Magyar MűhelyBeszélgetés Antal Nimróddal„Leszálltam a magas lóról”Huber Zoltán
A Kontroll, az Elhagyott szoba, A szállítmány és a Ragadozók közkedvelt, Amerikában is megbecsült rendezője nemrég 64
népszerű hazai színésszel forgatott a magyar filmet népszerűsítő reklámfilmet.
Sűrűn jársz moziba?
Igen, mindenevő vagyok. Egy korai művészfilmet
ugyanúgy megnézek, mint egy buta, kommersz akciót.
A nézőszámok évről-évre esnek, egyre kevesebben járnak
moziba. Szerinted mi lehet ennek a legfőbb oka?
A hollywoodi modell kardinális hibája, hogy a
filmek finanszírozása a színészeken alapul.
A sztárrendszerre gondolsz?
Igen. Nagy marhaságnak tartom, az emberek ugyanis
nem a sztárok miatt ülnek be a filmekre, hanem a történetek, a koncepciók
miatt. Talán tényleg örülsz, ha felbukkan egy ismert, szeretett arc a vásznon,
de nem ez jelenti a legfőbb vonzerőt.
A szupersztároknál mintha mindig élesen elválna
egymástól az imázs és az aktuális szerep. Sokszor nem is az általa játszott
figurákat, hanem a hírességet figyeled...
...és rögtön elvesztette a hitelességét a mese.
Onnantól kezdve pedig, hogy már nem hiszed el, nyilván nem is működik. Szerintem
a sztárrendszer egy alapvetően hibás modell, de mostanság szerencsére visszaszorulóban
van…
Az újabb sikerfilmek már inkább brandeken,
koncepciókon alapulnak…
Igen, most valóban ez válik egyeduralkodóvá. Én
nagyon remélem, hogy minél hamarabb vége lesz a sztár alapú finanszírozásnak. Az
embereket sem érdekli és a filmkészítés szempontjából is destruktív a dolog. Gondolj
bele, behozol egy egót a filmbe, aki pontosan tudja, hogy az egész tulajdonképp
csak miatta jön létre. Innentől kezdve egészségtelen a kapcsolat a színész és
alkotó között. Nagyon kevés sztár rendelkezik annyi intelligenciával és olyan
fokú empátiával, hogy ne kiváltságként, hanem lehetőségként, ajándékként
kezelje a helyzetét.
Mi a véleményed a 3D-ről?
Divat, el fog múlni. Ha a történetek jók, a
térhatás nem sokat számít. Nem mondom azt, hogy a telefonodon nézd a filmeket, a
vászon mérete azonban nem pótolja a megfelelő sztorit. 3D volt már korábban is,
most talán azért tart ki kicsit tovább a lendület, mert jóval több pénzt tettek
bele.
Nemrég te is 3D-ben forgattál. Milyen extra
kihívásokkal járt?
Nagyon örültem, hogy kipróbálhattam ezt a
technikát. Pados Gyulával szerintem egy kifejezetten szép 3D-látványt
készítettünk, nem azt a fajtát, ami a füleden keresztül kiszívja a
szemgolyódat. Nekem mint rendezőnek a folyamat egyébként a formátumtól, a
hordozótól függetlenül tök ugyanaz marad. Egy finomabb, elegánsabb
filmkészítési mód esetében persze nyilván számít az ilyesmi. Ha például egy
olyan biztonsági őrről csinálnék filmet, aki ipari kamerákon keresztül nézi a
világot, a videó szín- és képvilága jobban passzolna hozzá. De bármilyen
nyersanyagra rögzítsem is a történetet, előtte ugyanúgy storyboardot készítek,
átgondolom, mit csinál a színész a jelenetben és így tovább. Az én munkám
nagyon sokat tehát nem változik.
A nézőszámok itthon is drasztikusan esnek, ami a
hazai alkotásokat különösen erősen sújtja. Mit gondolsz, ennek a hollywoodi
verseny az oka, vagy talán a hazai művek minőségével van baj?
Nagyon sok jó magyar film van. A pályatársaim
között rengeteg tehetség akad, akik ráadásul már mind csináltak remek mozikat.
