Lázadó ifjúságZöld rebellisek és cyberforradalmárokOkkal lázadókBaski Sándor
Mi tehet az, akinek nem tetszik a rendszer, de a tiltakozás legális lehetőségeit már kimerítette? Az aktivisták szerepét a hackerek és a cyberforradalmárok veszik át.
A forradalom érdeklődés hiányában, úgy tűnik,
elmarad. Az ellenkultúra évtizedeiben még tömegek hitték el, hogy a rendszer
erőszak nélkül is megváltoztatható – mindössze akarat és összefogás kell hozzá.
Egy kontinenseken átívelő tiltakozó mozgalomnak lenne ma is muníciója bőven, a
nagy testvérként viselkedő államok, a környezetet és a harmadik világot
kizsigerelő korporációk, az agysejteket pusztító tömegkultúra és az értelmetlen
háborúk miatt külön-külön is utcára lehetne vonulni. Vannak, akik így is
tesznek különféle környezetvédelmi és emberjogi szervezetek színeiben, de
hangjukat még a megsokszorozódott kommunikációs csatornák sem tudják annyira
felerősíteni, hogy képesek legyenek komolyan megingatni a status quót. A „cselekedj
lokálisan, gondolkodj globálisan” eszméjének jegyében persze el lehet
részsikereket érni, a rendszer alapjainak megkérdőjelezésére ellenben tömeges
igény nem mutatkozik.
Az euroatlanti politikai,
gazdasági és kulturális elit tagjai azzal a kellemes tudattal hajthatják álomra
fejüket, hogy ha akadnak is elégedetlenkedők, a többség megelégszik a szólásszabadság
által szavatolt mormogás jogával, az utcán tüntető kisebbség pedig majd megunja
és hazamegy.
AZ ELLENÁLLÁS ROMANTIKÁJA
Ezt az apátiát tükrözik
vissza az elmúlt évtizedben készült filmek is. A jogtipró hatalommal a rendszer
biztosította játékszabályok keretein belül szembe forduló kisember figurája
továbbra is népszerű (legutóbbi példa: Mielőtt
meghaltam), olyan történetből viszont jóval kevesebb van, amelyben az
idealista – vagyis merőben korszerűtlen – főhős ráébred, semmi hatása nincs
annak, amit tesz.
Ezt a dilemmát talán a
német Edukators (2004) illusztrálta a
legérzékletesebben. Hans Weingartner filmjének újbalos fiataljai szomorúan
konstatálják, hogy már lehetetlen forradalmat csinálni, mert ami a 60-as
években még botrányt váltott ki – a drog vagy a Che Guevara kitűző –, az ma már
megvehető a boltban. A hiábavaló szórólapozás helyett ezért áttérnek egy unortodox
módszerre: dúsgazdagok villáiba hatolnak be, de nem lopnak el semmit, csak
felforgatják a lakást, jelezve, hogy „a bőség napjai meg vannak számolva.”
(Ezen a ponton érdemes párhuzamot vonni Sofia Coppola megtörtént esetet
dokumentáló Lopom a sztáromjával: az
amerikai tinédzserek azért törnek be a gazdag sztárok villáiba, hogy értékeiket
ellopva közvetlenül hódolhassanak a celebkultusznak.) A helyzet akkor válik
igazán pikánssá, amikor a kényszerűségből elrabolt topmenedzserről kiderül, a 60-es
években ő is az igazságosabb világról álmodozó diákszövetség (SDS) tagja, sőt
egyik vezetője volt. Az utódok módszereivel nem ért egyet, de az idealizmusuk
imponál neki. Weingartner empatikusan mutatja be az ő álláspontját is, a
betagozódott ex-hippi talán még pozitívabb fénytörésbe is kerül, mint a
féltékenység miatt egymás ellen forduló fiatalok triója. A fináléban a rendező
mégis utóbbiak mellé áll – míg a menedzser ígéretét megszegve rendőrkézre adná
elrablóit, addig azok szintet lépnek, és a félelmeiket levetkőzve egy forradalmi
tettre – az európai tévék elsötétítésére – készülnek.
