KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/szeptember
LÁZADÓ IFJÚSÁG
• Baski Sándor: Okkal lázadók Zöld rebellisek és cyberforradalmárok
• Sepsi László: Az ellenállás hasztalan Nima Nourizadeh: BeSZERvezve
• Varró Attila: Világot jelentő deszkák Larry Clark kamaszai
• Sándor Anna: Kertvárosi választások John Green: Papírvárosok
• Jankovics Márton: Ballagás előtt Jake Schreier: Papírvárosok
HIROSHIMA ÁRNYAI
• Andorka György: Lidércfény Hiroshima: A Manhattan-terv
DIGITÁLIS REALIZMUS
• Margitházi Beja: Kamera-szoftver hibridek Franchise-ok és digitális effektjeik
• Kránicz Bence: Kétbites Kalibánok / Digitális félelmeink Chris Columbus:Pixel
• Soós Tamás Dénes: A forradalom után CGI és Hollywood
• Sepsi László: A szabadság határai Műfajelmélet és számítógépes játékok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: Szerdai gyerek Beszélgetés Horváth Lilivel
• Sípos Júlia: Az öreg tölgy krónikája Beszélgetés Molnár Attila Dáviddal
• Bernáth László: Mikrokozmosztól az Univerzumig Tudomány és film
• Murai András: Képszűkítés, újrateremtés A Saul fia és a „holokausztfilm” kódjai
• Kozma György: Halott fiúk Saul fia – másképp
• Kozma György: Halott fiúk Saul fia – másképp
ÚJ RAJ
• Simor Eszter: Mágikus dokumentarizmus Mark Cousins
• Pernecker Dávid: A hülyeség szabadversei Adam McKay
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Jubileumi válságok Karlovy Vary
• Csiger Ádám: Transzilván gótika TIFF – Kolozsvár
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Toleranciaburger Bob burgerfalodája
KRITIKA
• Sághy Miklós: A másság és a hatalom Meleg férfiak, hideg diktatúrák
• Kovács Kata: Arcok a párnán 45 év
• Varró Attila: Párhuzamosok találkozása Guy Ritchie: Az U.N.C.L.E. embere
MOZI
• Gelencsér Gábor: Csendes szív
• Vincze Teréz: 1001 gramm
• Forgács Nóra Kinga: Tízezer km
• Kovács Kata: Suite Française
• Andorka György: Az Eichmann-show
• Varró Attila: Abszurd alak
• Tüske Zsuzsanna: Az ajándék
• Soós Tamás: Önkívület
• Huber Zoltán: Kész katasztrófa
• Simor Eszter: Mélyütés
• Baski Sándor: Fantasztikus Négyes
• Kránicz Bence: Mission: Impossible – Titkos nemzet
• Csiger Ádám: Irány a bárka!
DVD
• Gelencsér Gábor: Utazás a koponyám körül
• Kránicz Bence: Kegyes hazugság
• Soós Tamás Dénes: Az Almanach projekt
• Soós Tamás Dénes: A megváltás
• Pápai Zsolt: A Heineken-emberrablás
• Tosoki Gyula: Az élet dala
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Csendes szív

Gelencsér Gábor

Stille hjerte – dán, 2014. Rendezte: Bille August. Írta. Christian Torpe. Kép: Dirk Brüel. Zene: Annette Focks. Szereplők: Ghita Norby (Esther), Morten Grunwald (Poul), Paprika Stern (Heidi), Danica Curcic (Sanne). Gyártó: SF Film Production. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 97 perc.

A Hódító Pelle, a Kísértetház, a Jeruzsálem hollywoodias zsánerű dán mesélője, Bille August ezúttal bergmani kamaradrámát forgatott, s ezzel a svéd mestert adaptáló Legjobb szándékok című filmjének hagyományához tért vissza. A Csendes szív azonban csak témájában és közegében bergmani, stílusa kifejezetten, már-már ókonzervatív módon klasszikus. Önmagában ez nem volna baj, ha a családi konfliktus középpontjában nem az igen vitatható aktív eutanázia állna.

A festői tájban magányosan álló kies lakba sorra érkeznek a vendégek, hogy búcsút vegyenek az izomsorvadás kezdeti fázisában szenvedő anyától-nagymamától-barátnőtől. Az orvos férje oldalán – és annak aktív(!) segítségével – öngyilkosságra készülő asszony egyáltalán nem magától értetődő döntése helyett a döntés hatása kerül fókuszba, s tárul fel az eutanázia

felforgató morális kérdésének hátterében a családi kör minden elemében közhelyszerű tablója. A kiegyensúlyozottnak tűnő idősebb lányról kiderül, mennyire törékeny a lelkiállapota, míg neurotikus húga végül bölcs és önfeláldozó belátásra jut. A férj meglepő fordulatnak ható, majd a történetet a bűnügyi film felé kimozdító szerelmi ügyéről is gyorsan megtudjuk, hogy kifejezetten felesége végakarata szerint közeledik az asszony barátnőjéhez. De még az olyan különös helyzetek is hatástalanul kioltódnak a filmben, mint az előrehozott karácsony groteszk-abszurdja vagy a közös családi füvezés a haldoklótól az unokáig, a fiatalabb lány stoner barátjának irányításával.

Bille August túlságosan csendesen mesél egy csendes szívről, amely az aktív eutanázia vállalásával – talán először, ám biztosan utoljára – nem akármilyen viharon megy keresztül. Drámai döntés ez, ahogy drámai a családtagok semmilyen életének folytatása is. Az viszont inkább szomorú, hogy mindebben a néző csak kívülálló csendestárs lehet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/09 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12383