FesztiválStockholmA szabadság fényébenMátyás Győző
Figyelmet
érdemlő tény, ha egy művészeti fesztivál nyíltan a szabadság fontosságáról
kíván szólni. A svéd főváros filmes seregszemléje ezt tette.
A Stockholmi Nemzetközi
Filmfesztivál ugyanis a szabadság fogalma köré szerveződött. A vetítések,
programok, a különböző rendezvények is igyekeztek különös élességgel rávilágítani
arra a szerencsésebb országokban evidenciának látszó igazságra, hogy a
szabadság mennyire nélkülözhetetlen eleme az életnek. (A fesztivál szervezői Szabadság címmel külön szekciót is
létrehoztak, amelyikben levetítették Kim ki Duk Moebius című filmjének teljes, vágatlan változatát, amelyet ebben a
formában Dél-Koreában betiltottak. Vetítették továbbá a korábban Jafar Panahival
együtt ellenzéki tevékenysége miatt elítélt Mohhamad Rasoulof filmjét. A Kéziratok nem égnek el két, az
iszlamista rezsim szolgálatában álló bérgyilkosról szól, kiknek célpontjai a
rendszert bíráló értelmiségiek.) A fesztivál kulcsjelszavával összefüggő
gesztus volt az is, hogy a rendezők meghívták a zsűribe Ai Wei-weit, a jelenleg
is házi őrizetben sínylődő kínai képzőművészt, akit a hatóságok természetesen nem
engedtek utazni. Így az ő „döntnöki” széke a fesztivál ideje alatt mindvégig üres
maradt. Ai Wei-wei pedig küldött maga helyett egy videóüzenetet, amiben konkrétan
és átvitt értelemben is bemutatott a kínai hatóságoknak.
Kivételes
volt érzékelni, hogy a szabadságnak ez a fesztivál minden mozzanatát átható
jelenléte miként adott megkerülhetetlen értelmezési keretet a filmeknek, még
azoknak is, amelyeket korábbról ismerhetett a néző. És ezeket a sok esetben már
kritikai össztűz alá vetett műveket szinte ösztönösen próbálta az ember a
szabadság nagyítóján keresztül „újranézni”. Pontosan ez történt a Nyílt Zóna-szekció filmjeivel is,
amelyet a fesztivál szervezői erre az alkalomra találtak ki, elismert kortárs
rendezők filmjeit válogatva a versenybe.
Érdekes
módon a legtöbb filmet Kanadából emelték be a szekcióba, s ezek közül három is
az azonos neműek szerelmének kérdését állította leplezetlenül az ábrázolás
fókuszába. Azt (is) vizsgálják ezek a filmek, hogy a hagyományos normák szerint
élő társadalom mennyire képes legalább eltűrni, vagy elfogadni az övétől eltérő
életmódot, mennyire képes elviselni a más értékeket vallók szabadságát,
méltóságát. A legélesebb kontraszt Denis Côté filmjében fogalmazódik meg (Vic+Flo láttak egy medvét), hiszen a két
– amúgy börtönből éppen szabadult – egymást szerető nő valahol az isten háta
mögött, az emberi közösségtől távol kíván új életet kezdeni. Mintha eleve
lemondanának arról, hogy integrálódjanak a társadalomba.
A
fiatal kora ellenére már komoly hírnevet kivívott Xavier Dolan rendezte Tom a farmon főhősét, Tomot a városi
reklámszakembert szintén egy nagyvárosoktól távoli tanyára veti a sorsa.
Pontosabban a gyász, hiszen volt szerelme családjához utazik a temetésre. Dolan
tulajdonképpen az ismert toposzt vázolja fel város és vidék, illetve a
hedonista és a hagyománykövető értékrend ellentétéről, amiből kezdetben
érdekesnek ígérkező szituációt teremt. Az elhunyt szerető „érvként” csak az
erőszakot ismerő bátyja arra kényszeríti Tomot (a főhőst maga a rendező
játssza), hogy volt szerelméről a dolgos, heteroszexuális férfi képét rajzolja
meg az anya számára. Rendkívül érdekes alaphelyzet, amelyet aztán – nem mindig
követhető logikával – váratlan irányba fordít a rendező.
A
kanadai „különítmény” munkái közül a legérdekesebb kétségkívül a Gerontofília volt, amely a maga felforgató
módján egy fiatal kórházi ápoló és egy élete alkonyán járó, egykori színész
kapcsolatát meséli el a road movie műfajában. Bruce Labruce rendező – nem indokolatlanul
– a meleg Maud és Harold-nak nevezte
saját munkáját, támpontot adva ezzel az értelmezésnek.
