Hrabal mozijaJuraj Herz gyöngyöcskéjeSpálená utcai MÉHArdai Zoltán
A
Münchausen-novellából készült rövidfilm kimaradt az első, 1965-ös
Hrabal-adaptációból.
A prágai filmiskolán végzettek
nagy generációjából még a rémszatíra-specialista Juraj Herz is Hrabal-megfilmesítéssel
kezdte: harmincévesen ő sem maradt érintetlen az író ‘63-’64-es novellásköteteinek
(Perlička na dně, Pábitelé)
nemhivatalos levegőjű, felszabadítóan különös képletű idillizmusától, groteszk
szövetű és tragikumot játszató bájától. A hrabali próza váratlan módon társította
az anti-katonai módon hősies švejki földhözragadtságot az első világháború
utáni cseh avantgard líra Apollinaire-t bohemianizáló, úgynevezett poetista vonulatának
némely alcool-jával, így légies
kiterjedésekkel, égi párákkal, a filmes látást is inspirálva. 1965-ben a
Barrandov Stúdióban a Gyöngyöcskék a
mélyben-epizódfilmhez (bemutató: 1966. január) hét novella-alapú moziszkeccs készült, megannyi fiatal rendezővel, az
adaptációk azonban hosszabbak lettek a tervezettnél, így kettő közülük végül
önálló rövidfilmként jegyződött. Az egyiket Jan Passer forgatta, a másikat a
késmárki születésű Herz, akinek félórás műve, A hulladékgyűjtőben ( Sběrné
surovosti) a Münchhausen-novella (Baron
Prášil) alapján készült. Hrabal a párbeszédekre épülő szellős szerkezetű Baron-novellát majd’ tíz év múltán sűrű és
sötétesebben színezett nagymonológként írta felül (Túlságosan zajos magány; kései filmváltozat: 1996, Vera Cais, a
hóhányó préskezelő szerepében Philippe Noiret ). Herz akkor már rég eltávolodott
Hrabaltól, még a nagy barrandovi időszakban, fekete-fehérben utazva, egy
álarc-tematikus, ijesztő filmmusicalen át elért A hullaégetőhöz, a Ladislav Fuks-i terrénumhoz, ahol a švejki mesélgetésnek
és a hrabali „átlényegítők” (pábitelek)
hangjának még reminiszcenciái is alig élnek meg. Más vegytartalmú szürreália és
más alaptartású groteszk itt az úr, borús modellező játékosság és egyfajta – Kafka-előlegezte
– ellenlábas lírikum, amelynek Herz-féle mozgóképi kifejeződése inkább rokona a
švankmajeri animációs játékfilmnek, mint a bármikori Menzel-mozinak. Annál
figyelemreméltóbb a korai Herz-rövidfilm stílusegysége: a Hrabal-közeli és a már
akkor is Fuks-hoz hajló jegyek egymást tűrő, sőt együttműködő volta a ‘65-ös hulladéktelepi szkeccsben. Jelezve: a
Spálená utcai fém-, faholmi- és papírgyűjtőudvar, illetve ennek
kocsmás-templomos környéke zökkenőtlenül átfejleszthető lenne olyan Teatrum
Mundi-színtérré, ahol a színen mozgók ambivalenciái kibontva jelennének meg,
ekkor azonban eltűnne a hrabali együttérzés. A présnél ritkán látható
préskezelő – az örökösen locsogó, hahotázó és csínytevő Hanta –, a
melankolikusabban életszerető telepfőnök, valamint a sekrestyés hármas viszonya
például kiélezhető lenne olyan drámai irányban, hogy kibillenjenek
közösségükből (mindhárman így-úgy a lelkirokkantság kivédésének, kicselezésének
hősei, fejüket öröklétbe dugdosók). Az udvar egyrészt – látogatói forgalmával –
amolyan „kész bolondokháza”, másrészt fenomenális motívumgyűjtőhely (akár
irodalmi, akár filmes tekintetben). Mégpedig természeties módon az: a kissé
hátborzongató festettbádog muzsikus-macskák, szétfűrészelt szentfaragványok,
napnyugati filmcsillag-fotók, és tömérdek miegyéb mintegy felajánlkozik a
filmképi artikuláció számára, amely most bízvást keresetlenül, bár már a
túlságos könnyebbség veszélyével lehet sokrétűen asszociatív. A cinéma
vérité-jelleg és a stilizációs bukfencek jó arányú itteni összeérése egyszerre
mutat arra, hogy a Hrabal-elbeszélés(ek)ben netán több is van, mint gondolnánk,
és hogy az író nem tart igényt minden általa érintett mélység kiaknázására.
Akadálya mindenesetre nem volt annak, hogy Herz a hrabali udvaron előiskolázza
magát A hullaégető motivikus
sűrűségéhez.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 190 átlag: 5.51 |
|
|