TelevízóA legyőzhetetlenekKockázat nélkülKovács Kata
Madarász Isti raftingos kalandfilmjében
minden megvan, amit a tévés forma megkíván és az ötvenöt perces időkeret
megenged.
Madarász Isti az MTVA tévéfilmes pályázatán
nyert 63 millió forintból készítette el első egészestés filmjét, A legyőzhetetlenek című ifjúsági
kalandfilmet, melyet az ünnepek alatt vetített a köztévé, több mint húsz, a
Magyar Média Mecenatúra program keretében támogatott tévéjáték, ifjúsági film,
animációs és ismeretterjesztő film mellett. A Morális bypass, az Előbb-utóbb
és a Superdigital című kisfilmek
rendezője műfaji érdeklődésű alkotó, a fantasztikum és az időcsavarok
megszállottja, tervezett első nagyjátékfilmje is egy időugrós sci-fi (Hurok), sőt, kicsit még az
országimázs-filmjei is eljátszanak az időmúlással (time-lapse). A legyőzhetetlenekben
viszont az idő csupán az akciófilmes határidő-dramaturgia erejéig nyer
jelentőséget, mint ahogyan maga a film is inkább Madarász tisztességesen
elkészített tévés munkáinak sorát (Barátok
közt, Hacktion) gyarapítja,
semmint szerzői indíttatású vállalkozásaiét. Vállaltan leegyszerűsített, de
izgalmas, drámai történet, látványos kulisszákkal: hat fiatal rafting túrára indul,
ahol baj bajt követ, és a teljesítménytúra kihívásai életmentő akcióba csapnak
át. A klasszikus csoportdinamika, az egoista profi és a kétkedő laikusok
szembenállása és a romantikus szál révén minden szükséges elem a helyén van a
filmben, mint ahogy a szereplők, kiváltképp a Terápia tornászlányaként ismert Sztarenki Dóra, a rendezőként és
színészként is dolgozó Szabó Simon és az eddig főként színházi munkái alapján
ismert Mátyássy Bence. A hiteles alakításokat működőképes dialógusok és a jó
arányérzékkel kitöltött 55 perces játékidő egészítik ki. Megvan benne az
ifjúsági kalandfilm predesztináltsága (eleve elrendelt happy end), de egyszerű,
keresetlen szimbolizmusa a vadvízi közegtől a felnövés-történet rituáléjáig
tökéletesen megállja a helyét. Az expedíciókról szóló drámák és kalandfilmek (például
a hegymászó-filmek) többségével szemben nincsen magasabb szintű tétje: hősei
csupán egy hétvégi kaland kedvéért indulnak neki a vizeknek, sem
megszállottság, sem a nagybetűs Ismeretlen felfedezése nem a céljuk, a
kényszerű erőpróba és a halálközeli élmény mégis új területekre, önmaguk
felfedezéséhez vezet (felnövés-történet). A film semmit nem áldoz fel a
közérthetőség oltárán, a konfliktus pontosan körülhatárolt, hősei ártatlan,
törékeny fiatalok, akikért mindenki csak szurkolni fog, törvényszerű
megmenekülésüket pedig már jó előre beígéri a film visszafogottsága (semmi
explicit, semmi brutális). A
legyőzhetetlenek konvencionálisan fogalmaz és pontosan betartja a műfaji
szabályokat, az akción és a vadromantikán túl pedig nem is kíván többet
nyújtani.
A hazai ifjúsági film
megújulásának egyik kulcskérdése, hogy a zsánerre hagyományosan jellemző
naivitásból (vagy épp: jólneveltségből) mennyit engedhet meg magának, amikor a
célközönséget nagyjából úgy képzelhetjük el, hogy az amerikai és brit tévés teen flick-ek, az önironikus Glee, a nagyszájú Skins, a Disney-csatorna és Stephenie Meyer világa között
kapcsolgat. Anélkül, hogy olyan szélsőségesen rebellis filmeket vennénk
példának, mint mondjuk a Spring Breakers,
elmondható, hogy a mainstream tinisorozatoknak és -filmeknek karakteres világa,
domináns stílusa van, tempójuk és szabadosságuk pedig jócskán meglódult. A kérdés
tehát az, vajon mennyire kifizetődő vagy közönségbarát ebben a műfajban a
konzervativizmus, vagy éppen az egyedi látásmód visszafogottsága. Túlzás volna
minden tévéfilmen Török Ferenc szerzőiségét (Koccanás, Apacsok), vagy éppen annyi drámaiságot számon kérni,
amitől A vizsga kiválóan megállta a
helyét a mozivásznon is, ugyanakkor A
legyőzhetetlenekből talán éppen a hozzáadott érték hiányzik ahhoz, ami a
rendező korábbi munkáinak ismeretében nem megalapozatlan elvárás: hogy több
legyen becsületes iparos munkánál.
A legyőzhetetlenek – magyar
tévéfilm, 2013. Rendezte: Madarász Isti.
Írta: Hegedűs Bálint és Madarász Isti. Kép: Marosi Gábor. Szereplők: Sztarenki Dóra
(Gabi), Mátyássy Bence
(Tomi), Szabó Simon
(Győző), Fehér
Balázs Benő (Zoli), Szegi
Péter György (Tibi), Gárdonyi
Fanni (Nóra). Gyártó: Szupermodern
Stúdió. Támogató: Magyar Média Mecenatúra. Az MTVA bemutatója. 55 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 570 átlag: 5.59 |
|
|