Magyar MűhelyMagyar filmesek és a hatalom (1947-1953)Hét szűk esztendőGervai András
A Rákosi-rendszer
cenzúrája annyira éber volt, hogy a sztahanovista szellem és a határtalan
paranoia jegyében még a propagandacéllal forgatott, a hatalomhoz készségesen
igazodó játékfilmek közt is jókora pusztítást végzett.
A XX. századi magyar
történelem, a politikai és társadalmi folyamatok gyakran megnehezítették,
ellehetetlenítették a művészek helyzetét, munkáját. Különösen a kommunista
diktatúra kultúrpolitikáját jellemezte az adminisztratív eszközök, a cenzurális
tilalmak alkalmazása. Az 1948-tól, Rákosi Mátyás hatalomra kerülésétől Nagy
Imre 1953. júliusi miniszterelnöki kinevezéséig tartó időszak ilyen szempontból
(is) sötét és reménytelen időszak. A hatalom kizárólag csak az értékrendjének,
ideológiai elképzeléseinek megfelelő műveknek és alkotóknak biztosított teret. A
kommunisták azonban már a koalíciós időkben ízelítőt adtak kultúrpolitikájukból,
gőzerővel folytatták a kultúrharcot. 1947-ben a filmesek számára (is) beköszöntött
a hét szűk esztendő.
Kultúrharc
A kommunista kézben levő
Belügyminisztérium – amely a mozik üzemeltetéséről és a filmek cenzúrájáról döntött
– az akkor készült négy új magyar filmből hármat betiltott, abból a paranoid
előfeltevésből kiindulva, hogy a filmgyártást jobboldali
szociáldemokraták illetve közvetlenül az ellenség irányítja.
Szőts István először 1943-ban
próbálkozott Móra Ferenc Ének a búzamezőkről
című regényének megfilmesítésével, de a Filmkamarától nem kapott forgatási
engedélyt arra hivatkozva, hogy egy orosz és egy magyar katona nem foghat kezet
a filmvásznon. 1947-ben Szőts saját gyártásban kezdett filmje megvalósításához.
A belügyminisztérium által előírt forgatókönyvi változtatásokat végrehajtotta,
de Horváth Márton kultúrpolitikus kérését – hogy egyes jeleneteket vágjon ki a
filmből, és forgasson új, sematikus szelleműeket – visszautasította. A
pártközpontban alig kezdődött el a film vetítése, amikor Rákosi Mátyás (a körmenet
képsoránál) felpattant a helyéről és tüntetőleg elhagyta a termet. A
balladisztikus szépségű filmet ezután betiltották, kópiáit elkobozták. A sajtóban
azzal támadták, hogy mindszentysta, vallásos, reakciós és pacifista.
A Tamási Áron Vitéz
lélek című színművéből forgatott Mezei
prófétára a Szabad Nép, az MKP
lapja és szócsöve valóságos össztüzet zúdított. Molnár Miklós szerint Bán
Frigyes rendezése silány, tudatosan butító, reakciós, közönséges kispolgári
giccs, álnépies szirup. A magyar filmgyártás szégyene. Tamási faluját „fél-, és egész bolondok lakják. Kótyagos,
ködös, zavaros fejű álemberek”, akik nem tudják „tartalommal megtölteni posvány életüket.” Tamási „esetlen hülyének ábrázolja” a
parasztokat, „nyíltan a másik oldalra
állt.” (A színdarabot 2013-ban a Nemzeti Színház mutatta be.)
Kerényi
Zoltán vágó élete első és egyben utolsó rendezése a Könnyű múzsa, amelynek forgatókönyvét Békeffy István jegyezte,
szerepeit a korszak ünnepelt sztárjai alakították. A film kópiát az ÁVO a
bemutató előtt egy nappal elkobozta. A Szabad
Nép szerint a harmincas években a
pesti körút, és a New York-kávéház környékén
játszódó mozi a régi magyar filmek világát, szellemét idézi, olcsó
szellemtelenség jellemzi. „Igénytelenséggel
takarózó hazug álművészet.”
