Hímnem, nőnem, animeSzél támadAz utolsó sárkányVarró Attila
Az anime nagymestere epilógusában
elfordul a mesék világától, a repülés csodájának azonban komor felnőtt filmjében
sem tud ellenállni.
Hayao Miyazaki immár negyedik búcsúfilmje
az 1998-as Vadon hercegnője óta akkor
is a bő fél évszázados életmű záródarabját jelenti, ha netán az anime-sensei közelgő 75. születésnapja
alkalmából újabb sok évtizedes álomprojekt megrendezésével örvendezteti majd
meg a nagyközönséget. A tavalyi velencei fesztiválon bemutatott Szél támad ugyanis jóformán minden
korábbi sajátossággal szakít, amire az eddigi napfényes Miyazaki-életmű (és
annak népszerűsége) épült. Szívszorító életrajzi drámája messzire kerüli a
gyermekközönséget és az ehhez tartozó fantasztikus műfajokat mesétől (Chihiro, Totoro, Ponyo) a fantasy-ig (Nausicaa, Laputa, Vadon hercegnője);
világa sosemvolt hibrid-Európa vagy japán mítoszközeg helyett az 1930-as évek nemzeti
közelmúltja; főhőse pedig sem a pubertáskor elején (Chihiro), derekán (Kiki),
végén (Nausicaa) járó kis renitens, sem kitalált mesefigura – sőt mi több, olyan
valós személy, aki sokak szemében fényévekre áll mindenféle bájos
ártatlanságtól. Jiro Horikoshi repülőgéptervező keze alól a két világháború
között több olyan vadászgép-típus került ki, amik igencsak megkeserítették a
szövetséges légierő életét a Csendes-óceáni fronton (élen a hírhedt A6M
Zero-val), és olyan haditettek kötődnek nevükhöz, mint Pearl Harbor orvtámadása
vagy az utolsó hónapok kamikaze-akciói. Így aztán a nyugati nagyközönség
szemében egy Horikoshi pályáját megéneklő anime nagyjából olyan sokkoló
lépésnek számít Miya-san kedves
rajzfilmgurujától, mintha az idős Uncle Walt a náci ideológia népszerűsítésének
szentelte volna a Dzsungel könyvét
übermensch Mauglival a sötétbőrű állatvilágban – bemutatása még a japán
közvéleményt is erősen megosztotta (a rendező feleségét és munkatársait is
beleértve), a Ghibli-életmű legellentmondásosabb filmjévé téve.
Miyazaki évek óta számos
nyilatkozatban ítélte el a felerősödő politikai nacionalizmust hazájában, amelynek
kurrens törekvéseit a háborús bűnök tagadására és a hadsereg-korlátozásra vonatkozó
alkotmánymódosításra többek közt olyan friss filmek kiugró népszerűsége kíséri,
mint a tavaly legnézettebb The Eternal
Zero, főszerepben egy tokiói yuppi-fiúval, aki kamikazehalált halt nagyapja
világháborús éveit lenyomozva fordul szembe saját generációja üres, értéktelen
életével. Ennek fényében az évtizedek óta dédelgetett Horikoshi-terv választása
pacifista hattyúdal gyanánt nem csupán merész elvi/ideológiai állásfoglalás
(ami kezdettől jellemzi az életművet), de egyfajta keserű művészi önvallomás
is. Hirokoshi a pálya legszorosabb szerzői alteregóját jelenti, nem csupán azon
nyilvánvaló okból, hogy az egyetlen felnőtt Miyazaki-főhős (aki nem disznófejű),
de ráadásul leplezetlen művész-karakter, leghőbb vágya mindössze annyi, hogy „valami
szépet teremtsen”. A rajzasztala fölé görnyedő, rövidlátó fantaszta, aki a
körülötte lévő természetből (halszálkától a madárszárnyakig) lesi el egyéni
alkotói megoldásait és akár személyes érzelmeit is alárendeli munkájának,
ráadásul nem kastélyokat vagy karburátorokat tervez, hanem olyan repülőgépeket,
amelyek mind sebesség, mind repülési magasság tekintetében képesek felvenni a
versenyt az amerikai ellenfelekkel. Miyazaki köztudottan kezdettől fogva
megszállott rajongója a repülés motívumának, jelöljék a szárnyalások kamaszhősei
szabadságvágyát (Nausicaa, Kiki) vagy a képzelet lélekgyógyítását (Totoro): a Szél támad nyitó álomjelenetében a
