Balkán expresszAlbán filmekA periféria reménytelenségeForgács Iván
Az
albán társadalom nem csak a diktatúrát szenvedte meg, önértékelésében is
bizonytalan, e terhek a filmes kibontakozást is visszafogták.
A kelet-európai nemzetek
többségének a rendszerváltás sodrásában arról kellett döntenie, milyen pályán
folytassák útjukat a történelemben, majd olyan kérdésekkel kellett birkózniuk,
hogyan zárkózzanak fel a nyugati demokráciákhoz, milyen adottságok mentén
alakítsák ki piacgazdaságukat, miképpen kezeljék a kialakuló szociális
egyenlőtlenséget. A szövetségi államokban, Csehszlovákiában és Jugoszláviában ezt
kiegészítette a tagnemzetek függetlenedésének problémája, amely a balkáni országban
tragikus háborúba torkollt, s így a posztjugoszláv köztársaságoknak végig kell
járniuk a megbékélés időszakát is. De akárhogy is, mindenhol az irányváltás
alternatíváiról volt szó. Egyedül talán az albánok lakta területeken,
Albániában és Koszovóban kapott más, igencsak sajátos hangsúlyokat a
rendszerváltás folyamata. A lényeg itt nem a továbbhaladás útja, hanem a kezdet
lehetősége. Az elrugaszkodás egy ki tudja mióta létező nullpontról. Egészen
különös képlet: van egy erős identitástudattal rendelkező nemzet, amely létezni
akar, létezik is, de mintha nem tudna életre kelni.
Ez a
specifikum nagyon szemléletesen jelent meg Enver Hodzsa (Hoxha) diktatúrájában.
Ha nem egyszerűen a rendszer sztálinista vonásaira figyelünk, azt látjuk, hogy
az lényegében négyszer próbálkozott a kezdettel. Az első a győztes
partizánháború utáni jugoszláv orientáció, a második a Szovjetunió alá
rendelődés, majd jött a csatlakozás Kínához. És végül, a hatalmát féltő párt a
teljes izolációt választja az ország számára, a gazdasági önellátás
kísérletével.
A
koszovói albánság sorsa egyszerűbbnek tűnik, mert a függetlenedés problémája
mentén írható le. Csakhogy a sok útkeresés, a választás Jugoszlávia (Szerbia),
Albánia és az önállóság között itt sem a továbbfejlődés, hanem az elindulás
számára kereste az optimális lehetőséget. Így aztán, bizonyára erős
leegyszerűsítéssel, de mégis elmondható, hogy Albánia és Koszovó a
társadalmi-politikai átalakulások, illetve a függetlenség kikiáltása után ismét
egy lehetséges kezdet időszakába jutott.
Ugyanezt
a helyzetet tükrözi az albán filmművészet is, amely a kilencvenes évek közepéig
nem tudott tápláló gyökérzetet teremteni önmaga számára. Albániában ugyan
adottak voltak a folyamatos létezés műszaki és szervezeti feltételei, bizonyára
tehetségekben sem akadt hiány, de a diktatúra merev ideológiai keretei és az
ebből következő szigorú műfaji behatároltság gyakorlatilag semmilyen
mozgásteret nem tett lehetővé a művészi kibontakozás számára. Koszovóban pedig
hiába volt nyitott szellemi légkör, hiába jelentkezett a jugoszláv film
termékenyítő hatása, az autonóm tartományi státusz – különösen Szerbián belül –
nem tette lehetővé a nemzetiségi filmgyártás komoly kibontakozását. A helyi
stúdióban 1968-ban készült először játékfilm, de az első albán nyelvű
produkció, a Szél és tölgy (Era dhe lisi, Besim Sahatciu) csak
1979-ben született meg.