A befejezés már
megelőlegezte Weingartner következő filmjét: a Free Rainer – A te tévéd is
hazudik (2007) főszereplője egy gátlástalan televíziós producer (Moritz
Bleibtreu), aki futószalagon gyártja az idióta valóságshow-kat, mígnem ráébred,
hogy ténykedésével mennyire hozzájárult a német társadalom elbutításához. Meghekkeli
a nézettségmérő rendszert, hogy az agyrohasztó műsorok helyett az értéket
közvetítő adások kerüljenek a toplisták élére, és ezzel szép csendben
megvalósul a német kulturális forradalom.
Nyilvánvaló szimpátiái
ellenére Weingartner az Edukators-ban
még tartott pár lépés távolságot naiv főhőseitől, ezzel biztosítva a film
jótékony intellektuális feszültségét, a Free
Rainer viszont már egy leplezetlenül demagóg, vágybeteljesítő utópia.
Szatírának próbálja magát álcázni az Isten
áldja Amerikát! (2011) is, amely
szintúgy a tévészennybe belefáradt nézők jogos felháborodására apellál. Bobcat
Goldthwait filmjében egy agydaganattal diagnosztizált középkorú biztosítási
ügynök a tömegkultúrát, de főleg a tévét teszi felelőssé azért, hogy Amerika
mint társadalom elkorcsosult, és a tisztesség, illetve a józan ész helyett a
sekélyesség, az ostobaság és a gonoszság ül tort. Frank egy hasonló elveket
valló 16 éves lány társaságában nekivág az országnak, és a páros menetközben
mindenkit agyonlő, aki szerintük rászolgált – legyen szó moziban hangoskodó
fiatalokról, melegek ellen uszító lelkészekről vagy arrogáns
valóságshow-sztárról. A film karakterei ugyan elrajzoltak, de az ámokfutó
főszereplő az író-rendező lesújtó véleményét közvetíti, Frank Amerikát ostorozó
dühödt monológjai akár Goldthwait stand-up rutinjaiból is származhatnának – és
az sem véletlen, hogy a férfinek, ifjú bajtársnőjével közösen, a fináléban
megadatik a dicső mártírhalál.
Nemes Gyula második
nagyjátékfilmje is egy húsbavágó problémát tematizál, de a Zero esetében a rendezői szándék sokkal nehezebben dekódolható. A
szinopszis felforgató ökomozival kecsegtet, és a történet is ekképpen alakul –
legalábbis papíron. Egy mézgyártó cég fiatal vezérigazgatójának feltűnik, hogy
a kötelező szintetikus adalékanyag nélkül termékeik finomabbak és egészségesek,
de amikor megreformálná a gyártást, a tulajdonosok kirúgják. Felcsap méhésznek,
és első kézből tapasztalja meg, hogy az emberiség felelőtlensége miatt a
méheket kipusztulás fenyegeti, barátnőjével közösen ezért ökoterroristának
állnak.
A különféle össze nem
illő stílusokat – burleszk, animáció, romantikus dráma, kalandfilm – vegyítő Zero látszólag még annyira sem árnyalt,
mint a Free Rainer; a direktség
abszolút fokát akkor éri el a produkció, amikor a megjelenő feliratok a mozi
elhagyására és nyílt lázadásra szólítják fel a nézőket. A történet egyre
abszurdabb fordulati – az antikapitalista terroristák ténykedésének hála a
mobiltelefonok helyét postagalambok veszik át, az autókét pedig a lovak – és a
demagóg híradómontázsok azonban lehetővé tesznek egy másik olvasatot: a Zero a radikális környezetvédelmi
mozgalmak és a balos utópiák paródiájaként is nézhető.
Sanszosabb ugyanakkor,
hogy Nemest nem a zöldmozgalmak túlkapásai vagy a méhek sorsa érdekelte, hanem magának
a lázadásnak az aktusa – legyen szó a filmbéli, politikusokra vadászó
terroristák látványos tombolásáról, vagy a Filmalapnak beintő rendezőről. A Zero ugyanis olyan kísérleti metafilm,
amely már saját be – nem – tiltására is reagál, a rendező nyilatkozatai,
illetve gondosan megtervezett performansza a világpremieren pedig direkt erre
az olvasatra játszik rá. A plázákban árult Che Guevara-pólókhoz hasonlatosan
Nemes filmje is a rendszeren belül létező rendszerellenességet próbálja
meglovagolni; az egyetlen, ami forradalmi a Zeróval
kapcsolatban, az a marketingkampánya – de az is csak hazai viszonylatban.
