DVDCha-cha-chaSoós Tamás Dénes
Cha-cha-cha – magyar, 1981. Rendezte: Kovácsi János. Szereplők: Rudolf Péter, Hollósi Frigyes, Usztics Mátyás. Forgalmazó: MaNDA. 81 perc.
Egy évben készültek (1981), egy
generációról és korszakról szólnak (a hatvanas évek), egy „műfajon” belül
(nemzedéki közérzetfilm), mégsem érdemes a Cha-cha-chát
a Megáll az időhöz mérni. Nem csak
azért, mert Gothár Péter, Bereményi Géza és Koltai Lajos filmje méltán lett
filmtörténeti klasszikus és kultuszmű, Kovácsi Jánosé pedig méltán nem. Hanem mert az a pár év differencia,
mely a cselekményvilágukat elválasztja, döntő fontosságú. A Cha-cha-cháé beat előtti világ, amelyben
még nem „valami I love you so hozta össze a fiatalokat”. Gruber Ernő (Rudolf
Péter) nem lázadó, csak tétova, befelé élő kiskamasz, aki verseket ír álmai
nőjéhez, keresi a helyét a magyarországi kisvilágban, és a korszak szűrt
levegője mellett a szálanként vett Daru cigarettát szívja.
Kovácsi a nézőt is
bezárja Ernő örömhiányos világába: filmjében partvonalra szorul a politikum, a
hatvanas évek fojtott és fojtogató levegőjében megkötött kompromisszumok,
melyek keresztül-kasul szőtték a Megáll
az időt. Ernő hallóterének peremén esik csak szó a szülők hétköznapi
panaszáról – Kovácsi kiérlelten használja a képen kívüli teret és hangot, és
mintha csak Robert Altman tanítványa lenne, az egymás szavába vágó emberek
háttérzajával a kamasz lelkiállapotát visszatükröző hangkáoszt teremt. Ernő az
életről szintén elvesztett illúziók révén gyűjt tapasztalatot, de ez esetében a
felnövésfilm, a(z anti-)románc keretében fogalmazódik meg – kiábrándulása
egyszerre idézi Köves Dinit („A kúrás nem szentség!”) és az Illés zenekart („csak
bemázolt deszka az imádott bálvány”).
A Cha-cha-chát alulfogalmazott éréstörténete, a mélység hiánya miatt
érheti kritika, de a töredékek, szkeccsek filmjeként mégis emlékezetes – ezek
túl is mutatnak a hatvanas évek tárgyi világát múzeumi tárlatba rendező
nosztalgiánál. Mint Eszenyi Enikő serdülő szépsége és dacának iróniája, ahogy
odaveti: „neki van, hogy mindig izzad” a tenyere. A tánciskolai dobos, ahogy
bekiáltja nyeglén, akcentussal a „hey-mann-bó”-t (rezignáltsággá mélyült
unalmában egy vendéglátózással töltött zenészélet kudarca). És persze Hollósi
Frigyes tánctanára: elragadtatottan okít, de a szünetben, hallgatag tűnődése
alatt lefoszlik a maszkja (mögötte akut fáradtság, tán elhallgatott életfájdalom).
A Cha-cha-cha Hollósi Frigyes, Rudolf
Péter, Eszenyi Enikő belépője a filmvilágba – filmtörténeti jelentőségnek
éppenséggel ez se kevés.
Extrák: Film-retrók:
összeállítás a hatvanas évek kultuszáról és a korszakot megidéző magyar
filmekről.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 138 átlag: 5.41 |
|
|