FesztiválAnilogueA valóságon túlOrosz Anna Ida
Felnőttéválás, mentális
utazások és metafizika a 11. Anilogue legemlékezetesebb animált rövidfilmjeiben.
„Ha az élőszereplős film feladata az, hogy
a fizikai valóságot bemutassa, az animációs film a metafizikai realitással
törődik” – a 2013-as Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon vetített
narratív rövidfilmek legtöbbje igyekezett John Halas bombasztikus
definíciójának megfelelni. A legizgalmasabb animációs kisfilmek a fizikai,
valamint a virtuális matéria megelevenítésén keresztül az egyéni
fejlődéstörténeteket, mentális állapotokat, képzeletvilágokat tömör
parabolákon, egyedi technikai és vizuális megoldásokon keresztül villantották
fel.
Felnőtté válnak
A felnőtté válás aktusát legoptimistább
szellemben, a szó szoros értelmében fejlődésregényként
értelmezve dolgozza fel Vácz Péter Nyuszi
és Őz című diplomafilmje, amelyben a címszereplő két jóbarát életében
bekövetkezett drasztikus változás megoldandó és megoldható probléma. (Valószínűleg
ennek a pozitív gondolkodásnak is szól a számos nemzetközi közönségdíj után az
Anilogue legnépszerűbb filmjének járó elismerés is.) A mai magyar animáció
legsikeresebb darabjában (a közönségdíjak és a szakmai zsűri-elismerések száma
már jóval 40 felett jár) a megszokottat felváltó ismeretlen állapotát az
alkotók pofon egyszerű módon ábrázolják. A lelki és szellemi állapotváltozást
fizikaivá teszik: a film első felét uraló és a szereplők számára otthonos 2D síkját
a bábanimáció 3D-s terével váltják fel.
A Nyuszi és Őzhöz hasonló pontos, kimért dramaturgiai építkezés
jellemzi a francia Jérémy Clapin kisfilmjeit is. Legutóbbi munkája, a
rövidfilmek versenyében a zsűri fődíját kiérdemlő Palmipedárium a fesztivál egyik legemlékezetesebb animációja volt.
A letisztult, realista ábrázolásmódú, visszafogott, hideglelős képekkel, szöveg
nélkül mesélő tízperces film egy késő őszi nyirkos, ködös lápvidéken játszódó,
borzongató hangulatú nevelődéstörténet. A vidéki tanyán élő kisfiú napközben
ugyan egy kerekeken guruló fakacsával játszik, esténként pedig plüssmackói
társaságában alszik el, de már elég nagy ahhoz, hogy apjával hajnalban kacsákra
vadásszon, majd ezen felbuzdulva gonosz játékot űzzön a kertvégi mocsár partján
éldegélő, mesebeli szárnyas lénnyel.
A fődíjas filmben vázolt
kamaszkori beavatástörténet kap még sokkolóbb színezetet a festőművészként is
tevékenykedő lengyel Zbigniew Czapla filmjében. Az alkotó az élő videófelvételeket
kikockázva, sodró lendületű ecsetvonásokkal dolgozza át a képeket. Az így
kapott idegesen pulzáló vonalak rendkívül zaklatott ritmust kölcsönöznek a fotórealisztikus
alapú Totónak. A tizenkét perces film
balladisztikus tömörséggel vázolja a címszereplő ministráns kisfiú traumatikus
felnőtté válásának eseménysorát, amely az anya lábánál űzött önfeledt játéktól
a sekrestyében történt megrontásán át magába fordult elkóborlásáig vezet.
Vizionálnak
A belső, lelki
folyamatok ábrázolására az animációs szerzők különösen látványos megoldásokkal
tudnak előhozakodni. A Hőguta
(Insolation) című film a neves francia animációs iskola, a La Poudriere
berkein belül készült. A rövidfilm kamasz főhőse, Irvine a fülledt nyári
melegben egy csendes tóparton hűsöl szülei társaságában. Hogy az unalmas
családi piknikbe némi izgalmat csempésszen, gumimatracán egykedvűen szenderegve
változatos vízbefúlásokat vizionál magának. Ám elképzelt halálaiból
folyamatosan kizökkenti a cseppet sem patetikus, izzadság-, naptej- és
kibelezett halszagú rögvalóság. A meleg nyári akvarellszínekkel, látszólag laza
kézmozdulatokkal megfestett diákfilm bravúrosan egyensúlyoz képzelet és valóság
határán, és teszi átélhetővé a durcás tinédzser eszképista fantáziálását.