Bár a
helyzet ma sem vigasztaló, s a független Koszovó helyzete továbbra is
bizonytalannak látszik, annyit azért nyugodtan, s persze örömmel
megállapíthatunk, hogy Albánia az elszigeteltség megszűnésével, a kilencvenes
évek végétől életképesen került ki az átalakulásokból. És ezzel párhuzamosan a
nemzeti filmgyártás is létre tudott hozni néhány olyan értékes, nemzetközi
szinten is elismert produkciót, hogy immár komolyan érdemes albán
filmművészetről beszélni, amelyet időnként koszovói alkotások is erősítenek. (Mi
is büszkélkedhetünk azzal, hogy egy 1998-as koprodukcióval, a Vladimir Prifti
rendezte Sako menyegzőjével
hozzájárultunk a folyamathoz.) A jelentős áttörés azért következhetett be, mert
a helyi filmeseknek sikerült mélyen reflektálniuk az új kezdet jelenségeire,
ami sajátos problematikával gazdagította a kelet-európai filmkultúrát.
Ez
már azokban a művekben is megjelenik, amelyek kötelező jelleggel a megbukott kommunista
hatalom diktatorikus rendszeréről mondanak ítéletet. Groteszk vonásaikra
figyelhetünk fel először, de kiderül, hogy ez lényegében egy visszafogott
realista ábrázolás következménye, a valóság szomorú abszurditása miatt. Hiszen
hogyan lehet értelmezni mondjuk a Bunker
ezredes (Kolonel Bunker, 1998,
Kujtim Çashku) történetét, melynek
történelmi hőse azt a feladatot kapja, hogy bunkerrendszert alakítson ki az
ország védelmére.
Ebből
a vonulatból kiemelkedik Gjergj Xhuvani 2001-es munkája, a Jelmondatok (Parullat). A
cselekmény az 1970-es években játszódik, és sokáig úgy tűnik, jellegzetes
kelet-európai iskolafilmet látunk, amely máshol már az ábrázolt időszakban
megszülethetett volna. Új, értelmes-humánus biológia tanár érkezik egy falusi
iskolába, amely természetesen komoly emberi kihívást jelent majd számára. A
pártszervezet azt tartja az intézmény egyik legfontosabb feladatának, hogy a
tanulók kövekből rendszeresen politikai-ideológiai jelmondatokat rakjanak ki a
környék dombjain. A helyzet groteszk, benne van a társadalomkritikai képlet, a
várt fordulatok mégsem következnek be. A hős ugyan szót emel néhány
igazságtalan „túlkapás” ellen, de nem lázad, nem kerül éles konfliktusba
senkivel, csendesen értelmes, nincs problémája a beilleszkedéssel. Elmarad
tehát a harc és meghurcolás dramaturgiája. Helyette azonban feltárul egy olyan
világ, amely minden elemében teljes reménytelenséget sugároz. És ez attól lesz
igazán tragikus, mert nem egyszerűen a diktatúra, hanem a perifériára
szorultság eredményezi. Az öröknek tűnő szegénység. Egy idő után már úgy
érezzük, itt valóban a jelmondatok gyártása az egyetlen eszköze a bizakodásnak,
a nyomorúságtól való elrugaszkodásnak. Olyan fájdalmas regionális sóhaj ez,
amely saját közép-európai helyzetünkről is elgondolkoztat.
Xhuvani
filmjéhez szervesen kapcsolódik a vele egy évben készült, de már a jelenben
játszódó Tirana, zéró év (Tirana viti 0, Fatmir Koçi). Művészi kvalitásait tekintve
nyersebb, kiforratlanabb, de a hiteles közegábrázolás itt is megrázó
megvilágítást ad a dramaturgiai kliséknek. A szereplők az új kezdet
zűrzavarában vergődnek. Egy fiatal lány sokakhoz hasonlóan menekül az
országból, kedvese azonban nem akarja elhagyni hazáját. Ismét a tökéletes
kiúttalanság képeit látjuk. Mi épülhet fel ebben a betegre hanyagolt világban?
És mit várhatnak polgárai az európai centrumtól? Ki lehet-e törni a perifériára
szorítottság állapotából?