Radványi Géza 1945
tavaszán játszódó, neorealista ihletettségű, humanista filmjét, a Valahol Európábant ugyan nem tiltották
be, de az 1947. december végi bemutató előtt Rajk László belügyminiszter
utasítására néhány részt kivágattak belőle. A kritikusok általában elismerő
értékeléseibe sok fenntartás és fanyalgás vegyült. A Szabad Népben Molnár Miklós azt rótta fel Radványinak, hogy
emberábrázolása nem mentes az álromantikától, az „emberi jóságot, szeretetet gyakran a szentimentalizmus hagyományos
torz tükrében mutatja.”, a megoldás pedig „kissé zavaros, túlságosan szimbolikus.”
Aznap, amikor 1948 augusztusában
vetítették volna a filmet a velencei fesztiválon, Radványit Budapestről
telefonon utasították, hogy diplomáciai okokra hivatkozva vonja vissza művét a
hivatalos versenyből.
Sötétség déltől
1948: a fordulat éve. A
művészeti élet végérvényesen pártfelügyelet alá került. Államosították a
filmipart, a forgalmazást, a mozikat is. Augusztusban létrejött a Magyar
Filmgyártó Nemzeti Vállalat. Vezetője a kulturális élet teljhatalmú urának,
Révai Józsefnek a testvére, Révai Dezső lett. Nyers, beosztottjait durván
megalázó, alkalmatlan vezetőként jellemezte őt 1950 szeptemberében a
minisztérium Filmfőosztályának vezetője, Kende István a párt Káder Osztályának
vezetőjéhez, Csendes Károlyhoz küldött feljegyzésében, és a leírtakhoz
hozzátette, hogy a filmgyárban „általános
szervezetlenség uralkodik.”
1949 májusában
megalakult a Népművelési Minisztérium, annak Filmművészeti Főosztálya vette át
a feladatokat a megszűnő Országos Filmhivataltól. A minisztérium élére 1949
júniusától Révai Józsefet nevezték ki, aki
rajta tartotta a kezét (szemét) a filmgyártáson is. Ő is szovjet
emigrációból tért haza. 1945-46 között az MKP, 1948-tól 1953-ig a MDP Központi
Vezetőségének a titkára volt. Kultúrforradalma jegyében harcot hirdetett az
avantgárd, a polgári irányzatok, és a „régi” művészet ellen. (Egy ideig például
nem játszhatták Bartókot, és az Ember
tragédiáját sem.) Számára ábrázolásmódként, stílusként csak a – nem létező
– szocialista realizmus létezett.
A kultúrharc pályákat
tört derékba. Szőts 1948 után saját elhatározásából a filmszakmán kívül maradt:
egy pesti és egy vidéki szövetkezetnek fényképeket készített, esküvői fotókat
retusált. 1957-ben Ausztriába emigrált. Radványi Géza a filmjét ért támadások
és az itthoni politikai események miatt 1948-ban az emigrációt választotta, még
Kossuth-díja átvételére sem jött haza. (Filmje főszereplője – a kitelepített
színész-kollégáin segíteni próbáló – Somlay Artúr pedig 1951. november 10-én
öngyilkosságba menekült a diktatúra elől.)
A szovjet emigrációból
hazatért Balázs Béla író, költő, filmesztéta 1949. május 17-én, 65 éves korában
agyvérzést kapott, és meghalt. Ebben nyilván közrejátszott, hogy 1948-tól
félreállították, nem taníthatott többé a Színművészeti Főiskolán, művei nem
jelenhettek meg. Az Ének a búzamezőkről
művészeti tanácsadójaként, és a Valahol
Európában egyik forgatókönyvírójaként a két film „eszmei hibái” miatt őt is
támadták.
A „megrendeléseket”
pontosan teljesítő rendezőket ugyanakkor kitüntetésekkel halmozták el. Bán
Frigyes és Keleti Márton például 1956-ig 3-3 Kossuth-díjat kapott. A megbízható
művészek más juttatásra is számíthattak: a párt, vagy maga Rákosi lakást,
villát utalt ki a számukra. A rendezők egyébként havi 1700-3100 forintot kerestek,
míg egy munkás, vagy alkalmazott havi 405 forintot.
A sok politikai áldozat
egyike Angyal György volt, aki 1946-tól a Kommunista Párt filmvállalata, a
MAFIRT ügyvezető igazgatója, majd vezérigazgatója, később az Országos Filmhivatal
elnöke lett. A Rajk-ügyben 1949. július 31-én őt is letartóztatták.