Nekem egy kicsit olyan érzésem van, hogy annak idején mi sem tudtuk, kik is
vagyunk mi igazán. Nem tudtuk, merre tartunk és mit akarunk. Ki kellett találni
magunkat, hisz pont egy olyan időszakban indultunk, mikor a régi rendszer
megszűnt, de nem volt még az MMKA. Most megint egy olyan új struktúra van, aminek
még nem volt ideje bizonyítani. Magyarországon annyi átmeneti időszak volt már,
mi ráadásul jóval szerencsésebbek voltunk azoknál, akik a rendszerváltás utáni években
próbáltak filmet csinálni. A gyereknevelésben is azt mondják, a rendszeresség
és a biztonság a lényeg. Most meg itt egy csomó gyerek, akik egész egyszerűen
ki voltak téve az utcára. Ezek után nyilván előfordulnak majd egészségtelen és
torz viselkedésmódok, de ez nem jelenti azt, hogy ha kapnak egy kis szeretetet,
ne tudnának fejlődni.
A most készülő, a magyar mozit népszerűsítő
kisfilmed is ezt a támogató szeretetet kívánja propagálni?
Ezt a felkérést két ok miatt fogadtam el. Egyrészt
hatvannégy csodálatos magyar színésszel forgathattam, ilyesmiről a legtöbb
filmkészítő maximum csak álmodozhat. Dolgozhattam megint Kulkával vagy
Csányival, de megismerkedhettem például Molnár Piroskával és egy csomó főiskolással
is, akik egyébként egytől-egyig kiválóak. A második ok pedig az volt, hogy én
gyakorlatilag mindent a magyar filmnek köszönhetek. Iszonyú nemes célnak
éreztem azt promotálni, hogy vannak világszínvonalú, valóban fantasztikus alkotásaink
– és lesznek is.
Itthon markánsan jelen van a szerzői- és
közönségfilmes felosztás. Helyesnek tartod ezt?
Nem. Két kategória létezik. Vannak jó filmek és
vannak rossz filmek.
Azért is kérdezem, mert sok helyen elmondtad már, a
Kontroll után elsősorban anyagi okok miatt vállaltad el a filmeket. Bérmunkának
bélyegzed őket, ennek ellenére nekem eléggé egységesnek tűnnek.
Nyilván azért, mert mindig magamból indulok ki. A
kapott ajánlatokból – amiből egyébként
nincs sok – próbálom
megtalálni azokat, amiket én is szívesen megnéznék. A Ragadozók esetében
egyértelmű rajongásról volt szó, az 1987-es film plakátja kamaszkoromban ott
lógott a szobám falán és még kis akciófiguráim is voltak. Az Elhagyott szoba
forgatókönyvében némi hitchcocki vénát fedeztem fel, A szállítmány pedig az alapszituáció, vagyis a páncélautó és
a hat pacák miatt volt érdekes.
Ha sorra vesszük őket, csináltál egy horrort, egy
thrillert és egy akciót. Érdekes, mintha a Kontroll fő alkotóelemeit
sorolnánk. Véletlenül jöttek épp ezek a zsánerek?
Teljesen. Nem törekedtem tudatosan arra, hogy ilyen
műfajokban forgassak, egyszerűen arról van szó, hogy az akkori lehetőségeim
közül ezek voltak a legszimpatikusabbak. Az egyik film után egy lila ködbe
burkolt magyar rendező megkérdezte tőlem, miért döntöttem úgy, hogy pont azt
csinálom meg. Hát öcsém, én nem döntést hoztam, hanem volt egy lehetőségem, és
én éltem vele. Amikor elkezdtem Hollywoodban dolgozni, mindenki azzal
biztatott, nem baj Nimród, előbb-utóbb jön majd egy kasszasiker, és utána
megnyílnak az ajtók. A Ragadozók az első hétvégén huszonöt milliót
hozott, majd két hét alatt a költségeket is visszahozta. Ehhez képest mégsem
változott nagyon semmi. Ott sem rózsás a helyzet.
Az Elhagyott szoba kapcsán
miért éppen rád gondoltak?
A mai napig nem derült ki. A stúdió egyik
nyakkendőse szerette a Kontrollt, a nagyfőnök viszont nem is látta. Azt
a forgatókönyvet amúgy visszadobtam párszor, majd végül visszahívtam őket, hogy
mégis meg akarom csinálni. Ezekkel a filmekkel egyébként egy kicsit be kellett
csapnom magamat. Nekem is el kellett hinnem, hogy ki tudok hozni valami jót
belőlük. Mikor olvastam a könyveket rögtön tudtam, hogy ezeket a sztorikat szászor
elmesélték már, ráadásul jobban. Tovább kellett lendülnöm és magamat is
meggyőzni arról, hogy igenis bele tudok vinni valami olyasmit a dologba, amitől
egyedi és izgalmas lesz.