TÚL A TRANSZPARENSEKEN
Ha egy komplett
generáció idealista-utópista eszmék bűvöletében él, akkor előbb-utóbb a
radikális eszközök is legitimizálódnak – legalábbis a közösség egy része
számára. A szavak és a transzparensek erejében bízó 68-as mozgalmakból így
nőttek ki a tiltakozás törvény által biztosított formáit elégtelennek tartó
militáns mozgalmak, mint a Weather Underground és a Fekete Párducok a
tengerentúlon, vagy a Vörös Hadsereg Frakció (RAF) az NSZK-ban. Megítélésük
máig ellentmondásos, és az sem állítható, hogy sikerült a témát alaposan
feldolgozni – egyelőre kevés játékfilm készült erről a korszakról, de az
említésre leginkább méltóak elnézőnek, de legalábbis megértőnek mutatkoznak az
egykori terroristákkal szemben. A
Baader-Meinhof csoport (2008) is erősen rokonszenvez a címszereplők
motivációival, a hatalom rosszarcú és arrogáns képviselőivel szemben a
szabadságvágytól izzó fiatalokat vagány akcióhősökként láttatja, akik végül
mártírokként halnak meg. A hallgatás
szabálya (2012) egy fokkal árnyaltabb képet fest, nem heroizálja a Weather
Underground ma már nyugdíjas korú tagjait, viszont nem is ítéli el őket. Az
elfogultságok érthetőek: mindkét rendező (Uli Edel és Robert Redford)
fiatalként élte át ezt a korszakot, sőt A
Baader-Meinhof csoport forgatókönyvírója, Stefan Aust egykoron Ulrike
Meinhof munkatársa volt a konkret
folyóiratnál.
A jelen terroristáival
persze kevésbé szimpatizálnak a filmek, nincs az az ideológia, amelynek a
zászlaja alatt bocsánatos bűn lenne a gyilkolás. Egyedül a radikális
környezetvédők bízhatnak a méltányos megítélésben, mert ha módszereiket talán
el is ítéli a csendes többség, céljaik és felháborodásuk jogossága aligha
vonható kétségbe. Így válhatott a Greenpeace-ből az erőszakmentesség elve miatt
kilépő Paul Watson az állatvédők kultikus figurájává. A kanadai ökokalóz több
mint 30 éve járja az óceánokat a Sea Shepherd Conservation Society égisze
alatt, és harcol aktívan (vízágyúkkal, füstbombákkal, kamerákkal) a fóka- és
bálnagyilkosok, az illegális halászok és az őket támogató cégek és országok
ellen. A saját aktivistájuk által forgatott, dokumentumfilmbe oltott propaganda
road movie (Confessions of an
Eco-Terrorist, 2010) büszkén lajstromolja módszereiket, és beavatja a
legnagyobb titokba a nézőt: a szervezet elsődleges célja nem az, hogy
elkergessen néhány halászhajót, hanem, hogy ütős médiaeseményeket kreáljon –
komoly hatást ugyanis csak a nyilvánosság bevonásával lehet elérni.
A gerilla-akciókkal
hírhedtté vált Earth Liberation Front megítélése már ellentmondásosabb, de a történetüket
feldolgozó dokumentumfilm (If a Tree
Falls: A Story of the Earth Liberation Front, 2011) azért eljutott egy
Oscar-jelölésig. Daniel G. McGowan és társai 1996-tól kezdődően Amerika-szerte több
tucat, szerintük a környezetet pusztító gyárat és üzemet borítottak lángba. Ténykedésükkel
több tízmillió dolláros kárt okoztak, de a gyújtogatásokban senki nem sérült
meg. Ennek ellenére, amikor 2005-ben az FBI lecsapott az akkor már évek óta
inaktív csoportra, a vád terrorizmus volt, amelyért akár életfogytig tartó
börtönbüntetést is kaphattak volna. Marshall Curry kamerája a főkolomposnak
kikiáltott McGowant követi, amint házi őrizetben próbál felkészülni a
tárgyalásra, és közben elmeséli, hogy lett tősgyökeres New York-i létére
természetimádó extrémista. Currytől távol áll a Michael Moore-i demagógia, de
pusztán azzal, hogy beinvitálja a nézőt a megnyerő modorú férfi
intimszférájába, leteszi mellette a voksot. Filmje nem sugallja azt, hogy a cél
szentesíti az eszközt – ellenpontként megszólalnak a nyomozók és az ügyészek is
–, csak a bűn és a büntetés arányosságára kérdez rá.
