Horror/ThrillerStuart Gordon lázálmaiFélresikerült feltámasztásokVarga Zoltán
A kultrendező Stuart
Gordon fekete humorú életművét szürreális rémségek és emberi szörnyetegek népesítik
be.
„Láttad azt a filmet,
amelyben a tag a saját fejét hordozva lófrál, aztán a fej kinyalja azt a
bukszát?” – Lester Burnham, az Amerikai
szépség főhőse idézi fel így a Re-Animatort,
az 1980-as évek egyik legnagyobb kultuszfilmjévé vált horrorsikert (magyar címváltozata:
Az újraélesztő). Debütáló rendezője,
Stuart Gordon azóta sem múlta felül az 1985-ös Re-Animator sikerét, jóllehet az időközben eltelt évtizedek során
Gordon bebetonozta hírnevét a kis költségvetésből készülő horrorfilmek és sci-fik
specialistájaként, s hamar védjegyévé érlelte a vértől csatakos, gyomorforgató
speciális effektusok és a nem ritkán igen provokatív – kivált a szexuális
tabusértésben jeleskedő – fekete humor összekapcsolását.
Az idén 70 éves rendező
a színház felől érkezett a filmhez; egyetemi évei alatt a Pán Péter politikailag aktualizált színrevitelével vált
nevezetessé, amelyet a vietnami háború elleni tiltakozásul szánt ugyan, ez
persze nem gátolta, hogy pszichedelikus fényeffektusok pásztázzanak meztelen
női testeken a világot jelentő deszkákon. Művészi tapasztalatszerzését Gordon a
Chicagóban alapított Organic Theaterben folytatta bő másfél évtizedig, mígnem
egyetlen korábbi tévéfilmet leszámítva, a Re-Animatorral
letette filmkészítői névjegyét is. Már a Re-Animator
is igazolhatja, de az életmű alakulása még inkább aláhúzza, hogy bizonyos
értelemben Stuart Gordon jelenti az átmenetet a klasszikus horror egyik
legexcentrikusabb rendezője, az ugyancsak erős színpadi kötődésű James Whale (Frankenstein menyasszonya) és a
túldimenzionált gusztustalanságok garmadáját lehengerlő fekete humorral ötvöző korai
Peter Jackson között.
Gordon azonban,
ellentétben Jacksonnal vagy Sam Raimivel (a Re-Animatort
sokszor emlegetik a Gonosz halott-tal
együtt), sohasem tört ki a B-filmes karanténból, a hollywoodi filmgyártással
legfeljebb íróként és producerként volt munkakapcsolata, mint például a Disney-nél
készült, a szórakoztató értékét máig töretlenül őrző Drágám, a kölykök összementek és annak folytatása esetében. A
Warner Bros. számára előkészített Testrablók-változatot
pedig Abel Ferrara rendezte meg – amiért végül is hálásak lehetünk, hiszen
Gordonnál bizonyára kevéssé vált volna őszi szépségű egzisztencialista elégiává
az inváziós sci-fi horror alapművének újraértelmezése. Így hát a legtöbb
Gordon-film mögött alacsony költségvetésű produkciókban érdekelt befektetők,
stúdiók állnak: főként a Charles Band nevéhez fűződő cégek – a 80-as években az
Empire Pictures, a 90-es években a Full Moon Features (az olaszországi
forgatási helyszíneket számos Gordon-film nekik köszönheti), valamint Brian
Yuzna, aki producerként volt jelen a Re-Animator
és más filmek elkészítésében. Yuzna később maga is rendezővé vált; munkáit akár
maga Gordon is rendezhette volna, annyi bennük a közös vonás: a Re-Animator folytatását már Yuzna
jegyezte, legérdekesebb műve azonban a direktori debütálást jelentő Society (Félelmetes társaság
címen forgalmazta egykor a VICO), melynek Bosch, Dalí és Sade márki fantáziáját
ötvöző csúcspontja – ha lehet – még Gordon legvadabb lázálmain is túltesz. A
Yuznával fenntartott, gyümölcsöző munkakapcsolat mellett mások is jószerével
állandó résztvevői a Gordon-filmeknek, legyen szó Mac Ahlberg operatőrről,
Dennis Paoli forgatókönyvíróról, Richard Band zeneszerzőről, na és persze
színészeiről, akik közül mindenekelőtt Jeffrey Combs mondható emblematikusnak. Herbert
West, a Re-Animátor címszereplője
csak a kezdet volt: a mániákus doktor megformálásával Combs a műfaj egyik
kultikus színészévé vált, aki később szinte valamennyi Gordon-filmben feltűnt, a
Tágra nyílt elme (1986) zavarodott
főszereplőjétől kezdve az egy-egy jelenetre korlátozódó cameókig – például fogadást kötő ágrólszakadt a Robot Joxban (1990) és mogorva
motelrecepciós az Edmondban (2005). Amikor
tehát Peter Jackson a Törjön ki a frász! eszelős
FBI-ügynökének szerepét Combsra osztotta, egyértelműen a Gordon–Combs páros
kultikus együttműködése előtt tisztelgett. A Re-Animator csapatából a rendre meglehetősen sikamlós szituációkban
feltűnő Barbara Cramptont is viszontláthatjuk Gordonnál: ugyancsak provokatív a
Tágra nyílt elme doktornőjeként –
akinek személyiségváltozását igen érzékletesen fejezi ki a levetett orvosköpeny
helyett magára öltött szadomazo-bőrruha –, de gyötrődő feleségként is feltűnik A kastély torzszülöttjében (1995), míg az
Űrkamionosok (1996) végkifejletében epizodistaként
csal mosolyt a „beavatottak” arcára. Gordon színészcsapatának talán legtöbb
filmjében feltűnő tagja mégis a felesége, Carolyn Purdy-Gordon, akivel a 60-as
évek vége óta társak – igaz, a filmekben olykor sárkánytermészetű
mostohaanyaként vagy autoriter pszichiáterként hal kínhalált az asszony, lásd a
Babákat (1987), illetve a Tágra nyílt elmét.
