszönhető, hogy az értelmiség felfedezte
ezt a hallatlanul érdekes, akkor jórészt még elfeledett, művészt, hanem akit a
maga módján értelmezni is próbált. A szokatlan hatás egyik fontos eleme volt,
hogy a hagyományos festőművész-filmektől eltérően használta fel a képeken
látható tereket, mintha a kamera is ezekben a terekben mozgott volna. A
képzőművészek és kritikusok egy része ugyan kifogásolta, hogy nem mindig
lehetett látni egyben a kép egészét, így a festmény teljességének
kompozícióját, de hatása így is jelentős volt.
Ebben – az esztétikainak
is mondható – témakörben, Takács Gábor készített még egy igen nagyhatású művet,
az Aranymetszést. Gyorsan kiderült,
hogy első rendűen nem is a képi világban, látványok érzékelhető összefüggésiben
talált inspirációra, hanem a zenében. Egy Bartókkal foglalkozó zenetudós nyomán
kimutatja, hogy a világhírű zeneszerzőnk műveiben hogyan érvényesül a természet
egy rendkívül érdekes szabályszerűsége, az aranymetszés. S ez olyan fontos
eleme a természet világának, hogy a faágak növésének szögeiben, a falevelek
erezetében ugyanígy jelen van, mint a zenében, a festészetben, de az épületekben
is.
Az operatőrök közül
többen rendezésre is vállalkoztak, ami nem csoda, hiszen a természetfotózáshoz
türelem, más témákhoz eredeti technikai megközelítésre van szükség. Schuller
Imre például házilag alakított át egy hagyományos kézi-kamerát, hogy víz-alatti
felvételeket készíthessen, mert akkor még nem állt ehhez megfelelő gép a
filmgyár rendelkezésére.
Schuller azután a
közelképek felnagyított lehetőségeinek felhasználásával forgatott egy nagyon
szép filmet Requiem címmel, amit az
akkor elhunyt Deák György emlékének ajánlott. Valójában egyetlen műtárgy,
Mátyás király aranykelyhének miniatűr szobrocskáiról, azok csodálatos
ötvösmunkáiról készült ez a munka, felfedezve olyasmit, amit szabad szemmel
alig lehet látni.
Meglepő módon a
tudományt népszerűsítő munkák témakörébe került a pszichológia is. Első sorban
Vas Judit rendezőnő jóvoltából. aki pszichológiai diplomát is szerzett. Először
ugyan játékfilm-elemekkel próbált a lélektan kérdéseihez közeledni. (Ilyen volt
a Ketten fél-lábon című filmje.) Aztán
Napszakos ritmusok című munkájában
növények, állatok és az ember világában vizsgálódott, hogy mi történik, ha a
természet alapritmusai megzavarodnak. A legérdekesebb eredményt például a
patkányokon végzett kísérlet hozta. Hosszú ideig nem aludt ki a mesterséges
fény a három részre osztott ketrec fölött, nem engedték az állatokat aludni.
Azok egy idő után besokalltak, igyekeztek betörni a másik harmadba és már
egymást kezdték fölfalni. Más filmjében is élt a rendezőnő a háromosztatú tér
lehetőségeivel.
A legsikeresebb – és ez
is magyar világsiker lett – ilyen típusú munkája a Módszerek című filmje lett. Elméleti kiindulópontja Kurt Levin
szociálpszichológus feltételezéseinek továbbgondolása volt. Háromféle emberi
vezetési stílusról és ezek következményeiről készítette a Módszereket. Rendkívül szellemesen módszerrel, képileg is
látványosan illusztrálta a kísérletet. Egy viszonylag nagyobb stúdiótérben
felépítettek középen egy olyan köralakú színpadfélét, amit falakkal három
egyenlő részre osztottak, mindegyiken ajtóval a másik részben való átjutáshoz.
