Fritz LangFritz Lang Dr. Mabuse-filmjeiFélelem és tömegpszichózisSchreiber András
Mabuse örök – Norbert Jacques és Fritz Lang csúcsra járatta a káoszhívő szupergonosz figuráját. Fritz Lang Mabuse-filmjeit áthatja a félelem
kollektív pszichózisa. A weimari időszakban forgatott Doktor Mabuse, a
játékos (1922) és a Doktor Mabuse végrendelete (1933) hatalomvágytól
motivált cselekménye a tömeges rettegés és elmebaj irányába mutat, s onnan is
eredeztethető. Persze, a korabeli német film eleve fogékony volt a vesztes
világháborút követő össznépi hangulatra, mintha az expresszionizmus is az
eltemetett világbirodalmi álmok sírhantján szökött volna szárba. S a német nép
tömeges pszichózisát – vagy, ahogy azt a Frankfurter Zeitung zsurnalisztái a
húszas évek végén a weimari állapotokra vonatkoztatva nevezték: Angstpsychose
der Bevölkerung – csak tovább táplálta a weimari köztársaság
látszatkonszolidációjának sikertelensége. Népszuverenitás kontra infláció,
nyomor, gátlástalan nyerészkedés és folyamatos államcsínykísérletek. No meg
politikai gyilkosságok – a Doktor Mabuse, a játékost a német
hiperinfláció évében, 1922 áprilisában mutatták be Berlinben, két hónappal
később a Königsallén fanatikus nacionalisták meggyilkolták Walther Rathenau
külügyminisztert. Az Organisation Consul merényletének oka (vagy épp szellemi
forrása) természetesen nem Lang démoni mozija, hanem a német-szovjet viszonyt
rendező rapallói szerződés. A történelem csupán igazolta a fikciót.
Ahogy
persze a mesét is erősen inspirálta a (történelmi) közeg. A Doktor Mabuse, a
játékos esetében nem is lehetett ez másként, lévén a Lang-mozi irodalmi
alapját egy szociálisan érzékeny újságíró, Norbert Jacques jegyzi. A
luxemburgit (épp 1922-ben) német állampolgárságra cserélő Jacques (először a
Berliner Illistrieren hasábjain folytatásokban megjelent) regényében kitapintható
a szerző riporteri vénája, fogékonysága – az esetében Thomas Mann által is
méltatott – szépirodalmi dokumentarizmusra, ahogy részletesen elmerül a
poszt-világháborús német társadalomban, kitérve munkanélküliségre, lázadásokra,
alkohol- és drogfüggőségre, szerencsejátékokra, tőzsdejátszmákra, az
újkapitalista Raffke-jelenségre, a német pénzpiac összeomlására, szexuális
szabadosságra és az akkoriban egyre divatosabb okkultizmusra. Elszabadult az
ördög Németországban – vélte Jacques egyik társadalomkritikus cikkében. Ennek a
démoni erőnek az egyszemélyi megtestesítője lett regényében a játék- és
konspirációfüggő, autoriter pszichiáter. S alig egy évtizeddel később a fiktív
Mabuséból nagyon is valóságos történelmi személy lett, csupán a hipnotikus
varázsigéje változott: a Tsi-Nan-Fu-t felváltotta a Sieg Heil.
Jacquesra
természetesen a mozi is hatott. A Doktor Caligari és Feuillade
Fantomas-filmjei (illetve az azokat megalapozó regények) nem csupán a
Lang-adaptáció, de a regény közvetlen előképei is. Mabuse azonban sokkalta
valóságosabbnak hat regényben, vásznon egyaránt. Figurája Fantomasnál
összetettebb, hatalomvágyának indítékai, szemben Caligarival, nem maradnak
absztrakt félhomályban. A cél és az idea a káosz. Mabuse eszközei nem merülnek
ki az okkult és tudományos elmekontrollban, a megtévesztés és álcázás
nagymestere, aki a civilizációs vívmányokat is önmaguk ellen fordítja, nem csak
az embereket, akikre sakkfiguraként tekint (leginkább) egyszemélyes
játszmájában. Mabuse új kollektív tudatot akar teremteni, így vágva rendet a
felfokozott káoszban. „A terror szakadékába kell taszítanunk a világot” –
hirdet programot Mabuse.
„Csak egy
kis lökés kell” – mondja egy emberöltővel később a Batman káoszkapitánya.
Christopher és Jonathan Nolan Jokere éppúgy (és deklaráltan) Mabuse
köpönyegéből bújt elő, mint Ernst Stavro Blofeld vagy Kayser Söze. Igaz, a
filmes szupergonoszok ihletője már nem Jacques – mára már szinte elfeledett –
regénye, hanem Lang mozija. A Doktor Mabuse, a játékos volt Lang első
igazán nagyszabású vállalkozása (az egy évvel korábbi Az éjféli vándor
csupán előtanulmányként hat), s az első olyan alkotása, amely rendezőgenerációk
sorára gyakorolt elsöprő erejű hatást. Lang – és forgatókönyvírótársa,
ekkoriban felesége, Thea von Harbou – épp annyit tartott meg és vett át Jacques
regényéből, amennyi a négyórás filmidő feszültség teli kitöltéséhez szükséges.
