VerhoevenPaul Verhoeven – 1. részHús + vérCsiger Ádám
A holland rendező a nemzetközi porondon
hasonlóan debütált, mint hazai pályán: az Európában (amerikai pénzből)
forgatott Hús + vér (Flesh & Blood, 1985) a Floris tévésorozat (1969) mintájára lépés a fősodor felé a korai holland
művészfilmes éra után – fiatalon ugyancsak avantgárd rövidfilmek után nyergelt
át televíziós zsánerfilmre. Verhoeven klasszikus auteur: mindig ugyanazt a
filmet forgatta egy-egy alteregóval a főszerepben, ezúttal viszont – először,
de korántsem utoljára – újrahasznosít, filmje nemzetközi ön-remake szélesebb,
külföldi közönségnek. Egyben hardcore verzió: azokra a történelmi tényekre
épül, amiket a Floris-hoz végzett
anyaggyűjtés során talált, de túl durvának vélte a televíziós gyerek/családi
műfajhoz. A Hús + vér a romantikus,
eszképista kosztümös kalandfilmek ellenpontja, a Spetters után újabb ellen-tündérmese. Az idealizált középkor
kendőzetlen képét mutatja meg, olyan világot, amelyben ritka volt a természetes
halál. A Forró verejték naturalizmusával
tudósít a történelmi múlt horrorjáról és társadalmi egyenlőtlenségeiről. A film
kiábrándult világképe a Futás az életért (Soldaat van Oranje, 1977) társadalmi csapdáit
idézi (a hős heroizmusát ismét kihasználja az elit), kereszténység- és
egyházkritikáját Nietzsche, szereplői viselkedését Darwin tanaira építi: az
ember túlélésre, biztonságra, önző örömökre, a hatalom megszerzésére törekszik.
Alteregói közül e filmjének férfihősei esnek át a legdrasztikusabb
változásokon, antihősökké válnak – a direktorra a Rettegett Iván volt nagy hatással. Verhoeven kísérletezik, arra
kíváncsi, hogyan viseli a néző a ráerőltetett azonosulást egy immorális hőssel,
egyben önnön határátlépésére is reflektál – épp úton volt Amerikába. Filmje
válasz a retrográd Conan, a barbárra:
a vallás itt a vágyálmok, semmint a valódi hit eszköze, a pap – A negyedik férfi után szabadon – minden
véletlen egybeesést égi jelnek vél, a főhős pedig kihasználja ezt. Verhoeven
párhuzamot von kereszténység és kommunizmus között, az Állatfarmot idézi: Martin, a zsoldos utópisztikus közösségé formálja
csapatát, de hamar elárulja altruista ideológiáját, diktátorrá válik – a
forradalom felfalja gyermekeit. Verhoeven példázatában szó szerint
állatfarmként, már-már természetfilmes stílusban ábrázolja az emberi közösség leépülését
E mozija sem mentes posztmodern eklektikusságtól, A negyedik férfi spiritualizmusától: a babonás jóslatok
beteljesítik magukat, a kérdésre, hogy mennyi szerepe volt ebben szabad
akaratnak és véletlennek, nem kapunk választ – a valóság nem ismerhető meg
objektíven. E mozi a nemzetközi filmkészítés nehézségeit bizonyította Verhoeven
számára, internacionális stábja lázadt ellene, akár a filmbeli vad banda tagjai
a hatalomittas főhőssel szemben.
Hollywoodi belépője nem
e sikertelen filmje, hanem a The
Hitchhiker-sorozat általa rendezett Utolsó
jelenet (The Last Scene) című
epizódja. Amíg a Hús + vér európai
érzékenységű mozi, ez a tévéfilm már az amerikai filmipar kulisszái mögött
játszódik. Televízióban ritka, önvallomással felérő szerzői darab: egy slasher forgatásán játszódik, a
megszállott rendező úgy próbál hiteles alakítást kicsalni színésznőjéből, hogy
a gyilkos kosztümében követi és titokban filmezi. A posztmodern B-horror
formanyelv az 1971-es első mozifilmet, a Wat
zien ik-et idézi, az alapötlet a Spetters
kandi kamerás epizódjának újrahasznosítása, ezúttal antagonistává váló
hőssel és a csalást megbosszuló, a férfi fölé kerekedő hősnővel.
