TelevízóFekete tükörTechnofíliaRoboz Gábor
Charlie
Brooker médiaszatírájának bérelt helye van a közelmúlt legnívósabb tévés
produkcióinak listáján.
Az elmúlt évek tévéreneszánszának
felemlegetésekor elsősorban az amerikai sorozatkultúra színvonalának
emelkedéséről szokás beszélni, holott a kisképernyőre szánt mozgóképek fogyasztói
jó ideje a brit minisorozatok világában is lépten-nyomon minőségi produkciókra
bukkanhatnak. A két legrégebbi csatornaként ismert BBC és ITV mellett a közeg
meghatározó tagja a Channel 4 (Kívülállók,
Kockafejek), amelynek minden igényt kielégítő kínálatában olyan műsorok is
helyet kaphatnak, amik a szórakoztatás mellett kifejezetten igényt tartanak a
néző értelmezői kedvére (ilyen például a Southcliffe
időbontásos bűndrámája), és nem félnek sokkoló tartalommal megtölteni a
képernyőjét (Utopia). A
közszolgáltati csatorna provokatív produkciói között élen járó Fekete tükör hamisítatlan szerzői munka:
a kreátori pozíciót elfoglaló Charlie Brooker nagyrészt forgatókönyvíróként is
jegyzi a kétszer három epizódot, és a miniszéria a brit alkotó gazdag életművének
kulcsdarabja.
Brooker
Angliában közismert médiaszemélyiség, kíméletlen megmondóember, aki évek óta sorban
készíti kisebb-nagyobb fekete tükreit, hogy amolyan „élő lelkiismeret”-figuraként
jelenítse meg magát. Cikkei, könyvei és pár társíróként jegyzett széria (pl. TV Go Home) mellett az ő nevéhez fűződnek
a különféle médiatartalmak éves szemléit megvalósító Swipe-ok, amelyekben híradásoktól számítógépes játékokig sok minden
terítékre kerül. Brooker persze arra is rájött, hogy a direkt, verbális kritika
mellett mekkora potenciál van a zsánerfilmes elemekre épülő tévéműsorok
eszközként való felhasználásában: ő jegyzi a valóságshow-tematikát
zombiapokalipszissel kombináló Hulla-ház című
minisorozatot, az újmédiát kritizáló Nathan
Barley című sitcomon társíróként dolgozott, és legutóbb ugyanilyen
minőségben közreműködött a Pusztító páros
című szériában, amely az Angliában nagy hagyománnyal bíró magánnyomozós
krimi zsánerét parodizálja.
A
maró humorú alkotó az évek során olyan hatalmi pozícióra tett szert, amely
lehetővé tette számára, hogy a 2004-es amerikai elnökválasztás előtt, a Guardian
hasábjain az alábbi kérdést vesse fel Bushról írt – később visszavont – cikkében:
„John Wilkes Booth, Lee Harvey Oswald, John Hinckley Jr. – hol vagytok most,
amikor szükségünk van rátok?” A szerző nagyszájúságát kiterjedt tapasztalata
hitelesíti, ráadásul az establishment díjakkal ismerte el munkásságát, vagyis Brooker
olyan leleményesen tudja megvalósítani az elképzeléseit, hogy közben nem vágja
el magát a játékteret biztosító intézményektől.
A Fekete tükör (2011-2013) high-concept
ötletekre épülő médiaszatírája közönségfilmes formában valósítja meg napjaink
hipervalóságának kínzóan szórakoztató kritikáját. A hat, nagyjából háromnegyed
órás rész – sorozatoktól szokatlan módon – epizódonként eltérő szereplőket mozgat,
és különböző fikciós világokat mutat be, a közös nevezőt csupán a technológia megdönthetetlen
uralmával és addiktív természetével való szembesítés jelenti. A kimondottan
feszes és szembetűnő profizmussal elkészített részek jórészt bizarr
thrillereket és keserves szerelmi drámákat kínálnak, hol erősebb, hol gyengébb
műfajiságú epizódokkal. A részek többnyire valamilyen markáns sci-fi alapötletből
indulnak ki – nem véletlenül merülhet fel a széria kapcsán az Alkonyzóna –, ezek ugyanakkor soha nem
távolítanak el annyira a jelenleg ismert valóságunktól, hogy tompítsák a
sorozat élét. A főleg csapdába vagy lejtőre került hősökről mesélő Brooker továbbá
nem használ hanekés eszközöket a befogadó hibáztatásához, de azért épp elég
sarkosan és világosan fogalmaz, hogy a nézőnek még csak véletlenül se legyen
kétsége: befogadói pozíciójához eredendően felelősség társul.
A
kompakt kis remekműnek nevezhető nyitóepizód (A nemzeti himnusz) jobbnál jobb párbeszédeivel és fordulataival azt
a kérdést veti fel, hogy egy hatalmas felelősséggel terhelt közéleti személy
(jelen esetben a brit miniszterelnök) médiareprezentációja mennyivel fontosabb
egy másik ember életénél. Brooker angolosan hűvös logikával gondolja végig a szédületes
alapötletet, és menet közben bemutatja, hogy a közösségi médiának hála egy
közismert egyén megítélése rekordidő alatt megváltozhat, és azt is hatásosan
ábrázolja, hogy a nyilvános megalázás attrakcióértéke és közösségteremtő ereje
páratlan.
