Nagymenők és lúzerekJames Toback: UjjakZongoralecke vesztes gengsztereknekBenke Attila
A méltatlanul elfeledett Ujjak
a legjobb Scorsese-film, amit nem Martin Scorsese rendezett, és a legjobb
Ferrara-film, amit akár Abel Ferrara is készíthetett volna.
Az
amerikaiak és Hollywood számára a hatvanas-hetvenes évek kettős értelmű.
Egyfelől traumatikus, mivel a vietnami intervenció, a politikába és a
tradíciókba vetett hit mellett e korszak végére a hollywoodi stúdiórendszer is
összeomlott az ötvenes évek történései (a gyártást, vetítést, forgalmazást
addig uraló Nagy gyártók elvesztették mozihálózatukat), illetve művészeti
konzervatizmusa miatt (nagyköltségvetésű, de az új generáció számára unalmas
fércművek készítése). Ez az állapot kedvezett a művészileg és/vagy gyártási
szempontból függetlenedni vágyó stúdióknak, kísérletező alkotóknak, kiket
Hollywood gyakran vett szárnyai alá a hetvenes években (a Nagyok az indie-k
forgalmazóivá váltak). Így másfelől a filmművészeti reneszánszé ez a húsz-huszonöt
(kb. 1965-1980 közti) esztendő. Olyan kiválóságok léptek porondra, és kerültek
be a fősodorbeli filmkészítésbe, mint Robert Altman, Arthur Penn, John
Cassavetes, Monte Hellman, Francis Ford Coppola vagy Martin Scorsese. Műveikkel
rendet vágtak az Álomgyár nagyköltségvetésű és nagyokat bukó, elavult
selejtjeinek roncstelepén. A dohos stúdiók falai közül a szabadba mentek, a
kivénhedt hollywoodi nábobok helyett a fiatalos lendületű európai fenegyerekek (Antonioni,
Fellini, Godard, Truffaut, Resnais) műveit tekintették útmutatónak. Habár
megtartottak néhány álomgyári praktikát (mint alapvetően a klasszikus, bár
lazább szövésű történetmesélést), főként hősábrázolásukban markánsan
különböztek a régi klasszikusoktól. Az Aljas
utcák vagy az Egy kínai bukméker
meggyilkolása egyaránt a gengszterfilmes klisékkel játszanak, hőseik úgynevezett
„lúzer gengszterek” („gangster-loser”
‑ Fran Mason használja e kifejezést American
Gangster Cinema from Little Caesar to Pulp Fiction című könyvében), akik
képtelenek igazi hatalomra szert tenni, cél nélkül tengnek-lengnek lebujukban, s
legfeljebb pitiáner feladatokat képesek elvégezni. Sokkal inkább hasonlítanak
ezek a figurák a Kifulladásig vagy a Dögvész istenei antihőseire, mintsem A sebhelyesarcú (Howard Hawks) vagy a Fehér izzás (Raoul Walsh) nagykutyáira.
A sokak által csak „Hollywoodi Reneszánsz”-ként emlegetett szűk
tizenöt év tehát páratlan korszak az amerikai filmtörténetben, jelentősége
vitathatatlan a későbbi évtizedekre nézve. Ugyanis a kilencvenes években
aranykorát élő független („indie”) filmkészítés a hetvenes évek kultúrájában
vert gyökeret (az indie-ket támogató Sundance és a Miramax is ekkoriban kezdte
működését). E kapcsolat egyik ékes bizonyítéka James Toback 1978-as Ujjak (Fingers) című filmje, mely, ha
tíz évvel korábban készül, biztosan a filmreneszánsz klasszikusaihoz (Bonnie és Clyde, Szelíd motorosok, Aljas utcák)
hasonló legendává válik. Bár financiálisan semmi köze az Álomgyárhoz (ennyiben
már a kortárs „indie”-khez köthető), hősábrázolásában, hangvételében,
elbeszélésmódjában és műfajilag is a hollywoodi modernizmushoz, avagy ennek
későbbi örököséhez, a kortárs amerikai független filmhez sorolható.
