A gyilkos csókja (Killer’s
Kiss), 1955. Szereplők: Frank Silvera, Jamie Smith, Irene Kane. 64 perc.
Gyilkosság (The Killing),
1956. Szereplők: Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards. 81 perc.
A dicsőség ösvényei
(Paths of Glory), 1957. Szereplők: Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou.
84 perc.
Forgalmazó: Kultúrbarlang
(a Fantasy Film közreműködésével).
A Kultúrbarlang Ars Longa – Mesterfilmek sorozatában Wajda korai munkái,
Tarkovszkij Áldozathozatala és két Tarr-mű után ezúttal Kubrick
pályakezdését ismerhetjük meg. A három alkotás bepillantást nyújt a rendező
személyes látásmódjának formálódásába, egyszersmind műfajilag is érdekes
palettát rajzol. Míg az első a film noir jegyeit hordozó, annak klasszikus
képletét ugyanakkor némileg módosító szerzői szárnypróbálgatás, a második technikás
heist-film, a műfaj legötletesebb darabjainak egyike, a harmadik pedig háborús
filmbe oltott tárgyalótermi dráma, erőteljes pacifista üzenettel. Azok számára
tehát, akik kíváncsiak, honnan indult a 2001: Űrodüsszeia, a Mechanikus
narancs, a Ragyogás rendezője, ez az összeállítás kötelező vétel; de
azok számára is tartogat meglepetéseket, akik inkább az említett műfajok iránt
érdeklődnek.
A gyilkos csókja érzékelhetően alacsony költségvetésből, ám annál nagyobb szakmai
lelkesedéssel készült. Kubrick nem csak rendezője, forgatókönyvírója és
producere volt a filmnek, hanem operatőre és vágója is. A noir-történetek
emblematikus karaktere, a jobb sorsra érdemes férfi főhős elbukását előidéző
femme fatale itt mások számára válik végzetessé. Csak úgy hullanak körülötte a
férfiak, szíve választottjával azonban egymásra találnak. Másfelől a happyend
ellenére is átszűrődik a filmen a nagyvárosi ember magánya, kiszolgáltatottsága;
a visszatérő helyszínek – szűk, fülledt levegőjű edzőterem, félhomályos iroda,
táncklub, szegényesen berendezett lakások, elnéptelenedett mellékutcák – a noir
legjobbjainak hangulatát idézik.
A Gyilkosság már
érett gengszternoir, azon belül heist-film (azaz egyetlen akcióra összeálló,
alkalmi genget főszerepbe helyező mozi). Kubrick Lionel White regényét
adaptálta, és kora egyik legkiválóbb krimiíróját, Jim Thompsont kérte fel a
dialógusokhoz. Mindazonáltal a briliáns struktúra kialakítása jobbára saját
érdeme. Az ismétlődésekre és egyazon esemény különböző nézőpontjaira épülő,
bonyolult időkezelés, az információkat finoman adagoló narráció ma is frissnek,
elevennek hat.
A dicsőség ösvényei a beérkezés filmje. Koprodukciós munka, igényes, méreteiben is
komoly háborús díszletekkel, nemzetközileg elismert színésszel a főcím élén. És
miközben Kubrick gondosan ügyel az első világháborús lövészárkok
mindennapjainak precíz megjelenítésére, a lélektani hitelességről sem
feledkezik meg. Talán ezért sem válik zavaróvá, hogy a cselekmény során a
különféle harci eseményekről mindinkább a frontvonalak mögé helyeződik át a
történet fókusza. Hovatovább ellenséges katonát nem is látunk, csupán a film
legvégén kerül elő egy női hadifogoly, akinek a háborús krónika katartikus
lezárását köszönhetjük.
Műfaji értékeiken túl
Kubrick későbbi pályáját tekintve is fontos motívumokat hordoznak ezek az alkotások.
A gyilkos csókja végső leszámolása mintha a Ragyogás hírhedt
baltás tombolásának szolid előképe lenne, míg az álomjelenet sok elemző szerint
a 2001 Csillagkapu-szekvenciáját
előlegezi meg. A dicsőség ösvényeiben ábrázolt hadvezetési
gátlástalanságtól és cinizmustól pedig egyenes út vezet a Dr. Strangelove-ban,
majd még később az Acéllövedékben megjelenő
totális abszurdig, amely a maga teljességében mutatja fel minden háború elemi
értelmetlenségét.
Extrák: semmi.