2005-ben
egy gyönyörű koszovói alkotás, a Kukumi
termékenyítette tovább a kibontakozni kezdő albán filmművészetet. Rendezője,
Isa Qosja nevéhez fűződik a jugoszláv korszak kiemelkedő albán műve, a Proka is (1984). A Kukumi költői szimbolizmusa ugyan kissé didaktikus, hiszen egy
elmegyógyintézetnek nevezett, elhanyagolt telekről „kiszabaduló” három beteg
kerítések közé visszavezető kóborlását állítja párhuzamba a NATO 1999-es
bevonulása után kezdődő országépítés zajosan esetlen, abnormális gesztusaival. A
primér szatirikus réteg jellegzetes epizódja az albán határon felállított
fasorompó, melynek őrzője pénzt kér az áthaladásért, amíg a NATO arra tévedt
terepjárója könnyedén szét nem zúzza a nemzeti határvonalat. Ám a képi világ „neoprimitív”
festőisége, a hosszú levegővételeket követő tüsszögés ritmusa már esztétikai
szinten képes megragadni a semmiben vergődés tébolyát.
2011-ben
aztán megszületett az az alkotás is, amely eleget tudott tenni a kortárs
európai művészfilm minden követelményének, és így végképp kompatibilissá,
tágabb kontextusban is befogadhatóvá tette az albán filmművészetet. Talán nem
véletlen, hogy elsőfilmes munka, az elrugaszkodás erőteljes motivációja hozta
meg ezt a sikert. Bujar Alimani filmjéről, az Amnesztiáról van szó (Amnistia,
2011), amely megnyerte a 61. Berlinale Fórum Szekcióját, és azóta is járja
fesztiválokon, bemutatókon, DVD-én a világot. Kétségtelen, hogy a
kamaratörténet egyszerűségében, visszafogott, csendesen tárgyszerű
ábrázolásában sok újhullámos visszacsengést és mai divatelemet fedezhetünk föl.
De végül mindebből egy meglepően kifinomult, metaforákba és szimbólumokba
forduló szerkezet áll össze minden erőltetettség nélkül. Egy férfi és egy
kétgyermekes nő életének mozaikjait látjuk, akik – miután az Európához való
felzárkózás jegyében Albániában is lehetővé válik – időről időre kettesben maradhatnak
börtönbe zárt házastársukkal. Ezek az együttlétek gépies rutinközösülésekben
merülnek ki. A két hős a látogatások során ismerkedik meg, vonzalmat éreznek
egymás iránt, ami lassan csendes szerelemmé érik. Ám egy amnesztia rendelet
következtében házastársaik kiszabadulnak. Ők ennek ellenére kitartanának egymás
mellett, de a nő apósa a fiát ért tragikus sérelem miatt végez velük.
Ennyi
a történet, amely a börtön könnyen szimbolizálható motívumával olyan izgalmasan
játszik, hogy képes a bezártság szinte minden rétegét kibontani vele. Méghozzá
azzal ellentétesen, ahogy oldja a közhelyesnek mondható szimbólum erejét.
Először még azt az ősképletet érzékeljük – bár nem politikai foglyokról van szó
–, hogy a hősök életét a börtön határozza meg, egy rájuk kényszerített
rácsvilágban élnek. De kiderül, hogy minél lazábbak a börtön falai, annál
fojtogatóbb bezártságot élnek át. A házastársi együttlétek a cellákban
döbbentik rá őket kapcsolatuk fojtogatóan szűk érzelmi terére, majd a börtön
kapujának kinyílása indítja őket arra, hogy meneküljenek családi életük
rabságából. Csakhogy az igazi szabad életbe már nincs kiút.
Más-más
szinten, de ugyanaz a probléma fogalmazódik meg. Van-e igazi felzárkózási
lehetőség a perifériák számára? Vagy az új kezdet egy olyan világba vezet,
amely törvényszerűen továbbra is ott tartja őket a kilátástalan szegénységben,
nyomorúságban. Ezek a mai albán film nagy kérdésfelvetései. Nem alaptalanok, és
nem mondhatjuk, hogy nem hatnak ránk. Főleg úgy, hogy ezek a filmek képesek is arra,
hogy mélyen megérintsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 413 átlag: 5.6 |
|
|