Az, hogy
a meleg kapcsolatok témája ilyen sűrítve jelent meg a programban, felerősítette
ezt a szólamot például a Philomenában
is, holott a mű eddigi recepciójában ez nem kapott nagy hangsúlyt. Márpedig
Stephen Frears filmjében éppen a szabadság kérdésének megvilágításhoz fontos
adalék, hogy kicsi fiúként Amerikába „adoptált” (valójában a zárda által jó
pénzért eladott) Michael Hessről anyja nyomozása során kiderül, hogy meleg. És
az is, hogy magas rangú hivatalnok volt a republikánus pártban a nyolcvanas évek
végén, kilencvenes évek elején, amikor is a – a természetéből ez alkalommal is
kiforgatott – tradicionális konzervativizmus nem volt éppen nyitott az
alternatív életstílusra. Vagyis a különböző értékrendek összeütközése kapcsán
ismét csak a szabadság, az emberi önrendelkezés és méltóság kérdései kerülnek
az ábrázolás központjába. És Stephen Frears – valós történet alapján készült –
filmjében a szabadság kérdésének felvetése beleágyazódik egy még tágabb összefüggésrendszerbe;
az intézményes egyház regulái illetve a személyes hit között zajló drámai
konfliktus kontextusába.
A
munkáival mindig nagy vitákat kiváltó Catherine Breillat legutóbbi filmjében (A gyengeség kihasználása) szintén a szenvedély
hatalmáról beszél, de ezúttal nem a szerelmi tébolyt állítja az ábrázolás
középpontjába. A történet szerint az értelmiségi prototípusát megtestesítő
filmrendezőnő (Isabelle Huppert alakítása) részlegesen lebénul, s azzal
párhuzamosan, ahogy korlátozottá válik a mozgás szabadságában, elkezdi elveszíteni
az önkontrollját, a szabad akaratát is. Már-már bábjává lesz egy kifejezetten
durva, faragatlan szélhámosnak, sőt gengszternek és szinte hipnotikusan
alávetve magát az ő akaratának, hagyja, hogy a férfi anyagilag kihasználja és
tönkretegye. Ez a film a szabadság fájdalmas elvesztését a személyiség
veszteségeként ábrázolja, ezért különösen szembetűnő a művészi hiteleség
problematikussága a műben.
Christopher
Boe filmje a hatvanas évek szexuális- és életmód-forradalmának korába repít
vissza. A Szex, drogok, adózás szándékoltan
extrém módon a radikális társadalmi kísérlet sorsát egy bizarr-élvhajhász
milliomos playboy valamint a korlátozatlan piaci szabadság elvét képviselő
adójogász történetén keresztül beszéli el. A film főhősei – szintén valós
személyek – az egész társadalom gondolkodásmódját, életstílusát kívánják alapjaiban
megváltoztatni a szabadság kiterjesztésének szükségességét hirdetve.
Szintén
a korábbi évtizedekbe kalauzol el Kjell-Åke Andersson Senkihez sem tartozom című filmje, amely ideológiai csaták és
politikai küzdelmek ábrázolása révén rajzolja meg egy öntudatos szocdem munkás
és családja élettörténetét és harcát a nagyobb személyes és politikai szabadság
kivívása érdekében. A film drámai feszültségét az adja, ahogyan az osztálya
jogaiért harcoló, a közösség szabadságáért kiállni kész főhőst saját szenvedélybetegsége
tartja rabságban.
Szabadság
és elnyomás kérdéséről a leginkább direkt módon a francia-német koprodukcióban
készült My sweet Pepperland beszélt,
amelyet a kurd Hiner Saleem rendezett. (Nálunk a Vodka lemon munkája tette ismertté.) Igazi meglepetéssel a film
műfaja szolgál, ugyanis a mű western-paródia – kurd hősökkel. Bizarr, de gyümölcsöző
ötlet lehetett volna a western műfaji sémáit kölcsönvéve bemutatni a független
Kurdisztán épülőben lévő új rendje és a régi törzsi világ közötti összecsapást.
A Jó és a Rossz küzdelmeként ábrázolni a törvényt, az új világot képviselő
főhős és az ősi, embertelen szokásrendet megjelenítő klánvezér harcát. Csak hát
a film westernnek súlytalan, paródiának meg túl didaktikus.
A
legérzékletesebben azonban talán mégis az a film, vagyis Alexander Payne Nebraskája beszélt a szabadságról, amely
direkt módon a témát nem is érintette. Ám mintha mindvégig éppen a szabadság
elementáris nélkülözhetetlenségéről szólna ez a kivételes road-movie, ahogyan az
emberi kapcsolatok bonyolultságát, az apa-fiú viszony újraértelmezésének
drámaiságát, az otthonhoz fűződő viszonyunk fájdalmas összetettségét, az
önmagunkkal való szembenézés fontosságát ábrázolja hihetetlen plasztikussággal.
Nem véletlenül kapta meg oly sok jeles film között a Fipresci-díjat.
A
Stockholmban megrendezett Nemzetközi Filmfesztivál alatt különösen irigylésre
méltó volt azt tapasztalni, hogy létezik hely, ahol ennyire nagy becsben
tartják a szabadságot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 363 átlag: 5.41 |
|
|