Mint egy interjúban a rendező és a főszereplő, Harvey Keitel is
elmondja, a független filmkészítés egyszerre szabadság (Hollywoodtól) és
kőkemény munka is („Ne várj Hollywoodra! Neked kell kinyitnod az ajtókat” –
állítja Keitel). Az Ujjak történetét
és életútját egyaránt jellemzi ez a szellemiség. Indie filmként egyáltalán nem
volt könnyű terjesztése, így a forgalmazási nehézségek miatt gyakorlatilag
elfeledett, fájdalmasan keveset elemzett és méltatott művé vált James Toback szerzői
gengszterfilmje.
Lúzerek
és…
Az Ujjak tulajdonképpen összekötő
kapocs az Aljas utcák és a Mocskos zsaru közt: előbbit követi,
utóbbit néhány motívumában megelőlegezi. Mindjárt szembetűnő közös főhősük:
mindhárom esetben Harvey Keitel alakítja az örökvesztes gengsztert (habár a Mocskos zsaruban nem „hivatásos bűnöző”,
hanem korrupt rendőr), karaktere mégis inkább annak különböző életszakaszaiban.
Jimmy „Fingers” a korszak terméke, és akár Scorsese és Abel Ferrara figurái, ő
is egy tesze-tosza antihős. Jimmy már egy lépéssel közelebb áll a szakadékhoz,
mint a még gyermekien naiv és a maga módján tiszta lelkű, idealista Charlie (Aljas utcák), ám még van reménye a
felemelkedésre, nem zuhant olyan mélyre, mint Ferrara mocskos zsaruja. Vállán az
ötvenes évek nagy rockslágereit bömbölő magnójával naphosszat az utcákat járja.
Elvileg maffiózó apjának (Ben) dolgozik pénzbehajtó verőlegényként, ám ő inkább
szépleányok szüzességét „hajtja be” csillapíthatatlan szexuális farkaséhségét csillapítandó.
Bizarr módon mégis komolyzenei pályára készül, melyre –mint ragadványneve (fingers
= ujjak) is sejteti– kiváló billentyűsként lenne is esélye. Ám valahogy a profi
zongoristák közé sem tud bejutni: bár otthon sallang nélkül eljátssza Johann
Sebastian Bach Toccatáját, a
meghallgatásokon mindig felsül.
Tehát Jimmy a Hollywoodi Reneszánsz vagy a későbbi amerikai független
filmek (Ponyvaregény, Törvénytől sújtva) hőseinek rokona.
Kisszerű, cselekvésképtelen, céltalanul vergődik művészet (elitkultúra) és
bűnözés (alvilági apja) közt. Mint az Aljas
utcák Charlie-ja, úgy Jimmy sem tud egyik közeghez sem tartozni. Jimmy csak
próbál macsó lenni, de valójából örök vesztes, kinek sorsa sehová sem tart. A zenébe
és a szexbe menekül, de ezekkel is akadnak problémái, merthogy nemcsak
sikertelen előadóművész, de egy nemi betegség miatt túl gyorsan „elsül” az
aktusok során, így nem tud örömet okozni a nőknek sem. Tétlenül nézi, ahogy
kielégítetlen „barátnője” egy fekete playboy-jal és egy másik nővel csókolózik.
Nem gengszter, nem zenész, csak egy csellengő, aki sikertelenül próbál stabil
identitást kiépíteni magának.
De nemcsak Jimmy egy nagy nulla. Apja, Ben nem éppen félelmetes
gengszter, csupán egy bazsalygó, fiához hasonlóan „impotens” karakter, aki
naphosszat éttermekben és kocsmákban dekkol. Carol, Jimmy szeretője egy lézengő
szajha, mint a Kifulladásig
Patriciája, ő sem tudja eldönteni, kivel akar lenni. A „rivális” gengszterek,
rosszfiúk szintúgy antitálentumok, nem veszélyes maffiózók, inkább ütődött,
amorális bohócok.
