Magyar MűhelySaul fia – másképpHalott fiúkKozma György
Kozma György
A Saul fia Röhrig filmje is. A haszid hagyomány felől nézve a film rejtve maradt jelentéseit is megláthatjuk. A nagyapámat megölték
Auschwitzban. Állítólag már a vonaton meghalt. A Pester Lloyd, a legnagyobb
akkori (német nyelvű) napilap felelős szerkesztője volt. Az ikertestvére
viszont párizsi tudósítóként elmenekült Amerikába. Ott egyetemi oktató lett és
a tanítványai közt volt Kissinger, a későbbi külügyminiszter. Kissinger akkor
húszéves önkéntes volt az elnöki hivatalban, az Oval Office-ban. Amikor
megtudta, hogy a nagybátyám Freud lapjába is írt, megkérte, hogy a freudi
elmélet alapján elemezze a náci napilapokat az Elnök számára. Az volt az
elemzés fő konklúziója, hogy a nácik apai erőszak áldozatai. Ezért gyűlölik az
apjukat – de mivel ezt el kell fojtani, ez a harag az Atya (isten) népére, a
zsidókra lesz áttolva, vetítve. Emiatt van az, hogy a szélsőjobboldali nézetek
középpontjában a szexualitástól való rémület áll. Mert valójában vonzódnak a
férfiakhoz, apahiányos módon. A harag abból ered, hogy ezt érzik, de közben a
távolságot tartaniuk kell az apákkal és a pótapákkal, a férfiakkal, hiszen az
erőszak nyelvén értenek csak. Ebből következik a terápia útja (amelyet az 1910-es
években Ferenczi Sándor vetett fel Freud-nak) : az erotika-mentes érintés.
A páciens „belső elhagyott gyermeke” érintést igényel és ezt meg kell kapnia.
Az erotika-mentesség azért fontos, mert a belső gyermek nem tudja értelmezni a szexet
– illetve erőszaknak értelmezi.
Statisztikák bizonyítják, hogy
amióta dekriminalizálták a nemi viszonyokat, s nem büntetik a hagyományosan
tiltott verziókat sem, például az azonos-neműek kapcsolatát, egymás érintését, azóta
kevesebb paranoiás tünettel jelentkező beteg van a rendelőkben. Ha lassan is,
de visszaszorul a szélsőséges fajgyűlölet, illetve már náluk sem divat a nyílt
erőszak hirdetése. Természetesen a szex veszélyes drog lehet mindenkinek, a
heteróknak is. A lényeg az, hogy az érintést, a szülői elfogadás gesztusnyelvét
megkapják az emberek és ez valóban gyógyító hatású hosszabb távon. A Freud
elleni támadásokat összefoglaló tudós, Adolf Grünbaum megállapítja könyvében,
hogy az egyetlen freudi felfedezés, ami külső bizonyítékokkal is alátámasztható,
az a paranoia (aminek egyik alfaja a xenofóbia, az idegengyűlölet) és a
homoszexualitás kapcsolatának leírása.
Mivel értesültem a Soá-túlélő
nagyapám testvérétől arról, hogy csak a tömeges terápiás mozgalmak elterjedése
oldja majd meg sok nemzedéken át a szélső konzervatív nácik és a baloldali
liberálisok évezredes küzdelmeit, nem tudom azt gondolni, hogy a felvilágosító gesztusok
elegendőek, bármennnyire szükségesek. Ha újra és újra elmesélik (könyvben és
filmben), hogy kegyetlenségek történtek a múltban, attól még a lelki-sérültek,
akik erőszakban nőnek fel, továbbra is homofób paranoiásak és harag-addiktok
maradnak.
Szinte véletlenül ültem be a Saul fiára, egy ismerősöm szólt, hogy
van egy jegye és elmentem. A mellettem lévő szék üres volt. Aztán leoltották a
villanyt, beosont egy árnyék és mellém ült egy szakállas ember. A Röhrig volt.
Mikor látta, hogy én vagyok a szomszédja, odasúgta: „Elmentettem a blogodat.”
..A blogom (orgcosmic.wordpress.com) a Zohárról
szól és Röhrig volt az egyik első ember, akitől erről a régi zsidó könyvről
hallottam. A Zohár úgy értelmezi a Bibliát, hogy az egy belső, lelki történet. Nem a való
világban menekülnek a rabszolgák, hanem belül, a képzeletünkben. Az Egyiptom
helyett olvassunk Ego-pontot. Az Izrael helyett Ész-Ráélt. És mondjunk az Ég
helyett Anyát, a Föld helyett Vágyat és így tovább. Érzelmi fogalmakkal,
családtag nevekkel és testrészek neveivel helyettesíti a biblia történeteinek fő
szavait. (Azért van erre szükség, mert csak úgy lehet évtizedeken át – vagy
évszázadokon át – megtartani a napi Biblia-olvasás
szokását, ha vannak technikák a szöveg egyéni újraértelmezésére. Más irányzatok
ugyanezt érik el a számok és a betűk azonosságából adódó kódokkal.) Freud
könyvespolcán ott volt a Zohár, és
egyik első páciense egy haszid Rebbe volt.)
