FesztiválRotterdamAki nincs ott, lemaradSzalkai Réka
A 44. rotterdami fesztiválon a latin-amerikai filmek vitték a prímet. A fesztivál szekciói közül
minden évben kiemelt jelentőségű a Tigris-díjaké, ahol rövid- és
nagyjátékfilmek, első- vagy másodfilmes rendezők alkotásai vetélkednek
egymással. A rövidfilmes díjkiosztó már a fesztivál közepe felé lezajlik, míg a
„nagy tigrisek” ceremóniája a szemle fénypontja, a fesztivál kiemelt
záróeseménye. Az ötfős zsűribe olykor korábbi díjazottak is meghívást kapnak,
idén az egyik 2012-es győztes, Maja Miloš volt a fesztivál vendége. Mint minden
évben, 2015-ben is három film vihette el a legjobbaknak járó HIVOS
Tigris-díjat, amely a ragadozót ábrázoló szobrocska mellett fejenként 15 000
eurós pénzjutalmat is jelent a rendezők számára.
Már a
kubai film puszta jelenléte a programban is kuriózumnak számított, ráadásul a
történet egy, soha be nem fejezett atomerőmű köré épülő „nukleáris városban”
játszódik, benne volt a levegőben, hgy Tigris-esélyessel van dolgunk. A
fekete-fehérben forgatott, három férfi-három generáció eredeti archív kubai
tévé-felvételekkel – szó szerint – színesített szürreális drámája azért nem egy
könnyű szombat esti film. Nem meglepő, hogy az általános közönség-szavazáson
csak a 117. helyen végzett Carlos M. Quintela alkotása, Az évszázad terve (La obra del siglo). Mindenesetre a zsűri
belelátta azt a művészi víziót, amellyel a második filmes Quintela próbált
párhuzamot vonni a késő nyolcvanas évek és a mai vidéki élet között, ezzel is
aláhúzva, az utóbbi évtizedekben Kubában semmiféle előrelépés nem történt, vagyis
a sikerpropaganda sugallta fejlődés is csak visszafejlődés.
Szintén
spanyol nyelvű díjazott, a Peruból érkező Videofilia
(y otros síndromes virales), Juan Daniel F. Molero rendezése. Szex, drogok
és Google Glass, mondhatnánk, miközben századunk betegségére, a videofíliára
koncentrálunk (az emberek többsége a képernyő előtt éli le az életét, a valós
természet és világ bármilyen megtapasztalása nélkül), a mű igencsak
zajos-pixeles, egymásra exponált képei felett – Mindez nem véletlen, a rendező
masszív kísérleti filmes háttérrel rendelkezik. A „történet” kiindulópontja
önmagában egyszerű, egy lány és egy fiú összeismerkednek a video-chaten, és hamarosan
egymás látványára elélvezős internet-szex kapcsolatba kerülnek egymással.
Molero ezután a fiatalok pszichés utazásainak a leképezésével kibővítve
próbálja a mai (perui) virtuális valóságot megmutatni, a narrációban bármiféle
linearitás használata nélkül. Korábbi dokumentumfilmje, a Reminiscences már hasonló témákat feszegetett: a peruiakat igencsak
megosztó egykori államfő, Fujimori (1990-2000) propagandájában a szociális
problémák helyett inkább paranormális tevékenységekkel foglalkozott.
Ahogy
az a rotterdami tigriseknél nem számít újdonságnak, a harmadik díjnyertes film
gyökerei sem Európába nyúlnak vissza. A thai Vanishing Point-ban Jakrawal Nilthamrong kiindulópontja a rendező
saját tragédiája: szüleit autóbalesetben veszítette el. Újságcikkekből bevágott
fotókkal teszi személyessé és konkréttá a történetet, de nem ragad le a
dokumentálásnál. Kisemberek portréi keresztezik egymást szinte már mágikus
realista stílusban, Wong Kar-wai képi világával ötvözve, és ha esetleg időnként
túl nehézkesnek bizonyulna a film, Nilthamrong felpörgeti egy kis thai
popzenével. A Tigris-díjas filmek közül talán ez a legjobban sikerült alkotás.
