Nagymenők és lúzerekDavid O. Russell: Amerikai botrányA túlélés művészeteVarró Attila
Az ezredfordulós
mozi-szélhámos már nem a poros délvidéket járó bibliaárus, hanem luxuséletet
élő befutott nagymenő.
A szélhámosfilm a korai hangosfilm óta
népszerű gengszter-szubzsáner Hollywoodban (Blonde
Crazy, Cheaters), és a szerzői filmmel való kapcsolata is legalább ötven
évre nyúlik vissza, amikor számos peremről érkezett renitens jutott
Oscar-díjhoz olyan művekkel (Éjféli
cowboy, Papírhold, A nagy balhé), amelynek hősei apró stiklikkel próbálnak
boldogulni a nagypályán egy megváltó dobás reményében. A 90-es évekre a műfaj
már saját alkotókat is felmutatott (David Mamet, Frank Oz), ám egy új évezred fordulata
kellett ahhoz, hogy minden korábbi évtizednél több elismert, hollywoodi
filmművész válasszon hősének a nagyközönséget látványos, ravasz, netán
grandiózus átverésekkel pénzüktől megszabadító csalót. Az ezredfordulós „con
artist” immár nem poros délvidéket járó bibliaárus vagy tüdőbeteg nagyvárosi
pária – inkább luxuséletet élő befutott nagymenő, kerüljön ki a Wall Street
tőzsdecsalói közül (Oliver Stone, Martin Scorsese), legyen zseniális, koravén
csodagyerek (Steven Spielberg) vagy egy ilyen gyereknek áldozatul eső
kényszeres neurotikus (Ridley Scott), netán a mesékbe vetett hitet olcsó
trükkökkel kihasználó kosztümös vásári kókler (Terry Gilliam, Sam Raimi). A
70-es évek álomgyári forradalma idején indult nagygeneráció tagjai lassan fél
évszázados szakmai tapasztalattal hátuk mögött egyre kiábrándultabban tekintenek
az álomgyári filmkészítésre, rosszabb esetben szatirikus vádiratok képében toronymagas
piedesztálról ítéletet mondva felette (a két Wall Street-film), jobb esetben
saját tevékenységükre is reflektálva. Míg azonban Spielberg nosztalgikus Kapj el, ha tudsz-ának arcátlan kamaszhőse
arctalan bankokat és légitársaságokat szabadít meg rongyos pár milliótól (hogy
azután a rendszerbe illeszkedve új apára találjon a rendszabályozója személyében,
ahogy a Trükkös fiúk csalfa fruskája
is helyet kap a szélhámosságból kigyógyult főhős szívében), a bátrabb alkotók
szélhámos-figuráikban már azt a kérdést feszegetik, hogy saját életművük hogyan
süllyedt a trükkökre-truvájokra építő parasztvakítás szintjére, ahol a
megváltás egyetlen esélyét az jelenti, ha helyet kerítenek maguknak saját
képzeletvilágukban, elfordulva a józan realitásoktól (Grimm, Óz, a hatalmas).