Dokumentarizmus, a Jacques-i részletgazdag szociográfia és démoni fantasztikum
úgy kerül közös nevezőre (a díszleteket a Caligari építésze, Hermann
Warm tervezte, egyes kontrasztos, fény-árnyék játékra építő világítások
megelőlegezik az M bravúros plakátjelenetét), hogy a tempó pillanatra
sem enged feszességéből. Ehhez persze az is kellett, hogy Lang tisztában legyen
nemcsak a weimari társadalmi változásokkal, de Mabuse lélektanával is. „Nincs
szerelem, csak vágy van” – mondja Mabuse a kiszemelt nőnek. A doktor nem hisz a
mély érzelmekben, senkit és semmit nem szeret. Mabusénak csak vágyai vannak,
ezért képes bármire, hogy a vágyakból valóság legyen. Az ilyen ember
természetesen saját magát sem szereti, luciferi tervei mögött az önismeret hiánya
és az öngyűlölet húzódik meg. A Mabuse beszédes név, kétféleképp is ki lehet
ejteni. Németesen ott rejtőzik benne a böse, azaz a gonosz, míg franciás akcentussal
a név az önbecsapásra utal: je m’abuse. Érdekes, hogy Jacquesnak ez utóbbi nem
jutott eszébe (Hans Jelmoli svájci komponista hívta fel rá a figyelmét), s
mintha Lang jobban megértette volna Mabusét, amikor szembemenve a regény
lezárásával nem öli meg a doktort, hanem – természetesen a lehetséges folytatás
előkészítéseként is – elmegyógyintézetbe záratja. Kétfenekű logika: a kudarcba
fulladt vágykísérletek végkifejlete a totális elmebaj, miközben az őrület a
tettek igazolása is.
Nem
véletlen, hogy a folytatás, a Doktor Mabuse végrendelete legfontosabb
helyszíne az elmeotthon, s hogy a végkifejlet kísértetiesen emlékeztet az
évtizeddel korábban készült opus fináléjára. Csakhogy szó sincs arról, hogy
Lang ismételte volna önmagát; következetesen ábrázolta azt, hogy a
felsőbbrendűség téveszméjétől és hatalomvágytól hajtott őrült gondolatok miként
fertőzik meg az arra nyitottak elméjét. A két film közötti időben Lang a
világuralmi cselszövésekről és a ragályos rettegésről is forgatott egy-egy
filmet – a Doktor Mabuse, a játékos mellett a zabolátlan szerkezetű A
kémek (1927) és a Lustmord és Angstpscyhose frigyéből fogant, már-már
minimalista M (1930) is előzménye az 1933-as Mabuse-mozinak. Érdekes,
hogy Goebbels mennyire félreértette az M szándékait, és – a Niebelungok
mellett a rendező főműveként emlegetve – a nemzetiszocialista erkölcs
darabjaként tekintett rá. Doktor Goebbels persze szintén Mabuse-epigon volt,
már a titulus is árulkodó, ha belegondolunk, hogyan vélekedett a Doktor
Mabuse végrendeletének forgatókönyvét részben jegyző Jacques az efféle
címekről egy 1928-as esszéjében: „a doktor, professzor és gróf tiszteletet
parancsoló titulusok, amelyeket viselőik gyakran, mint egy függönyt aggatnak
nevük elé, eltakarva vele valódi szándékaikat”. S ha nincs efféle cím, akkor
kreálni kell egyet, mint amilyen a Führer vagy a Kárpátok géniusza.
A Doktor
Mabuse végrendeletét nem tudták az épp hatalomra kerülő nácik félreérteni,
rögvest betiltották. Lang adomája szerint Goebbels egyidejűleg közölte vele a
cenzúra tényét és abbéli reményét, hogy a rendező elvállalja az újonnan
létrejövő filmközpont irányítását. „Az anyám zsidó” – emlékeztette a rendező
Goebbelst. „Az a zsidó, akire mi mondjuk” – jött a válasz. S mindez a német
filmesek tiszteletére rendezett fogadáson – Jacques mintha csak megjósolta
volna: 1923-as novellájában (Doktor Mabuse a sajtóbálon) a halottnak
hitt pszichiáter újságírók manipulálásával kívánja helyreállítani megtépázott
hírnevét.
Goebbels
mephistói ajánlata után Fritz Lang sietve távozott Németországból, és csak az
ötvenes évek végén tért vissza. Utolsó rendezése a Dr. Mabuse ezer szeme,
benne a nácik által épített Luxor Hotel, ahol Mabuse újabb mesteri tervre
készül, a szálloda minden szobájába optikai berendezést helyez, hogy a lakókat
megfigyelje és manipulálja. Lang bravúrosan épít a hidegháborús paranoiára: egy
idő után a lakók is figyelni kezdik egymást. Ráadásul a Dr. Mabuse ezer
szeme nem csupán a megfigyelésre alapozó hatalmi pozíciót veszi górcső alá,
de magát a szkopofíliát, a nézelődési kedvet, amelynek épp az ötvenes-hatvanas
években rohamosan terjedő össznépi televíziózás adott táptalajt.
Biztosak
lehetünk benne: ha Lang mérte volna a digitális korszakot, negyedik
Mabuse-opusának cselekményét a Zuckerberg-galaxisba helyezi. Így csak annyi
biztos, hogy Jacques és Lang megteremtették a politikai-társadalmi kalandfilm
szupergonoszának kriminálpszichológiailag is tűpontos prototípusát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 200 átlag: 5.49 |
|
|