Magyar MűhelyBeszélgetés Rófusz Ferenccel„Csatázom tovább!”Mészáros Márton
Az Oscar-díjas
animációs filmrendező gondolatai a Pannóniás pályakezdésről, a világsikerről, a
szakma technikai forradalmáról és a gyerekközönségről.
Rófusz Ferenc, az első magyar Oscar-díjas,
1981-ben kapta a díjat A légy című rajzfilmjéért
a legjobb animációs rövidfilm kategóriában. Az akkori kultúrpolitika
meggátolta, hogy személyesen vegye át a legrangosabb filmes elismerést, később
Kanadába emigrált, jelenleg újra Magyarországon él. A Hoppik című gyermekeknek szóló produkción dolgozik, amely olyan
különleges lényekről szól, akik ajándékot gyártanak a világ összes ünnepére.
*
Mi a különbség egy animációs alkotásért
kapott Oscar-díj és egy nagyjátékfilmért átvett aranyszobor között?
Annyi,
hogy animációsfilm kategóriában csak egy díjat kap maga a film, míg a
nagyjátékfilmnél külön kap a rendező, operatőr, stb. Régebben együtt versenyeztették az animációs rövidfilmeket és az
egészestés animációs alkotásokat. Most már különválasztották ezt a két
kategóriát. Az előbbinél maximum félórás lehet egy alkotás, és – az átlagot
nézve – 5-10 percesek az ilyen típusú filmek. A légy, amiért Oscar-díjat kaptam, szintén rövidebb játékidejű
film, három és fél perces.
Annyira hasonlítanak a filmjei a hagyományos
filmekre, miért nem rendez nagyjátékfilmet?
Mindig
is live action filmes szerettem volna
lenni, de nem sikerült. Viszont bekerültem a Mafilmhez, ahol a trükkfilmcsoportnál
kezdetben díszletfestéseken is dolgoztam. Erre azért volt szükség, hogy
protekciót szerezzek, legyen filmes szakmai gyakorlatom, és elmehessek a
Pannonia Filmstúdióba felvételizni. Akkoriban nem volt az Iparművészeti
Főiskolán animációs szak, a Pannónia hirdetett képzést. Hatvanan
felvételiztünk, abból hat embert vettek fel. Végig kellett járni a ranglétrát:
kifestő, pár hónapig fázisrajzoló gyakornok, kulcsrajzoló, animátor volt
mindenki, és ha volt saját ötleted, azt beadhattad a házon belüli bizottságnak,
akik elbírálták, hogy kapsz-e támogatást, vagy elutasítják. Sok kollégám van, aki
megállt, mint kulcsrajzoló vagy animátor, engem viszont izgatott, hogy saját
filmet készíthessek.
Mit gondol a mai pályáztatási rendszerről?
Annak
idején, amikor látták, hogy fészkelődünk, akarunk valamit, a hat felvett személyből
hárman lehetőséget kaptunk egy egyperces filmre. Ha azt jól teljesítette az
ember, beadhatott egy forgatókönyvet elbírálásra. Mára ez teljesen
megváltozott, mert szinte bárki pályázhat. Most már teljesen mások a
feltételek, akkoriban könnyebb volt egyedi filmet készíteni. Ha a filmkészítő
túl tudta verekedni magát a buktatókon, anélkül elkészíthette a filmjét, hogy
pénzt kellett volna kujtorognia mindenkitől. Most, ha nyerek egy pályázaton, önrészt
kell beleadni a filmbe, hogy az megvalósuljon. Sajnos úgy érzem, ma a fiatalok sokkal
nehezebb helyzetben vannak, ha a saját elképzeléseik megvalósításáról van szó.
Nem volt „veszélyes elem” az előző
rendszerben?
Nem
feltétlenül voltam veszélyes elem, de borzasztóan megnézték, hogy a mi a filmjeim
üzenete. Állandóan azt kutatta a bizottság, hogy nincs-e eldugva benne egy
esetleges politikai üzenet. A lengyelek, csehek, jugoszlávok is rendszeresen
helyeztek el apró utalásokat a sztoriba, mivel szinte ez volt az egyetlen
lehetőségük üzenni, a külföldi fesztiválok pedig vadásztak ezekre. Nálam is
megkérdezték, hogy ki a légy, és ki az, aki kergeti. A Gravitációnál sem véletlenül lett ez a film címe, problémás lett
volna, hogy egy egészséges piros alma
leesik a társai közül, és szétloccsan. Amikor azt mondtuk, hogy Newton
törvényét – és kékkel – rajzoljuk le, abba már nem tudtak belekötni. Ez egy jó
kihívás volt, én nagyon szerettem. Ha elsőre kidobták, átírtuk, megvariáltuk a
történetet, és újra beadtam. A Gravitációt
előbb adtam be, mint A legyet, mégis évekkel
később készült el.
