Nagymenők és lúzerekMartin Scorsese: A Wall Street farkasaSzex, drogok és bázispontokPápai Zsolt
A
hetven felett járó Martin Scorsese energikus filmet forgatott a tőzsde
csúcsragadozóiról.
Az elmúlt két évtizedben ugyan több
hatásos filmet is alkotott, de igazán fontosat nem: Martin Scorsese 1990-ban
forgatta le utolsó korszakos munkáját. A Nagymenők
nem egyszerűen jó mozi volt, hanem a legértékesebb kortárs hozzájárulás a
gengszterzsáner históriájához, számos friss tematikus ötlettel gazdagítva a műfajt.
Az egyik legfontosabb közülük azt volt, hogy Scorsese öntudatos inverzióját adta a kisfiúk felnőttálmainak, akik jobbára a köz
szolgálatára szerződő személyekként képzelik el jövőjüket: a Nagymenők gyerekhőse
nem tűzoltó vagy katona, vadakat terelő juhász akart lenni, hanem már elemista
korától kizárólag gengszter, és vágyott célját meg is valósította.
Feljutott
a csúcsra, ahonnan aztán hatalmasat zakózott, és szinuszgörbét leíró pályájával
további Scorsese-hősök számára taposott ösvényt. Különös, hogy a gengszterműfaj
iránt már sihederként olthatatlan rajongással viseltető rendező első emelkedés-bukás
narratívát alkalmazó munkájára 1990-ig várt, az viszont már korántsem meglepő,
hogy a Nagymenőket nem sokra rá
követte a hasonló Casino. Jóllehet
Scorsese ezután gengszterfilmet (New York
bandái) és cops-and-robbers-mesét
(A tégla) is készített, de az
emelkedés–bukás-tematikát kerülte. A Wall
Street farkasával most trilógiává kerekítette a Nagymenőkkel kezdett sorozatot.
Csakúgy,
mint az első kettő film esetében, a sztori valós alapú. Hőse a
mozigengszterektől már hátulgombolósként elvarázsolódott Jordan Belfort, minden
idők egyik legfertelmesebb brókere, aki a kilencvenes években rengeteg
kisembert vett palira értéktelen részvényekkel, és egy valag pénzt hazudozott
össze. Minél nagyobb hatalma lett, annál jobban elmerült a szexben, koszban,
koxban, és önhittsége lassan önveszélyessé hízott. Egy idő után halkan
belelépett a saját hülyeségébe: csakis magának köszönhette, hogy az FBI-nak
sikerült lecsukatnia. De ebből se jött ki rosszul, a kalandjairól szóló két
könyvre Hollywoodban is felfigyeltek.
Történetéből
Scorsese fess és lendületes filmet forgatott. Műfajtörténeti újításokra ezúttal
ugyan nem telt tőle, de régen volt ilyen jó formában az immár hetven felett
járó rendező (akit az Egyesült Államokban kemény támadások értek munkája
obszcenitása miatt – igazuk volt: a film alpári és útszéli, de megkockáztatom:
semmivel sem visszataszítóbb, mint a brókerek valóságos világa). A Wall Street farkasának
cselekménybonyolítása ragyogó, a figurái izgalmasak, továbbá a dialógusok is hengerlőek,
A komédia királya óta nem forgatott
ennyire humorbő mozit a mester. A vizuális kivitelezés is míves, a konvencionálisabb
megoldások pazar és artisztikumukkal korántsem hivalkodó hosszú snittekkel
keverednek. Gyengíti azonban a filmet az az igyekezet, amellyel a rendező –
egyébként a gengszterműfaj hagyományaival harmóniában – rá akarja húzni a Robin
Hood-jelmezt a kisrészvényesek tömegeit tönkretevő Belfortra.
Mindazonáltal
a film nem kritika nélkül való, kivált akkor, ha a másik két
emelkedés–bukás-narratívát használó Scorsese-mű tükrében nézzük. Ha egymás
mellé helyezzük a filmeket, egy folyamat rajzolódik ki előttünk: a Nagymenők teljes illegalitásban dolgozó (rabló,
gyilkoló, drogbizniniszben utazó), és onnan kitörni nem akaró gengsztereket
mutat, a Casino már az illegalitásból
kivakarózni igyekvő, és tevékenységüket több-kevesebb sikerrel, de mégis csak
törvényesíteni próbáló (a szerencsejátékok világában munkálkodó) hősöket
mozgat, míg A Wall Street farkasa
fehérgalléros törvénytörőket szerepeltet. Scorsese ezzel lemodellezi azt az
utat, amit a gengszterműfaj bejárt azt követően, hogy kikelt a tojásból, és a törvényenkívüli
gengeket meg az azokat elkormányzó „Big Shotokat” felvonultató daraboktól
eljutott a korporatív kapitalizmus metaforáiként értelmezett bűnszindikátusokat
főszerepbe helyező filmekig. Mindez egyrészt ügyes műfajtörténeti játék és önreflexív
mutatványkavalkád, másrészt komoly üzenettel bíró műveletsor. Scorsese
folyamatábrájáról két tanulság olvasható le. Az egyik úgy szól, hogy korunkban
csúnyán hurkásodnak a bűnözés polipcsápjai, a bűn mind nagyobb léptékű és mind
fehérebb. A másik, hogy egyre kifizetődőbb is: a Nagymenők Henryje és a Casino
Samje még nagyot zuhant, a Wall Street
Jordan Belfortja viszont megúszta három évvel egy börtönszanatóriumban.
A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall
Street) – amerikai, 2013. Rendezte: Martin Scorsese. Írta: Jordan Belfort és Terence Winter. Kép: Rodrigo
Prieto. Szereplők: Leonardo DiCaprio
(Jordan Belfort), Jonah Hill
(Donnie), Margot Robbie (Naomi), Kyle Chandler (Denham), Rob Reiner (Max Belfort), Joanna Lumley (Emma néni), Jean Dujardin (Saurel). Matthew McConaughey (Mark Hanna), Gyártó:
Red Granite/Sikelia. Forgalmazó: Pro
Video. Szinkronizált. 180 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 663 átlag: 5.45 |
|
|