FesztiválGraz: DiagonaleAmbivalens szépségekBuglya Zsófia
A kíváncsiság és a
kísérletezés szenvedélye az osztrák filmszemle legnagyobb erénye.
Az Osztrák Film Fesztiválja Grazban idén egy
petícióval indult. A szakma képviselőinek rövid protesztvideója a film/televízió-egyezmény
fontosságára hívja fel a figyelmet, jelezve, hogy amennyiben a köztévé kihátrál
a filmfinanszírozásból, az a működő infrastruktúrák széteséséhez, elbocsátásokhoz,
a filmes felsőoktatás zsákutcájához, egyszóval az osztrák film
ellehetetlenüléséhez vezet. Hangsúlyos felütés. Egy biztos: a Diagonale kapcsán
megint nem lehet csak a filmekről
írni.
Nem mintha vészhelyzet
lenne, az osztrák film prosperál: szerzői jelen vannak a világ nagy
fesztiváljain, állami és regionális támogatásainak összege meghaladja az évi 74
millió eurót, s a proteszt is inkább figyelemfelkeltés, mint segélykiáltás.
De Graz évek óta kivételes
szakmai fórum. Emlékezhetünk még 2003-ra, amikor a politika megpróbálta
bekebelezni és áttematizálni a rendezvényt; ekkor az osztrák filmesek együttes
tiltakozása elérte, hogy a piaci szponzorok visszalépjenek a támogatástól, és
inkább a független, szakmai alapon szerveződő eseményt segítsék. A fesztivál szuverenitása
azóta is sértetlen, komoly lobbitevékenység, arculatépítés és logisztika áll
mögötte, és érezhető a bizalom, ami az alkotók részéről körülveszi. A nevezett műveknek
nagyjából a harmada, 150-200 alkotás kerül bemutatásra, s a szigorú szelekció
tudatos hagyományépítéssel párosul. Tudjuk, az újabb osztrák film története
viszonylag rövid, nagyjából három évtized, s ami előtte volt, most formálódik,
most rögzül történetként. Ez a tétje a gondosan megszerkesztett
kísérőprogramnak, amelynek mindenkori sarkpontjai a klasszikus és a kortárs avantgárd,
Peter Kubelkától Mara Mattuschkáig, valamint az a múltfeltáró szándék, amely főleg
a nemzetiszocialista múlt filmes vonatkozásaira irányul. A versenyprogram
mindig ebbe a történeti keretbe, hat-hét tematikus vagy tribute szekció közé
ágyazódik be, ami a fesztivál egyik legszembetűnőbb vonása. A másik: a különös
iránti vonzalom, amely mindig, a műsorszerkesztés, a díjak terén is a
szokatlant, a váratlant, a meghökkentő formai, tematikus, stiláris megoldásokat
részesíti előnyben.
A fesztivált idén
Johannes Holzhausen dokumentumfilmje, A
nagy múzeum (Das große Museum)
nyitotta. A film a Kunsthistorisches Museum műhelytitkaiba enged betekintenünk,
így érdekes módon a második munka két éven belül, amely a KHM-ből merít
ihletet. Jem Cohen dokufikciója, a Museum
Hours (2012) egy teremőr figuráján keresztül teremtett lehetőséget a
szemlélődésre, filozofált múzeumi térről, művészetről, Bécsről és osztrákságról
– kicsit erőltetetten, de néhány vitathatatlanul szép pillanattal (például egy „tipikus
osztrákzöld kabát” felemlegetésével). Nem így A nagy múzeum, amely csendes képekből, pontos, de ironikus megfigyelésekből
építkezik. A Habsburg kincseket őrző Kunstkammer újbóli megnyitásának
előkészületeit látjuk: dolgoznak a kurátorok, a kreatívok, a restaurátorok, a
molycsapda-ellenőrök, mindenki félelmetesen profi. Látjuk, hogyan, miből és
mennyiből készül a látogatói élmény, de azt is, mit lehet kezdeni a birodalmi
múlttal egy XXI. századi intézmény keretein belül.
A múzeumból a moziba, a
vászonról a filmvászonra vezet vissza bennünket a Shirley – Visions of Reality című képzőművészeti film. A kísérleti
filmes, gyakran talált anyagokból dolgozó Gustav Deutsch ezúttal Edward Hopper
képeihez nyúl, azokat alkotja újra a kamera számára. Magányos nő, esetleg nő és
férfi a néhány tárgyra redukált, éles fényekkel, élénk színekkel megfestett
külsőben, belsőben – ezt látjuk megelevenedni a filmben, melynek minden „jelenete”
egy-egy ismert festmény. Az érdekesség, hogy Hopper fényeit, színeit,
perspektívatorzulásait a film nem utómunkával, hanem valóban a kamera előtt
teremti meg, a titokzatos nőalakot pedig a Mara Mattuschka filmjeiből ismert
táncos, performance művész Stephanie Cumming alakítja. A képeket komolyabb
történés híján a belső monológ, a képzeletbeli Shirley gondolatai töltik,
töltenék meg feszültséggel, bár ez kevésbé működik. Az emancipált amerikai nő hangját
halljuk, mesél nekünk XX. századi tapasztalatairól, de szöveg és kép közt nem
jön létre valódi, izgalmas és a film teljes hosszát elbíró kapcsolat. A látvány
lenyűgöző, de így inkább kuriózum, amolyan Hopper-hommage marad.