Nyilvánvalóan a „gyanús” múltja miatt: 1930-31-ben Berlinben a Filmtechnikai
Főiskolán tanult, 1934 és 1945 között franciaországi emigrációban élt,
fordítóként a Pathé filmhíradónak dolgozott. Belépett a Francia Kommunista
Pártba, részt vett az ellenállásban. A háború utáni Magyarországon a kommunista
káderek között azon kevesek egyike volt, aki értett ahhoz, amit csinált. Ez
lett később a veszte: a kémkedés mellett ugyanis – amit nem sikerült
rábizonyítani –”izgatás és terv bűntett”,
szabotázs miatt indult ellene nyomozás, mert „a MAFIRT vezetőjeként olyan beállítottságú filmeket vásároltatott,
amelyeket tartalmuk miatt nem lehetett bemutatni.” Az 1947-48-ban általa vagy
utasítására vásárolt 22 angol filmből 12-t, a 15 olasz film közül pedig egyetlen
bemutatást sem engedélyeztek politikai okokból. Az ellenségei által is jó
kereskedőnek tartott Angyalnak ennél is nagyobb bűne volt, hogy
visszautasította szovjet filmek átvételét, amelyek nagy részét később egy
bizottság megvette. „A MAFIRT-nál
munkatársai előtt több esetben tett a szovjet filmeket becsmérlő
kijelentéseket.” Angyal 1949 augusztusában – az ÁVH több évvel későbbi
dokumentuma szerint – a börtöncellájában öngyilkosságot követett el. Az is
könnyen elképzelhető azonban, hogy agyonverték. 38 éves volt.
Akadályverseny
1949 végégig a Somlyó
György költő vezette – néhány fős – lektorátuson, és a New York palotában, a
Háy Gyula író vezette dramaturgián bábáskodtak a játékfilm-forgatókönyveken.
1950-ben a Hunnia filmgyárban szovjet mintára létrehozták (4 dramaturggal, 9
szerkesztővel) a „szövegkönyvszerkesztőséget”,
vagyis a Központi dramaturgiát. Vezetője a 26 éves Kovács András volt, munkatársai
közé tartozott Bacsó Péter, Fehér Imre, Nádasy László, Szász Péter és az akkor
tilalmas szerzőnek számító, katolikus író, Thurzó Gábor.
A merev struktúra, a
soklépcsős, bonyolult engedélyeztetési eljárás miatt a filmkészítés valóságos
akadályversennyé vált. A könyvek egy része politikai és ízlésbeli okok miatt
már a Dramaturgián elvérzett. A forgatókönyv megíratását gondos és nehézkes
előkészítő munka, viták előzték meg. A minisztérium a filmgyárral egyeztetve kijelölte
azokat a – a párt ideológiai célkitűzéseit népszerűsítő, a közvetlen
tudatformálást szolgáló – témákat, amelyekből filmnovellákat, majd forgatókönyveket
kellett íratni. Ilyeneket: a Párt, a honvédség, béke, ellenség, építő
munkásság, munkáskáderek, munkaverseny, az üzemi kultúrmunka, mezőgazdaság,
szövetkezés, 1919 – magyar munkásmozgalom; ellenállás. 1948-ban 13, 1950-ben 26
témát (illetve műfajt) jelöltek meg a tervekben. „A témakör alapján való tervezésről az állam és a párt nem mondhat le” – jelentette ki a Film- és Színházművészek II. kongresszusán Révai.
A jónak tartott
forgatókönyvek a filmgyárban először a – csupán tanácsadási jogkörrel
rendelkező – Művészeti Tanács elé kerültek. Tagjai: a gyár művészeti vezetője,
helyettese, a dramaturgia vezetője, a gyári pártszervezet és üzemi bizottság
képviselője, neves filmrendezők, írók, operatőrök, színészek. (Egy 1950-es
javaslat szerint többek között: Bán Frigyes, Gábor Miklós, Gellért Endre, Gobbi
Hilda Háy Gyula, Horvai István, Illés György Keleti Márton, Méray Tibor)
A könyvek – szerencsés
esetben – a minisztérium Filmfőosztályán landoltak. A döntő szót a Kollégiumi
Bizottság mondta ki, amelynek 4-6 állandó és változó tagját filmenként
választották ki. Közöttük ott volt a Párt Központi Vezetősége illetve a
Népművelési Minisztérium munkatársa, vagy osztályvezetője, egy-egy művész, illetve
alkalmanként egy-egy sztahanovista, élmunkás, és a Szabad Nép újságírója. A Különös házasság és a Kis Katalin házassága című filmek
forgatókönyveinek elbírálására például Losonczy Gézát, a miniszter helyettesét,
Nemes Dezsőt, a minisztérium főosztályvezetőjét, Szirmai Istvánt, a Párt
Szervező Bizottságának titkárát, a Csillagosok
és a Sztálini műszak elbírálására
Dobozi Imre írót és Szirmai Istvánt jelölték ki. (Nemes és Szirmai később az
MSZMP KB titkára lett.)