Érdekes, hogy ezt mondod, mert a visszatérő motívumok
mellett a filmjeidben elég egyértelmű tematikai egység is megfigyelhető. A szűk
terek mindig kiemelten fontos szerepet kapnak, még az erdőben játszódó Ragadozók hőseit
is egy elhagyott, labirintusszerű alagútfúróba vezeted.
Nem igazán tudom, miért izgat ez engem ennyire.
Igaz, tizenöt évvel ezelőtt rá kellett jönnöm, hogy tuladonképp klausztrofóbiás
vagyok. Barlangászkodni voltunk és volt ott egy szakasz, ahol effektíve egy keskeny
járaton kellett átmászni. Na, ott hirtelen kitört rajtam a pánik. Emlékszem, azt
mondogattam magamnak, szedd össze magad, mert a kövér hátsódat bizony senki sem
fogja kicipelni innen. Amikor végül kiértünk a barlangból, a napsütés, a fű, a
levegő, minden iszonyú csodálatosnak tűnt.
Talán épp ezt az élményt szeretnéd visszaadni a
vásznon és újraélni...
Tényleg szeretem a szűk, zárt terekek. Ráadásul
rendezői és operatőri szempontból is izgalmasak, hisz nagyszerűen lehet velük
játszani. Andrzej Sekuła mondta még az Elhagyott szoba forgatása során,
hogy a filmkészítésben nincsenek szigorú, áthághatatlan törvényszerűségek.
Minden tanult, kész szabályt fel lehet rúgni, a kérdés csak az, pontosan mikor
és milyen okokból. Ez az, amit még nem érzek egészen, de ha valami működik, azt
azonnal látom. Az első filmemnél jöttem rá, hogy én többé nem kérek előzetesen
engedélyt – inkább majd utólag
elnézést.
Mifelénk az kép él a hollywoodi producerekről, hogy
mindenbe beleszólnak és rövid pórázon tartják a rendezőt.
Nem, nekem általában a stúdióval akadnak gondjaim.
A producerek a film létrejöttéért dolgoznak, így a rendező számára a lehető
legjobb körülményeket szeretnék biztosítani. Már ha a jó producerekről
beszélünk...
Mennyire szólhatsz bele a forgatókönyvekbe?
Minél többet dolgozom kinn, annál inkább. Olyan ez,
mint bármely más szakma esetében. Ha egy kezdő orvos belép a műtőbe, nyilván
nem mondják neki azt, hogy menj és nyisd fel a Béla bácsi szívét. Ehelyett öt
orvos követi minden mozdulatát és mindenki az figyeli majd, mit csinál. Hiába
volt mögöttem is nyolc év reklám és videóklip, hiába az itthoni tapasztaltok, mikor
kijutottam Hollywoodba, abszolút kezdőnek számítottam, aki azon a rendszeren
belül még nem bizonyított.
A Kontroll azért nyilván sokat segített.
Nélküle az előszobáig sem jutottam volna.
Mennyire ér el hozzád, hogy a Kontroll
időközben kultuszfilm lett?
Néhány éve Spanyolországban voltam a nagynénémmel.
Valaki odajött hozzám és megdicsérte a filmet. Ez azért volt furcsa és
szokatlan, mert nem itthon történt. A kult mibenléte igazából akkor esett le, mikor
a neten véletlenül Balla Eszterről és Csányi Sándorról készült rajzokba
botlottam. Valószínűleg egy tinédzser másolta le és játszott a film képi világával.
Felemelő volt, hogy valami olyasmit készítettem, ami további alkotásra
inspirált másokat. A Kontroll egyébként is kulcsfontosságú az életemben.
Azóta is azt az érzést kergetem, amit az a film jelentett nekem.
Muszáj megkérdeznem, milyen érzés, mikor az embert felhívja
Robert Rodriguez azzal, hogy rendezze meg a Ragadozó folytatását.
