KritikaÚj autós filmekEgyirányú utcaKránicz Bence
A benzingőz lassan a múlté, az
új autós akciófilmek már nem a haladás szimbólumát ünneplik, hanem a
nosztalgiára építenek.
„A múlt maradványait óvatosan
tegyük félre, s csináljunk helyet az újnak. Ez a különbség forradalom és
haladás között.” Már csaknem száz éve, hogy Henry Ford megfogalmazta e
felettébb magától értetődő bölcsességet. Ford a 20. század első évtizedeiben a
haladás jelképe volt, bármit mondott, az mehetett az újságok címlapjára – talán
ezért is vonzódott a hangzatos kijelentésekhez. Tulajdonképpen ugyanazt állította,
amit napjainkban Elon Musk, Ford utódja hangoztat, és korántsem véletlen, hogy
mindketten az autóipar megújítóiként szereztek nevet maguknak. Fordhoz
hasonlóan Musk is egyszerre tudós, vállalkozó és fantaszta, a Tesla autógyártó
cég alapítójaként pedig ő sem szeretne mást, csak megfizethető autót gyártani a
tömegeknek, a gazdaságosan elérhető legjobb minőségben, hogy bárki szabadon
közlekedhessen „Isten szabad ege alatt”, ahogy Ford patetikusan megfogalmazta.
Csakhogy a Tesla és a mellé felzárkózó cégek éppen Ford álmát és a nagy
autómítoszt szüntetik meg, amikor előbb elektromos és környezetbarát, utóbb
önvezető kocsikat dobnak piacra. A benzin- vagy dízelüzemű, „klasszikus”, „régi
vágású” automobil a haladás hírnökéből immár visszavonhatatlanul a múlt
szimbólumává vált, ma nem több dizájnos konzervdoboznál. Erre a változásra az
autókat középpontba állító tömegfilmek is reflektálnak, éppen azért, mert az
autóhoz való viszony kifejezésével saját műfaji pozíciójukat is
artikulálhatják.
Elég csak megnézni, mi lett az
autókból napjaink két hatalmas sikerű hollywoodi filmsorozatában, amelyek
eredeti formájukban éppen az autómítoszra, a jármű fétisére, erotikus
felidézésére épültek. A Transformers
2007-ben még azt állította, az autónak lelke és személyisége van, az autó
birtoklása pedig az amerikai tinifilmes séma szerint – amely még a 2002-es Pókember eredettörténetét is módosította
– összekapcsolódott a felnőtté válással, sőt, egy tőről fakadt a Gép és a Nő
meghódítása (a motortérbe bekukkantó Megan Fox látványa máig nehezen
feledhető). Ehhez képest a Transformers
idei ötödik epizódjában éppen csak jelzik, hogy az autobotoknak szokásuk autóvá
alakulni, a film inkább az Arthur-mondakörrel hozza közös nevezőre a robotokat,
amely pont annyira agyalágyult vállalkozás, mint amilyennek hangzik.
A négykerekűek nem járnak
jobban a Halálos iramban nyolcadik
részében sem. Hol van már az utcai autóversenyek tiszta szabályokon nyugvó, őszinte
kisvilága? Sokatmondó, hogy a film elején a főhős, Dom Toretto benevez egy
ilyen megmérettetésre, majd a verseny közben saját járművét módszeresen
túlhajtja, és végül megsemmisíti. A verdát unokaöccsétől kérte kölcsön, akinek
így nincs mivel hazamennie, de sebaj, Toretto gond nélkül nekiadja a saját
autóját. Abban a filmsorozatban, amely az autók vallásos tiszteletére épült, a
negyedik részig jóformán egyenlőségjelet téve autó és család közé, ma már nincs
értéke az autóknak. Ahogy Torettóék feladata a versenyeken aratott győzelem és
az utcai bandák lekapcsolása helyett Amerika, sőt a világ megmentése lett (kis
híja, hogy a nyolcadik részben nem dobnak le atombombát), úgy az autók is
fokozatosan kiszorultak a képből. Egyenrangú társ helyett ismét szolgává,
dekoratív díszletté fokozódtak le, vagyis pont ugyanolyan bánásmódban
részesülnek, mint a széria nőalakjai, akik viszont soha nem is voltak
egyenrangúak uraikkal.
Az autók e filmekben
jelentéktelenné váltak, ahol tehát mégis körülöttük forog a cselekmény, ott új
jelentéssel gazdagodnak. A friss Kipörgetve
könnyen érthető szerepet szán a kocsiknak: a dicső múltat képviselik, mi több,
az autók ismerete és szeretete, a velük kialakított bensőséges kapcsolat apai
örökség a főhős testvérpár számára. Andrew és Garrett, a két jó kiállású
autótolvaj apjuktól tanultak meg mindent az autókról, tudásukat pedig az atya
halála után arra használják, hogy összelopkodják a legszebb, legkülönlegesebb,
legértékesebb autókat. A vintage
szépségeket birtokló gengszterekkel és üzletemberekkel (a film világképe
szerint a kettő ugyanaz) ellentétben a testvéreket még eleven viszony fűzi az
autókhoz: száguldozni akarnak velük, nem egy sötét garázsban tudni őket.
