TelevízóKozmosz: Történetek a világegyetemrőlÓda a mindenséghezBaski Sándor
Nem sűrűn fordul elő, hogy egy kereskedelmi
televízión futó, több millió dolláros büdzséből készített sorozat kreátorai
bevallottan a nép nevelését tűzik ki célul. Az amerikai Fox által gyártott Kozmosz: Történetek a világegyetemről éppen ezt teszi, nézettsége mégis a
fikciós szériákéval vetekszik. Sikerének önmagában talán még nem is lenne
hírértéke. Ismeretterjesztő sorozatokban és természetfilmekben ugyanis már
régóta nincs hiány, mi több, tematikus csatornák tucatjai szakosodnak erre a
műfajcsoportra. Kultúrmissziós céljuk azonban nincs ezeknek a produkcióknak, a
televíziózás kíméletlen dzsungeltörvényei szerint nekik is ugyanúgy részt kell
venniük a nézettségért folytatott élet-halál harcban, mint a többi műsornak, ezért
a bevetett eszközök is ugyanazok. A vadvilág rejtett titkait, a legendás történelmi
eseményeket és a tudomány új vívmányait egyaránt leegyszerűsítő narratívák
mentén, bulváros hangvétellel, szenzációhajhász módon tárgyalják, a néző így
átfogó ismeretek helyett felszínes tudással – a tudás illúziójával – gazdagodik
csak.
Az 1980-ban bemutatott
eredeti Kozmosz is a nagyközönséget szólította
meg, és a látvánnyal sem spórolt – a 8 millió dolláros költségvetésből bőven
tellett az akkoriban úttörőnek számító vizuális megoldásokra –, a digitális
trükkök azonban nem a célt, hanem azt eszközt jelentették. A Carl Sagan
csillagász által írt és vezetett sorozat legnagyobb vívmánya az volt, hogy
átfogó képet adott a tárgyáról, vagyis a világegyetemről, és az ember benne
elfoglalt helyéről, úgy, hogy nem érdekes, de önmagában haszontalan tudományos
triviákkal bombázta a nézőket, hanem segített a tanultakat kontextusba
helyezni.
A Kozmoszt az elmúlt 34 évben közel 60 nyelvre fordították le, és 500
milliónál is többen látták. Jelentősége elvitathatatlan, nem csak az
ismeretterjesztő műfaj megújításában, de abban is, hogy fiatalok tömegeit
indította el a tudományos pálya felé. Az új verzió elkészítése azonban több
szempontból is indokolt volt: az elmúlt évtizedekben nem csak a világegyetemről
szerzett tudásunk bővült jelentősen, de a CGI-nak és a HD-technikának
köszönhetően valóban lélegzetelállító képeket tudnunk produkálni bármiről. A
fapados vizualitású régi Kozmosz ma
már nehezen lenne képes a 3D-filmeken felnőtt kamaszokat lenyűgözni, a 2014-es
kiadás viszont naprakész hollywoodi látványvilággal és zenével támad, a történelmi
eseményeket pedig trendi animációs betétekkel illusztrálja. A sorozat
szellemisége ugyanakkor maximálisan hű a nagy elődéhez: az epizódok
forgatókönyvét Carl Sagan egykori alkotótársa és özvegye, Ann Druyan írta, a
házigazda szerepét pedig az a Neil deGrasse Tyson asztrofizikus vállalta, akit
annak idején szintén Sagan indított el a pályán, és aki talán még
szuggesztívebb előadó is, mint példaképe.
A sorozat népnevelő
attitűdje sem minősíthető éppen anakronisztikusnak vagy feleslegesnek. Hiába
tapossa már a 3. évezredet az emberiség, a tudomány legalapvetőbb téziseit máig
nem sikerült széles körben elfogadni és feldolgozni – az amerikai lakosság
46%-a például meg van róla győződve, hogy a Földet Isten teremtette, valamikor
az elmúlt 10 ezer év során. A Kozmosz missziója
így nem csak az, hogy beavassa a nézőt az univerzum és a földi létezés már
feltárt misztériumába, de az is, hogy közben helyreállítsa a tudomány erősen
megtépázott renoméját. A 13 epizódból álló széria elvileg azt illusztrálja,
hogy mit tudott meg az emberiség a világegyetemről a mai napig, a gyakorlatban
viszont a játékidő közel felében azt meséli el, hogy miként jutottunk ennek a tudásnak a birtokába. A Kozmosz azon gondolkodók és tudósok előtt
tiszteleg, akik olykor magányosan, a korban uralkodó dogmákkal szembeszállva, a
babonák, hiedelmek és vallások világmagyarázatait megkérdőjelezve küzdöttek az
igazukért, és akik nélkül az utánuk következő tudósgenerációk nem lettek volna
képesek előre lépni.
A Kozmoszt, paradox módon, mégsem tárgyszerűsége, hanem a
szenvedélyessége teszi igazán izgalmas és fontos produkcióvá. Neil deGrasse
Tyson nem csak a tudomány nagy alakjairól mesél áhítattal, de arról az
univerzumról is, amely az ember szemszögéből nézve inkább rémisztőnek, mint
fenségesnek tűnik. A sorozat epizódról epizódra, könyörtelen módszerességgel
ébreszt rá bennünket arra, hogy mennyire relatívak a térhez és az időhöz
kapcsolt fogalmaink, és mennyire jelentéktelen a létezésünk a világmindenség
perspektívájából. Az univerzum méreteivel való szembesülés azonban – Tyson
interpretációjában –, nem elszomorító, deprimáló ráismerés, hanem igazi
spirituális élmény. A Kozmosz
készítői azt szeretnék, ha az égboltra felnézve nem kicsinek, hanem nagynak
éreznénk magunkat, tudván, hogy ugyanabból a csillag-anyagból gyúrtak
mindannyiunkat.
Kozmosz: Történetek a világegyetemről (Cosmos: A Spacetime
Odyssey) – amerikai, 2014. Rendezte és írta: Ann Druyan. Narrátor: Neil
deGrasse Tyson Gyártó: Fox. A National Geographic Channel bemutatója.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 212 átlag: 5.65 |
|
|