Rettegett Paul
Verhoeven a Robotzsaruval emigrálására reflektál. (Cameózik
is, az egyik mellékszereplőt fiatal önmagáról mintázza.) A Forró verejtéket (Katie
Tippel, 1975) hasznosítja újra: a bűnözés és egyenlőtlenségek sújtotta
jövőbeni Motorváros, azaz Detroit az 1881-es Amszterdam megfelelője, a hős
ismét megvetett, hálátlan, szolgai szakma képviselője, akit áthelyeznek a
legveszélyesebb körzetbe, majd gengszterek lincselnek meg. A Forró verejték megerőszakolás- és
deflorálás-jelenetének megfelelője az a szcéna, melyben a hőst a film elején
megölik (a protagonista halálának sokkoló látványával nyit Az emlékmás és a Csillagközi
invázió is), családjával ő sem egyesülhet soha többé – a Paradicsom
elveszett. A hős meghal, elemészti a betondzsungel, bedarálják az embertelen
munkakörülmények, de a vállalat nem engedi a lelkét, a rablókapitalista,
korrupt mammutcéggé privatizált rendőrség törli emlékeit, fémtestbe zárja, „termékké”
és géppé változtatja. A robotzsaru azonban modern géprombolóvá válik: emberi
énje kerekedik felül, amikor Floris-féle lovagként elpusztítja a multi silány
katonai robotjait. A memóriatörlésen átesett (a szó szoros értelmében „elidegenedett”),
szolgává alázott hős emlékezni kezd, egy elgépiesedett világban őrzi meg
emberségét, végül részben visszanyeri identitását: a keresztre feszítést
katartikus feltámadás követi.
Verhoeven rossz hírű
filmesként érkezett a számára idegen országba, az amerikai filmiparral mint új
rendszerrel, valamint régi és új élete közti határátlépés traumájával kellett
megbirkóznia. Nem felejtette el hazai munkásságát, a vadkapitalista, hi-tech
amerikai filmipar keretein belül is meg tudta őrizni szerzőiségét, sőt egyre
nagyobb önállóságra tett szert. Ahogy hősének testét, az ő amerikai munkásságát
is megcsonkították: az MPAA cenzorai megfosztották legsajátosabb vonásaitól, az
erőszak- és szex-snittjeitől. Ellenállt a braindrain
konformizáló emléktörlésének, áthágta az íratlan szabályokat, európai sokszínűséget,
öntörvényűséget hozott magával az Újvilágba. A Robocop (és Az emlékmás)
a gépies fogyasztói társadalom szatírája és a militáns tömegmédia kritikája. Mindamellett
kulturális hazatérés is, hisz a rendező kamaszkorában rajongott a
képregényekért és a hollywoodi filmért. Az amerikai képregény szatirikus
hangvételét vette át, a megvetett B-filmet változtatta a társadalomkritika
eszközévé. A negyedik férfi vallásos
szimbolizmusából is bőven merített. A vízen járó, a tudomány segítségével
feltámadt öldöklő angyal modern, amerikai Megváltó: félig ember, félig gép, a
tudomány félistene, aki viszont hús-vér embernek született, ahogy a keresztény
teológiában alaposan megmerítkező rendező szerint Jézus is. Kereszteslovag
hősén keresztül az USA időről időre fellángoló vallásos fanatizmusát is
kritizálja: a kereszténység és Jézus nevében rengeteg erőszakot követtek el a
történelem során.
A Robotzsaru egyik alkotója szerint „fasizmus liberálisoknak:”: a Dredd bíró-féle önbíráskodó, macsó
erőszakot, azaz a retrográd tartalmakat Verhoeven filmjében a progresszív
kontextus teszi jogossá. A robotzsaru nem szuperhős, inkább Frankenstein doktor
tragikus sorsú szörnyetegére emlékeztet, környezete áldozata, az erőszak
szülötte – Verhoeven gyerekként kalandként élte meg II. világháborút. A
rendezőnek Hollywoodban ravaszabbul kellett kézbesítenie felforgató szerzői
üzeneteit, ezúttal a stáblista végéig várt vele. Az ironikus szolgálati
közlemény szerint a szerzői jogok megsértőit büntetésvégrehajtó robotok fogják
üldözni.
Az emlékmás (1990) a Robotzsaru nagyobb büdzséjű továbbgondolása:
az utazás motívumától a múlt, az emlékek keresésén át a kapitalista disztópia
megdöntéséig hasonló a cselekmény, de Verhoeven még csavar rajta párat. A Mars
piroslámpás negyede újfent Amszterdamot idézi, a bányászattal kizsákmányolt
bolygó pedig Európa gyarmatosító múltjának mementója. A robotzsaruval azért
volt nehéz azonosulni, mert meghalt és feltámadt, Az emlékmás hőse viszont ráébred, hogy vállalati titkosügynök volt,
a rossz csapatban játszott. A neobarbár hős ezúttal Schwarzenegger, a rendező a
Philip K. Dick novella aktakukaca helyett munkás-hőst csinált belőle. Az emlékmás az Arnie-izmusok ellenére
nem Schwarzenegger-mozi, Verhoeven szerzői filmbe fordítja az iparos bérmunkát.
