KritikaMeleg férfiak, hideg diktatúrákA másság és a hatalomSághy Miklós
A közelmúlt történelme meleg férfiak nézőpontjából.
Takács Mária
dokumentumfilmje a rendező 2009-ben bemutatott alkotásának, az Eltitkolt éveknek a párdarabja. A
korábbi filmben középkorú leszbikus nők vallanak arról, hogy milyen volt megélni
másságukat a késő Kádár-kor puha diktatúrájában, s hogy milyen fordulatot
hozott személyes életükben a rendszerváltás. Mivel a téma kibontása döntően
interjúk formájában történik, leggyakrabban a nőket látjuk a vásznon mesélni, akiknek
szavait korabeli fotók (sokszor saját felvételeik) és archív mozgóképek
illusztrálják.
A Meleg férfiak, hideg diktatúrák több szempontból is ellép az Eltitkolt évek egyébként jól működő „beszélőfejes”
technikájától. Fontos újítása, hogy a homoszexuális férfiak bemutatásakor
segítségül hívja a fiatalabb generációt. A főszereplő, hét korosabb férfit
ugyanis négy harminc körüli, meleg fiatalember faggatja arról, hogy miképpen
élték meg másságukat az államszocializmus idején. Bevallott motivációjuk pedig
nem kevesebb, minthogy az idősebbek stratégiáiból tanulva könnyebben
boldoguljanak a jelen társadalmi és politikai viszonyai közt, melyet a fokozódó
homofóbia jellemez. A generációk dialógusa mellett fontos újítása Takács Mária
mostani alkotásának, hogy a kamerával rögzített interjúkon túl megrendezett
jelenetekbe helyezi főszereplőit. Egy ízben például az Egyetem Presszó belső
világát idéző díszletek közé invitálja őket, ahol megilletődve ismerik fel a
korabeli, egyik legnépszerűbb meleg találkahely mását. A pultban a fiatal
generáció tagjai nőnek öltözve alakítják a hajdani kiszolgáló személyzetet. Az
ehhez hasonló megoldások célja a múlt megidézése, „jelenvalóvá” tétele volna, közvetve
pedig az interjúalanyok helyzetbe hozása, reakcióra, emlékezésre késztetése.
Önmagában is érdekes egy
viszonylag „zárt” szubkultúra világába bepillantani, ám Takács Mária
dokumentumfilmjében mindez kiegészül a közelmúlt kontextusával. Nem általában
kíváncsi ugyanis (fiatal kérdezőivel együtt) az idősebb melegek szexualitáshoz,
párkapcsolathoz, családhoz, szülőkhöz fűződő viszonyára, hanem az is legalább
ennyire érdekli, hogy miképpen fest a Kádár-kor egy speciális szubkultúra
nézőpontjából. Az interjúkból kiderül, hogy az államszocializmus időszaka sem
volt maga a pokol. Léteztek találkahelyek, melyeket eltűrt a rendszer, nem
okozott azonnali állásvesztést, ha kitudódott valakiről a mássága és így tovább.
Persze akkoriban sem volt könnyű melegnek lenni, hisz az állam türelmének ára a
szexuális másságnak a szigorúan privát szférában tartása volt. Látható
közösségekbe szerveződésre csak a rendszerváltás után nyílt lehetőség. A
nyilvánosan vállat melegség (aminek egyik legszembeötlőbb eseménye a Pride Fesztivál)
ugyanakkor a magyar társadalom pozitív és negatív reakcióit egyaránt kiváltotta,
ide értve a melegekkel szembeni türelmetlenség fokozódását. Az idősebbeknek a
Kádár-érában az elfogadás szempontjából alapvetően más problémái voltak.
Részben ezért sem igazán működhet a filmben az a generációs dialógus, melynek tétje
az „öregek” stratégiáinak jelenkori alkalmazhatósága volna. Párbeszédük
ellenében hat az is, hogy sajnos a fiatalokról alig tudunk meg valamit, ők
leginkább csak kérdeznek, s velünk együtt hallgatják az idősebbek válaszait.
A múltrekonstruáló
jelenetek, mint például a már említett Egyetem Presszó-beli vagy a film elején
egy rendőrségi vallatás megidézése nem tesznek hozzá sokat az interjúkban
elmondottakhoz. Talán az egyetlen kivétel ez alól a közös tengerparti utazás,
ahol a múlt tereinek bejárása a nézők számára is kellő láttató erővel idézi meg
hőseink fiatalkorát. A megszólaltatott férfiak azonban jól megoldják ezeket az
amúgy inkább erőltetett helyzeteket. Szellemesen, okosan, és kellő humorral
viszonyulnak a mesterkélt szerepjátékokhoz. Megejtő az őszinteségük, nyíltságuk,
amivel az életükről mesélnek. Takács Mária filmjének fontos érdeme, hogy képes
ilyen módon megszólaltatni főszereplőit. Az őszinte portré ugyanis nagyon
hatásos fegyver a negatív sztereotípiák ellen, melyek nem kis mértékben a
tudatlanság és az információhiány gerjesztette félelmekből
fakadnak.
Meleg férfiak, hideg
diktatúrák – magyar dokumentumfilm, 2015. Rendezte és a forgatókönyvet írta:
Takács Mária. Kép: Trencsényi Klára, Szőnyi István, Vizkelety Márton, Michel. Zene:
Jiři Kaderábek. Vágó: Palotai Éva. Hang: Almásy Péter. Producer: Ugrin Julianna.
Gyártó: Éclipse Film Kft. 90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 74 átlag: 5.49 |
|
|