A spanyol Nicolai
Troshinsky Asztigmiája (Astigmatismo)
első látásra szédítően követhetetlen, hiszen a film fő vizuális ismérve a
kamera egyszerre leheletfinom és villámgyors fókuszkeresése, miközben egy
fogócskázó gyerekpárt kutat az elő-, közép- és háttér kulisszái között. A film
homályos foltokból és éles pontokból építkező monokróm vizuális világát a
főszereplő kisfiú szemtengelyferdülése motiválja, akinek az orráról
játszópajtása leveri a szemüvegét a film legelején. A kisfiú látászavarának
köszönhetően mikrokörnyezetét egy csapásra varázslatos lények népesítik be – mintha
Jurij Norstein képzeletet és valóságot különös érzékenységgel egybegyúró Mesék meséje elevenedne meg bő harminc
év távlatából. Az orosz animációs óriással való párhuzamot erősíti a grafikai
alapú, papírkivágásos technika is, amelyet a – szintén orosz származású –
Troshinsky meglehetősen bonyolult módon alkalmazott. Az alkotó ugyanis egy
sajátépítésű, ötemeletes multiplán trükkasztalon illesztette egybe a
jeleneteket digitális kamerája alatt. A többszázfős VFX stábok által megkreált
mozis látványvilágok korában az ilyen virtigli kézműves eljáráshoz való
megszállott ragaszkodás már önmagában megsüvegelendő, a bravúros végeredményt
látva pedig dupla öröm, hogy a technikai kísérlet során egy minden ízében
magával ragadó mesés világ született.
A dezorientált tekintet
vezérli a Norman című belga filmet
is, ahol egy felnőtt férfi nagyvárosi impressziói elevenednek meg. A tavaly
Annecyban a legjobb elsőfilm díjával elismert animáció címszereplője
környezetét, akárcsak egy kisgyerek, a lényegtelennek tűnő apró részletek
alapján térképezi fel. Kényszeresen gyűjtögeti az utcán eldobott
ételmaradékokat, próbálja megérinteni a mosdóban mellette álló férfi szandálját
vagy megtapogatni a taxisofőr nyakán lévő anyajegyet. Az egyszerre gyámoltalan
félnótás és paranoiás szociopata mentális állapotát a film fiatal alkotója,
Robbe Vervaecke sötét tónusú olajfestékbe mártott ecsettel mázolja fel, és
mintha ebben a vaskos, ragadós matériában is a főszereplő súlyosan terhelt lelki
világa tükröződne.
Az izraeli származású
házaspár, Uri és Michelle Kranot filmje, a Kongó
föld (Hollow Land) egy metaforikus utazás története. Egy óceánjáró
gyomrából fiatal pár ereszkedik le a homokos partra: az asszony állapotos, a
férfi egy fürdőkádat cipel a hátán. A kiesnek tűnő tengerparti városról rögtön
kiderül, hogy csak a kikötői határőr mögött kifeszített plakáton tűnik
idillinek, a valóságban szó sincs róla, hogy a Kánaánba érkeztek volna. Az
orwelli hangulatú, koszlott metropoliszban uralkodó apokaliptikus állapotokat
képtelenek megszokni: a lepusztult panellakásban nem működik a víz; a
városlakóknak egy vécépumpával a fejükön szabad csak kimozdulni otthonról, amit
állandó helikopteres járőrözéssel ellenőriznek a rendfenntartók. Így gyermekük
megszületése után a házaspár azonnal vitorlát bont a magukkal hurcolt
zománckádban. A jelenleg hazájuktól távol, Dániában letelepedett alkotópáros
filmje egyszerre személyes vallomás a beilleszkedés képtelenségéről és
naprakész parabola a körülöttünk zajló, jelenkori bolygó hollandiságról.
Ráébresztenek
A valószerű mozzanatokat
és absztrakt tereket vegyítő távol-keleti animációs rövidfilmek a nyugati szem
számára meglehetősen visszafogott szürreális víziók, melyek során csöndes
reveláció vár a nézőre.
A tavalyi Berlinálé
versenyprogramjában is bemutatott dél-koreai Young Jumi fekete-fehér filmje, a Szerelmi játékok (Yeon-ae-no-ri / Love Games) képi világát és történetét tekintve
egyszerre maximálisan stilizált és végletesen valószerű. A vakítóan fehér,
lecsupaszított háttér előtt megjelenő átlagos férfi és nő alakját a film
képzőművész szerzője a naturalizmus igényével rajzolta meg, és az őket
körbevevő tárgyakat a lehető legnagyobb részletgazdagsággal vitte színre. A
képi ábrázolásmódok ilyetén keverése a film cselekményében is megjelenik: a két
felnőtt ember a földre rajzolt négyzeten belül, ebből az imaginárius térből
sosem kilépve, kétfős gyerekjátékokat kezd el játszani (teázást imitálni,
bekötött szemmel kekszet enni, majd fogócskázni, orvosi kivizsgálósat játszani
és meghalást színlelni.) A minimalista színházat idéző absztrakt tér és az abba
helyezett teljesen valószerű szereplőpár közt feszülő űrben valamiféle füveskönyvszerű
elemi alapigazságra ébredünk rá ember és ember kapcsolatáról.
A Futon (kiteríthető japán matracágy) című „haikus” videóklip
leheletfinom ceruzavonalakból, visszafogott színekből, lassú, puha mozgásokból
építkezik, melyben álom és ébrenlét között forgolódva, a rációt mindenestül
félretéve kapunk nehezen felejthető, érzéki, ha tetszik, valóságon túli benyomásokat. A képek mögött felsejlő, szavakkal
csak nehezen leírható metafizikai realitással foglalkozó rövidfilmek minden
bizonnyal azzal az egyetemes animációs ideával vannak párbeszédben, amelyet a
magyar származású brit rendezőegyéniség, John Halas egykor, a 20. század
derekán megfogalmazott.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 426 átlag: 5.72 |
 |
|