A 2010-es évek nyitányán
sikeres duplázásával nagypályássá lett David O. Russell (A harcos, Napos oldal) már a következő, posztmodern nemzedék tagja,
így nem véletlen, hogy a szélhámos-figurát eleve romantikusabb fényben látja,
mint a 70-es évek (relatív) kreatív szabadságát ifjan megtapasztaló nagy
öregek. Akárcsak Tarantino szerepjátszó átverői Jackie Browntól Djangóig, az Amerikai botrány „scam artist” főhősét
is duplán pozitív cél mozgatja a nagy balhé során: Irving Rosenfeld saját
szabadsága és szerettei védelmében kénytelen részt venni a korrupt
politikusokat csapdába csaló FBI-átverésben, miközben ezzel több éves
börtönbüntetéshez segíti a megvesztegetési pénzeket elfogadó kongresszusi
képviselőket. A 70-es évek végén zajló hírhedt Abscam-ügy (egyes) eseményeit
feldolgozó történet azonban már a film politikai-társadalmi felszínén sem
ábrázolja az akciót hősies küldetésnek: némiképp átértelmezve a valós
figurákat, Russell a politikusokat (elsősorban a fő vádlott Polito
polgármestert, aki városa fejlődésének érdekében fogadja el a tömött pénzes táskát)
inkább áldozatszerepbe állítja, vérbeli antagonistát faragva az akciót irányító
ambiciózus DiMaso ügynökből, akit saját hataloméhsége és hírnévvágya hajszol
egyre nagyobb dobásokba hamis festmény-árusoktól szenátoron át a rettegett
miami mafia felsővezetetéséig – miközben módszereinek nem csupán jogszerűsége,
de jogos mivolta is megkérdőjeleződik. Irving főhősfigurája, egyben Russell
szerzői alteregója, ebbe a kaotikus hatalmi harcba kényszerül bele a
partvonalról, ahol éveken át sikeresen csalta ki ügyes trükkjeivel a kisemberek
dollárjait, felkínálva nekik egy szebb élet illúzióját. „A kulcs az emberekhez
az, amit hisznek, és amit el akarnak hinni” con artist-hitvallása nem igazán
tükröz önkifejező, szerzői hozzáállást, ráadásul jóval közelebb áll az
exploitation és trashfilm határvidékéhez, mint az independent-szcénához,
ahonnan Russell az ezredfordulón két low-budget fekete komédiával (Spanking the Monkey, Flirting with Disaster)
betört az Álomgyárba. Az író-rendező azonban első pillanattól csupán eszköznek
használta a művészi személyességet, amikor saját traumatikus kapcsolatát
anyjával (pontosabban ennek egy konkrét epizódját) botrányos vérfertőző
viszonnyá túlozva, torzítva zsákmányolta ki bizarr debütfilmjéhez. Elrugaszkodását
az önkifejező művészfilm ugródeszkájától a szórakoztatóipar cápatavába már az
eredeti címek szleng-kifejezéseivel is kajánul jelzi („farokveréstől” „incselkedésig
a katasztrófával”) – hogy azután groteszk Anya-trilógiáját lezárva az I Love Huckabees durcás
zsáner-dekonstrukciójában (magyarul a kevésbé ironikus Multik haza! címen futott) már a Sivatagi cápák kanosszájának negatív tapasztalataival háta mögött tombolja
ki a léleknyomorító, hazug korporációkkal kapcsolatos dühét.
Pár sikerév után, a Harcos és a Napos oldal több szempontból is jövedelmező álomgyári kompromisszumaival
tarsolyában Russell némiképp más szemmel tekint alkotói karrierjére, és az Amerikai botrányban már nyíltan
nekiszegezi a kérdést a közönségnek: ha egy festménymásolat ugyanolyan mesteri
színvonalú alkotás a közönség szemében, mint egy eredeti, nagyobb mesternek
számít-e az utóbbi alkotója, mindössze attól, hogy saját képzeletéből,
érzéseiből teremtette meg. Minden szerzői rendező számára klasszikus álomgyári probléma
ez kábé Chaplin óta, a döntő különbség ott rejlik, ki miként hajlandó
szembenézni annak a személyességnek az elvesztésével, ami annak idején kiemelte
őt a többi (akár hasonlóan) tehetséges, kreatív, komoly szaktudású zsánerrendező
közül. Akad, aki kivonva magát a képletből a hatalomra és pénzre hárítja saját
művészi kiüresedésének felelősségét, akad, aki beismeri vereségét az újabb,
ügyesebb szélhámos-generációval szemben és akad, aki a keserű tanulságok
levonása után visszamerül saját illúzióiba, a lehetséges megváltás reményében.