Az Ujjak tehát szakít a
klasszikus hősábrázolással, mely kihatással van a hagyományos történetmesélésre
is. Minthogy Jimmy fokozatosan veszti el amúgy sem erőteljes motivációját,
története nem válik egy világos cél felé haladó drámává. Vergődése nem drámai,
az Ujjak –mint elődje, az Aljas utcák – zenés lézengés: antihőse
szinte öntudatlan, dalolva rohan végzetébe. Így nincsenek nagy fordulatok,
drámai csúcspontok, az Ujjak csupán
egy groteszk létállapotot ír körül. A Kifulladásighoz
vagy az Egy kínai bukméker meggyilkolásához
hasonlóan Jimmy Fingers ide-oda vergődésének epizódjaiból áll össze a film. James
Toback műve ezért tulajdonképpen annak tragikomédiája, hogy a világból
kivesztek a „tökös”, cselekvőképes egyének, avagy a megtervezhető, kiszámítható
életutak, helyüket az élet langymeleg pocsolyájában lubickoló „kishalak” és az
örök bizonytalanság, véletlenek, sőt, a káosz vették át.
… és gengszterek
A felszínen az Ujjak
olyan, akár a Keresztapa: Jimmy végső
soron képes bosszút állni apja riválisán. Azonban a korszak filmjei és James
Toback műve is csavarnak egyet a konvencionális bűndrámán: leleplezik, hogy a főhősöknek
valójában mindig a vágyuk lett volna fő céljuk (Jimmy zenész akar lenni), a
külső hatalmak által kijelölt feladatukat csupán kényszerből vállalták (Jimmy apjához
kötőd megbízásai: pénzbehajtás, gyilkolás). Ám a klasszikus hősökkel
ellentétben az új antihősök vágyaikat nem tudják, céljaikat nem akarják elérni.
Ezért a sodródó Jimmy Fingers Michael Corleonéhoz hasonlóan bár fizikailag nem,
de emberileg megsemmisül. Az Ujjak
így – mint a Kifulladásig, a Bolond Pierrot, a Sivár vidék vagy az Egy kínai
bukméker meggyilkolása –úgynevezett „alternatív gengszterfilm” (vagy az
amerikai szakirodalomban: „revizionista gengszterfilm”), azaz felrúgja a műfaj
szabályait és megtámadja, kritizálja a zsánerhez kapcsolódó ideológiát,
világképet.
A gengszterfilm legismertebb alműfajában (melyet magával a
klasszikus gengszterfilmmel szoktak azonosítani), a „rise-and-fall történet” -ben is egy antihős, egy senki a központi
karakter (Kis Cézár, A közellenség, A sebhelyesarcú). Azonban,
mint a történettípus elnevezése mutatja, e macsó bűnözők pályájának a görög
tragédiákéhoz hasonló íve van (ezért is nevezi Robert Warshaw a gengsztert
tragikus hősnek): senkikből valakik lesznek, nagy hatalmat szereznek, majd
mindent elveszítenek (sokszor az életüket is). A „rise-and-fall történetek”
istenkísértő prométheuszai az emberi társadalom haragjával szemben
alulmaradtak, és elnyerték méltó büntetésüket (a Fehér izzás fináléjában az olajfinomító lángjai a Pokol tüzeként
emésztik fel Cody-t). A klasszikus gengszterfilm másik nagy alcsoportjában, az
úgynevezett „Káin és Ábel történet”-ben
(Mocskos arcú angyalok, Viharos húszas évek) a gengszter jó útra
tért, és megtisztulva bűneitől békében halhatott meg. A hatvanas-hetvenes évek alternatív
gengszterfilmjei (az Aljas utcák, a Sivár vidék és az Egy kínai bukméker meggyilkolása mellett még számos bűnfilm a
korszak Hollywoodjából), illetve az Ujjak
központi karakterének sorsa azonban nem erről szól. Az ő életútjuk nem
karriertörténet, hanem szürke stagnálás. Sokszor látszólag – mint a Keresztapa 1-2 hőse és Jimmy – még csak el sem buknak. Mivel a Hollywoodi
Reneszánsz (alternatív gengszter)filmjei a hatvanas-hetvenes évek Amerikáját
amorális káoszként ábrázolják, e világképhez mérten az antihősök nem kárhoznak
el, de megváltást sem nyerhetnek. Piti kis bűnözőiket legtöbb esetben nem is
motiválja semmiféle Mennybemenetel vagy a Pokolkísértés, hatalom nélküli örök
vesztesként tengődve vegetálnak a társadalom legalján privát purgatóriumuk
köztes világában.
