FesztiválTitanic: A sötét oldalKomfortzónákHuber Zoltán
A Titanic fekete szériája hűen adja
vissza jelenkori félelmeink sokféleségét a hétköznapi szorongástól a hit apokaliptikus
összeomlásáig.
A 21.
Titanic sötétebb oldalán élőhalottak, náci szörnyek, ördögi gyermekek és bizarr
varázsgombák vártak a közönségre. A szekcióban négy kontinens öt alkotása
próbált kizökkenteni minket biztonságos komfortzónánkból, ám igazán felkavaró
élményekkel csak egy-két alkotó tudott szolgálni. A szerteágazó témák és
változatos filmkészítői attitűdök ellenére a bemutatott mozik mindegyike
egy-egy divatos zsáner köré épült, azaz a bevett képletek variálására, a
szabályok továbbgondolására tett kísérletet. Az idei válogatás külön
érdekessége, hogy a felvonuló alkotások egytől-egyig uzsonnapénzből, érezhető
lelkesedéssel készültek. A filmesek a forráshiányból előnyt kovácsolva
alternatívát kínálnak a fősodorral szemben, hisz a leleményességre, a minimalizmusra
és a meghökkentésre helyezik a hangsúlyokat. A
mexikói Gonosz lélek közeleg büszkén
vállalja a B-filmes gyökereit és az ismerős panelek hatásos megidézése mellett
bizarr stílusváltásaival igyekszik kitűnni az alacsony költségvetésű sokk-mozik
népes mezőnyéből. A fiatal kora ellenére tekintélyes horrorfilmes
tapasztalatokkal bíró Adrián García Bogliano a fontosabb műfaji alapvetések
megidézése mellett párkapcsolati drámát is csempész a történetbe. A szimpatikus
család hétvégi kiruccanásán a gyerekek rejtélyes körülmények között eltűnnek,
majd csak másnap kerülnek elő. Figyelmetlenségük miatt a szülőket bűntudat gyötri
és a testvérpár furcsa viselkedését látva az is egyre nyilvánvalóbb, hogy a
szabadban töltött éjszakán valami szörnyűség történt velük. Bogliano
afféle zsánertörténeti gyorstalpalóként fűzi össze az eseményeket: a hetvenes
évek vidéki horrorjaitól a megszállt gyerekek és démoni átkok hideglelős témáin keresztül egészen a Paranormális tevékenységek házivideós
ijesztgetéséig jutunk. A Gonosz lélek
közeleg sajátos minőségét az adja, hogy az olcsó exploitaton-filmek képi
világát és szórakoztatóan hatásvadász kamerakezelését imitáló, illetve a
modernista művészfilmekre hajazó megoldások remekül megférnek egymás mellett. Mintha
a Piknik a Függő Sziklánál
nyugtalanító misztikumát a Sziklák szeme
zsigeri fordulatai váltanák, sőt, színtiszta attrakcióként még egy bizarr
bölcs, egy morbid rendőr és némi leszbikus szex is belefér a cselekménybe. Bár rázósabb
mélységek, egetverő újdonságok nem várnak a nézőre, a különböző alkotóelemek
ötletes keverését látva az idézett elődök ismerői nem fognak csalódni. A
holland Frankenstein serege szintén a
keményvonalas filmrajongókat célozza meg és a kifulladni látszó found footage motívumot a második
világháborús kulisszákkal keresztezi. A különleges orosz felderítő-osztag rejtélyes
küldetése és az őrült német orvos találkozása igazi geek-álom, mely a
másodvirágzásukat élő nazisploitation-mozik nyomvonalát követve erősen
