FesztiválKarlovy VaryJubileumi válságokBaski Sándor
A nagy füzet és a Szabadesés után idén ismét magyar filmet díjaztak Karlovy Varyban. A két versenyszekcióban nem a Szerdai gyerek volt az egyetlen kelet-európai szociodráma.
Az 50. születésnapját
ünneplő Karlovy Vary fesztivál (KVIFF) látogatóira idén ismeretlen arcok
mosolyogtak vissza az óriásplakátokról, ahogy a programfüzet vagy a katalógus
címlapját is civilek bérelték ki. A fotókon a mustra munkatársai, háttéremberei
mellett különböző korú és nemzetiségű nézők pózoltak, nyakukban az
akkreditációs kártyával. A kampány sugallata nyilván az, hogy Karlovy Varyban
ez alatt a bő egy hét alatt a látogatóké a főszerep. Tekintve, hogy idén is
szinte minden vetítés teltházzal futott, és bérletes fiatalok tucatjai
táboroztak rendszeresen a mozik bejárata előtt, hogy öt perccel a kezdés előtt
elfoglalhassák az üresen maradt helyeket, ez az (ön)kép nem is áll távol a
valóságtól.
Ha a fesztivál
népszerűsége nem is kérdőjelezhető meg, az identitáskeresés szakasza sem
feltétlenül zárult le. Noha az A-kategóriás besorolást már 1957-ben megkapta,
Karlovy Varynak az önállóságáért is komolyan meg kellett küzdenie, hiszen
egészen 1994-ig Moszkvával felválta rendezhette csak meg a mustrát – így
lehetséges, hogy a 69 éve létező KVIFF még „csak” 50 éves. A rendszerváltás
után a fesztivál jövője is veszélybe került, pláne hogy – a fesztiválújság
szerzőjét idézve – „a 70-es 80-as években erős hanyatlás következett be, a
mustra alig volt több ideológiai eszköznél, amely a ‘társadalmi haladásért
folytatott küzdelmet’ bemutató sablonos filmeknek adott teret.”
Moszkva árnyékából
kikerülve sem lett sokkal könnyebb dolguk a szervezőknek, hiszen az igazán nagy
vadakat Cannes, Berlin, Velence és Toronto rendre levadássza. Mostanra azonban
a KVIFF elfogadta a másodhegedűsi szerepkört, sőt képes humorral és öniróniával
reflektálni rá. A filmek előtt – hagyományos fesztiválszpot helyett – egy-egy
rövid etűdöt láthatott a publikum, amelyekben a korábbi évek életműdíjasai
Milos Formantól John Malkovichon át Mel Gibsonig hétköznapi szituációkban
demonstrálták, hogy milyen alternatív felhasználási módjai lehetnek az öt kilós
Kristály Glóbusznak. Az üzenet világos: ha van is kisebbrendűségi komplexusunk,
tudunk nevetni rajta.
Önirónia ide vagy oda,
ténykérdés, hogy Karlovy Vary „saját filmjeinek” – vagyis a versenyszekcióban
szereplő produkcióknak – a többsége ezúttal is a szociodrámák közül került ki, ráadásul
abból a típusból, amely alkalmas az úgynevezett „fesztiválfilmekkel” szembeni
negatív sztereotípiák táplálására. Nem mintha ezek közül bármelyik is
összecsapott, lélektelen fércmű lenne, mégis olybá tűnhet, hogy hasonló
kottából készülnek – deprimáló, vidéki környezetben, kisközösségben játszódnak,
főszereplőik fiatalok vagy gyerekek, akik keresik a kiutat a reménytelenségből.
Ennek a típusnak az
egyik jellemző képviselője az East of the West szekcióban szereplő albán Krom volt. Főszereplője egy 15 éves fiú,
aki öccsével és süketnéma anyjával él tisztes szegénységben egy bányászfalu
peremén. Sajátos módját választja a lázadásnak: titokban, iskola helyett,
munkát vállal a bányában, hogy így járuljon hozzá a családi kasszához. Valódi
motivációja azonban a féltékenység, attól tart, hogy anyját el „elrabolja” tőle
az új élettárs, ezért akarja anyagilag függetleníteni a családot a férfitől.