Potens macsó hiányában az Ujjak
története nem terebélyesedhet akciódús hatalmi harccá. A nagy leszámolások és
hatalomszerzés helyett a főszerep Jimmy triviális életéé. Csupán egyszer sül el
a fegyver (akkor is rendkívül dicstelen és suta módon), s egy kezünkön
megszámolható, hányszor kerül elő pisztoly a főhős zsebéből. A gengszterizmus nem
libidónövelő, hanem lélekölő, unalmas meló, melyet ráadásul egyszer úgy
szakítanak meg a riválisok, hogy egy zsarut küldenek rá Jimmy Fingersre, akit
ezután kis időre lecsuknak. A gengsztermese egészen a történet végéig tét nélküli,
érdektelen. A végső, nevetséges leszámoláson kívül az egyetlen kritikus
pillanat Jimmy zenei meghallgatása, mikor is esélye lenne megszabadulni az
alvilágból. Ha kudarcot vall, a céltalan bűnügyi film is folytatódik tovább.
James Toback tehát felforgatja a műfaji kliséket, kivonja a
feszültséget a gengszterfilmből, a nézői elvárások ellen dolgozik, hogy
átélhetővé tegye a „rossz műfajokban” próbálkozó antihős langyos sodródását. Ettől
függetlenül a befogadó semmiképp sem fog unatkozni, mivel az Ujjak nagyon is szórakoztató az olyan
kevert hangnemű, ironikus jelenetek frappáns dialógusainak köszönhetően, mint
az egyik pizzériai pénzbehajtás Merrilee Rush Angel of the Morning című lassújára.
Bach és
rock
Mind Scorsese, mind Ferrara kreatívan alkalmazza a klasszikus
slágereket. Az Aljas utcák és a Mocskos zsaru egyaránt zenei
ellenpontozásra használja Johnny Ace Pledging
my Love című 1955-ös romantikus számát: előbbiben egy verekedésbe fulladó
parti alatt szól, utóbbiban a főhős drogmámorban, bőgve ténfereg a klasszikus
bluse-ra. A zene mindkét filmben diegetikus, vagyis a cselekményvilágon
belülről, egy lemezlejátszóból szól. James Toback műve ebben megint csak Scorsesét
követi, illetve hasonlít Ferrara szubverzív zsarufilmjére.
Az Ujjak ugyanis
frappánsan zenei motívumokkal szimbolizálja a főhős megosztottságát. Jimmy
egyfelől ötvenes-hatvanas évekbeli rock és blues számokat (Jamies – Summertime, Summertime; Merrilee Rush – Angel of the Morning) ordíttat
hordozható magnóján, – mint Spike Lee Szemet
szemért című filmjében az egyik „lázadó” fekete rapper a „Fight the Power”-t
– kifejezetten közterületeken. Így közel sem egy művelt zeneszerető, hanem egy
antiszociális bunkó látszatát kelti. Bárhová megy, a bömbölő slágerek
indulatokat váltanak ki a megzavart emberekből, verekedésbe vagy balesetbe
torkollik Jimmy nem kívánt koncertje. Ebből adódóan a jellemzően lassú vagy
vidám dalok erőszakos jeleneteket festenek alá. Mintha a könnyűzene is rossz
ómen lenne: Jimmy nem való ebbe a világba, rossz úton jár. A Jamies-re ténfereg
ide-oda, közben meg Bachot kéne játszania.
Jimmy időnként persze próbálkozik komolyzenével: otthonában, egy
meghallgatáson és egyszer hangszer nélkül, kizárólag ujjával imitálva egy
cellában (tehát mindig zárt körben) zongorázik. De senkit sem nyűgöz le:
lakásán ugyan gyönyörűen eljátssza Bach Toccatáját,
ám élőben felsül, cellatársait és apját pedig láthatóan nem érdekli a
szépművészet. Egyedül édesanyja támogatná, aki viszont szanatóriumban van. Így
senki sem áll Jimmy mögött, aki az igazi karrierjét előrelendíthetné. Vagyis a
komolyzene e tesze-tosza bűnöző vágyát, az üdvösséget, a könnyűzene pedig a
kárhozatot, az apja által kijelölt célt szimbolizálja. „Mindenféle zenét
szeretek” – hangoztatja, ám e hozzáállása, mintegy „döntésképtelensége”
jelképezi vesztét is. Mindent szeretni annyi, mint semmit sem szeretni igazán.