1951-ben 12, 1952-ben 14
film leforgatását irányozták elő. A minisztériumi feljegyzések szerint Somlyó
György-Kuczka Péter-Herskó János Ságvári Endréről írt filmnovellát, készülőben
volt a Talpalatnyi föld III. részének,
Bacsó-Várkonyi: Banditák című
antiimperialista filmjének, Fábián Sándor: Aratástól
mélyszántásig című zenés vígjátékának a forgatókönyve. Tervezték, hogy Örkény
István 1919-ről, Háy Gyula Eötvös
Lórándról, Méray Tibor és Békeffy István Erkelről ír forgatókönyvet, továbbá
filmre viszik Arany János Toldiját, Tolnai
Lajos Urak, Eötvös József A falu jegyzője, Gárdonyi Géza Egri csillagok és Veres Péter Próbatétel című regényeit. Ami tény:
1951-ben 9, 1952-ben 5 film készült el. A tervezettek közül egyedül az Erkel valósult meg.
Rákosi, a dramaturg
A minisztérium, illetve
Révai döntésébe gyakran párt-, vagy állami vezetők is beleszóltak. Megesett,
hogy filmügyekben maga Rákosi döntött.
Rákosi az összes
művészet közül a filmet tartotta a legfontosabbnak, akárcsak tanító mesterei,
Lenin és a forgatókönyvekbe beleíró, még filmdalszövegeket is fabrikáló
Sztálin. A Magyar Dolgozók Pártja (majd MDP) vezetői a filmipart szinte
stratégiai ágazatként kezelték.
Rákosi is szocialista
realizmusban utazott. 1955. augusztus 17-én egy fejtágítón arra buzdította a
filmeseket, hogy sajátítsák el az elméletet, hogy segíthessék az írókat „/…/ addig nyaggatjuk és simogatjuk őket,
amíg rá nem térnek a szocialista realizmus útjára. /.../” A pártvezér
téveszméje szerint a haladó olasz filmesek – értsd: a neorealista alkotók – „jórészét is mi vittük előre. /…/ Hollywood
mögött is kifejlődött egy szocialista realizmus felé haladó filmgyártás /…/
„
Rákosi főcenzor, de „dramaturg”
is. A szuhakállói bányaszerencsétlenség történetét feldolgozó Életjel (1954) elkészítését például –
ahogy állította – ő forszírozta. Amikor Máriássy Félix Vörös Csepel címmel, egy
munkáscsalád életéről tervezett nagyszabású filmet, Rákosi három-négyszer is a
villájába rendelte őt konzultálni. Többször átíratta vele a forgatókönyvet,
amelyből azonban végül nem lett semmi. Feltehetőleg Rákosi utasította Máriássyt
arra is, hogy a magyar kommunista mozgalom üdvtörténetét feldolgozó Magyar proletárdiktatúra 1919 című
dokumentumfilm összeállításakor a sok tízezer méternyi archív anyagból ássa elő
azt a két, villanásnyi felvételt, amelyeken ő látható; Kun Béla és még néhány
vezető (köztük Lukács György) viszont nem tűnhetett fel a filmvásznon. (1919
egyébként rázós téma: Várkonyi Zoltán is csak egy átdolgozott, „lebutított”
forgatókönyv elkészítése után forgathatta le a proletárforradalmat felidéző A harag napját.)
Cenzúratörténet
A korszak filmtörténete
részben cenzúratörténet. Az ötlettől a film leforgatásáig akár több év, a
forgatás megkezdésétől befejezéséig pedig – a folyamatos beavatkozások miatt –
egy év is eltelhetett. A drákói filmcenzúra ellenére, különösen az első években
előfordultak malőrök, amikor – hiába volt „szocialista eszmeiségű” az adott
film – csak a betiltás „segített”.
A Színház- és
Filmművészeti Főiskola hallgatói 1949-ben Makk Károly rendezésében, Úttörők címmel játékfilmet forgattak. A
felvételek vagy kilencven százaléka elkészült, amikor a forgatást leállították.