Az így keletkezett, kifelé nyitott helységekben kis asztalok és székek
szolgáltak óvodáskorú gyerekek foglalkoztatására. Nagyon vigyázva egyforma
korú, nagyjából egyforma érettséggel rendelkező kisfiúkat és kislányokat
helyeztek el. Óvónéni – aki Kati-néni névre hallgatott – azonban csak egy volt,
aki azonban más-más módon viselkedett az egyes csoportok előtt. Mindhárom
helyen gyurmáztak a gyerekek. Az első csoportban nagyon szigorú rendet követelt
meg Kati néni, azt is előírta, hogy milyen formákat – körte, alma, paprika stb.
– szabad készíteni a gyurmából. Semmiféle rendetlenkedést nem tűrt meg. Aztán
átment a következő csoporthoz – és ezt az operatőr a kamerájával kívülről
követhette, hiszen ezek a „rekeszek” kifelé nyitottak voltak -, ott viszont
mindent megengedett. Nem is nagyon figyelt a gyerekekre, akik nemcsak azt
készíthették, amihez kedvük volt, de elszaladgálhattak a helyükről, sőt adott
esetben egymáshoz is dobálták a gyurmadarabokat. A harmadik térben azután
engedékeny volt a gyurmák tekintetében, de maga is segített, tanácsokat adott a
gyerekeknek és a jelenlétével is megakadályozott minden rendbontást.
A kísérlet végén aztán
Kántás József pszichológus – Vas Judit tanácsadója – kikérdezte a gyerekeket és
nagyon érdekes dolgok derültek ki. Például, hogy a „vasfegyelem” miféle
alkalmazkodó kis strébereket eredményezett, akik azonnal egymásra is árulkodni
kezdtek. A mindent megengedő csoportban nagyon különböző módon vettek részt a
gyerekek, de érzékelhetően, , nem igazán érdekelte őket az, amit csináltak. A
harmadik csoportban különösen szerették Kati nénit és büszkék voltak a
munkáikra.
Ennél hatásosabban talán
soha nem tudta senki bemutatni, hogy a vezetési stílus hogyan hat vissza a
társadalmi csoportokra és a személyiség alakulására. (Vas Judit sajnálatosan
fiatalon elhunyt.)
Nem maradhatott ki a
tudományt népszerűsítő filmek sorában a világűr és az éppen akkoriban indult
űrutazás sem. Kollányi Mindenki a Holdra
néz címmel készített egy kifejezetten az űrhajózást bemutató filmet, György
István Helyünk a végtelenben címmel
olyan nagyszabású munkát forgatott, amelyben a stúdióban felépített, mozgatható
makettek között, látványos térbeli élményét adta a legfontosabb csillagászati
ismereteknek.
A kibernetikát első
sorban – ugyancsak egy operatőr, több filmben Jancsó Miklós társa – Somló
Tamás, úgymond: hozta be a stúdió életébe. Háromszor is nekifutott (Gondolkodó gépek, Kibernetika), míg végül Zene
és kibernetika című munkájában sikerült igazán a műfaj értékeit felmutatva,
sikeres filmet készíteni, amelyben egy gép készítette zenével fejezte be az
alkotást.
Térjünk vissza arra az
operatőr-rendezőre, aki technikai újításaival eredeti szerepet töltött be a
stúdióban, Bodrossy Félixhez. Számtalan trükköt vezetett be, sok speciális
eljárást alkalmazott filmjeiben, és volt egy találmánya, ami akkor egyedülálló
volt a világban. Kikísérletezte az akkor plasztikusnak nevezett filmet, ami
pontosan megfelel annak, amit ma 3D technikának neveznek. Ami még meglepőbb, hogy
a vetítés érdekében átalakíttatott egy egész mozit, a Toldi filmszínházat.
