Tudósok a moziban: Robotok évszázadaFuturama-sorozatA holnap markábanPernecker Dávid
A Futurama fantasztikuma jelenünk rútságából ered. Matt Groening és David X. Cohen kultikus
sorozata minden idők egyik legokosabb és legviccesebb sci-fi víziójaként
rabolta el a tudomány és a fantasztikum iránt rajongók szívét és agyát.
A 20. század alkonyán Philip
J. Fry, egy szerencsétlen New York-i pizzafutár véletlenül hibernálja magát. A
kriogenetikus baklövés után 3000-ben ébred, a Nagy Alma pedig már New New York
névre hallgat, mivel az eltelt idő alatt a Földet párszor letarolták az
űrlények. A jámbor, imádni valóan és őszintén „tétó” Fry ezután egy bolygóközi
csomagszállító-cég tagja lesz, ahol megismerkedik egy totálisan szenilis
matuzsálemi zsenivel, egy rasztafári bürokratával, egy szexi marslakó-kínai
lánnyal, egy önbizalomhiányos zsidó ráklénnyel, és életre szóló barátságot köt
egy antiszociális, trágár, alkoholista robottal, ráadásul szerelembe esik
Leelával, egy harcias mutáns küklopszlánnyal. A génjeiben is futárfiúnak
determinált Fry kalandjainak ezután pedig csak a fizikusokból, matematikusokból,
és egyéb kutatótudósokból álló írógárda fantáziája szabhatott volna határt – de
szerencsére nem tette.
Másfél évtizeddel ezelőtt,
mikor Matt Groening és David X. Cohen felskiccelte a Futurama példátlan jövőképét, a sorozat bőven meghaladta saját
korának humorát. Azt a párját ritkítóan részletes tudományos kutatómunkát és
sebesen pergő intellektust, ami már az első epizódokat is szervesen átitatta, a
mai napig nem sikerült senkinek reprodukálnia, percenként záporozó
pop-kulturális referenciáival pedig megelőzte a 21. század animációs trendjeit.
Ahogy azonban a Family Guy eldobható
humorának farvizén reflektorfénybe kerültek az új évezred diavetítés-szerűen
darabos, epileptikus és bulváros, a saját létüket média-aktualitásoknak
alárendelő szkeccs-animációk, a Futurama
összetett és több szálon futó cselekményvezetésével, komplex karaktereivel, és egyre
csak táguló világképével hirtelen aggastyánnak tűnt. A Simpson család stréber kistestvéreként emlegetett sorozat azonban
túl tudott lépni az elé gördített akadályokon (összeszámolni is nehéz, hányszor
kaszálták el, és hányszor éledt mégis újra), és ugyan sokan a mai napig
Groening örökbecsűjéhez próbálják hasonlítani, a Futurama 31. századi univerzumának bámulatosan kusza és bizarr
dimenziói térben és időben is távol állnak Springfield porfészkétől.
Groening és Cohen
kompromisszummentes jövőtablójának eklektikus nonszensze az 1939-es
Világkiállítás Futurama névre keresztelt pavilonjában gyökerezik. A kor tudósai
ugyanis olyan reménytelenül túlpörgetett ambíciókat tápláltak a ‘60-as évek
futurisztikusnak vélt világa felé, melyeket a sorozat elrugaszkodott
téridejében is csak egyfajta ironikus nosztalgia legitimál. A lebegő repterek,
a beszélő robotok, az intelligens autópályák naiv álmainak nyomdokain haladva a
Futurama szerzői olyan meghökkentő
invenciókkal színesítették a múlt nagyravágyó vízióit – és röhögték körbe a Jetson család hasonszőrű találmányait –
mint az „öngyilkos-fülkék”, melyekben negyed dollárért választhat valaki gyors
és fájdalommentes, valamint lassú és förtelmes halálnemeket, vagy akár a „szaglószkóp”,
melynek segítségével érezni lehet a fényévtávolságban lebegő űrszemét bűzét.
Ilyen visszatérő, a sorozat narratív horizontjait azonban kitágító lelemény a
halott hírességek fejének konzerválása is, mert hát nincs is annál abszurdabb,
hogy az egyesített – és kíméletlenül amerikanizálódott – Föld elnöke az örökké
sunyi Richard Nixon feje. Az akváriumokban úszkáló – és díszhalként etetett –
ismert arcok teret engednek a szerzők számára, hogy visszanyúljanak a múltba,
vagy épp jelenünkbe, és kissé áthuzalozzák a történelmet. Ez az epizódokat
meghatározó geg pedig kitűnő eszköz Groening és Cohen kezében az
önreflexivitásra is, hisz számos alkalommal saját fejük is feltűnik
sorozatukban. Egy sajtótájékoztatón például nyomatékosan megkérik az
újságírókat, hogy ne kérdezzenek a Simpson
család legújabb évadáról.