Az sem véletlen, hogy miután
Röhrig Géza egy hónapon át minden nap elment Auschwitzba a lágermúzeumba, hogy
meditáljon és verseket írjon, feldolgozza a nagyszülei (mostoha-nagyapja) szenvedését,
utána első útja Izraelbe vezetett és évekre ott maradt s attól kezdve haszid
lett, azaz hagyományőrző zsidó. A haszidok abban különböznek a modernista
(reformista és nálunk a nyugati konzervatívhoz hasonló neológ) zsidóktól, hogy
nem vesznek át minden nyugati szokást. A férfiak például csak férfiakkal
táncolhatnak, és egész nap tanulniuk kell, ami közben állandóan együtt vannak a
fiúk és a férfiak, a térdük vagy a hátuk összeér. És a Zohárt is tanulják a Biblia
értelmezései között. (Egyes csoportok erre fókuszálnak). Kivételek vannak, de a
statisztika szerint az addiktok (akár a szex terén is) ritka kivételnek
számítanak e csoportokban.
Sajnos a náci paranoid
homofóbia, amely tehát a családi erőszakban gyökerezik, a legjobban éppen a
vallásos (azon belül a haszid) zsidókat gyűlöli, mert ott a családokban tilos
az erőszak és ennek az a kulcsa, hogy a férfiak erotika-mentes érintésben (azaz
apai elfogadásban) nőnek fel.
A zsidó vallás fő újítása a
korabeli, „örök körforgást” hirdető vallásokhoz képest éppen az, hogy mostantól
nincs emberáldozat: nem öli meg Ábrahám a fiát, holott minden környező népben
évezredek óta kötelező volt az elsőszülött feláldozása és megevése. És nincs
korlátlan elnyomás, a rabszolga sem dolgozhat heti egy napon, a szombaton. (A „sabbath”
ülést, pihenést jelent.) És ötven évenként kötelező felszabadítani a
rabszolgákat.
Ez a vízió az empátia, a
szeretet fokozatos terjedéséről nagyon mély optimizmust fejleszt ki. Talán
ezért mondja Röhrig, hogy igaza van Kertésznek: Auschwitzban is lehet boldog az
ember. Ezért gyűlölik ősidők óta a lelkisérült erőszak-nevelt harag-addiktok (az
egyiptomiak, a babilóniak, a perzsák, a görögök, a rómaiak, a pápisták, a nácik,
a szovjetisták) a zsidókat, akiknek neve, a Jehodi (a „hála népe”) a Jövő
Hódolóját jelenti. A szeretet hirdetői. És gyakorlói. (Persze nem egyénileg
mind: épp a magas ideál még alá is húzza, ha egyesek – sokan – nem felelnek meg
saját ideáljaiknak. Mindig vannak gonosz zsidók is, akik megkönnyítik a
náciknak a gyűlöletet.)
*
Ezt a filmet nagyon fogják
gyűlölni a nácik. Mert gyógyító hatású.
Az egyetlen eset, ahol a
filmben egy náci és egy zsidó közel kerül fizikailag egymáshoz (az ütéseken
túl), amikor egy náci tiszt az orvosi szobában a gyerekét kereső Röhriget
kigúnyolja azzal, hogy táncolni kezd, karikírozva – nőiesnek ábrázolva – a
haszid táncoló zsidókat. És Saul/Röhrig akkor beledugja a karját a csípőre tett
kézzel integető náci karjába, mintha együtt akarna vele táncolni. A tiszt
persze durván ellöki.
Nem lehetett egyszerű Nemes
Lászlónak rátalálni Röhrigre. Hiszen először nem főszereplőnek akarta. Aztán
egyszer Gézának impróznia kellett egy másik szerephez. Felkészült a témára,
elolvasott egy könyvet a Sonderkommandósok interjúival (Greif könyvét) és abból
idézett eseteket, ahogy kiszedik az aranyfogakat például és napi 12 órában
súrolják a vért és fekáliát a padlóról... Másfél óráig monoton hangon mesélt
erről. (Talán mesélt arról az emberről is e könyvből, Piccolóról, aki mindig csak
a gyerekek holttestét vitte: a karjában, nem a földön húzva.) És mikor a végén
felnézett, a stábban mindenkinek folyt a könnye. Szóval ez nem egy véletlen. Ebben
benne van, hogy árvaházban (intézetben) volt gyerekkorában és pont egy zsidó
családhoz került adoptálásra, ahol igazi pótapja lett a nagypapa, hogy mindig
lázadt (punk-zenekar), és mindig vonzotta a vallás, és nem akart belépni a KISz-be,
és csak a lengyel szakon nem kértek KISz ajánlást, és onnan kiküldték, hogy
fordítson, és Krakkóban élt, és ezért, bár húzódozott elmenni Auschwitzba,
annyira megragadta, hogy eltölthetett egy hónapot a lágerben (a múzeumba
naponta elment). Onnan egyenesen Izraelbe ment a haszid közösségbe. Ahogy
mondja egy interjúban Leonard Cohen-t idézve: az ember életének a sebeiből fény
támad. De ez is a Zohár tanítása.
