KritikaLaurent Cantet: Havannai éjszakaTerasz kilátássalBarkóczi Janka
Cantet hőse egy európai emigrációból hazalátogató kubai író.
Havanna:
szerelem. Végzetes hely, fülledt város, ahova istenigazából csak megtérni lehet.
A földrészek között kóborló Laurent Cantet, aki lassan kiérdemli a francia film
Odüsszeusza címet, immár másodszor választja a mágikus kubai metropoliszt helyszínül,
mintha egyenesen új otthont keresne benne. A többek között Gaspar Noéval, Elia
Suleimannal és Benicio Del Toro-val jegyzett Havanna, szeretlek! szkeccsepizódja
után most kimódolt kamaradrámát forgatott, amely mégis az idegen szemlélő
leginkább lehetséges és érvényes nézőpontját valósítja meg.
Dolgotok is van-e, vagy csak amúgy vaktába
bolyongtok? – kérdezi
Homérosz, ami akár a Havannai éjszaka nemzetközi címével (Visszatérés
Ithakába) összecsengő, pragmatikus esetleírásnak is megfelelhet. A tétel
egyszerű, egy hatvan körüli baráti triász várja külföldről érkező negyedik
társát egy kellemes tetőteraszon, majd csatlakozik hozzájuk az ötödik, tékozló
fiú is. A hazai csapatot Tania, a szangvinikus, valaha volt végzet asszonya,
Aldo, a tisztes mérnök, aki a megélhetését évek óta betanított gyári munkásként
teremti elő, Rafa, a kisiklott alkoholista képzőművész, és az utolsóként
megjelenő Eddy, egy többre hivatott, ám kisstílű stiklikbe fulladó élet
császára alkotja. Az ismerős ismeretlen a tizenhat évi európai emigráció után
Kubába látogató Amadeo, alkotói válságba került író, aki elhagyott gyökereiben
elveszett boldogságának okát sejti. A tér nyomasztóan szűk, a filozófiai
perspektíva ijesztően tág az alkonyattól pirkadatig tartó röpke kis időben. A
szereplők érzelmei, amúgy latinosan, szédítő magasságokba hágnak, másutt sötét
mélységekben örvénylenek. Egyszerre táncolnak, sírnak és nevetnek, intenzíven reagálnak
és intenzíven kommunikálnak egymással, míg a köztük zajló játszmák hol pokollá,
hol mennyországgá változtatják kopottas balkonjukat. A homéroszi kérdés is
rendre előkerül, a válasz pedig mi lenne más, mint sötét titok, amely az
emblematikus Polanski-alkotás, a Halál és a lányka, kevésbé keserű,
kevésbé magnetikus rokonává teszi ezt a filmet. Hol zsarnokság van, ott a
legpajkosabb társaságokba is beeszi magát a rendszer szelleme, a viszonyok kiismerhetetlenné,
a célok kimondhatatlanná válnak.
Az eredeti történet nem Cantet-é, a forgatókönyvet
az elismert latin-amerikai író-újságíró, Leonardo Padura műve, A pálmafa és
a csillag alapján közösen jegyzik. Az illúziók elvesztéséről, az
ártatlanság végéről szóló jutalomjáték a kortárs kubai színészek krémjét
vonultatja fel, többek között a lenyűgöző Isabel Santost, a Soderbergh
Che-filmjeiben is feltűnő Jorge Perugorríát, Fernando Hechevarriát vagy Néstor
Jiménezt. Az operatőr, Diego Dussuel a párás trópusi légben lemenő és felbukó
nap éteri fényét mesterien használja a karakterek egyénítésére. Cantet bravúrja
elsősorban az, hogy egy kifejezetten intim, kimondott és elhallgatott szavakra
épülő szituációs mozit számára idegen nyelven, spanyolul forgat le. A
színpadias felvetés, a sok közeli, a temérdek apró gesztus ebben az esetben
megkérdőjelezhetetlen autentikusságot, hiteles elmélyülést követel. A különböző
kultúrák és társadalmak problémáihoz korábban bátran és különösebb gátlások
nélkül nyúló rendező (Asszonyok paradicsoma, Az osztály, Foxfire), itt
jól láthatóan perfekcionizmusra törekszik, azonban ez gyakran a
természetességet, a közösség belső dinamikájának életszerű ábrázolását töri
meg. A dramaturgia meglehetősen végletes, olykor fecsegés miatt lankad a figyelem,
de az ezt követő hosszadalmas katarzis is soknak, túlságosan erőltetettnek
tűnik. A forradalom gyermekeinek tragédiája, mely éppen az, hogy nem főnixként
hulltak el eszméik és művészetük oltárán, hanem árulóvá váltak és
kompromisszumokat kötöttek, az igazi átlényegülés így kijátszatlan marad. A Havannai
éjszaka kétségtelen fesztiválkedvenc, de nem hibátlan, és közel sem
húsbavágó vagy elementáris. Igazi jelentőségét az adja, hogy egyáltalán
lehetséges volt létrehozni, ott és akkor, a valódi Havannában egy valódi
teraszon, az enyhülés egyik első, megkérdőjelezhetetlen művészi
bizonyítékaként.
Kubaiak
mondják, hogy ezt a filmet így, ebben a formában egyetlen kubai sem tudta volna
elkészíteni. A sommás megállapítás minden bizonnyal igaz, habár éppen úgy
jelenthet jót is, mint rosszat.
HAVANNAI ÉJSZAKA
(Retour à Ithaque) – francia-kubai, 2014. Rendezte: Laurent Cantet. Írta:
Leonardo padura, Francois Crozade és Laurent Cantet. Kép: Diego Dussuel.
Szereplők: Isabel Santos (Tanía), Jorge Perugorría (Eddy), Fernando Hechevarria
(Rafa). Gyártó: Full House. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 95 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 112 átlag: 5.28 |
 |
|