Az ELF ökoradikálisainak
története eddig az indokoltnál kevesebb játékfilmet ihletett meg – talán azért,
mert amíg egy dokumentumfilmben üdvös az ambivalencia, addig a fikciós
mainstreamnek azonosulásra alkalmas hősökre van szüksége, és erre a szerepre a
terroristagyanús elemek kevéssé alkalmasak. A közelmúltban mindössze két témába
vágó produkció született – A Kelet
(2013) és a Sötét húzások (2013)
egyaránt izgalmas dilemmákat boncolgatnak, de máshová helyezik a fókuszt.
Utóbbi jóval szenvtelenebb; Kelly Reichardt filmjében három különböző
társadalmi hátterű fiatal felrobbant egy duzzasztógátat, hogy így tiltakozzanak
az energiafüggés ellen, a rendező mégsem arra keresi a választ, hogy igazolható-e
ez a tett. Az ideológiai és ökológiai kérdések helyett jobban érdeklik a
pszichológiai vonatkozások. Át tudja-e lépni a devianciától eleddig tartózkodó,
gyerekszobás házban felnőtt polgár a társadalmi normákat minden következmény
nélkül, és hol húzódik az a határ, amin túl már nincs visszaút? A Sötét húzások ezt a választóvonalat nem
festi fel, sőt magát a nagy akcióit is a(z öko)thrillerek eszköztárának mellőzésével
mutatja be, és ez a drámaiatlanság avatja a történetet életszerűen banálissá. A
megszállott radikálisokra a legkevésbé sem hasonlító szereplők észrevétlenül
válnak gyilkossá – a robbantás miatt, tudtukon és akaratukon kívül, meghal egy
férfi –, hogy aztán a lelkiismeretükkel különbözőképpen (ne) számoljanak el. A Sötét húzások sugallata, hogy nem lehet
félig terroristának lenni: ha megteszed az első lépést, akkor készülj rá, hogy
el kell a végsőkig menned.
A Kelet hétköznapi figurák
helyett sebzett lelkű szent megszállottakként láttatja a címbéli ökoterrorista
csoport tagjait, akik a környezetet és az embereket mérgező korporációk
zaklatására specializálódtak. Zal Batmanglij nem hagy kétséget afelől, hogy a korrupt
cégvezetők rászolgálnak a büntetésre, így nehéz nem osztozni a főszereplők
dühében. A film termékeny feszültsége abból fakad, hogy a kvázi-főszereplő,
akinek a szemén keresztül a történéseket látjuk, az ellenfélnek dolgozik. Jane,
a szóban forgó vállalatok által megbízott hírszerzőcég beépített ügynöke
eleinte idegenkedik az erdő mélyén, illegalitásban élő csoporttól. „Miért van
az, hogy minden ellenállási mozgalommal együtt jár az önelégültség?” – szegezi
neki a kulcskérdést az először Krisztus-figuraként feltűnő vezetőnek. Idővel
aztán megtapasztalja, hogy a kívülről szektára hasonlító szervezet inkább
spirituális kommunaként működik, ahol a vezér helyett a teljes közösség szava
dönt. Az viszont csak menet közben, az egyre radikálisabb akciók eszkalálódása
során derül ki, hogy bár a csoport céljaiban minden tag osztozik – beleértve a
megbízóit elárulni is kész ügynöknőt –, a választott módszereket illetőn
mindenki máshol húzná meg a határt. A fináléban végül a Kelet vezetője az eszme
és a saját egója oltárán könnyedén feláldozza a bajtársiasságot, mire Jane, aki
úgy dönt, átveszi tőle a stafétát, így fohászkodik: „Adj erőt, hogy jól
csináljam, hogy ne legyek arrogáns… de gyenge sem.” A heroizálás és a
démonizálás helyett ezt középutas szemléletet képviseli maga Batmanglij rendező
is, vagyis úgy nyilvánítja ki szimpátiáját a rendszer ellen lázadó fiatalok
mellett, hogy közben az objektivitás látszatát fenntartja.