Méghozzá úgy, hogy a nézőnek nem kellett szemüveg a térhatáshoz. (Tévesen
szerepel a Filmlexikonban a szemüveg használata, magam is ültem ezen a
nézőtéren és szemüveg nélkül élvezhettem a 3D-vetítést.) Bodrossy ezt úgy érte
el, hogy minden szék háttámlájára felszereltek egy kis téglalap-alapú keretet
és ebbe, egymás mellé, két üveglapot helyeztek. Feltehetően eltérő szögben. A
szék mögött ülő néző átnézett ezen a kis ablakon és térben érzékelte a
látottakat a vásznon. 1962-ben három olyan filmet készített, amely speciális
kamerával készült és ebben a moziban levetíthető volt: Állatkerti séta, Téli rege
és Artistavilág címekkel. A kísérlet azután elsorvadt, részben, mert Bodrossynak
nem volt módja több ilyen filmet készíteni, részben, mert ilyen technikájú térhatású
filmeket nem készítettek sehol a világon, ezért nem volt műsora a mozinak.
Bodrossy egyébként
tudatosan készült ilyenféle extra feladatokra. Olyannyira, hogy írt egy hosszú
tanulmányt Trükkök és speciális effektek
a népszerű-tudományos filmben címmel. (Népszerű-tudományos
film címmel vaskos tanulmánykötetet adott ki a Filmtudományi Intézet
1981-ben, amelyben 12 dolgozat foglalkozott a műfaj múltjával és aktuális
kérdéseivel. Ezek között jelent meg Bodrossy tanulmánya is.) De már jóval
korábban könyvet is írt (1953-ban) Plasztikus
film címmel.Nem maradt sok ideje a kísérletezésre, mivel vagy száz
rövidfilm operatőre volt és játékfilmekben is dolgozott.
Egyébként számtalan táncfilmet
is fényképezett, első sorban Banovich Tamás rendező társaságában. Ez a téma –
hiszen itt első sorban néptáncok kerültek a vászonra – felveti a kérdést, hogy a
néptánc, általában a néprajz, mennyiben sorolható a népszerű-tudományos műfaj
kategóriájába, és mikor a dokumentumfilm-műfajba? Az inkább elméleti, mint
gyakorlati kérdések érdekesek lehetnek az esztéták, kritikusok számára, és
persze a pénzt adó műhelyek számára, ahol el kell dönteni: mit vállalnak fel és
mit nem.
Az elkészült munkák
azonban többnyire adják magukat azoknak, akik be akarják sorolni azokat. Mert
nyilvánvaló, hogy ahol simán egy táncot – akár klasszikus, akár néptáncot – meg
akarnak örökíteni, hogy érzékeltessék a milyenségét, látványát, eredetiségét,
akkor az dokumentumfilm. Ahol a múlt megismertetésének, bármilyen külső
magyarázatnak is tere van a munkában, akkor az inkább népszerű-tudományos film.
Banovich például készített ilyent is, olyant is, de táncjátékot is Életbe-táncoltatott lány címmel.
Tekintettel a magyar néprajz rendkívül gazdagságára, sok mű született ezekben a
témákban, mindkét műfajban.
Az egyik mestere, aki
már a háború előtt is filmezett, Lakatos Vince volt. (Rendkívül sok
kifejezetten oktatási film-illusztrációt is forgatott.) Sok érdekes, a most
tárgyalt műfajba sorolható, filmje közül a legemlékezetesebb talán a Halasi csipke volt. Ebben nemcsak a
csipkeverés ősi technikáját mutatta be, hanem ennek a foglalatosságnak minden
ágát-bogát, társadalmi összefüggéseit is.
Meg kell jegyezni, hogy
első játékfilmjei előtt, Jancsó Miklós is készített két képzőművészeti
tematikájú filmet, bár ezeket nehéz a hagyományos műfajokba is besorolni. Az
egyik ilyen munkája Derkovitsot mutatta be, a másik Goldmann Györgyről szólt.
Ez utóbbit nevezhetjük akár filmkölteménynek is, ebbe a ritkán azonosítható műfajba.