Bujar Alimani író-rendező legnagyobb leleménye, hogy bevezet egy atipikus pedagógusfigurát
a történetbe, aki nem csak a lassú és szürke filmbe, de a fiú életébe is színt
visz. A bőrdzsekis, huszonéves matektanárnő a konvenciókra fittyet hányva barátként
közeledik a koravén sráchoz – azzal férkőzik a bizalmába, hogy látszólag nem
akar tőle semmi, nem dorgálja meg, nem próbál a lelkére beszélni, csak
meghallgatja, és közben beinvitálja őt a saját világba, megismertetve vele a
lázadás egy másik formáját.
Két nagyon különböző
világ találkozik Florin Șerban filmjében, a
Bokszban is. A román kisvárosi környezetben játszódó történet egyik főszereplője
Rafael, a 19 éves roma bokszoló, a másik a magyar származású, 34 éves Cristina,
aki színész férje oldalán két kisgyereket nevel. A film első órájában csak
akkor találkoznak, amikor útjaik szó szerint keresztezik egymást: Rafael az
utcán felfigyel a csinos nőre és követni kezdi. A jelenet később újra és újra
megismétlődik, de közben egyetlen szó sem hangzik el köztük. Látszólag nincs is
semmi hasonlóság a személyiségükben, az élethelyzetükben azonban akadnak
párhuzamok. Mindketten a karrierjük elején tartanak, a fiú a ringben, a nő a
színpadon próbál kiteljesedni, több-kevesebb sikerrel. Rafael tehetséges
bokszoló, de nincs, aki egyengesse az útját, így végül egy bundameccsen találja
magát, Cristina pedig egyre inkább belefásul abba, hogy képtelen tehetségesebb
és elismertebb férje árnyékából kilépni.
Amikor Rafael meghívja
egy kávéra a nőt, közös téma híján csak hallgatnak, a férjétől fokozatosan
elhidegülő Cristinát mégis izgatni kezdi a fiú kitartó érdeklődése. A rendezőt,
nyilatkozata szerint, nem az ellentétek vonzására épülő tiltott kapcsolat
kliséje érdekli – ezért nem is mutatja meg, hogy végül beteljesedik-e a viszony
–, hanem az a rituálé, ami mindezt megelőzi és lehetővé teszi. A Boksz legnagyobb erénye, hogy nem
szavakkal, hanem képekkel mesél – a 35 mm-es kompozíciók Marius Panduru (Rendészet, nyelvészet, Fütyülök az egészre,
Aferim) munkáját dicsérik –, ráadásul az amatőr Rafael Florea, illetve
Péter Hilda személyében Șerbannak sikerült a kamera előtt ösztönösen létező
színészeket találnia. Mégis: ha a katarzis hiánya a koncepcióból következik is,
az üresjáratok és az alulírt második felvonás aligha könnyíti meg a film
befogadását.
Horváth Lili filmje, az
East of the West szekció fődíjával távozó Szerdai
gyerek is a realista szociodrámák „műfajában” indult, de a Boksz-szal ellentétben a legkevésbé sem
minősíthető formabontónak. A története szándékoltan egyszerű, a dramaturgia
néhol tévéjátékot idéz, de a precíz környezet- és karakterrajz még a banálisabb
fordulatokat is hitelesíti. Horváth Lili nehéz helyzetben élő főhőse, a 19 éves
Maja mintha egy Mundruczó-filmből lépett volna elő: nem elég, hogy intézetben
nevelkedett, és egy takarítói állásnál komolyabb munkára nincs esélye, még öt
éves kisfia felügyeleti jogát is elvették tőle. A totális kiúttalanságot
sugalló Szép napokkal vagy Utolsó időkkel ellentétben itt azonban
megcsillan a remény. Maja falujában mikrohitel program indul, segítségével a
lány mosodát nyit, azzal a nem titkolt céllal, hogy biztos anyagi hátteret
teremtve magához tudja majd venni a fiát.
A valóban létező,
bangladesi eredetű mikrofinanszírozási programok tanulsága, hogy a
mélyszegénységben élőket rá lehet venni arra, hogy a kölcsönkapott összeget
felelősséggel fektessék be – ebben a rendszerben a hitelezetteknek garanciát
kell vállalniuk egymásért, ha valaki nem törleszt, azzal a többiek
vállalkozásait is veszélybe sodorja –, visszahúzó erőt legfeljebb a család és a
régi környezet jelenthet. Ez a destruktív személy Maja esetében az
autófeltörésekből élő barát, akit még az intézetben ismert meg – ő a gyerek
apja –, és aki a legkevésbé sem támogatja a lány terveit, ráadásul féltékeny a
programot vezető középkorú férfire (Thuróczy Szabolcs) – mint utólag kiderül,
joggal.