Russell valószínűtlen végkifejletével (ahol minden konfliktus szinte egy
csapásra magától megoldódik, a feleségtől való megszabadulásról a maffia
megbocsátásáig) Gilliam és Raimi táborát gazdagítja, csak éppen náluk is
erősebben kihangsúlyozza a zárlat paradoxonát: a végig a „valóság” (valódi
párkapcsolat, valódi család, valódi munka) Grálja után áhítozó hőspáros minden
álma valóra válik, a meseszerűen lekerekített, csodás happy end mögött azonban
ott rejtőzik a szerzői tanulság: „A túlélés művészete olyan történet, ami sosem
ér véget”. A rendező továbbra is áldozatként tekint magára, hősei kreatív,
illúzióteremtő tevékenységét rendre a „túlélés művészete”-ként aposztrofálva,
amelyben nem csak közönségüket és nagyhatalmú irányítóikat, de akár még magukat
is becsapják (evégre „az életben csupán elcseszett, önpusztító választási
lehetőségek vannak”) – másfelől viszont örök nyertesként jelenik meg, aki annak
köszönheti sikerét, hogy megmarad saját keretei között („kicsi és fürge”),
határvidéki gerillának („beosonok-kiosonok”), hatékony szélhámosnak („akit az
emberek nem tudnak kiszúrni”) és a filmgyári rendszer beskatulyázhatatlan
vágytárgyának („a rendőrség pedig csak álmodhat róla”). Biztos távolban az
elaggott, intézményes auteur-ök
nehézsúlyú nagymenőitől, függetlenként is lejátszható a nagy dobás, de ebben
már nem a kisemberek az áldozatok (mint a tőzsdefilmekben), hanem a becsvágyó,
szerzőinek sikereit saját presztízsre váltó stúdiócápák. Russell az Amerikai botrányban továbbra is őrzi
személyes motívumait, de egyben reflektál is azok kommersszé, üressé válására,
amit leglátványosabban a Lawrence-féle feleség alakja jelez: korai
komédia-trilógiájának hűvösen intellektuális, nagypolgári (és barnahajú)
anyafigurája már a Harcosban
átalakult nem kevésbé manipulatív és önző, ám sokkal olcsóbb, alpáribb és
pénzéhesebb „white trash” szőkeséggé, de soha sem volt még olyan félelmetes és
szánalmas egyszerre, mint Irving neje édes-rothadt szagú körömlakkjával.
Szemben a kortárs
szélhámos-mozikkal, Russell Amerikai
botránya mégis bravúros alkotói teljesítmény minden kiábrándító szerzői
tanulsága ellenére, mivel a rendező szerencsére még nem tart ott, ahol idősebb con
artist kollégái. Világa, szereplői a parodisztikus retró közeg ellenére továbbra
is hitelesek, árnyaltak és többolvasatúak tokától bokáig, torz karikatúrák
helyett élő-lélegző figurák („Magának minden fekete és fehér”, veti az
FBI-ügynök szemére a főhős, „én az extrém szürkeség zónájában élek”) –
párbeszédeiket pedig a legjobb kortárs bűnregényírók is elirigyelhetnénk tőle.
A legjobb úton jár ahhoz, hogy afféle hipster Tarantino legyen belőle, remek
színészválasztással párosult improvizatív képességei, trendérzékenysége (lásd a
soundtrack olyan bravúrjait, mint a Mayssa Karaa-féle White Rabbit), valamint máig megőrzött renitens kiszámíthatatlansága
(most akkor mi a jéghorgász-történet vége?) bármilyen választott műfajban
remekül képes érvényesülni. Egy „fickó vízióval”, ahogy Irvinget jellemzi DiMaso
különleges ügynök: tisztában van azzal, hogy mivel képes ezredjére is átverni
közönségét egy bokszfilm, romkom, háborús opusz vagy gengszterfilm, ugyanakkor él
még benne annyi nyers, alkotói vitalitás és keresetlen őszinteség, amivel
mesteri zsánerkép-hamisító lehet.
Amerikai botrány (American Hustle) – amerikai, 2013.
Rendezte: David O. Russel. Írta: David O. Russel és Eric Warren Singer. Kép: Linus
Sandgren. Zene: Danny Elfman.
Szereplők: Christian Bale (Irving), Amy Adams (Edith), Bradley Cooper (DiMaso), Jennifer
Lawrence (Rosalyn), Jeremy Renner
(Polito), Robert De Niro (Telaggio).
Gyártó: Annapurna Pictures.
Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 137 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 607 átlag: 5.57 |
|
|