Ma már szinte jelen sem vagyunk a
nemzetközi filmfesztiválokon animációval…
Sajnálatos
módon az én generációm valóban eltűnt a nemzetközi fesztiválokról az animációs
kisfilmekkel. Kevés velem egykorú kollégám készít még animációs rövidfilmet.
Viszont feltűnt egy új generáció, főleg a MOME végzett hallgatói, akik
diplomafilmjeikkel jelentős sikereket érnek el a mostani animációs
fesztiválokon. Ma ők azok, akik igazából képviselik országunkat.
Megállják a helyüket azok a filmek, amelyeket
nem nagy stúdió készít?
A
bevételekkel nyilván nem tudja felvenni a versenyt. Ha a Ticket című filmemet ráteszem egy pólóra, pohárra, vagy bárhova, az
emberek elszaladnak, viszont a Disney-filmek termékeit szétkapkodják pillanatok
alatt. Egy egész estés animációs film készítőnek alaposan megtérül a
befektetett pénze, egy egyedi filmnek viszont nem igazán. Hol lehet
forgalmazni? Moziban nem vetíthetünk egy néhány perces alkotást, viszont a
YouTube napjaink óriási lehetősége, ha oda feltöltjük a filmünket, sokkal
többen nézik meg, mint bárhol máshol. Ha nagyon nézett lesz a feltöltés,
tehetünk fölé egy bannert, hirdetést, amelyből lehet némi pénzhez jutni.
Régebben, ha valaki nyert egy Oscar-díjat egy rövidfilmmel, akkor – ha pénzt
nem is – lehetőségeket kapott. Az Oscar-díjjal minden ajtó megnyílt,
hitelesítette a szakmai teljesítményét a kitüntetettnek. Nekem nem volt ilyen
szerencsém idehaza. Harmincnégy éves voltam, amikor megkaptam az Oscar-díjat.
Fiatal voltam, és volt előttem egy idősebb generáció, akik már egész estés
alkotásokat készítettek. A Pannónián belül Salusinszky Miklós vezetésével
létrehozták a fiatalok műtermét, ahol összeszedték a hőbörgő fiatalokat. Nem
csak én, de közülünk többen sikeresek lettünk a rövidfilmjeinkkel nemzetközi
szinten is. A legnagyobb szakmai elismerést mégiscsak egy egészestés film
létrehozása jelentette. Közülünk csak Hernádi Tibornak jutott osztályrészül,
hogy egy egészestés francia filmben animációs rendező lehetett. Lényegében a
saját ötleteink nem valósulhattak meg ebben a négyes műteremben. Az egyik
ötletünk például Erich Kästner Május 35.
című műve volt, a másik pedig A rabbi
macskája, de sajnos nem valósultak meg. Hogy bánom-e? Ugyan, ez egy ilyen
dolog.
Mit gondol a Médiatanács és a Nemzeti
Filmalap támogatásairól?
Mi a
játékfilmes kategóriában tudnánk pályázni egészestés animációs filmmel, de hatszázmillió
forintot kellene kapnunk, ahhoz, hogy egy egészestés animációs filmet
elkészítsünk. Úgy hiszem, ma nincs Magyarországon olyan ember, akinek ez
összejönne. A Médiatanácsnál csak televíziós sorozatokra, rövidfilmekre
pályázhatunk: nyertünk is A Hoppik
filmsorozat-tervünkkel. Egy évben a mostani pályázati szisztéma szerint
körülbelül két epizódot tudnánk elkészíteni. Ezért több évig is elhúzódna egy
tizenhárom részből álló sorozat elkészítése. Kékszakállú herceg lennék, mire
befejeznénk. Kivéve, ha nem áll mögénk a Televízió, és nem rendel belőle egy
sorozatot. A rendszerváltás előtt a Televízió kereste meg a Pannóniát azzal,
hogy szeretne egy sorozatot, itt van rá a pénz, találja ki a stúdió, hogy mi
legyen a film. Napjainkban, ha van érdeklődés a pilot-filmre, akkor talán hat
epizódra kaphatunk lehetőséget. A hagyományos animátorokból össze tudok szedni
huszonnégy óra alatt ötven embert, de az új technológiát ismerők közül
lényegesen kevesebb szakember áll rendelkezésre, aki valóban jó lenne. Ha
valaki érdeklődne külföldről, és megbízna, hogy gyártsak le bizonyos számú
epizódot, akkor irtó nagy bajban lennék emiatt. Kell egy infrastruktúra,
félmillió forint egy olyan computer, amivel meg tudom alkotni, kell programot
venni hozzá, és még tucatnyi dolog szükséges. A mai egészen más generáció, más
gondolkodás, más világ. Az én generációm már szinte képtelen megbirkózni az
animációs filmkészítés új technológiájával. A kolléganőm például a hagyományos
alkotói munkafolyamatból érkezett, és az új technika segítségével is
nagyszerűen végzi a munkáját. Azonban úgy gondolom, szükség lenne speciális
iskolákra, kurzusokra, hogy az idősebbek is átállhassanak erre.