elrajzolja a világégés borzalmait. Az alkotók egy pillanatig sem veszik magukat
komolyan és egy jó értelemben vett fércfilmet tesznek le az asztalra. A
csodafegyverek után kutató Harmadik Birodalom vélt-valós titkai mindig is izgatták
a közönség fantáziáját, így az ál-dokumentarista fogalmazásmód és a Frankeinstein-mítosz
sokadik újrázása az unalomig ismert fordulatok ellenére is működik. Kortárs
testvérdarabjaihoz (Náci zombik, Iron
Sky, A 25. birodalom) hasonlóan Richard Raaphorst filmje is egy őrült
alapötletből indul és a náci ikonográfiát oda nem illő alműfajokban
kamatoztatja. A Frankenstein serege legfőbb
problémája, hogy túl nagy igyekezettel próbálja kiszolgálni a célközönség
elvárásait, a felvonultatott összetevők idézőjelbe tétele túlságosan
kiszámítható. Ez alól egyedül a Karel Roden megformálta tudós hihetetlen teremtményei
képeznek kivételt, hisz villanásnyi felbukkanásuk ellenére mindegyikük markáns karakterré
válik. A stáb lelkes tagjai saját háztartási eszközeikből és némi ipari
hulladékból alkotta meg ezeket a steampunk-fantáziákkal feltámasztott
katonákat, aki tulajdonképp az egész filmet elviszik a vállukon. Elhivatott
alkotók munkája az amerikai Lételem
is, mely az ismét népszerű zombi-apokalipszis témáján keresztül egy szokatlan
barátság anatómiáját rajzolja meg. A hordába verődő élőhalottak mostanság a
saját bolygóját felzabáló emberiséget szimbolizálják, a csoszogó zombik itt
azonban csak a hősök teljes izolációja, a közöttük kialakuló viszony dinamikája
miatt érdekesek. A két főszereplő nem is ismeri egymást igazán, véletlenül
keveredtek egymás mellé és kényszerből maradtak együtt. Míg egyikük élvezi a
nomád életmódot és tulajdonképpen boldog, addig a másik képtelen beletörődni az
új helyzetbe és megpróbálja megőrizni a régi élet illúzióját. Az
író-rendező-főszereplő Jeremy Gardner hatezer dollárból, amatőr szereplőkkel
forgatott, mégis hibátlanul teremti meg a kilátástalanság, a jövő ígéretei
nélkül megélt nappalok nyomasztó illúzióját. A fősodorbeli zombi-produkciókkal
ellentétben Gardner visszakanyarodik a műfaj Romero-féle hagyományaihoz és a
tökéletes sminkes teljesítmények, a minél nagyobb statisztéria helyett az
élőkre koncentrál. Az ismerős disztópiából karaktervezérelt dráma, függetlenfilmes
hangulatokkal teli road movie születik, mely finom tempóban, számos emlékezetes
kitérővel kacskaringózik a klausztrofób végkifejletig. Fröccsenő vér és olcsó
cirkuszi ijesztgetés helyett az apokalipszis apró hétköznapi vetületei kerülnek
terítékre, a civilizáció végnapjai éppen ezért átélhető közelségbe kerülnek. A
magára maradó, céltalanul sodródó emberiség metaforája jelenik meg az angol Ben
Wheatley negyedik nagyjátékfilmjében is. Az Egy
mező Angliában a kosztümös történelmi dráma kellékeit használja, de a tévé,
az animáció és az internetes vírusvideók világából érkező rendező vehemensen
támadja a rögzült befogadói sémáinkat. Szerteágazó munkatapasztalatainak hála
Wheatley mesterien használja a különböző filmes iskolák és társmédiumok megoldásait.