A film Grazban a játékfilmek
versenyében szerepelt, kísérleti jellegével szépen keretezve azt a programot,
amelynek másik pólusán olyan munkák állnak, mint a Vérgleccser (Blutgletscher)
című horror vagy Andreas Prochaska Sötét
völgy (Das finstere Tal) című
ausztro-westernje, melyekben az alpesi táj szokatlan kulisszává válik. A műfaji
sémáktól, a spektákulumtól többnyire tartózkodó osztrák filmben kifejezetten
üdítően hatnak ezek a darabok. Különösen az utóbbi, melyben egy titokzatos,
amerikai akcentussal beszélő férfi lovagol be az isten háta mögötti hegyi faluba,
a lányos képű fotográfus a cserzett bőrű favágók közé, hogy aztán fenekestül
felforgassa világukat. Az ötlet (az alpesi vadnyugatra betörő Amerika), a
látvány, a ritmus, a karakterek kifejezetten erősek, kár, hogy western és
Heimat fúziójából nem kerekedik ki valami revelatív vagy identitáspolitikailag izgalmas
– s ez talán nem csak az osztrák művészfilmeken edzett nézőben hagy
hiányérzetet.
A Shirley és a Sötét völgy
között persze számos árnyalat megtalálható, Götz Spielmann új, családi drámájától
(Oktober November) Benjamin
Heisenberg pszichoanalízis-paródiájáig (Felettes
én és te/Über-Ich und Du) a
mindig eredeti Georg Friedrich és André Wilms furcsa párosával a főszerepben.
Nem maradhat említetlenül a fődíjas Az
utolsó tánc (Der letzte Tanz) sem,
mert épp ez mutatja jól a fesztivál és általában véve az osztrák film
kuriózumok iránti vonzalmát is. A filmrendező-pszichiáter Houchang Allahyari szerelmi melodrámájában a polgári szolgálatát töltő Karl és az
Alzheimer-kóros Julia közt alakul ki testi-lelki vonzalom, mindenki
megrökönyödésére. De nem csak a téma zavarba ejtő, hanem az is, ami a jó színészvezetés, az erős
színészi alakítások (Ernie Mangold, Daniel Sträßer) és a néha
kifejezetten naiv rendezői megoldások eredőjeként létrejön. Ambivalencia,
eldöntetlenség, tanácstalanság – ezek a legjobb szavak arra, amit a filmet
nézve éreztem, és épp ez az, ami miatt egyből érteni véltem, miért kapta meg a
fődíjat. Graz a nyitottságról, arról az izgatott keresésről szól, amely minden
újat meg akar látni, és a melléfogás kockázatától sem riad vissza. Úgy tűnik,
hogy a befutott nevek és a megtalált sémák (a Michael típusú feel-bad-movie
és a látványos dokumentumfilmek) mellett ez az a felhajtó erő, ami garantálja,
hogy az osztrák film ne válhasson Haneke- és Seidl-epigonok klubjává.
*
S ha már fentebb a
harminc évet említettem: a sikertörténet ugyan nem következik automatikusan a
jó finanszírozásból, de azon alapszik. Kezdetén a támogatási rendszer
nyolcvanas évekbeli kiépülése áll, benne a köztelevízió 1981 óta törvényileg
előírt szerepvállalásával. Ausztriában ugyanis nem készül komolyabb mozifilm
ORF-pénz nélkül (ez alól egyébként a fent említett filmek egyike sem kivétel).
Izgalmas, hogy a filmszakmai szervezetek a filmes terület folyamatos növekedése
ellenére is szükségét érzik a sok lábon álló rendszer állandó felülvizsgálatának.
Egy idén zárult, Grazban bemutatott felmérésből kiderül, hogy habár a
támogatások összege öt év alatt mintegy 15 millió euróval emelkedett, a
rendszer korrekciókra szorul. Gyenge pontként például az intézményi és az infrastrukturális
támogatásokat említi a felmérés: az összeg a teljes keret 17 százalékánál
stagnál (ez jelenleg 12,5 millió euró), miközben a digitális átállással, a fesztiváli
kultúra, az oktatás bővülésével a feladatok, a kiadások köre folyamatosan és
látványosan bővül. Kritika éri a kísérleti terület elégtelen támogatását is,
mondván, a kisebb filmek számos támogatóhoz, illetve bizonyos keretekre,
például forgalmazásra eleve nem pályázhatnak. Ezek a(z irigylendő)
szépséghibák, miközben látjuk, ahogy az osztrák film külföldi jelenlétével, fesztiváljaival
(köztük a Viennáléval és a linzi Crossing Europe-pal), az intézményeivel,
amilyen az idén ötven éves bécsi Filmmúzeum és az Európa egyik legkorszerűbb
filmraktárával rendelkező Filmarchívum olyan előkelő helyet ért el az osztrák
kultúrában, amiről tíz-húsz éve nem is álmodhatott.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 203 átlag: 5.29 |
|
|