Szintén
a médián keresztül történő önmegjelenítést választja témául a Tizenöt millió erény, ez azonban egy
ismerősebb problémát dolgoz fel. A disztópiákat idéző, számítógépes
animációkkal is ellátott epizód a televíziós tehetségkutató műsorok kizsákmányoló
és megnyomorító működésmódját szedi ízekre, azonban nem csak azt láttatja, hogy
ezekben a vetélkedőkben valójában termékgyártás folyik, vagy hogy ez a nagyüzem
minden győztest rövid időn belül felhasznál egy adott funkció ellátására. A
sorozat egyetlen olyan része, amely egy modellszerű, zárt térben játszódik,
végső soron odáig merészkedik, hogy megmutatja: a kamerák össztüzében még egy őszintén
elkeseredett, anarchisztikus gesztus is beállítható performansznak, amit az
ellenszegülést rosszul tűrő rendszer úgy olvaszthat be magába, hogy még tovább
erősítse saját hatalmát.
Ugyancsak
az attrakciógyártás logikáján élcelődik a Jegesmedve,
csak egészen más szempontból: ez a rész egy olyan világot skiccel fel, ahol az
igazságszolgáltatás és a tömegszórakoztatás fogalma összemosódik. A rafinált
thrillerként előadott, a végére kissé didaktikus történet vázlatos, de még így
is sokatmondó képet nyújt egy társadalomról, amely – egy tipikus híradós
tragédia közösségi feldolgozásához – a büntetésvégrehajtás eszközét
show-fogyasztási igényének kielégítésével kombinálja.
A többi
részhez képest szokatlanul visszafogott A
Waldo-jelenség című epizód, amelyben egy komikus által – ún. performance
capture-technológiával – egy furgonból mozgatott, animált medvefigura az utcán
és tévéműsorokban szabadszájúan provokál különböző politikusokat. A Waldo
mögött álló csapat a karakter segítségével akarja nyilvánosan aláásni a
politikai élet képviselőinek tekintélyét, és ráirányítani a figyelmet arra,
hogy ők is amolyan performerek egyéni érdekekkel és az utolsó gesztusig
megtervezett fellépésekkel. A CGI-figura nem képvisel pártot, és hiába nem
ismert a mögötte álló személy, a közönségnek bőven elég Waldo obszcén humora és
őszintesége, ezekkel egy idő után a rendszerkritikus civilek szócsövévé válik.
(A sokak által a sorozat kakukktojásának és leggyengébb epizódjának tartott
rész eredetileg a Nathan Barley című,
hét évvel korábbi sitcomhoz íródott, akkor azonban nem valósították meg az
ötletet.)
Brooker
természetesen tudja, hogy az intellektuális tartalom széleskörű átadásához átélhetővé
kell tennie a történeteit, és ezt a fenti részeknél is tökéletesen megvalósítja
(még a nyitófejezet miniszterelnök-figurájával is lehet azonosulni), két epizód
pedig kifejezetten a privát szféra és a technológia összefonódását vizsgálja. A teljes történeted világában az emberek
többsége már a teste megszokott részeként kezel egy szerkezetet, amely lehetővé
teszi az emlékek korlátlan rögzítését, ismételt lejátszását és nyilvánossá
tételét. Az epizód egy párkapcsolati dráma keretei között beszél arról, hogy a
létező legintimebb térbe is befurakodó technológia a legelemibb emberi
interakciókat is megmérgezi, átjárhatóvá teszi az egyének közötti határokat, és
visszavonhatatlanul átalakítja az önképet.
A Visszajövök szintén egy szerelmi
szituációt jelenít meg, és még messzebbre megy. Az epizódban egy vadonatúj
találmánynak köszönhetően megvalósítható egy elhunyt személy újraalkotása
digitálisan tárolt adatokból (hangokból, videókból és az online jelenlét
alkotóelemeiből), azonban nem valamiféle identitáshamisításra épülő
összeesküvéses thrillert kapunk. Hanem valami sokkal megrendítőbbet: annak
bemutatását, hogy a forradalmi vívmánynak köszönhetően a halál fogalma veszít a
súlyából, és viszolyogtató formában lehetővé válik a másikkal való együttlét
folytatása.
A Fekete tükör merész alapötletei mellett
rengeteg apró geget tartalmaz, szinte végig egyenletes színvonalon mozog, és
részenként változtatott tematikájával árnyalt képet tud közvetíteni a technológia
által behálózott világunkról. Mindemellett a minisorozat egyik legnagyobb
érdeme, hogy teljesen közérthető és szórakoztató formában képes a lehető
legszélesebb körben népszerűsíteni a médiatartalmakkal szembeni kritikai attitűdöt.
Az akcióit láthatóan életprogrammá szervező Brooker, ha már romba dönteni nem
tudja, a rendszer legmélyén folytat rendszerellenes tevékenységet.
Fekete tükör (Black Mirror) – angol tévésorozat, 2011-13.
Kreátor: Charlie Brooker. Szereplők: Bryony Neylan-Francis, Sean Ashburn,
Daniel Kaluuya, Toby Kebbel. Gyártó:
Zeppotron.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 551 átlag: 5.37 |
|
orbus | #1 dátum: 2014-11-26 16:45 | Válasz | Persze a nyitóepizód nem csak kompakt kis remekműnek nevezhető, hanem párját ritkítóan ostoba és alpári, hatásvadász szarnak is. Olyan médiaterméknek, ami annak a szellemi vákuumnak a terméke és kifejezője, amit elvileg kritizál. |
|