A kópiát elkobozták (azóta sincs meg), Makkot egy évre eltávolították a
főiskoláról. A gyermeteg, sematikus forgatókönyv arról szólt, hogy milyen szép
a filmbeli úttörők élete, az Utolsó Bölények banda tagjai pedig milyen rémesek:
a filmből azonban ennek éppen az ellenkezője derült ki. A miniszteri értekezlet
jegyzőkönyve szerint a film „a burzsoá
ideológia megnyilvánulása, elsősorban azzal, hogy a közösséget, a demokratikus
mozgalmat uniformizált, nem rokonszenves tömegnek, a demokráciaellenes „bandát’
szabad egyének vonzó csoportosulásának tünteti fel.”
1950-ben Ranódy László Csillagosok című, a tsz-szervezéseket bemutató
filmje forgatását állították le. Az 1951. március végi Kollégiumi Bizottsági
ülésen ismét foglakoztak a filmmel: eszerint Új vetés címmel elkészült az új – szintén Urbán Ernő írta – forgatókönyv,
amelynek sorsáról hamarosan dönt a Kollégium. A forgatást július, augusztus hónapra már tervbe is vették, végül
azonban ebből sem lett semmi.
Egy 1950 eleji –
ismeretlen szerzőjű – minisztériumi dokumentum szerint az Úttörők betiltása „kb 1.100
000 Ft tiszta veszteség”. A gyár „a
legutolsó filmek befejezése óta nem forgat, ami hozzávetőleges becslés szerint 100.000-200.000
Ft havi kárt jelent”. (A szerző egyébként úgy vélte, hogy a fordulat éve a filmgyártásban alig
hagyott nyomot. „A magyar filmek – nem
számítva egy-két kivételt – komoly, magas művészi nívót nem képviselnek, eszmei,
politikai tartalmuk gyenge és ennek következtében nevelő hatásuk csekély.”)
A kultúrpolitika az utolsó betűig ellenőrizte a forgatókönyveket,
és többször is átíratta azokat. Máriássy Félixnek például a Kis Katalin házassága
(1950) forgatókönyvét háromheti forgatás után kellett átírnia: az eredeti
történettel szemben – amelyben a hősnő házassága azért kerül válságba, mert
férje sztahanovista akar lenni – végül a pártonkívüli szövőnő feleség ébred
öntudatra, 120 százalékra teljesít, még a pártba is felveszik. A kész filmhez
újabb jeleneteket forgattak le. Herskó János talán csúcsot állított fel azzal,
hogy neki a földalatti építkezésen játszódó, A város alatt (1953) forgatókönyvét nyolcszor kellett átírnia, legutoljára
néhány nappal a tervezett forgatás előtt. Csoda egyébként, hogy bemutatták a filmet,
időközben ugyanis leállították a metróépítést.
A forgatókönyv átszabása gyakran nem bizonyult
elegendőnek: a kész filmből jeleneteket vágtak ki és/vagy újakat forgattak
hozzá. A korszak egyik legjobb alkotását, a Bán Frigyes rendezte Talpalatnyi földet (1948) is átvágatták,
s új jelenetekkel egészítették ki. Vagy: a vasgyári asszonyokról szóló Szabóné forgatókönyvét (Máriássy Félix,
1949) – Nagy István erdélyi munkásíró novellájából – Bacsó Péter és Banovich Tamás
írta, akik tapasztalatszerzés céljából eljártak a Ganz-Mávag üzemébe, és
napokon át figyelték a dolgozó nőket. Révai dührohamot kapott a filmtől, mert
az szerinte rossz színben tünteti fel az asszonyokat, akik csúnyán beszélnek. Pótforgatást
rendelt el, még lakkozóbb jeleneteket, és új dialógusokat íratott Háy Gyulával.
Tanulság: a valóság a filmvásznon – még a legkisebb dózisban is –
veszélyforrás. Csattanó: a Szabóné Karlovy
Varyban megkapta a legjobb forgatókönyv díját.
Ebben
– a klasszikus hollywoodi stúdiórendszerhez hasonló –filmgyári struktúrában
felértékelődött a forgatókönyv és a forgatókönyvíró szerepe, a rendező feladata
kimerült a forgatókönyv legyártásában. Beszédes ellentmondás, hogy az „új idők
új dalait”, az 1948 és 1956 októbere között készült 64 film felét 6 régi
rendező (Apáthy Imre, Bán Frigyes, Gertler Viktor, Jenei Imre, Kalmár László,
Keleti Márton) készítette. Keleti egymaga 12 filmet jegyzett.