Az 1970-es évekre azután
már a televíziózás tömeges elterjedése volt a jellemző. És az akkori – egyetlen
– állami televízió tudatosan törekedett oktató-nevelő munkára is. (S nemcsak az
akkor felfutó Iskolatelevízió formájában.)
Hamarosan külön programot indítottak az ilyesfajta ismeretterjesztés számára.
Ez lett a Delta, amelynek igen hosszú
ideig Kudlik Júlia volt a műsorvezetője. A Deltában
azután már a világ egészének terméséből válogattak. Külön gyártó stúdió is felállt
az állami tévében, népszerű-tudományos munkák készítésére. A hagyományos
mozikba készülő munkák legfeljebb 15-18 perc hosszúak lehettek, hogy a
másfélórás játékfilmek elé beférjenek. A tévében viszont nem volt ilyen
időkorlát, akár többrészes sorozatok is készülhettek a kiválasztott témákban.
(A hátrány éppen ebből a hosszúságból fakadt, mert sokszor bőbeszédűek lettek
ezek a produkciók.)
Sok új tehetség tűnt fel
az új műhelyekben, egyebek között ifjabb Kollányi Ágoston, aki méltó folytatója
lett apja munkásságának.
Ám az a fénykora a
műfajnak, amit a 60-as években elért, a maga tömörségével, precizitásával és
költőiségével – gondoljunk ismét a Nyitányra
–, már nem térhetett vissza.
Egy rendkívül érdekes életútról
még be kell számolni. Dévényi László gyerekszínészként kezdte a Légy jó mindhalálig című filmben, azután
a Nemzeti Színház – még gyerekszínészként – szabályosan szerződtette, ahol 1937
és 45 között sok szerepben színpadra állt. Különösen jelentős volt számára
Zilahy a Fatornyok című drámájának bemutatása.
Aztán vívott, egyetemre járt, de végül kikötött a filmnél, ahol hosszú időn át
oktató- és népszerű-tudományos filmeket készített. Aztán „átigazolt” a tévéhez
és szerencsésen összejött Palugyai István újságíróval, aki a Népszabadság
hasábjain ma is foglalkozik tudományos kérdésekkel. Dévényi és Palugyai azután
összeállt és végigjárták Európa legérdekesebb állatkertjeit és sorra bemutatták
azokat a Magyar Televízióban.
Már Dévényi igazán
sokoldalú munkásságának megünneplésére készültek az Uránia moziban, amikor
hirtelenül elhunyt. Mondhatnánk: az utolsó mohikán a régiek közül. Mert persze
közben, ha nem is egészen a műfaj, de a körülmények nagyon megváltoztak.
Miközben a tévében az idő már nem volt korlát, a használatos kamerák egyre
zsugorodtak, és ez sokféle előnnyel járt a természeti jelenségek
megfigyelésében.
Talán a legeredetibb –
bár nem a leggusztusosabb – megoldást az az operatőr találta ki, aki
elefántokról készített filmet Afrikában, de a csordához nem nagyon tudott,
valószínűleg nem is tudott volna, egészen közel kerülni. Ezért találta ki, hogy
egy kis kamerát eldugott az elefántok ürülékének egyik száradó, hatalmas
kupacába és távirányítóval tudta ki-be kapcsolni. Szenzációs felvételek
születtek így földközelből a hatalmas állatokról, amelyek közül az egyiknek
valami feltűnt abban a bizonyos kupacban. Ormányával közeledett is hozzá, de
végül is békén hagyta.
Számomra ez a képsor
valamelyest jelképértékűvé is vált. Ez a műfaj, nemcsak mindent túlél, hanem
egyre tökéletesebben bemutatja, immár nemcsak az emberiség földi, hanem
földönkívüli életét is, hiszen már láttuk az első ember holdra lépését is.
Ezért is vonzódom ehhez a műfajhoz.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 87 átlag: 5.68 |
|
|