Váratlan hangsúlyváltásaival és meghökkentő megoldásaival folyamatosan
kizökkenti a nézőt és súlyos kérdéseket szegez neki. A néhány színésszel, tizenkét
nap alatt rögzített munka alaposan megosztja a közönséget. Jodorowsky
vagy Stoppard szellemisége ugyanúgy ott kísért a felszín alatt, mint Beckett
vagy Kafka látomásai. Az abszurd dráma, a metafizikai parabola, a hallucinogén
drogfilmek és szürrealista horror határvidékén járunk, mégis egy hamisítatlan
Wheatley-mozi pereg a vásznon. A gyönyörű fekete-fehér képek szabálytalanul
kapcsolódnak össze, az elhagyott figurák egzisztencialista dilemmákról és a
székelés, a sör örömeiről cseverésznek. A napsütésben botorkálva két cél
vezérli őket: a távolban zajló csatát szeretnék elkerülni és helyette egy kocsmában
vedelni. A kibontakozó moralitásjáték kicsinyességében is fenségessé válik. A
groteszk helyzet nagyon is ismerős, hisz akár szeretjük Wheatley művét, akár
nem, előbb-utóbb nekünk is választ kell találnunk arra, melyik irányba
induljunk ezen a bizonyos mezőn. Az
eddig említett filmekkel ellentétben a Fülöp-szigeteki Graceland jóval konkrétabb társadalmi problémákhoz nyúl és a rafinált
zsánervariációk helyett sokkal közvetlenebb megoldásokkal dolgozik. A szegény,
becsületes sofőr és a gazdag, gátlástalan képviselő lányai barátnők, akiket egy
szerencsétlen véletlen folytán a gyermekrablók is összekevernek, de ezt az
autót vezető főhősön kívül a rendőrök és a többi szülő sem tudja. Az ígéretes
alapötletből fordulatos, feszült bűnmozi bontakozik ki, mely épp az eszköztelenségével
ragad magával. A forgatókönyv erősségeit kézikamerás felvételek életszerűsége, az
erős színészi alakítások és a lüktető manilai háttér domborítják ki. Ron
Morales rendező tökéletesen keveri a különböző rétegeket, filmje csavaros thrillerként,
dühös politikai kiáltványként és hatásos parabolaként is nézhető. A hatalom és
a kisember összecsapása, a pénz uralma és a rendszert megmérgező korrupció
ugyanolyan fontos az események szempontjából, mint a bűn és a bűnhődés, illetve
a karma jóval univerzálisabb dilemmái.
Az éjsötét krimi segítségével Morales kíméletlenül szembesít minket a súlyos
szociális egyenlőtlenségek és az erőszak törvényszerű következményeivel. A Graceland szociális felhangjai és sűrű
realizmusa miatt némileg kilógott a szekcióból és sokkal inkább egy másik, a
fesztiválon is vetített távol-keleti mozival volt rokon. A bűn érintése másik válogatásban szerepelt ugyan, ám Morales művéhez hasonlóan
igen súlyos kérdéseket boncolgat. A kínai Jia Zhangke négy, valóban megtörtént
esetet dolgoz fel és sebészi pontossággal mutat rá az elképesztő gazdasági fejlődés
árnyoldalaira, a csendben egymásra halmozódó, robbanáspontig feszülő
ellentmondásokra. Jia filmjében Kína koszos, szürke, fullasztó építési
területként jelenik meg, ahol a család, a hagyományok helyén kínzó üresség
honol. Az egyenlőséget hirdető társadalomban a kisebbségnek hihetetlen
gazdaság, a többségnek a lelketlen robot jut. A kitörés egyetlen útja a bűn,
melyben az elkövetők egy olyan rendszer áldozatai, mely teljesen elfeledkezett
róluk. Merőben
más nézőpontból, de a közösség széthullása, a korábbi erkölcsi támpontok
eltűnése bukkan fel az idei nyitófilmnek választott ír Kálváriában is. John Michael McDonagh egyszerre kérdez rá az egyház
és a hit szerepére, illetve a megváltás, a megbékélés lehetőségére. A
társadalmat összetartó erők, az erkölcsi kapaszkodók eltűnése az ír kisváros viszonyaira
is visszahat. Mindenki gyakorló katolikus, de már senki sem hisz igazán a
vallásban, az egyházában pedig még kevésbé. (A film elején a történet
főhősének, a jószándékú, segítőkész, de magát egyre tehetetlenebbnek érző
papnak címzett gyilkos fenyegetés is épp ebből adódik.) Ellenszerként McDonagh
az odafigyelés, az elfogadás és a megbocsátás időtlen gesztusait javasolja; sajnos
a gyógyulásra azonban egyre kisebb az esély. A
Titanic sötétebb oldalának legjobb, legemlékezetesebb alkotásai első
pillantásra nagyon különbözőnek tűnhetnek, ám a fókuszban szinte kivétel nélkül
ilyen és ehhez hasonló emberi döntések szerepeltek. Ami remek hír, hisz a
filmtörténeti idézőjelek, a zsánerjátékok és frappáns alkotói mögött elsősorban
ezek érdekelnek minket.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 179 átlag: 5.56 |
|
|