tizenéves Jiro számára saját fizikai korlátainak (konkrétan a rövidlátásnak) meghaladásaként
jelenik meg, olyan látványélményt kínálva a kis hősnek, amely során a szűkös élettér
csodálatos tájképpé válhat – akárcsak a valóságot mesés látvánnyá szépítő
animációnál. Ez a „szépteremtés” ferdül a filmet záró álomjelenetben a háborús
törekvések eszközévé, megfogalmazva a főhős művészi csalódását: az általa
alkotott gépek gyilkos bevetéseiken pusztulásba vitték pilótáikat, álomvilágát lángoló
pokollá változtatva. Nem véletlen, hogy csak erre a pár percre jelennek meg a
Zero-vadászgépek főművei – maga a történet a 30-as évek közepén kifejlesztett
A5M-modell kecses szépségű és kérészéletű első prototípusának elkészítéséről
szól, az európai tervezőktől ellesett fordított sirályszárnyával. Miyazaki két
korábbi direkt alteregója, az adriai Vörös Disznó és a vándorló palotás Howl
mágus nem csak mesebeli mivoltukban különböznek Horikoshitól, de abban is, hogy
konkrétan repülők (hidroplán-pilótaként vagy madárrá változva): az idős szerző azonban
leszállt a földre és a hajdani mellékalakot jelentő égbe vágyó géptervező (lásd
a Porco Rosso bakfis Fióját)
alakjában jelenik meg, pársoros epizódszerepre kárhoztatva a Mitsubishi-gépeket
tesztelő légihősöket. A rajzfilmkészítés a Szél
támad szerint immár szomorú kompromisszum, kényszerű elfordulás az
animációs mesék égi mesevilágától, amit stúdióvezetőként, producerként netán
íróként csupán odalentről nézhet, két lábbal szilárdan a hétköznapok rögéhez kötve.
Maga a címadó szél,
aminek szaharai formája a Ghibli nevét adta, és mindenféle repülés kulcsát
jelenti (egyfelől felhajtóerőként, másfelől halálos veszélyforrásként), ebben a
kései alkotásban nyeri el legösszetettebb jelentését. Egyfelől állandó szakmai ellenfél
Horikoshi számára, aki technikai fejlesztéseivel próbálja megszelídíteni és
szolgálatába állítani (erről szól a film öt éve kiadott pároldalas alapmangája,
amit a malacfejű Jiro mérnök aerodinamikai problémáiról szól), másfelől a
szenvedélyek vihara, ami egy boldogabb, teljesebb élet ígéretét hordozza (lásd
a másik forrást jelentő Tatsuo Hori-regény címét, amely Paul Valéry Tengerparti temetőjének utolsó
versszakából származik: „Felkél a szél, meg kell próbálni élni! A roppant lég
könyvem lapokra tépi!”). Ez a feltámadó szél tomboló tűzvész lángjait szítja a
Kanto-földrengés idején és vadászgépek szárnyát tépi szét, de ugyanakkor
elsodort kalappal, napernyővel szerelmeseket hoz össze vagy kicsiny papírrepülő
üzenetét röpíti fel a beteg kedveshez: maga a nagybetűs Élet Miyazaki szemében,
aminél csupán egyéni döntés kérdése, hogy inkább szakmai szemmel tekintünk rá, íróasztali
kihívások sorozataként vagy merész sárkányrepülővé válva (lásd a Chihiro vagy a Földtenger varázslója fináléját) sodrára bízzunk magunkat, átélve
minden rezdülését. Miyazaki már a Nausicaa-manga zárólapjain megfogalmazta ezt
az egyszerű vezérgondolatát („Az Élet értelme maga az élet”), de a Szél támad tanúbizonysága szerint a mai
napig csupán megvalósításra váró vágyként tekint rá („Próbálj meg élni”,
hangzik el a kedves búcsúüzenete a fináléban): anime-drámája egy kudarcot
vallott élet krónikája, amelynek hőse a magánéleti boldogságot feláldozza a
szakmai álmok oltárán. Művészi és személyes mélyrepülés, egyetlen életrajzi történetben
– Miyazaki hattyúdala nem sok örömöt kínál a Totoro és Chihiro szárnyalni vágyó
közönségének: hiába lenyűgöző képei és álomszép pillanatai, a depresszió sötét
ballasztja végig talajközelben tartja a művet.
