KritikaSólyom András: Fischer IvánÖrömzeneSchubert Gusztáv
A Fesztiválzenekar a ritka magyar világmárkák egyike.
„Ki olvas ma már komoly
tartalmú, okos könyvet… – dohog Csehov egyik hőse, reménytelenül nevetségesen, mert hiszen
érzi, hogy eljárt fölötte az idő, sőt mint hasznavehetetlen kacatot, könyvével
együtt már a szemétre is dobták. Rossz hír, hogy a „kultúra” Európa innenső
fertályán ma is olthatatlan nevetésre ingerli a szerző-mozgó hatalmasokat épp
úgy, mint a nincstelen muzsikokat. Jó hír, hogy e százhúsz éve is avítt passzió
(az „olvasás”) még mindig szokásban van egyeseknél.
Nincs
új a nap alatt: az sem az, hogy a bunkóság a trendi, és nem a műveltség.
Már a
régi görögök ismerték a semmit sem tudás részegítő érzését (Athén aranykorát
adták érte cserébe), Hogarth Londonjának gin-vedelő csőcselékéről, majd a
huszadik század a hatalom csúcsára felkapaszkodott vörös, barna, zöld zsarnokairól
nem is beszélve, akik – merthogy már a nevetés képességéhez is zombik voltak –
a revolverükhöz kaptak a „kultúra” szó hallatán.
Sólyom
András 75 perces „kultúrfilmje” ebben a kontextusban értelmezhető. Hőse,
karmester, zeneszerző, zeneigazgató, választott és imádott mesterségénél, sőt
hivatásánál fogva ugyanis reménytelenül démodé polgár, aki még mindig egy régi,
lehanyatlott világ igézetében él. Legalábbis az uralkodó újbarbárság felől
nézve.
Tényleg
így volna? Fischer Iván 100%-os cáfolata annak a képzelgésnek, amit a minden
rendű és rangú újbunkó a művészekről, komolyzenéről, kultúráról képzeleg.
Először is, nem lúzer, hanem vasakaratú és hallatlanul kreatív self made man,
aki harminc évvel ezelőtt voltaképp a semmiből, pusztán saját szellemi
tőkéjére, művészi tehetségére alapozva upstartolta a Budapesti
Fesztiválzenekart, amely mára a világ egyik legnépszerűbb és a kritikusok szerint
is a legjobbak közé tartozó szimfonikus zenekara lett. (Fischer azóta
operarendezőként is csúcsra ért: a Figaro
házassága a New York Magazine szavazásán az 2013-as év legjobb komolyzenei
eseménye lett.)
Sólyom
tulajdonképpen ennek a sikertörténetnek titkát kutatja miközben követi
koncertturnéin (Hongkong, New York, Budapest) a zenekart: szerencsénkre jó
helyen keresi. Mert Fischer Iván és a Fesztiválzenekar sikertörténete nem az
imidzs-építés és a karrier szempontjából érdekes igazán – az csak slusszpoén,
hogy a yuppie-eszmény szerint Fischer Iván nemhogy nem lúzer, hanem menő arc,
mert sikeres (sőt világsikerű) márkát épített.
A
nagyformátumú zenészt nem az teszi, hogy szenvedélyesen szereti a zenét
(vezényelni, játszani, komponálni, rendezni), ez végtére is munkaköri
kötelesség – habár láttunk már fád fagottost és életunt virtuóz zongoristát –,
hanem az, hogy önmagáért szereti, nem a sikerért, nem a pénzért. Mindenekelőtt
az vonzza, amit a zene adni képes mind a zenésznek, mind a hallgatónak. A zene több
mint művészet – érzék. A Fischer Iván-portréfilm teljes élvezetéhez és
értelmezéséhez igencsak érdemes a Marie
történetét is megnézni. Marie Heurtin születése óta süket, néma és vak. A
kamaszlányt egy minden áldozatra kész apáca kínkeservvel és töretlen
szeretettel megtanítja – a tenyerébe írt jelekkel – a siket-néma jelbeszédre.
Az érzékelés minden más formájától megfosztott Marie előtt kinyílik a világ, a
szavak, a fogalmak, az értelem varázsbirodalma. De az apáca előtt is: megismeri
a tapintás csodáját. A violinkulcs is egy ilyen láthatatlan mikrokozmoszt nyit
meg. Nélküle süketek vagyunk.
A
zene tehát nem valami életidegen, magasztos akadémizmus, hanem tömény
érzékiség, életkaland. Ezért nem lehet soha divatjamúlt, ezért nem érdemes, sőt
tilos és életveszélyes szemétbe dobni.
Fischer
nem tartja meg magának ezt a titkot (ezt is látjuk a dokumentumfilmben) – hanem
tovább akarja adni, előbb a zenekarának, és rajtuk keresztül a közönségének is.
Ettől a szenvedélyesen megosztott életvágytól lesz szabad ember. És ez a szabadságvágy
sarkallja közéleti szerepre: nem hajlandó elfogadni, hogy bárki is a zene és az
életöröm útjába álljon. Rendkívüli tehetsége mellett ez az öntudat segíti,
tisztában van azzal, hogy nem ő megy szembe a sztrádán a forgalommal.
Politikai
hitvallása arra tudásra épül, hogy a zene (a művészet, a kultúra) nagyobb erő,
mint a politikai hatalom. A keleti nyitást mindenesetre sikeresebben teljesítette,
mint a politika – a kínai fiatalok imádják
a koncertjeit, sűrű tömött sorokban mennek meghallgatni a Fesztiválzenekart. A
komolyzene arrafelé fiatalos és divatos. Mi meg, szokás szerint, valahol megint
utat vesztettünk.
Fischer Iván – magyar dokumentumfilm, 2014. Rendező-operatőr: Sólyom András. Szerkesztő-riporter: Váradi Júlia. Producer: Pusztay
András. Gyártó: Index.hu. Forgalmazó: Cirko Film. 75 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 181 átlag: 5.47 |
|
|