Magyar MűhelyUtolsó órákÖrökmécses?Schubert Gusztáv
Tragikus
hungarikumunk, a „megtorlásfilm” újabb remekművel bővült. Ha a történelem az élet
tanítómestere, a magyaroknak az utóbbi ötszáz tanévben a legpocsékabb tanerő
jutott. Ha valaki bátran kimagaslott a nemzetből, annak a fejét rendre lecsapták
a mindenkori elnyomók (ha épp nem tartózkodott itt „ideiglenesen” tatár, török,
labanc vagy muszka, mindig akadt magyar hazaffy, aki a megszálló helyébe lépve buzgón
akasztott és sanyargatott). A pavlovi reflex ennél sokkal kevesebb lecke után
is beindul. A deres, a bilincs, a bitó, a megtorlások szinte szakadatlan
láncolata megtette a magáét. A magyar már régóta nem virtusból, hanem csak
végső elkeseredésében lázad. Megtört nemzet lettünk, gyávák, megalkuvók,
talpnyalók. A huszadik században – 56 két hetét kivéve – egy percre sem voltunk
szabadok. A politikusainkkal pedig jobb nem példálózni. Nem
volt ez mindig így. Vecsernyés János filmje olyan emberrel szembesít, akit az
utókor nem csak, hogy elfelejtett, hanem már példáját sem érti. Az első magyar
felelős kormány (1848) miniszterelnökéről, Batthyány Lajosról a nevén és a kőnyomatos
rajzon kívül, melyen fél térdre ereszkedve néz farkasszemet a kivégzőosztaggal,
szinte semmit sem tudunk, pedig a forradalom talán legnagyobb formátumú vezetője
volt. Persze Kossuthról, Széchenyiről, a politikus Petőfiről sem tud sokkal
többet az utca embere, de valamennyi közhely azért megragadt róluk mindenki
fejében. A lelkesítő néptribun és a magyar szabadság szikráját őrző emigráns; Segesvár
hősi halottja, akinek sohasem találták meg a holttestét; a reformkor lelke, a
Lánchíd építtetője, aki végül beleőrült az elszabadult forradalom miatti
lelkiismeretfurdalásba... – csupa regényes élet. De ugyan mivel csigázná föl a
képzeletet egy mérsékelt és pragmatikus reálpolitikus. Az aggodalmasan
mérsékelt Széchenyi és a túlzásokba eső Kossuth között ő volt a célratörő és
rendíthetetlen pragmatista. Elment a lehetőségek határáig, de lépéssel sem
tovább. Prosperáló és szabad magyar köztársaságot akart, de a Monarchia keretei
közt. Lényegében a dualizmus szükségességét ismeri fel, majd húsz évvel a
kiegyezés előtt. Realizmusával magára maradt. Kossuth megalkuvónak látta, a
Habsburg udvar fékevesztett rebellisnek. Batthyány-t realizmusa épp ez utóbbi
ellenfél megítélésénél hagyta cserben, a legutolsó pillanatig bízott Ferenc
József igazságos ítéletében. Vecsernyés
és Hegedűs Bálint jó érzékkel ezeket az utolsó órákat választotta e
nagyformátumú ember megidézésére. A politikus Batthyány igazságának részletező kifejtéséhez
a tévéjáték 55 perce nem elég. Szőts István a nyolcvanas években Batthyányról tervezett
játékfilmjét még széles, nagyepikai formában gondolta el. (A magyar
filmtörténet fájdalmas hiánya, hogy a G.B.L
Gróf Batthyány Lajos főbenjáró pere és vértanúsága végül csak az irodalmi
forgatókönyvig jutott.) Az Utolsó órák
az emberi drámára összpontosít, a politikai konfliktus okaira csak röviden utal
vissza. A cellájában királyi kegyelemre/halálra váró Batthyány emberi, lelki
helytállása a makulátlan politikust is megidézi. Mind
a forgatókönyv, mind a rendezés minimalista, a lehető legfontosabb tényekre,
gesztusokra csupaszítja a drámát, miközben a csapda, amibe hősét helyezi nagyon
is rafinált. A kalitka ajtaja nyitva, csak kicsit kellene alázatosnak,
megalkuvónak lenni, s fejet hajtani. Vecsernyés előző három játékfilmjét is ez
a tágra zárt kelepce tette izgalmassá. És persze az erős színészi jelenlét.
László Zsolt, aki színpadon épp könyörtelen hatalmasokat játszik hideglelősen (Mefisztó, Danton halála), az erkölcsi nagyságnak is képes hasonló súlyt adni. Az Utolsó órák lidércnyomását azonban
mindenekfelett az adja, hogy érezzük az idő iszonyatos messzeségét: ilyen
emberek (kivált a politikában) már nincsenek, csak csupa túlélőművész, dörzsölt
simlis, akiknek a szemében a tisztességes, meg nem alkuvó miniszterelnök gróf
nem hős, csak lúzer. „Valahol
utat tévesztettünk”. Az a jobb, nemesebb, tisztább Magyarország, ha volt is,
nincs már.
Utolsó órák – magyar tévéjáték, 2014. Rendezte: Vecsernyés János. Írta: Hegedűs
Bálint és Vecsernyés János. Kép:
Lajos Tamás. Zene: Parádi Gergely. Szereplők: László Zsolt (gróf Batthyány Lajos), Sipos Vera (A felesége), Kovács Zsolt (Konrád), Szabó Kimmel Tamás (A látogató), Fekete Ernő (A fotográfus). Producer: Lajos Tamás, Mink Tamás. Gyártó: Film
Service Positive. Támogató: Médiatanács.
Az MTVA bemutatója. 55 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 244 átlag: 5.11 |
|
|