A nézőt a történteket illetően állandó bizonytalanság hatja át. Akár A negyedik férfiben, a szereplők
szubjektív nézőpontja révén két valóságértelmezés közül választhatunk,
Verhoeven nyitva hagyja a kérdést, hogy a hős kalandja valóság-e vagy képzelgés
(élmény-szimuláció). Ahogy a Hús + vérben,
ezúttal is teljesülnek a komor jóslatok. A történet betű szerinti értelmezése is
deheroizáló, akár a Futás az életért esetében:
a hős ráébred, hogy agymosták és kihasználták, az ellenállók pedig „csak a
szokásosat akarják, több pénzt, hatalmat, levegőt”. A nézőt sokkolja a jelenet,
melyben a virtuális élményeket áruló vállalat embere közli a hőssel, hogy
hallucinál, kalandja meg sem történt (e szcénában korai és csúf zárást ígér a
film a főhősnek – a Robotzsaru halál-jelenetéhez
hasonlóan). A rejtett értelmezés még lidércesebb: valóra válik, amit a
mesterséges kirándulás programja és a vállalati szakértő megjósolnak, a
történet ebben az olvasatban egy szánalmas, álmodozó kisember kálváriája, aki
befizet egy selejtes termékre, és beleőrül mellékhatásába. A gyanúsan boldog és
katartikus zárásban a hős beleborzong a lehetőségbe, hogy kalandja meg sem
történt, majd a rendező elsötétülés helyett kivilágosodó képpel köszön el – ahogy
a szakértő megjósolta, a hallucináló hős nem tudott visszatérni a valóságba,
ezért lobotomizálták. Vagy nem akart visszatérni: amikor feltárták neki
a különbséget kisszerű valóság és hamis kaland között, ösztönösen az utóbbit
választotta. Az Álomgyár, az eszképista tömegfilm kritikája ez, a rendező azt
sugallja, a blockbuster felér egy lobotómiával (amiért ráadásul még fizettünk
is), a közönség Bond-féle szuperhős egotripre, szex- és erőszakfantáziára
vágyik. Ezzel szemben ő szerzői filmesként összetett, rejtett tartalmakat és
elidegenítő, szokatlan élményeket kínál, munkái a gondolkodó ember
látványfilmjei. A filmbeli vállalati szakértő nyíltan elmondja a nézőnek, hogy
mi fog történni a filmben, ami aztán hiánytalanul meg is történik – a mozi
bűvésztrükk, a néző nem akarja tudni, hogy átverték.
Két sci-fi után Verhoeven
a jelenben játszódó ikerfilmekkel jelentkezett. A jövő Detroitja és Mars
bolygója a múltat jelképezte, az Elemi
ösztön és a Showgirls emancipált dominái
viszont mintha a jövőből érkeztek volna. Az Elemi
ösztön sokk-értéke abból fakad, hogy az előkelő, progresszív, futurisztikus
San Franciscóban történik barbár gyilkosságsorozat. Ez a direktor
Hitchcock-filmje (egyben Az emlékmás
szintén Sharon Stone alakította femme fatale-karakterének spin-offja), a
forgatókönyvíró Joe Eszterhast viszont Verhoeven inspirálta, az Elemi ösztön és a Showgirls (sőt a Flashdance)
alkalmával bevallottan az ő korábbi filmjeire épített. Ahogy A negyedik férfi, e posztmodern
zsánerdarab is az Elbűvölve (Spellbound, 1945) exploitation-verziója
– a premissza rejtélye, hogy az erőszakos regényeiről ismert, fiktív világában
isteni hatalommal bíró feslett jégkirálynő manipulatív, pszichopata gyilkos-e
(a könyvében megjósolt rémtett valóra
vált). A szexábrázolás kihívó, erőszakos és többértelmű. Szintén tabusértés,
hogy a ködös múltú, lecsúszó zsaru attól izgul fel, hogy egy gyilkossal,
nőstényördöggel hálhat – héja-nászt láttunk a Törökmézben is. Hitchcock filmjével szemben a rendező figurái
összetettek, radikálisak, a nyitott befejezés igazi antikatarzis, Verhoevennek
van képe elsötétüléssel zárni, majd egy slusszpoénnal visszatérni. A írónő
rosszmájú jóslatai valóra válnak: ebből sejthetjük, hogy később a férfit is
megölte. Nem csoda, hogy Verhoeven szexamazonjainak díszpéldánya zavarba hozta
Amerikát, a rendező holland tapasztalataira épített.