Kevés olyan, hasonlóan
deprimált környezetben játszódó film vagy regény létezik, amely ne azt
vizsgálná, hogy lehetséges-e kiszakadni a nyomorból, vagy hiába minden, mert a
sors és a múlt mindenképpen determinál. A Szerdai
gyerek sem kivétel, és kevésen múlik, hogy nem végzi didaktikus
tanmeseként. Ez a kevés viszont nagyon sokat jelent: hiteles miliőt, életszagú
szituációkat és két erős alakítást. Thuróczy Szabolcs magányos, sebezhető,
traumákat hordozó figurájának tökéletes komplementere az amatőr Vecsei Kinga
vadóc Majája, aki eleinte még a segítő közeledésre is bizalmatlanul,
agresszíven reagál – a történet leginkább kifogásolható momentuma talán éppen
az, hogy megszelídülése túl hirtelen következik be. (Az East of the West
szekció másik magyar indulójáról, Nemes Gyula Zérójáról a 4. oldalon írunk. – A szerk.)
Hasonló kérdéseket
feszegetett a versenyprogramban szereplő Kígyó
testvérek (Kobry a užovky) is,
csak (tragi)komikusabb hangvételben. A címbéli testvérpár egy Prága közeli
kisvárosban él, a fiatalabb, Kobra az anyjával lakik, és betörésekből, lopásokból
szerzi be a mindennapi kristálymetre való pénzt. Amikor bajba keveri magát,
rendre a bátyjának kell kisegítenie. Viperának, amíg ki nem rúgják, van állása,
saját lakása, de hosszú távú tervek híján ő maga is csak vegetál a kisvárosi
nihilben. Egy volt iskolatársa felbukkanásának köszönhetően azonban sikerül
vállalkozást indítania, és az üzlet meglepően jól is megy, amíg Kobra bele nem
rondít az idillbe. A dilemma ugyanaz, mint a Szerdai gyerek esetében: hogyan lehet kimászni a mocsárból, ha
valaki – jelen esetben a legközelebbi rokon – mindent megtesz, hogy
visszahúzzon?
A Kígyó testvérek legüdítőbb attribútuma, hogy a szituáció
drámaiságát úgy érzékelteti, hogy képes közben a helyi viszonyok és figurák
komikus kisszerűségét is kidomborítani. Jan Prušinovský rendező arány- és
ütemérzéke feltehetően annak is köszönhető, hogy korábban szituációs komédiákat
készített a cseh televízió számára, a címszerepet alakító színészek hibátlan
összjátékát pedig az szavatolja, hogy a való életben is testvérek.
A „mire lennél képes a
családodért?” – kérdést élezi ki a végletekig A lecke (Urok) is, amelyben egy harmincas tanárnőnek kell egyre
súlyosabb morális döntéseket meghoznia. A bolgár Nadezhda, aki kérlelhetetlen
szigorral próbálja becsületre nevelni általános iskolás tanítványait, a férje
által felhalmozott adósságok miatt kénytelen kölcsönt felvenni egy rosszhírű
uzsorásnál; ha nem tenne így, elárvereznék a fejük felől a családi házat. A
pénzt azonban nem tudja visszafizetni, így miközben az osztályában a diákok közt
megbúvó zsebtolvaj lebuktatásán ügyködik, az iskola kapuin kívül saját elvei
megszegésére kényszerül.
A Kristina Grozeva –
Petar Valchanov rendezőpáros filmjének különlegessége, hogy a hősnő kálváriáját
drámai eszközök nélkül mutatják meg – Nadezhda a szakadék széléhez szinte
észrevétlenül, apró, banális lépésekkel jut el. A lecke bízvást tekinthető a Két
nap, egy éjszaka párdarabjának, nemcsak a rögrealista hangvétel miatt,
hanem a női főszereplők okán is: Marion Cotillard figurájához hasonlóan Margita
Goshevának is a határidő szorításában kellene az anyagi problémáit megoldania,
csak amíg előbbi nem egyedül néz szembe a krízissel, addig utóbbi nem számíthat
senki másra, és még azt a luxust sem engedheti meg, hogy kimutassa az
érzelmeit.