Mivel az auschwitzi áldozatok
többsége a hagyományőrző haszidok közül került ki, evidens, hogy csak egy
gyakorló haszid játszhatta el a főszerepét. Röhrig nem színész ebben a filmben.
Hanem egy haszid. Mivel a nácik családi-erőszak mániás homofóbiájának a való
világban a legélesebb ellentéte a zsidó haszid férfiak és fiaik egymáshoz való
érintésben gazdag (erotikamentes) viszonya. Az erotika-mentesség azért fontos, ismétlem,
mert a belső gyermek nem tudja értelmezni a szexet – illetve erőszaknak
értelmezi. Mióta a terápiákban az emberek újra felfedezik az absztinenciát (ami
minden addikt vagy kényszeres betegség ellenszere lehet) lassan rehabilitálódik
a hagyományos vallások (részben) szex-korlátozást, vágy-szűrést követelő
víziója az emberi életről. Ezért van, hogy a pszichoterápiás elméletek legősibb
forrása, a zohárista kabbala ma sokkal erősebben terjed, mint valaha. Az
etnocentrista és vallás-centrikus zsidóság helyét egy csoport-terápikus
szemléletű új képződmény veszi át, amiben az etnikai zsidók, a betértek és a
keresztények vagy vallástalanok is helyet kapnak. (Ezt egy látogatás bármely
zsinagógában megerősítheti.)
*
Nekem tehát a nácik megölték a
nagyapámat és ezt az anyám lelkileg sosem heverte ki, és ezért az anyám engem
is beadott egy intézetbe csecsemőként. Azt gondolom, hogy van itt egy egész
nemzedék, akikkel ez történt – a harmadik-negyedik nemzedékig érezhető a
mindenkori kollektív traumák, sebesülések hatása. Röhrig több interjúban is
elmesélte állami gondozott voltából adódó fiatalkori lázadásait.
Rajta kívül a nyolcvanas
évekbeli pesti avantgárd vezető alakjai – akik a maguk korában nem voltak
híresek, csak egy szűk körben – mint Halász Péter, Erdély Miklós, Hajas Tibor,
Bódy Gábor, Jeles András, mind olyan zsidó vagy fél-zsidó családokból
származnak, ahol egyik vagy másik szülő nem volt jelen a családban. A Saul fia alkotóival is ez a helyzet, a
szüleik vagy a nagyszüleik átmentek ezen az életveszélyes korszakon, aztán megküzdöttek
a szovjet rendszer tiltásaival. A diktatúrák egyik következménye a rengeteg
csonka család. És nagyon sok a harag-addikt. Aki folyton kiabál a gyerekeivel. Sose
mutatja ki a szeretetét. Nem ér hozzá például. Pedig a gyereknek az érintés
azonos az elfogadással. A lélektan szerint a szülői odafigyelés kulcskérdés a
gyerek érzelmi és értelmi fejlődésében. Az én családomban már az apám is árva
volt, nem ismerte az érintésnek a fontosságát. És másutt is ezt láttam. Röhrig
egy interjúban elmondta, nem csak ő, hanem a rendező és az operatőr is
megszenvedte az elfogadó apa hiányát.
Nem vitatom, hogy jóakaratú és akár szerető szülők is lehettek elvétve abban a
nemzedékben, de a kritika és a nem-elfogadás gyakoribb gesztus volt, mint az ellenkezője,
az volt a korszak mintázata. És még ma is ez a korparancs.
Ezért döbbenetes, ahogy ez a
film rá-zoomol arra, ahogy egy apa igenis törődik a fiával. Végig hordozza
Röhrig a filmben a halott gyerekét. És ezért fontos, hogy (freudi) lélektani
szempontból az apa-fiú sérülés a kulcsa a nácik gyűlöletének.
Jogos a filmszakma egyértelmű
lelkesedése a Saul fia filmnyelvi
újítása kapcsán. (Hogy egyetlen emberre fókuszál végig, hogy folyamatosan mozog
a kamera és kicsi a képmező.) Ennek a filmnyelvi újításnak azonban az alapja
az, hogy a főszereplő ráfókuszál a halott fiúra. Ez a haszid Röhrig érzelmi
innovációja. És mivel sokmillió embert elhagy vagy megver az apja, a szívünkben
legbelül mindannyian ilyen halott fiúk vagyunk, és mind arra vágyunk, hogy egy
apa a karjába vegyen végre.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 116 átlag: 5.93 |
|
|