Magyar MűhelyBeszélgetés Zsigmond DezsővelPárhuzamos valóságokBilsiczky Balázs
A tradíció romokban, de a jólét és a hightech elmaradt. A magyar falu sorsát csak a hagyomány és a haladás összehangolása fordíthatja jobbra. A vidék és a paraszti élet vizsgálata
mindig is egyik legfontosabb témája volt a hazai dokumentarizmusnak. A műfaj
egyik legjelesebb képviselőjével, Zsigmond Dezsővel értékeltük a jelen
rózsásnak távolról sem nevezhető helyzetét.
A témával foglalkozó filmeseink közül talán a legnagyobb
tapasztalattal bíró alkotóként milyennek látod a mai magyar vidéket?
Az elképesztő
szegénysége ellenére is sokszínűnek, természeti és emberi értékei miatt
megtartó erőnek. Nagy kár, hogy ma a magyar vidék nem ott tart, ahol annak
idején indult, amire predesztinálódott. Amikor főiskolásként először
látogattunk el a számomra legkedvesebb vidék, Szabolcs-Szatmár-Bereg, szatmári,
erdőháti falvaiba, egy-egy családnak volt három-négy tehene, lovai, az ólakban
disznók, az udvaron aprójószágok, hatalmas termő almás és szilvás kertek – ez a
helyzet majdnem az ezredfordulóig tartott.
A paraszti lét mindig is
kemény és nehéz életforma volt, de ugyanakkor ez a világ, a maga nyíltságával,
tisztaságával és szépségével számomra mégis többet jelentett és jelent, mint a nagyvárosi
lét, és mérhetetlenül sajnálom, hogy ennek a világnak lassan vége, hiszen a
falvak nagy része ma már szinte semmiben nem különbözik egy peremkerületi
kertvárostól.
A Kolompok nyelvén című két részes filmemben, illetve ennek rövidített,
„néma” változatában (amelyik most meghívást kapott a Mediawave
versenyprogramjába) még egy igazi, falusi parasztembert látunk, akiben annyi
bölcsesség van, mint a többi egyszerű szántó-vetőkben vagy juhászokban, akik több
ezer éves tudományukat, kultúrájukat őrzik. Ezek az emberek lehet, hogy sokszor
analfabéták voltak, de a csillagok állásából, a felhők járásából olvasni
tudtak. Ez az a kultúra, aminek nagy kifutása lehetett volna, mert megvolt az a
lehetőség, amely a hagyományt és a modernizmust egymás mellé rendeli, és
egymással párhuzamosan működteti.
Ez lenne az ideális állapot, de kérdés, hogy ez hogyan lehetséges?
Gondoljunk csak az említett filmed Gyékénykoporsó
alcímű, dialógus nélküli, rövid verziójában
bemutatott idős bácsira, aki – miután saját tehenei már nincsenek – egy csordák
hangját, kolompját harsogó, a falvakat járó tejesautóból vesz egy palack tejet.
Műtehénből, műtej, műanyag palackban: az öreg is gyanakvóan néz rá. Pedig a
technika fejlődése megállíthatatlan, így az is elkerülhetetlen, hogy a kéz a
kézben járó modernitás ne szivárogjon be a legkisebb falvakba, az ott élők
életébe.
Egyik filmünk forgatásához
Olaszországba kellett mennünk Ausztrián és Svájcon keresztül. Gyönyörű vidék
volt, hegyekkel, patakokkal, legelőkkel, és az oda kihajtott állatcsordákkal.
Többször megálltunk egy-egy panziónál, ezek mindegyikéhez tartozott vagy tíz-tizenkét
tehén, négy-öt ló, emellett pedig egy elképesztően modern szálláshely. A gazda
mindenhol főiskolát vagy egyetemet végzett ember volt, aki tökéletesen megélt a
gazdálkodással összekötött turizmusból. Minden gépesítve volt, mégis a
természetnek a része maradt ez az egész. Ebben a világban szembesültem azzal,
hogy ezt így is lehet.
Nálunk a gazdák kényszerből
eladták a teheneket, amiből hatalmas szociális probléma is lett, mert a
családnak, vagy magának a családfőnek sem volt munkája, a gyerekeket nem tudták
taníttatni, és még az is kérdéses volt, hogy egyáltalán lesz-e mit enniük. Korábban
a tehéntartás biztosította a megélhetésüket, legalább annyira, hogy fenn tudják
tartani magukat. Ez után jöttek-mentek a különböző kormányok, de a pénzt egyik
sem az állatok megtartására, hanem kivágásukra adta. Az emberek erre voltak ösztönözve,
vagy arra, hogy eladják őket, amihez persze jöttek a történelmünkben nem
ismeretlen propaganda-jelszavak, mint a „büdös paraszt”, vagy a „piszkos, büdös
istálló”. Ha e helyett történt volna egy komolyabb gépesítés, illetve
turisztikai szempontból is segítettek volna rendbe hozni ezeket a hihetetlenül szép
vidékeket az egész Kárpát-medencében, akkor minden másképp alakul. Erős
idegenforgalmi lehetőségek vannak ezeken a helyeken, de hogy ez az egész
működni tudjon, ahhoz egy olyan típusú modernizmusra lenne szükség, amely egyúttal
tekintettel van a hagyományokra.
A valóság ezzel szemben mégis az, hogy akiknél a kassza kulcsa van,
és tehetnének ezért, inkább máshova teszik a pénzt. Mi lesz így a vidékkel, és
ami még fontosabb: mi lesz így a vidéki emberekkel?