A görög Szerda 4:45 (Tetarti 04:45) főszereplője is megoldhatatlannak tűnő
kutyaszorítóba kerül, Alexis Alexiou direktor azonban a szociodráma helyett a
thriller eszköztárához nyúlt. A középkorú Stelios egy kis jazzklubot működtet
Athén szívében, a profit helyett a minőség megszállottja. A szerény
látogatottság ellenére sem hajlandó elveit feladva lakossági diszkóvá alakítani
a helyet, inkább kölcsönökből finanszírozza a veszteséget. Amikor egyik
hitelezője, egy román maffiózó, úgy dönt, behajtja az adósságot, mindössze 32
órája marad, hogy előteremtse a pénzt. Utána nem csak a saját, de családja
élete is veszélybe kerül.
A csak mérsékelten
invenciózus alapsztorit Alexiou a csomagolással teszi igazán izgalmassá. Az
esőáztatta éjszakai Athénból apokalipszis előtti, sosemvolt, mégis élő és
lélegző Sin City-t varázsol, az akciójelenetek fényképezése a hongkongi
thrillereket és John Woo munkáit idézi, Stelios figuráját pedig hasonló
gondossággal és stílussal rajzolja meg, mint Paolo Sorrentino a saját antihősét
A szerelem következményeiben.
Meglehet, a stilárisan helyenként túlzsúfolt Szerda 4:45 kevés újdonsággal járul hozzá a műfajhoz, a kölcsönzött elemekből mégis önálló, működő
univerzumot épít fel. A gazdasági racionalitásokat sokáig nagyvonalúan
ignoráló, majd végül a külföldi uzsorások szorításában a túlélésért küzdő férfi
tanmeséje ráadásul nem csak egy személyes történet, benne a teljes görög
társadalom helyzete tükröződik; Alexiou szerencsére nem érez rá késztetést,
hogy a nyilvánvaló párhuzamot didaktikus eszközökkel nyomatékosítsa.
A fesztivál fődíjas
produkciójában, az amerikai Bob and the
Trees-ben is egy anyagi csőddel fenyegető szituáció okoz fejfájást a
főszereplőnek. Bob Tarasuk farmer és favágó Massachusetts-ben, imádja a
természetet, a családját és a munkáját, de önfejűsége bajba sodorja:
megtakarított pénzéből erdőt vásárol, amely azonban értéktelennek bizonyul. A nem
túl lebilincselő konfliktus valójában a rendező, Diego Ongaro számára is csak
ürügy arra, hogy beinvitálja a nézőt egy sajátos személyiség mindennapjaiba, és
háttérbe húzódó antropológusként bemutasson egy marginális életformát.
A Bob and the Trees kapcsán felmerülő legnagyobb dilemma, hogy egy
film minőségének megítélését befolyásolhatja-e a(z előzetes) háttér-információk
megléte vagy hiánya. Ongaro rendezése ugyanis vegytiszta narratív produkcióként
aligha érdemelne fődíjat egy A-kategóriás fesztiválon, a feszültséghiányos
jelenetekre, a kidolgozatlan dialógokra és az ad hoc sztorira azonban
mentségként és magyarázatul szolgálhat, ha jó előre tudjuk: Bob és a „színészek”
többsége saját magát alakítja. A Bob and
the Trees tehát inkább rokonítható a cinéma vérité típusú
dokumentumfilmekkel, mint a fikciós produkciókkal, de tűnjön bármennyire is
egzotikusnak egy rapzene-rajongó massachusetts-i favágó élete, másfél órában már
a banális pillanatok kerülnek túlsúlyba.
Kosztümös filmként
sajnos jelentős hátrányból indult a dán Guldyksten,
pedig jóval inkább megérdemelte volna a fődíjat. A korábban dokumentumfilmeket
készítő Daniel Denick könyvtári kutatásai során bukkant rá néhány 1836-ból
származó levélre, amelyben egy Wulff nevű katonatiszt számolt be az akkor még
dán gyarmat Ghánában szerzett élményeiről. A zsidó származású botanikust azzal
a céllal küldték Afrikába, hogy telepítsen kávéültetvényeket, és tanítsa meg a bennszülötteket
a gondozására. Látva, hogy bánnak honfitársai a rabszolgákkal, a kezdetben naiv
és apolitikus Wulff egyre nyíltabban áll ki az elnyomottak mellett.
Ha pusztán csak
emancipációs tanmese lenne, elismerő biccentésnél aligha érdemelne többet,
lenyűgöző meditatív képei, Angelo Badalamenti túlvilági zenéje és a főhős
krisztusi alakja azonban kiemeli a Guldykstent az akkor és ottból; csak azért nem
lenne ildomos Az új világ
párdarabjának nevezni, mert – szerencsére – mentes a malicki eredeti hivalkodó
modorosságától.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 64 átlag: 5.34 |
|
|