Ahogy az elitről szóló Futás az életért után a melós Spetters következett, úgy szól a Showgirls a tömegek Mekkájáról, a
kortárs Szodomáról: Las Vegasról. A Showgirls
a Wat zien ik, a Forró verejték és a Spetters ötvözete,
az exploitation válasza az ó-hollywoodi musical és revüfilmekre, a Mindent Éváról camp továbbgondolása. Verhoeven
debüt-filmjéhez hasonlóan sokkoló, de a néző tekintetét ellenállhatatlanul vonzó
voyeur-túra a prostitúció kulisszái mögé (Las Vegas az USA piroslámpás
negyede), anti-karrierfilm a bűnös múltja elől menekülő, de azzal végül szembesülni
kénytelen hősnővel. A szereplők kapcsolati hálója A negyedik férfit idézi: Verhoevennél a szerelem viszonzatlan,
mindenki arra vágyik, akit nem kaphat meg, háromszög- és érdekkapcsolatokat,
szeretet-gyűlölet viszonyt, hatalmi játszmákat, hátsó szándékokat látunk. A
tabutörés célpontja Las Vegas („ami Vegasban történik, ott is marad”), a film
az Elemi ösztön ellentéte, erotika
helyett a Törökméz naturalista
undoresztétikájával, San Francisco után disztópikusan, poszt-apokaliptikusan
ható helyszínnel, az Amerikai Álom másik oldalával. Minden benne van, ami a
hollywoodi filmekből (még a pornóból is) kimarad. A Showgirls az amerikai értékek kritikája, de nem képmutató: a
direktor elsőként vett át személyesen „az év legrosszabb filmjének” járó Arany
Málna-díjat. Arról beszélt, hogy Hollandiában is hasonló botrányokat kavartak
filmjei, ebből is látszik, hogy az Egyesült Államok tényleg új hazájává vált,
mert hiszen itt is megbotránkoznak a kritikáin.
Az utolsó jelenet
rendezőjéhez hasonlóan Verhoeven is persona non grata lett. Azzal vágott vissza
az amerikai közönségnek, hogy elrepítette őket a fasisztoid közeljövőbe.
Militáns utópista amerikai regényt (Robert A. Heinlein) adaptált, filmje a Futás az életért mintájára
áldokumentarista propaganda-paródia. Felidézte a világháború alatt gyerekként látott
náci filmeket (hőse a katonai pályát választja, szembeszegülve gazdag liberális
szüleivel), Riefenstahl propagandafilmjeire épített, de merít az amerikai világháborús
propagandából is: közvetve a kortárs Egyesült Államokat kritizálja (mely
szerinte a legújabb impérium). Ahogy a Hús
+ vér idealista férfihősei, e film szép és könnyűszívű szereplői is
fasisztákká nőnek fel, amit ők sikersztoriként élnek meg, valójában
jellemromlás, a hősök a fasisztoid rendszer áldozatai. Verhoeven erőszakábrázolása
szatirikus és túlzó, ugyanakkor a részletgazdagság realisztikussá teszi. Az
üzenet („a háború fasisztává tesz”) és a film (A negyedik férfit idéző) iróniája keveseknek tűnt fel. Sokan magát
a filmet, nem pedig a filmben megidézett jövőbeli társadalmat látták
fasisztának. A filmbeli fasiszta állam olajozottan működik, de Verhoeven azt
sugallja, noha látványos és grandiózus, valójában üres benne az élet – akár egy
csillogó hollywoodi látványfilmben. Míg a Csillagközi
invázió a fasizmus kollektív oldalának, az Árnyék nélkül az individuális részének természetrajza. Verhoeven ismét
a szex és az erőszak látványára látványára kiéhezett, voyeur közönség vágyait
leplezi le. A láthatatlan ember
posztmodern kísértethorror verziójának (anti)hőse egy zseniális, megszállott
tudós, aki – ahogy a Törökméz főhőse
– Isten-kompexussal küzd, mindenható akar lenni. Verhoeven e filmje is
többértelmű, nyitva hagy egy fontos kérdést: vajon a hős elméje a kísérlet
mellékhatásaként bomlik meg, vagy a hatalom korrumpálja? Az inspiráció az Állam: Platón szerint az ember nem belső
indíttatásból erkölcsös, hanem mert fél a társadalomtól, de ha láthatatlan lenne, az összes bűnt
kipróbálná. Az ember spirituálisan üres (Hollow
Man), csak hús és vér – Isten a hiányával, csendjével tüntet. A hős
nagyravágyó übermensch: a Hús + vér
és Az utolsó jelenet után újabb
apológia a szintén „őrült tudós” (határsértő innovátor, speciális
effekt-pionír) Verhoeventől: megalomán, munkamániás, excentrikus, mizantróp és
önpusztító filmbeli alteregója ugyanolyan gonosz istenként bánik
munkatársaival, mint ő szokott stábjával, színészeivel – utolsó filmje ez az új
világban. Minden amerikai mozijának készült folytatása vagy remake-je, melyek Verhoeven
kreatív szelleme nélkül visszahullottak oda, ahonnan sikerfilmjei vétettek: az
aljkultúrába.