Ez azért nem egészen így történt. Az ügynököm
telefonált és megkérdezte, mi a véleményem a Predatorról. Gyorsan visszakérdeztem, hogy most a Ragadozóról
vagy az Alien vs. Predatorról beszélünk. Kiderült, hogy az eredetiről
van szó és Robert Rodriguez lenne a film producere, így természetesen
rábólintottam. Néhány nap múlva fehívott a Fox, be kellett mennem hozzájuk. Egy
nyakkendős csávó azzal fogadott, hogy ő mindenképp engem akar, nagyon szeretné,
ha én rendezém a filmet. Valószínűleg mind a hét jelöltnek ugyanezt a szöveget
nyomta. Ezután Rodriguezzel is le kellett ülni beszélgetni. Kábé fél órát
dumáltunk, majd elment. Úgy vezettem hazafelé, hogy teljesen biztos voltam benne,
elbuktam a melót. Másnap reggel aztán befutott a jó hír. Libabőrös élmény volt,
mert egy étterembem voltam pontosan azzal a három gyerekkori barátommal,
akikkel annak idején a Ragadozót
is együtt láttuk a moziban.
Gondolom tinédzserként a Metallica is hasonlóan
nagy ikon volt...
Igen, még arra is emlékszem, mikor hallottam őket
először. A szomszéd srác adott egy kazettát a számaikkal.
Ha választhatnál még egy kamaszkori kedvencet,
kiről forgatnál?
Boba Fett.
Ha jól tudom, az pont elkelt…
Az a baj, hogy a kedvenc filmjeimet nem igazán
lehet feldogozni. A Mechanikus narancs nem folytatható, a Szárnyas
fejvadász sem – bár abból állítólag épp mostanában terveznek valamit. Az én
nagy trilógiám harmadik darabja meg a Taxisofőr – hát, az öreg De Niro
talán tényleg visszatérhetne lőni egy párat. No, de félretéve a viccet, én most
inkább újra saját könyvből dolgoznék. Olyan történetet mesélnék el, ami belőlem
jön, amit én akarok.
Totális kontrollra vágysz?
Nagy kamu ez a filmkészítésben. Sokan verik a
mellkasukat, hogy nézd öcsém, enyém a vágás joga, de az egész egy nagy marhaság.
A valóságban ott ülsz a vágóval, aki felvázolja a lehetőségeket és végig segít
neked. Az együttműködés az egész folyamatra jellemző. Közös munkáról van szó, a
legjobb ötletek gyakran a stábtagoktól jönnek. Te vagy a szűrő, aki el tudja dönteni,
mi működhet és mi nem. Számtalanszor volt már olyan, hogy az operatőr vagy a
színész javasolt valamit, amivel nem értettem egyet. Mégis azt mondtam, először
vegyük fel úgy, ahogyan én akarom, de ha marad időnk, megpróbálhatjuk a másik
módon. Később aztán ültem a vágószobában és kénytelen voltam azzal szembesülni,
hogy amit én erőltettem, nem működött, amit pedig végül megengedtem, az bevált.
Nekem szükségem van a segítségre. Arra, hogy az operatőr, a színész, a vágó, a
kellékes ötleteket mondjon. A végén úgyis ki lesz írva, ki írta, vágta,
fényképezte és rendezte a filmet.
Mi a helyzet a Filmistennel?
Igen, ő tényleg létezik.
Jó viszonyban vagy vele?
Amikor terhes lett a feleségem és anyagi okok miatt
elvállaltam ezeket a gyenge forgatókönyveket, nagyon beparáztam, hogy hűtlen
lettem hozzá. A Kontroll csodálatos fogadtatása, a közönségtől kapott
szeretet nekem valódi identitást adott: többé már nem az az arc voltam, aki
csinált néhány klipet és reklámot, hanem lett egy irány, amitől akkor látszólag
eltértem. Nemcsak arról volt szó, hogy olyan filmeken dolgoztam, amiket
egyébként nem biztos, hogy megcsináltam volna. Újra és újra ismeretlen
csapatokkal kellett együttműködni egy olyan rendszeren belül, ami számomra teljesen
idegen volt. Szorongós, frusztrált évek voltak ezek, de most visszatekintve
hálás vagyok, hogy így történtek a dolgok. Úgy gondolom, a Filmisten azért
ajándékoz meg engem újra és újra, mert annak idején leszálltam a magas lóról és
csináltam a dolgom. Elkezdtem dolgozni, tanulni a szakmát, elkezdtem gyakorolni
és hibázni. A fiamnak is mindig azt mondom, nem az a baj, ha nem sikerül
valami, hanem az, ha meg sem próbáltad.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 396 átlag: 5.68 |
|
|