A mai világban jobbak a lehetőségek?
Ebben
a lakásban, ahol beszélgetünk, meg tudok csinálni egy hétperces filmet.
Interneten jönnek a hátterek, a zeneszerzővel interneten tárgyalunk, a zörejt
csak le kell töltenünk a netről, és még papírhegy sem tornyosul az asztalomon.
Amikor a Ticket című filmemet
rajzoltam, nyolcezer papírlapból állt. Azt az ember fel sem tudja emelni. Most
két kis mappában vannak a színes karakterek, minden más digitális, egy
winchesteren átadod a televíziónak, és már vetíti. Akkor mennem kellett a laboratóriumba,
vágószobába, gyűjtöttünk hangot, ma elég csak beütnöd a keresőbe a
harangzúgást, és számtalan hangot ad ki, amelyek úgy szólnak, hogy a szád is tátva
marad. A légy forgatásán Uher-magnóval
szaladtunk le a lépcsőn, a zörejes pedig légyzümmögést utánzott a szájával.
Körülbelül tíz év elcsúszás van a magyar és az amerikai animációs technika
között még 2013-ban is, csak sajnálni tudom, hogy nem előbb ért el minket ez a
technikai revolúció. A változások egyébként nem csak pozitívak: a producer most
azt mondja nekem, ha szeretném, csináljam hagyományosan – jóval drágábban a
munkáimat, őt ez nem érdekli, csak szerezzem meg a különbözetet. Hagyományos
animációval izgalmasabb, szebb dolgokat lehet létrehozni, de a gyerekeket ez
már nem érdekli. Fogják a távkapcsolót, átkapcsolnak, ha nem jó a dialóg, ha
nincsenek helyén az effektek. Ők már nem az animációban keresik a truvájt,
pedig a mi gyermekeink és gyakran még a szülők is azt csodálták szájtátva.
Van értelme magyar sorozatokat készíteni a
felkapott amerikaiak mellett?
Nem
tudom, annyi azonban biztos, hogy ez a folyamat már nem fog visszafordulni.
Egyre több családnál van iPad, kint már csak azon nézik a meséket. Hol vannak
már azok az idők, amikor odafeküdtem a gyerek mellé, hogy meséljek neki, és
minden este változtattam a történeten, mert unta, ha ugyanúgy mesélem. Most már
a tévének csak annyi szerepe van, hogy népszerűsíti a filmeket, amelyeket három
dollárért letölthet a kedves szülő. Egyre népszerűbbé válnak az interaktív mesék,
amelyben a gyerek húzza be a napot, tolja odébb a figurát. Régen levetítették a
mesét a tévében, aztán irány fogat mosni, és lámpaoltás. Ma csak felpörög a
gyerek a technikai újítások következtében. Az iPhone, a YouTube, a Facebook és
a Twitter szintén ilyen őrület. Lassan televíziót sem fognak nézni az emberek,
miért is tennék, ha nem kell hazasietni, hogy megnézhessünk egy műsort: elég
felvenni, megállítani, vagy ha elszalasztottad, az interneten megnézheted.
Néz televíziót?