Szellem a palackból
A Sztálin halálával
kezdődött olvadás hatására 1953. július 4-én Rákosi Mátyást leváltották, Nagy
Imre lett a miniszterelnök. Még ebben a hónapban menesztették Révai Józsefet
is, testvérét, Révai Dezsőt pedig 1954 februárjában. (1956 után a Magyar
Televízió gazdasági vezetője lett.)
A
Filmfőosztály és az Országos Moziüzemi Igazgatóság összevonásával létrejött a
Filmfőigazgatóság. 1954 februárjában a miniszteri értekezleten javaslat
született a filmátvételi bizottságok átszervezésére is. Míg 1948-tól az
amerikai és nyugati filmeket a Párt haladás-, és szovjetellenesnek tartotta,
most úgy ítélték, hogy nyugati filmek bemutatását „baloldali túlzásból vagy bizonytalanságból” utasították el.
A
belpolitikai enyhülés kulturális, művészeti téren is éreztette hatását, a
filmcenzúránál is enyhült a szigor, bár a kézi vezérlés több eleme megmaradt. A
filmkészítés hosszú átfutási ideje miatt a tematikai, szemléletbeli változás
nem azonnal jelentkezett. 1954-től már viszonylag kevés sematikus, papirosízű történet
készült, viszont leforgattak néhány, részben vagy teljes egészében
ideológiamentes vígjátékot, több igényes, kortárs és klasszikus adaptációt, és valóságos
társadalmi problémákkal foglalkozó filmet. Végre érvényesülhetett a rendező
tehetsége, egyéni stílusa, világlátása. (Jó példa erre, hogy Máriássy 1953
előtt, illetve után született 3-3 filmje között – Szabóné, Kis Katalin
házassága, Teljes gőzzel, illetve a Rokonok, a Budapesti tavasz,
és az Egy pikoló világos – minőségileg fényévnyi a távolság.) Erre az időre
esik Makk és Fábri pályakezdése (olyan művekkel, mint a Liliomfi, A 9-es kórterem
illetve a Körhinta és a Hannibál tanár úr). Rajtuk kívül még
négy fiatal hat filmet rendezhetett.
1955
áprilisában ugyan leváltották Nagy Imrét, és Rákosi hatalma újra megerősödött,
de a szellem már kiszabadult a palackból. Augusztusban a pártvezető egy
fejtágítón instruálta a filmeseket. Az írók ma „meg vannak zavarodva, 1953-ig nyílegyenesen mentek előre, aztán ez a
helyzet megváltozott, és ezek a zavarok ma is megvannak. /.../” Leszögezte: „A
filmre természetesen nagyon vigyázunk /…/ s ha valami nincs rendben, hamarabb
közbelépünk.”
De hiába fenyegetőzött. Példa
erre a Gázolás „ügye”. A bíró és a büntetését
megúszni akaró rózsadombi úrilány kapcsolatát ábrázoló film bemutatása ellen az
ügyészségi párt alapszervezet a Népművelési Miniszter helyettesénél, Nonn
Györgynél és a Párt Tudományos és Kulturális osztályvezetőjénél is tiltakozott.
Andics Erzsébetnek azt írták, hogy Gertler Viktor filmje „a bíróságnak az osztályellenség elleni harcát helytelenül, a valóság
ismerete nélkül, rosszul ábrázolja. /…/ hiányzik belőle a párt, a kommunisták
ábrázolása /…/ tipikus példája a kulturális élet terén megmutatkozó jobboldali
elhajlásnak.”
A Gázolás, és a sokat támadott, az egészségügy helyzetét, az orvosi
morált vizsgáló A 9-es kórterem –
ahogy Gergely Ágnes Két szimpla a Kedvesben című nemrég
megjelent memoárjában írja – „az
értelmiségi becsület nyelvét beszélték.” A két film 1955 második felében mégis
elkerült a mozikba, 1956 nyarán pedig két olyan filmet is forgattak (Eltüsszentett birodalom, Keserű igazság),
amelyeket aztán évtizedekre dobozba zártak. De, ez már egy másik történet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 638 átlag: 5.71 |
|
|