Mindenhová tartozni egy kicsit a sehová sem tartozást jelenti. Miként Jimmy-nél
Bach és a Jamies megférnek egymás mellett, a stabil identitás nélküli főhős a
kárhozat és az üdvösség közti mocskos város szürke Purgatóriumában fog
vegetálni mindörökké.
Elveszett
illúziók
Jimmy tehát egy lúzer gengszter, s mint az Ujjak többi csellengő, amorális antihőse, inkompetens és impotens
figura, tipikus arca a 2000-2010-es évekhez hasonlóan válságos hetvenes
éveknek. Hiszen a hatvanas évek forradalmi eszméi és a rendszer megdöntésébe
vetett hit az évtized végére szertefoszlott a társadalmi-politikai erőszak
túlburjánzása miatt. E csalódás, illetve a későbbi gazdasági krízis
következtében az emberek visszavonultak magánszférájukba, vagy spirituális
dolgokkal kezdtek foglalkozni (a hetvenes évek második felére az USA-ban rendkívüli
módon felértékelődött a család, a vallás és a különféle szekták). Menekülni
akart mindenki, az elveszett illúziók helyett új, a zord valóságtól óvó
intézményeket és eszméket kerestek. Akárcsak a zene elvont illúzióvilágában
menedéket remélő Jimmy, aki bömbölő magnójával olyan, mintha fel akarná dobni a
lehangoló realitást. Mintha a rock ‘n’ roll-lal vissza akarná hozni a Vietnam
és Watergate évtizedét megelőző boldog ötvenes éveket. Ha keserűen is, de
szórakozni próbál egy saját maga által alkotott privát, zenés realitásban. James
Toback hősének „szökési kísérlete” még kudarcra ítélt, a nyolcvanas évek
reagani korszakának, illetve a hetvenes évek második felétől kiépülő Új
Hollywood eszképista ideológiája már sikeresnek bizonyult. 1975 után új
időszámítás kezdődött az Álomgyárban: a 2001:
Űrodüsszeia helyett a Csillagok
háborúja, az Aljas utcák helyett
az Aki legyőzte Al Caponét hagyományos
„hurrá optimista” meséi próbálták feledtetni a nézőkkel a kiábrándító káoszt,
és a realista „hollywoodi művészfilmek” korszakát.
Ebben a közegben kellett volna érvényesülnie James Toback Ujjak című filmjének is, ám sajnos
öt-tíz évet késett, illetve öt-tíz évvel a Sundance és a Miramax fénykora előtt
született meg. E rendkívül komplex, mégis laza, fülbemászó zenéket
felvonultató, hangulatos mű sokkal nagyobb figyelmet érdemelne. Szerencsére 2005-ben
a Halálos szívdobbanás (az Ujjak tulajdonképpeni remake-je)
valamelyest felkavarta a port Toback munkája körül, ám általában mellőzik mind
a Hollywoodi Reneszánszot, mind a gengszterfilmeket taglaló szakirodalmakból
(kivételt képez Fran Mason említett műve és a The Last Picture Show című tanulmánykötet). Pedig laza, epizodikus
cselekménye, modernista hősábrázolása és alternatív, szubverzív műfajkezelése
miatt az Ujjak Coppola, Scorsese,
Cassavetes, Ferrara, Spike Lee vagy Paul Thomas Anderson műveihez hasonló
kitüntetett státuszt érdemelne. Olyan kortárs bűnfilmek előképeként kellene
emlegetnünk, mint Nicolas Winding Refn sokak szerint az Aljas utcákat idéző Pusherjei,
vagy a 2012-es izlandi Éjsötét játszma, mely
sokat merít Scorsese és Refn említett műveiből.
Ujjak (Fingers) – amerikai, 1978. Rendezte és írta: James Toback. Kép: Michael
Chapman. Szereplők: Harvey Keitel
(Jimmy Fingers), Tisa Farrow
(Carol), Jim Brown (Dreems), Danny Aiello (Butch), Michael V. Gazzo (Ben). Gyártó:
Brut/Fingers Productions.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 456 átlag: 5.31 |
|
|