*
A
Berlinale Panorama szekciójának megfelelő Spectrum-ban fiatal és idősebb rendezők legújabb
alkotásai találhatók, a világ minden tájáról. Noha Pedro Costa, Michael Noer
vagy éppen Dominik Graf neve nemcsak Rotterdam, hanem egy nagyobb közönség
számára sem új, nekünk a felhozatalból leginkább a dán Niels Arden Oplev neve
cseng a ismerősen, hiszen A tetovált lány
első filmes adaptációja, az ő rendezésében Magyarországon is nagy siker volt. Legújabb
műve, a Speed Walking a szekció egyik
gyöngyszeme, nem véletlenül választották be azon öt film közé, amelyeknek az
IFFR Live interaktív kezdeményezéseként egyszerre negyven európai moziban volt
premierje, az alkotás készítőivel a nézők a vetítés után a twitteren
beszélgethettek. A film a hetvenes évek zenével és szexuális hormonokkal
átitatott Dániájába helyezi a tizennégy éves Martin történetét, aki édesanyja
hirtelen, korai halálának feldolgozásában – lévén apja és bátyja is „használhatatlan”
ebből a szempontból – teljesen magára marad. Az első, kamaszkori szexuális élményekkel
együtt Martin lépésről-lépésre indul el a felnövés rögös útján, amelyen végig
követi az igazi fanyar, olykor már morbid dán humor.
Ahogy
az már szokássá vált a fesztiválon, a különösen termékeny Takashi Miike idén is
két filmmel képviseltette magát a szekcióban: megint egy „láttuk már” típusú
középiskolai rémálom az As the Gods Will,
viszont az Over your Dead Body igazi
csemege. A Youtsuya Kaidan japán
szellemhistóriát már mintegy harmincszor megfilmesítették a szigetországban, de
még soha nem készült olyan változat, mint Miikéé. Ugyanis itt a gonosz ronin
sorsa egybeolvad az őt játszó színészével, és a szerelmi háromszög ugyanúgy
véres eseményekbe torkollik a való életben, mint a darabban. Színpad és
backstage szinte egybefolyik, míg a minimalista világítással, díszlettel és
zenével Miike filmje elvarázsolja a nézőt, hagyjuk, hogy magával sodorjon
minket a misztérium.
De
nemcsak a „nagy filmes” nemzetek erős produkció sorakoznak fel a több mint
negyven filmet felvonultató Spektrumban.
A horvát/szlovén koprodukció, A kaszás
(Kosac), Zvominir Jurić rendezése. A
film thrillerként indul, de aztán a legmélyebb emberi történetek kerekednek ki
belőle megbocsátásról és megbocsátani nem tudásról, a stigmákról, amelyekkel
embertársainkat megsebezzük, a délszláv háborúból származó frusztrációkról és a
nyomasztó emlékekről, amelyektől még húsz év után sem sikerült e térségben
megszabadulni. Az új évezred eddigi egyik leghumánusabb alkotása, feszített,
minimalista stílusával igazi rendezői bravúr.
*
Ha
egy fesztiválon lemaradunk egy filmről, azt talán pótolhatjuk a következőn: de
van egy dolog, ami megismételhetetlen Rotterdamban, és ezért minden igazi,
klasszikus értelemben vett filmrajongónak legalább egyszer érdemes ellátogatni
a szeles holland városba: a Signals
(Jelzések) illetve a Regained
(Visszaszerzett) szekciók. Mindkettő több esemény és vetítés, meghatározott
témákban kiválogatott filmek és az azokhoz tartozó programok egyvelege. Előzőre
példa volt idén a Made in Taiwan-blokk, amely fillmtörténeti vetítésekkel és
beszélgetésekkel tisztelgett a tajvani új-hullám két nagy mestere, Hou
Hsiao-hsien és Edward Yang előtt. A Regained
szekcióban pedig Dél-Korea egyik legsajátosabb rendezőjének, Jang Jinnek
szerveztek retrospektív vetítéssorozatot, amelynek alkalmából az alkotó is
ellátogatott a fesztiválra. A fájdalmas észak-dél konfliktust szatirikus
megvilágításba helyező Isten hozott
Dongmakgolban! a magyar nézők számára is ismerős, de talán a Murder, Take One is, amely az ázsiai
bűnügyi thriller egyik mesterművének számít.
A
katalógus bevezetőjében az idén leköszönő igazgató, Rutger Wolfson ugyan az „itt
és most” szlogenjével üdvözölte a nézőket, a kortárs trendekre érzékeny
fesztivál a múltat sem veti meg: Rotterdamban van hely bőven mindennek és
mindenkinek, és érdemes ott lenni, hiszen aki nincs ott, lemarad. A
fesztiválon, talán sok év után idén először magyar film egyáltalán nem
szerepelt, egyik szekcióban sem.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 124 átlag: 5.33 |
|
|