Azt tapasztalom sajnos,
hogy az emberek vidéken egyre kedvetlenebbek lesznek. Kihal belőlük a
munkaszeretet, várják a munkanélküli segélyt, és minél közelebb vannak a
fővároshoz, annál nagyobb számban jönnek Budapestre, amivel ismét csak erősítik
az ország Budapest-vízfejűségét. Mások, ezer éves hagyományokat elhagyva és
felrúgva, naphosszat ülnek a kocsmákban. Ismerek olyan parasztembert, aki egy
éjszaka alatt eljátszotta az egyetlen megmaradt tehenét.
Ezek az emberek lelkileg
sérültek. Azelőtt megvolt a dolguk, a hajnaltól éjszakáig tartó napirend és az
ebből fakadó kevés jövedelem, amire a családnak szüksége volt. Ma viszont
fogalmuk sincs, hogy mit kezdjenek magukkal, és ami még szörnyűbb, az a
fiatalok helyzete, mivel nekik már előképük sincs a hagyományos falusi életmódot
illetően. Az ő helyzetük a legreménytelenebb, miközben előttük áll az élet.
Nekik a modernitás nem jelent mást, mint hogy éjjel-nappal a számítógép előtt
ülünk. Olyanokká válnak, mint azok az átnevelő táborokba bezárt, az internettől
és a számítógépes játékoktól szabályosan megőrült kínai gyerekek, akikről
nemrég kiváló dokumentumfilm is készült (Netfüggők – A szerk.).
Mit gondolsz, miért nem maradhatott meg úgy ez a tradicionális lét,
hogy ezzel párhuzamosan fejlődjön is?
Nagyon egyszerű: nem
kellett volna a rendszerváltást követően így belenyúlni, hanem hagyni kellett
volna, hogy kiforrja magát a maga természetességében. Még a szocializmusnak is volt
olyan időszaka (gondolok itt a puhább Kádár-rendszerre) amire az idős
parasztok, akikkel gyakran beszélgettem, és akiket megörökítettem a Rekviem a szatmári csordákról című
filmemben, nosztalgiával tekintenek vissza. Kőkeményen dolgoztak akkor is, de
megtalálták a számításukat és kerestek annyit, ami az ő szerény életmódjukat
anyagilag biztossá tette, sőt még félre is tudtak tenni egy kevéskét.
Nem könnyű, és egy
cseppet sem idealizálható világ az övék. Az időnként odalátogató városi ember ugyan
azt hiheti, hogy ez egy romantikus életmód, de aki ott él, annak ez a romantika
egy nagyon kemény életformát jelent. Ezt egyébként egyre többen ismerik fel a
városból érkező emberek közül is, például az a család, amely leköltözött a Zemplénbe
borzderes marhát tenyészteni, és akikről a Kolompok
nyelvének második része szól. Kis mértékben ugyanis megkezdődött egy
folyamat, egyfajta visszafelé vándorlás a fővárosból vagy más nagyvárosokból. Kísérlet
arra, hogy a sok esetben értelmiségi, városi emberek felélesszék azt a világot
és azokat a hagyományokat, amelyeknek a szálát mesterségesen elvágták. Biztató,
hogy ezek az emberek a maguk városi tapasztalatát és modernitását is beépítve
szivárognak vissza vidékre, amiből gyakran felemás és lehetetlen helyzetek, de sok
jó is származhat a hagyományok és a modernitás ötvözését illetően.
Mondanál néhány szót a már említett Kolompok nyelvéről, illetve
a most készülő filmedről?
A Kolompok nyelve hangzó változata elsősorban a főszereplő Balla Bálint
bácsi monológjaira épül. Később gondoltam arra, hogy milyen szép lenne, ha az
öreg meg sem szólalna, csak némán tenné a dolgát, miközben a kolompok szólnak
helyette – ez indokolja a címválasztást. Itt maguk a kolompok mesélik el ezt a
történetet, amit az 52 perces változatban Bálint bácsi meg is magyaráz, az alcím
pedig az a gyékénykoporsó, amit az öreg a tehenei eladása után fon magának.
A másik mozi (amelyet a
többihez hasonlóan a Magyar Média Mecenatúra program támogat) jelenleg is
készül egy gyönyörű kálváriáról híres, Veszprém megyei községben, Magyarpolányban.
Nem újdonság: ebben az országban sajnos mindig megosztottság volt, és ez a
beszélgetésünk fő témájába, a tradíciók és a modernitás egymás mellett élésébe
is beleszólt. Valójában ennek a filmnek is ez a témája. A település az ott
évről-évre eljátszott Polányi Passió miatt vált híressé. Most a falu egyik fele
kitalálta, hogy ez így nem jó. Ők a jelenlegi polgármester köré csoportosulnak,
aki egyébként szintén szeretne Passiót, csak újat.
Ez a szituáció is példázza, hogy mekkora romboló ereje
van annak, ha az új szembemegy a régivel. De hogy ne csak a keserű oldalát
emeljem ki: a film arra is felhívja a figyelmet, hogy létezik még egy falu az
országban, ahol még most, az ezredforduló után másfél évtizeddel is fontosnak
tartják Krisztus szenvedéstörténetének a felelevenítését. Ha összegezni
kellene, azt mondanám, hogy a filmjeim egyik alaptémája az, hogyan süt át a
megkerülhetetlen modernizmus a több száz évvel ezelőtti jegyeket is felmutató
kultúrán át, és hogyan teremt felemás helyzeteket a folyamatos értékvesztéssel
járó világ
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 92 átlag: 5.46 |
 |
|