Antonio Negret francia-amerikai gyártású, régi vágású műfaji örömöket ígérő
filmje óhatatlanul leleplezi önmagát: a mai világban Andrew és Garrett
anakronisztikus, légből kapott figuráknak tetszenek. Férfimodellek a törvény
rossz oldalán; profik és sokoldalúak, mint James Bond, mégis beérik a Riviérán nyaraló
milliomosok kifosztásával. Kalandjaik majdnem olyan bizarrnak és hihetetlennek
tűnnek, mintha a Fogjunk tolvajt!
főhőse Grace Kelly helyett egy 1962-es Ferrari 250 GTO-ba szeretne bele. A Kipörgetve fétisautói koruk dacára
gyorsabbak, mint a mai autócsodák, ám ráadásként esztétikai élményt is
nyújtanak, patinájuk és aurájuk van. Kár, hogy „jellemük” komplexebb, mint a
szereplőké, az alulírt karakterek ugyanis nem tudják hitelesen képviselni az oldtimerek világát – legfeljebb
reklámozni képesek a régi kocsikat, átlelkesíteni aligha.
Az autó az Edgar Wright rendezői
visszatérését hozó Nyomd, Bébi, nyomd!-ban
is a múlttal kapcsolódik össze, ám jelentése összetettebb. Egyfelől a kasztni
ismét konzervál: a főhős számára megőrzi a gyerekkori baleset tragikus
pillanatát, amelyben Baby elveszítette a szüleit. A fiú ezután szinte szó
szerint bezárul a kocsiba, képtelen maga mögött hagyni a szülők halálának
lidérces pillanatát. Új élete mindenestül az autókhoz kötődik, második otthona
és identitásának alapköve a jármű. Wright zenei betétekként, musicalszámokként
ábrázolja heistfilmje akciójeleneteit, amellyel nemcsak sajátos lüktetést ad az
attrakcióknak, hanem azt is jelzi, hőse milyen mértékben forrt egybe autójával.
Amikor Baby táncol, teste helyett az autóját mozgatja a zene ritmusára.
Eszünkbe juthatnak a legismertebb filmpéldák, amelyekben az autó a test
kiterjesztéseként és jellemformáló-torzító tulajdonként jelent meg – amely
tulajdoni viszonyban korántsem egyértelmű, ki szolgál, és ki a gazda –, de a Nyomd, bébi, nyomd! sem a Christine vagy a Halálbiztos horror-nyomvonalát, sem a Karambol perverz szexuális rítusait nem követi. Vidám színekkel
festett, popslágerekre hangolt akciófutamába nem fér bele Baby lelki
defektusainak ábrázolása – a bűbájos pincérnő felbukkanása egy csapásra
meggyógyítja a fiút.
Wright inkább egy másik sémát
idéz meg a filmben: jól ismerjük a hidegvérű profi alakját is, a néma sofőrt,
aki helyett autója beszél. A Gengszterek
sofőrje vagy a Mad Max-sorozat
címszereplőivel a modern road movie (Kétsávos
országút, Szelíd motorosok)
artikulálatlanul szorongó, kommunikációképtelen lézengői váltak
Hollywood-kompatibilissé, a posztmodern tömegfilmben pedig már ez a hőstípus is
idézetként, jóformán anakronizmusként jelenik meg. A Drive névtelen sofőrje mitikus, nem evilági lény volt, a vele
számos rokon vonást (és egy hasonlóan menő dzsekit) mutató Baby pedig maga a
volán mögött ülő nosztalgia. A hetvenes évek végétől a kilencvenes évek elejéig
terjedő dalválogatásait hallgatva a letűnt múlt után sóvároghatunk, miközben
Wright saját személyes kánonjának darabjaival tapétázza ki filmjének
díszletvilágát, Kutyaszorítóban-tól Szörny Rt.-n át a Walter Hill-cameóval
is megidézett Gengszterek sofőrjéig.
A fináléban pedig a Veszett a világ
álomszerű zárlatát játssza újra, hogy elegyengethesse börtönből szabaduló
hősének sorsát. A happy end azonban visszavonhatatlanul a mesék birodalmába röpíti
Baby-t és szerelmét, miközben nem tudunk szabadulni az érzéstől, hogy a
gyilkossá váló főhős gengszterkarrierje a valóságban nem a végtelen, szabad
sztrádára, hanem a jóvátehetetlenül kisiklott életek egyirányú utcájába
vezetne.
KIPÖRGETVE (Overdrive) –
francia-amerikai, 2017. Rendezte: Antonio Negret. Írta: Michael Brandt, Derek
Haas. Kép: Laurent Barès. Szereplők: Scott Eastwood (Andrew), Freddie Thorp
(Garrett), Ana De Armas (Stéphanie), Gaia Weiss (Devine). Gyártó: Kinology / Sentient
Pictures / Umedia. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 96 perc.
NYOMD, BÉBI, NYOMD! (Baby
Driver) – amerikai, 2017. Rendezte és írta: Edgar Wright. Kép: Bill Pope. Zene:
Steven Price. Szereplők: Ansel Elgort (Baby), Jon Bernthal (Griff), Jon Hamm
(Buddy), Eliza González (Darling), Lily James (Debora), Kevin Spacey (Doc),
Jamie Fox (Batts). Gyártó: Working Title / Big Talk / Double Negativ. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 113 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|