Mindent Paulról
2006-ban a rendező újra
holland filmet forgat. A Fekete könyv
az európai és amerikai korszak szintézise: Verhoeven most is realisztikusan, de
drámaian és látványosan mesél, ezúttal a Futás
az életért száguld hi-tech sci-fijei tempójában. Nemzetközi-amerikai
pályája déja vu volt, de a fejlettebb filmkultúrában, versenykörnyezetben
párját ritkítóan képzett történetmesélővé fejlődött, míg témaválasztásában
visszatért gyökereihez, ellenállva Hollywood agymosásának. A Hús + vérhez hasonlóan ezen európai
koprodukciós filmje is határokat áthágó hardcore verzió, azokra az igaz
történetekre épül, amikre a Futás az
életért forgatása előtt végzett kutatásai során bukkant, de úgy vélte,
holland kortársai nem tudnának ennyi szomorú igazságot feldolgozni. A Fekete könyv Verhoeven válasza a Schindler listájára: itt nem ellenálló
ment zsidókat, hanem zsidó nő kudarcot kudarcra halmozó férfi ellenállókat. Egyik
szereplője gazdag zsidókat ment, de titokban kiszolgáltatja őket a náciknak a
zsákmányból való részesedésért cserébe. A film egy Mata Hari-szerű kémnő és egy
német tiszt szerelméről szól (az Elemi ösztön után ismét ellenségek az
ágyban), akiknek élete ironikus módon akkor válik pokollá, amikor a háború
véget ér. Nem csak banális véletlenek és emberi hibák, hanem fatális balszerencse
szervezik a sorsukat.
Diktatórikus rendezései
után Verhoeven a demokratikus filmkészítéssel kísérletezett: a Steekspel (Átverés) alkalmával a közönséghez fordult ötletekért (crowdsourcing), de jellegzetes, csavaros
Verhoeven-filmet készített. Karaktereit pszichológiailag manipulatívan,
többértelműen, ellentmondásosan ábrázolja, minden nyaktörő, sokkoló fordulata kiforgatja
a szituációt (elég fantázia-, álom-, erőszak- és szex-szcénáira gondolni). A
kizsákmányolás témája történeteiben is megjelenik: Verhoevent az ember sötét
oldala, a belső, rejtett gonosz érdekli.
Álomprojektje, az „igazi”
Jézus Krisztus-film, máig nem valósult meg. Filmjeiben számos bibliai utalást
és erkölcsi példázatot találunk, karakterei néha megváltókká, gyakrabban
antikrisztusokká válnak. Realista, szkeptikus, demitizáló – tehát
botrányfilmnek ígérkező – Jézus-mozijának (irodalmi szkriptnek beillő) könyv
formájában ágyazott meg (Jesus of
Nazareth: A Realistic Portrait, 2008 – magyarul is megjelent, Názáreti Jézus – Az ember fia címmel),
mely értelmezési kulcs életművéhez. A
negyedik férfi író hőse „igazat hazudik”, az Árnyék nélkül tudósa attól zseni, hogy találgatásai helyesek:
Verhoeven történetmesélőként mindig is a valóság és fiktív, dramatizált
ábrázolásának viszonyára, különbségeire mutatott rá. Nála nincs film irónia
nélkül, íróként viszont nem hagy kétséget nézetei felől: utálja a Mel Gibson
rendezte Passiót (ami olyan lett,
amilyennek megjósolta), legkedvesebb Krisztus-filmje Pasolini Máté evangéliuma és a Brian élete a Monty Pythontól. Cinikus
történelmi és sci-fi filmjei dacára hisz abban, hogy az etika és a tudomány
segítségével az emberiség mégiscsak fejlődik (igaz, a kelleténél lassabban).
Jézust az erkölcs páratlan megújítójának tartja, akinek tanaival azonban
kétezer év óta visszaélnek. Verhoevennél nincs happy end, hősei nem üdvözülnek,
de nem is bűnhődnek, záróképeiben az élet megy tovább.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 661 átlag: 5.61 |
|
|