Nincs
rá időm, hiába vagyok nyugdíjas, ugyanúgy kell dolgoznom. De a televízió nálam
is elveszette a szerepét. A telefonok léptek a helyébe. A gimnáziumtól az
egyetemig szinte mindenki már úgy vezet, úgy ül a villamoson, hogy az ujjai
háromméteresek, csak azt veszi meg, amit át tud fogni, és internet nélkül nem
bírja ki. A munkahelytől az otthonig tartó utat csak úgy tudja elviselni, ha
közben a telefon alkalmazásait használja. Engem ez nem érdekel, csak most
álltam át az okostelefonra én is, de az internetet nem is használom rajta. Nemrég
egy rendelőintézetben láttam, hogy a várakozó gyerek órákon keresztül nyomkodta
a játékot, és kész idegbajosan ment be az orvoshoz. De ez még csak a kezdet,
minden egyre fejlettebb, gyorsabb és vadabb lesz. A fényképezőgép szintén példa
erre, számtalan kollégám esküdözött, hogy nem áll át az új technikára, aztán
mégis digitális lett minden. Annak idején mi is harmincötös filmre vettük fel a
filmet, aztán egyszer a fiam elém állt Torontóban. „Figyelj, Daddy, nem fogsz
filmre csinálni semmit két éven belül”, mondta. Én azt feleltem, úgy fogok
dolgozni, ahogyan azt hagyományosan a Disney kitalálta. Hat hónapon belül
bekövetkezett, amiről a fiam beszélt. Számtalan ember, aki ezzel foglalkozott,
tönkre ment – vágóstúdiók, hangstúdiók mentek csődbe. A Nelvana-nál is nyolcvan
kifestő lány volt, néhány év múlva a számítógépes kifestést már csak hat hölgy
végezte. Szerettem volna, ha a fiaim átveszik tőlem a stúdiómat, de ők inkább
az új technológiát tanulták meg és igazuk lett. 3D-s animációt és special
effecteket tanultak, remek munkahelyük van. Ha nem állok át néhány éve én is,
akkor szép csendben rajzolgathatnék mindenfélét a lapjaimra, és néhány egyedi
filmmel be is fejezhetném a pályafutásomat. A gyerekkategória ma eladható,
korábban kevés gyerekrajzfilmben vettem részt. De tudomásul kell venni, ha
valamit akarsz, akkor alkalmazkodni kell. Lehet ebben a kicsiknek szóló
műfajban is jót alkotni.
Hogyan fogadták a Hoppikat, amelynek sok
tesztvetítést rendeztek?
Sok
óvodában teszteltük, és nagyon jók a vélemények. Amikor megírtuk, megrajzoltuk
az első storyboardot, azt betettük a számítógépbe, készült egy animatik,
tettünk alá alapzenét, narrátort, és ezt a produkciót vittük tesztvetítésekre.
A próbavetítések fontosságát kint verték belénk, azóta minden filmemet tesztelem
a leendő közönségnél. Ha elutasítják, kénytelenek vagyunk átdolgozni valamit.
Sok jó tanácsot kaptunk a gyerekektől. Ők nem tudják, és nem is érdekli őket,
hogy kik ülnek előttük. Csak lát egy képet, ami mozog, beszél, amihez kötődik,
és elmondja a véleményét. A forgatókönyvet is egy fiatal íróval, Gimesi Dórival
alkottuk. Alapötletet írni nem nehéz, de hitelesen ábrázolni, ahogyan a
kisgyerekek beszélnek, gondolkodnak, nagyobb feladat. Számomra nagyon érdekes
volt az is, hogy már a tíz év alattiak is számítógépeznek, SMS-eznek, és
hihetetlen az információcseréjük. A szülő mára csak végrehajtóvá vált.
Mi az elsődleges hatás, amit el szeretne
érni a nézőnél?
Az
egyedi filmjeimmel szerettem volna felrázni az embereket, elmondani nekik, hogy
az egész élet egy villanás. Nagyon észnél kell lenni, hogyan gazdálkodsz vele, mert
egyszer csak rádöbbensz, hogy ennyi volt, és nincs tovább. Amikor támogatót
kerestem a Ticket című filmemhez, sok
ötven és hatvan év körüli szponzor ijedt meg úgy, hogy kivizsgáltatta magát.
Elvittem tesztelni a filmet a Színművészetire is. Mindenki addig röhögcsélt, amíg
buliznak, csajoznak… Negyvenévesen én sem vettem komolyan az életet, azt hittem
mindig negyven éves maradok. Akik a sor végén vannak, azok nagyon bele tudnak
keseredni az életbe. Például volt olyan néző, aki azt mondta, hogy még szinte
semmit sem csinált, és most azonnal megy dolgozni, mint egy őrült. Az élet olyasvalami,
amit még senki sem élt túl, ami lezárul valahol. Higgye el mindenki, iszonyú
rövid. Nemrég elvittem valahova A légy
című filmemet, és nem tudták, hogy ez egy régebbi munkám. Azt hitték, hogy most
készítettem. Örülök az ilyen apró dolgoknak is.
Elvetette a korábbi egyedi filmterveit,
például a Leonardo Da Vinci-festményből készítendő filmet, Az utolsó
vacsorát?
Dehogy
vetettem el. Az utolsó vacsorával is
pályáztam, de nem tudtak volna annyi pénzt adni rá, amennyit kértünk. Ez egy festmény-film
lenne, régóta próbálkozom ezzel a tervvel, kész van hozzá a storyboard, csak a
pénzt nehéz összeszedni. De nem adom fel, csatázom tovább!
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 480 átlag: 5.54 |
|
|