A Szél támad leglátványosabb eltérése azonban nem is a
fantasztikumtól való elfordulás és az erős személyes telítettség, hanem egy
olyan műfaj domináns jelenléte a történetben, ami teljesen elüt az eddigi
életműtől, ugyanakkor a legnagyobb klasszikus japán szerzők munkáival
rokonítja. Az önfeláldozó nőkről szóló szerelmi melodráma végigvonul Mizoguchi
és Naruse életművén, és Ozu családtörténeteitől sem idegen, ám ezeket a
művészeket főleg a szenvedés ábrázolásának esztétikuma, a „szépséges elmúlás”
mozgóképes megjelenítése fordítja a könnyes nőarcok felé. Miyazaki esetében
azonban Horikoshi tüdőbeteg (és teljességgel fiktív, csupán a Hori-románcból
átvett) szerelme nem szenvedő hősnőként jelenik meg, hanem elszalasztott
lehetőségként a főhős számára, aki megbízatása miatt inkább hagyja, hogy a gyógyulás
esélyét jelentő szanatórium helyett a lány mellette töltse utolsó heteit. A
halálosan beteg kedves melodrámai motívuma a szerzői életműben az ezredforduló
óta egyre látványosabb „beteljesületlen szerelem” tematika újabb formáját
jelenti: egy olyan érzelmi vonzalomról mesél, ami legyőzhetetlen fizikai
akadályba ütközik. A Vándorló palotában,
valamint a mindössze forgatókönyvíróként jegyzett tavalyelőtti From Up on Poppy Hill-ben ez a fizikai
akadály még feloldódik a történet végére: az öregség és örökifjúság átka
egyaránt megtörik; a szerelmes kiskamaszokról kiderül, hogy mégsem
féltestvérek. A 2010-es Ariettyben
azonban már reménytelen a helyzet: a vidéki házba érkező kisfiú betegsége
mellett ott a legyőzhetetlen méretkülönbség, ami elválasztja a padlódeszkák
alatt élő pár centis hősnőtől – a Szél
támad esetében a tuberkulózis kezdettől ilyen áthidalhatatlan szakadékot
jelent, mintha csak egy másik zsánermetaforával reflektálna az elérhetetlen
életálmokra: az ifjú Jiro nem csupán olyan repülők tervezésének szenteli
életét, amelyekkel maga sosem szállhat magasba, de olyan nőbe bolondul bele, akinek
tüdejéből napról napra jobban kiszorul az éltető levegő (miközben a gyerekkori mérnök-példakép,
az olasz Caproni boldog családi vállalkozásban építgeti személyszállító aeroplánjait).
Háborús vadászgépeknek
látni egy szerzői életművet nem egyedülálló jelenség az anime-világban:
Yoshiaki Kawajiri (a Cockpit-szkeccsfilm
első epizódját jelentő) Slipstream-jében
a Luftwaffe-pilóta technikailag tökéletesített szupergépe egyszerre hoz
megváltást a meghasonlott hősnek és a vesztébe rohanó emberiségnek, Mamoru
Oshii 2008-as Égenjárókjában a
bravúros légibalettek (ön)pusztító tömegszórakoztatásként ábrázolódnak.
Miyazaki esetében ez a sokrétű és sokatmondó műalkotás-metafora mindkét oldala
egyenlő súllyal esik latba, a technikai tökély meleg szépsége és a jéghideg
destruktív erő egyetlen ciklonba sűrűsödve söpör végig a történeten, páratlan
őszinteségű és megrázó erejű szerzői vallomást préselve ki a világ talán
legjelentősebb élő rajzfilmrendezőjéből. Valéry címadó versét idézve ezzel a
filmmel Hayao Miyazaki végleg a szélbe szórta szét lapjait, és ingó léptekkel
elindult, hogy feloldódjon a tündöklő terekben – de ezek a lapok örökre
megmaradnak nekünk, megannyi papírsárkánynak.
SZÉL TÁMAD (Kaze tachinu) – japán,
2013. Rendezte és írta: Hayao Miyazaki.
Kép: Atsushi Okoi. Zene: Jo Hisaishi. Gyártó: Studio Ghibli. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 126 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 181 átlag: 5.91 |
|
|