Ugyan a lehetőségek
adottak lennének, a Futurama
szédítően bő univerzuma mégsem válik egyszerű disztopikus emberiség-kritikává,
ugyanakkor Roddenberry idealisztikus álmát is megkerüli. Groening és Cohen a
sci-fi irodalom- és filmtörténet szétboncolásával egy olyan szemkápráztatóan
intertextuális új világot hódít meg, melyben a Metropolis, a Szárnyas
fejvadász, az Űrszekerek, a Csillagok háborúja, a 2001: Űrodüsszeia és a Solaris, a Tron vagy épp a Mátrix
motívumai és témafelvetései egy klasszikus retro-futurista és populuxe
elemekből építkező organikus térben fonódnak szimbiózisba. A műfajparódiák
végeláthatatlan sora pedig a bricolage-jelleg
ellenére is mellőzi az asszociativitás esetlegességét, az egyes epizódok
ugyanis mindig szilárd, tudományosan meghatározott koncepciók és problémák köré
fonódnak. A fizikai, kémiai, biológiai, matematikai, vagy technológiai
mélyfúrások pedig szatirikus szociológiai vetületet is kapnak, hisz – mint egy
valamire való sci-fi – a Futurama
fantasztikuma is jelenünk rútságából ered. Az új New York extremitásig eltúlzott
társadalmi zsákutcák helyszíne, Philip K. Dick paranoid szürrealizmusának
színpada, ahol drogabúzus tizedeli a robotkisebbséget, ahol a kirekesztett
mutánsok a föld alá kényszerülnek, ahol a bürokrácia mindent ellehetetlenít,
ahol a fajok közti intim kapcsolat bűn (ez az úgynevezett „roboszexualitás”),
és ahol a globális felmelegedés még mindig megoldatlan rejtélynek tűnik (noha
egy orbitális jégkocka segít a dolgon). A humánum bukása azonban abban nyilvánul
meg a legjobban, hogy kihaltak a fenyőfák és a pudlik, a baglyok pedig
közönséges házi kártevőkké csúsztak le. Mégis, a szatíra élén tompít az a tény,
hogy a holnap világában tombol a liberális és progresszív multikulturalizmus. A
Föld népe egyesülni látszik, a rasszizmus az emberek között nem létezik már. Az
űrlények – leszámítva a hódító szándékúakat – barátként és társként kezelik a
sárgolyó lakóit (a szerzők még egy idegen-ábécét is megalkottak ennek
érzékeltetésére). A ma ismert vallások nem szűntek meg, csak kinevetett
ámítássá alakultak. A jelen ismert vallásai az Első Amalgám Egyház formájában
demokratizálódva összeolvadtak, a szcientológiát kifigurázó Robotológia egyháza
csak tilalomfákat állít Asimov teremtményei elé, az Űrszekerek iránti „rajongásizmus” pedig tiltottá vált. Az oprahizmus
és a voodoo ugyanakkor népszerű vallásokká váltak, ami mindent elmond az
emberiségről.
A sci-fi minden
szegletét körbejáró, lenyűgözően kreatív és következetlenségeiben is
következetes világteremtése mellett a Futurama
humora is rendkívül szerteágazó. Viccei egyszerre építkeznek a szatíra
intellektuális fölényéből, a szürrealitás és az abszurd kontextusidegen
képzettársításaiból, sötét tónusú tragikomikumból, kíméletlen inkorrektségből,
öniróniából, valamint a Jacques Tatit idéző sebészi pontosságú hétköznapi slapstickből.
Mindemellett a Futurama humora az
úgynevezett „magas kultúra”mellett bőven merít az „alacsonyból” is. Ennek
tökéletes megszemélyesítője Bender-robot,
aki minden egyes részben odamondja valakinek, hogy „Nyald ki a fényes fém
seggem!”. Közben pedig Bender legfélelmetesebb rémálma a kettes szám, mivel a
robotok bináris számrendszerben álmodnak. Ehhez hozzátartozik az is, hogy Fry
ezekkel a szavakkal nyugtatja meg barátját: „Nyugalom, nem létezik olyan, hogy
kettő”. A Futurama distinktív humora pedig
pontosan az ilyen tudománytörténeti- és elméleti viccek, valamint a Zucker,
Abrahams és Zucker produkciókat idéző parodisztikus villanások
egymásmellettiségéből ered. Mikor gyorshajtáson kapják Erwin Schrödingert, Fry
megkérdezi a kvantumfizikust, hogy mi van a mellette lévő dobozban. Az pedig
azt válaszolja, hogy „Egy macska, némi méreg, és egy cézium atom”. A Futurama írói annyira belementek a
reáltudományok misztériumaiba, hogy az egyik epizódra egy komplex matematikai
törvényt is megalkottak, melyet „Futurama-elmélet” néven már tanítanak az
egyetemeken. Az a jelenet pedig, melyben a csapat egy dimenzióközti
Bermuda-háromszögben keresi a Möbius Dick nevű fehér űrbálnát tökéletesen
példázza a szerzők intertextuális hommage
iránti lelkesedését, ugyanis az űrhajótemetőben ott lebeg az Alfa holdbázis siklója, a fekete monolit
és a Discovery 1-es Kubrick klasszikusából, az UFO a Boston debütáló lemezének
borítójáról, és a Mystery Science Theater
3000 űrállomása is. Míg Groening a Simpson
családban főként a tipikus ír-amerikai sörszagú viccekbe ágyazza a
szentimentálissal gyakran kacérkodó családtörténeteit, addig a Futurama esetében mindettől látványosan
eltér, és inkább a zsidó-amerikai humor pilléreire támaszkodik. Nem csupán a
neurotikus és szánni valóan félszeg Dr. Zoidberg fergeteges karakterében
érezhető azonban Woody Allen hatása, ugyanis az egész sorozatot átjárja a jövő
megarendszere által bedarált kisemberek „tedd, amit tenned kell” mentalitása.
Ők pedig teszik is, aminél a sorozat rajongói nem is kívánhatnának többet.
A Futurama 2014-ben végleg befejeződött, legalábbis elvileg. Groening
azonban párszor már elhintette, hogy ha lesz lehetőségük rá, egyszer talán újra
felélesztik a sorozatot. Reméljük, hogy nem kell erre 3000-ig várni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 193 átlag: 5.23 |
|
|