ÚJ IDŐK ÚJ KALÓZAI
Az Edukators házfoglalói, az Earth
Liberation Front gyújtogatói vagy a Sötét
húzások ökoterroristái, ha másnak nem is, de önmaguknak talán bevallanák,
hogy radikális akcióik csak jelzésértékűek, igazi, átfogó változást nem tudnak
velük elérni. A status quo őrei a tiltakozás hagyományos formái ellen fel
vannak vértezve, az anonimitásukat őrző, lefejezhetetlen hidraként támadó
digitális Robin Hoodok ellenben komoly rést tudnak ütni a hatalom pajzsán. Az
elmúlt évtized két legnagyobb hatású és legalább annyira vitatott megítélésű szabadságharcosa, Julian Assange és
Edward Snowden ténykedésükkel komolyan megizzasztották a politikai elit – de
leginkább az amerikai kormány – képviselőit, és kontinenseken átívelő
diplomáciai botrányt kavartak.
A hacker az új szuper-
és kulthős – ezt állítja legalábbis a német Who
Am I – Egy rendszer sincs
biztonságban (2014), amelyben a gyámoltalan geeksrácot vagány, bőrdzsekis
figurák vezetik be a Darknet misztikus alvilágába, hogy online Tyler
Durdenekként törjenek borsot a gyógyszervállalatok, az újnácik vagy a
hírszerzés orra alá, az Anonymous csoport után szabadon. Többnyire a jó ügyekért
harcolnak, de a hübrisz vezérli őket: igazi céljuk, hogy letaszítsák a trónról
a regnáló hackerkirályt.
A Wikileaks-sztorit
feldolgozó The Fifth Estate (2013) is
erre a szterotipikus hacker-képre épít: a Benedict Cumberbatch által alakított
Assange Asperger-szindrómás, öntelt hólyagként viselkedik, akinek a saját
imázsa legalább annyira fontos, mint az információ szabadságának elve.
Tehetsége, éleslátása nem kérdőjelezhető meg, de bukását, a film sugallata
szerint, egyedül magának köszönheti. A „rossz hacker” ellenpontjaként a film
Daniel Berget mutatja fel, Assange kollégáját, akivel később elhidegül a
viszonya. „Szuperképességét” Berg kezdettől jó dolgokra használja fel:
munkahelyén a főnök méltánytalan húzását torolja meg apró csínytevéssel, később
viszont ő az, aki józanságra és önmérsékletre próbálja inteni Assange-t. Vagy, ahogy
egy barátja megfogalmazza: „Julian az őrült próféta, de kellenek határok. Te
voltál az a határ.” A The Fifth Estate
ezzel hasonló konszenzusra jut, mint A
Kelet: a kormányok és korporációk piszkos titkait leleplező hackerek
céljait elvben támogatja, csak a
túlkapásokat ítéli el.
Assange-ról a
dokumentumfilm-verzió (We Steal Secrets:
The Story of WikiLeaks, 2013) sem fest sokkal hízelgőbb képet. Alex Gibney
rendező minden érintettet megszólaltat – épp csak a főszereplő nem akart
nyilatkozni –,a történet összes aspektusát megvizsgálja, de a Wikileaks
módszereit közveszélyesnek tartó vélemények jóval nagyobb hangsúlyt kapnak, a
nemierőszak-vádakat pedig kimerítő részletességgel ismerteti – vagyis a film
hűen tükrözi az Assange-zsal kapcsolatos hivatalos amerikai álláspontot.
A Wikileaks alapítójának
jellemhibái vélhetően számosak, de egyvalami sem tőle, sem Snowdentől nem
vitatható el: noha mindketten operálhattak volna a háttérből, anonimitásukat
megőrizve, mégis arcukat adták egy olyan ügyhöz, amelyben hisznek, és amiért
személyes szabadságukkal fizethetnek. Kettejük közül egyelőre Snowdenhez volt
kegyesebb a filmvilág: az Oscar-díjjal honorált Citizenfour (2014) gyakorlatilag torzításmentesen, a
bulváraspektusokat mellőzve közvetíti a kiugrott adatelemző álláspontját. Tekintve,
hogy Snowden jelenleg az USA egyik közellenségének számít, ez az alkotói döntés
bátorságra vall – sőt már-már a radikális ellenállás gesztusának minősül.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 63 átlag: 5.22 |
|
|