Az iszonyat burleszkje
A baljós prológust
követő főcím lilába-zöldbe áztatott anatómiai ábrákat mozgató animációval vezet
be a Re-Animator világába, a
vizualitás azonban hiába idézi Hitchcock Szédülését,
a zene pedig – komplett Bernard Herrmann-parafrázisként – a Psychót, az igazi kulcsot a filmcím fölött
megjelenő név nyújtja a nézőnek: H. P. Lovecraft. Az amerikai horrorirodalom
meghatározó alakja a Gordon-életmű visszatérő hivatkozási pontja; ráadásul
éppen a Re-Animator adott igazi
lökést a Lovecraft-adaptációknak, jóllehet ezek többnyire jelentéktelennek
bizonyultak, s érdekes módon a legkiválóbb lovecrafti film nem adaptáció, hanem
hommage: John Carpenter filmje, Az őrület torkában. Gordon később a Tágra nyílt elmét, a Dagon – Az elveszett szigetet és A horror mesterei-széria egyik epizódját
(Álmok a boszorkány-házban) is
Lovecraft alapján készítette, s bár nincs feltüntetve, de az író egyik
novellája áll A kastély torzszülöttje
mögött is. A Herbert West-novellaciklusból
merítkezik a Re-Animator, amely a forrásművekkel
rögtön két alapvető szempontból is szembehelyezkedik, s ezt a pozíciót
többnyire a későbbi Gordon-filmek is továbbviszik. A lovecrafti „kozmikus
horror” jeges iszonyatélményét a rendező nem kísérli meg visszaadni, helyette a
fekete humorra erősít rá; továbbá a rémségek leírhatatlanságának lovecrafti
koncepcióját fordítja a visszájára a megmutatás, a vérfröcskölő látványosságok
(az ún. splatter) középpontba
helyezése – sőt, egyenesen karneváli jellegű halmozásuk. Leginkább a Dagon – pontosabban annak is az első
fele – harmonizál az író vízióival; Gordonhoz képest kifejezetten
szorongáskeltően jelenik meg a hajótörést szenvedő pár férfitagjának bolyongása
és üldöztetése a borzalmak szigetén, s az arctalan rémek – a halemberré
korcsosult támadók – is ijesztőnek mutatkoznak.
A Re-Animator beleillik a Frankenstein-mítosz
variációiba, igaz, itt nem sosemvolt életet teremt az őrült tudós (azaz Herbert
West) a holtak maradványaiból, hanem a holtakat – vagy akár egy-egy testrészüket
– kívánja visszahozni az életbe, zölden izzó széruma segítségével. Nemcsak a
félresikerült feltámasztási kísérletek vezetnek problémákhoz, de West idősebb
kollégájának intrikái is, melynek fővesztés lesz az ára: persze nem West veszti
el a fejét, hanem az ármánykodó dr. Hill, aki a posztmodern horrorfilm egyik
legbizarrabb figurájaként „Salome, Keresztelő Szent János és Heródes démonikus
karikatúrája egy személyben: tálcán hordozza a saját fejét” (Király Jenő: A film szimbolikája II/2). Végül Hill
professzor feje veszi birtokba egykori felettese, a dékán fiatal lányának kikötözött
mezítelen testét, az Amerikai szépségben
is emlegetett ízlésborzoló, ám szürreális fantáziájával mégis megkapó
jelenetben (melynek párdarabja A kastély
torzszülöttjében található, amikor a pincemélyben rejtegetett szerencsétlen
egy elrabolt prostin próbálná ki a cunnillingust – hegyes fogazata azonban
borzalmakhoz vezet, nem kéjekhez). Dr. Hillnek hipnotikus hatalom is adatik, s
ezt arra használja, hogy a hullaházban verbuvált zombisereggel támadást intézzen
West és asszisztense ellen. E hajmeresztő túlzások igazolják Király Jenő találó
szavait, aki szerint a Re-Animator „legfőbb
hatóanyaga az iszonyat burleszkje, melynek nem a nevetés a célja, mégsem
humortalan”.
Ha összeolvasztanánk
David Cronenberg A légy és Karambol című filmjeit, alighanem a Tágra nyílt elmét kapnánk eredményül: a Re-Animator ikerfilmje folytatja és fokozza
az émelyítő effektusokat. Az „odaátról” (lásd az eredeti címet: From Beyond) visszatérő dr. Pretorius
(akinek neve egyértelműen a Frankenstein
menyasszonyának intrikusát idézi) elátkozott házának régi és új lakóit
átváltoztatással és bekebelezéssel fenyegeti – kiváltképp szexuális értelemben.
A Tágra nyílt elme egyfelől mintha a
rózsaszín fényeket dicsőítő óda lenne (a túlsó dimenziót megnyitó masina ilyen
fénybe borít mindent, ha bekapcsolják), másfelől viszont zavaros és kevéssé humoros
egyvelege a Re-Animatort is fémjelző
elemeknek. Kevésbé látványos és hangütésében is eltérő, ám kifejezetten
szívmelengető tétel a Babák, amelyet
előbb forgattak, mint a Tágra nyílt elmét,
az animációs utómunkálatok elhúzódása miatt azonban csak később mutatták be. Gordon
itt az életre kelő bábu rémfigurájához nyúl – röviddel azelőtt, hogy a Gyerekjáték Chuckyjának sikere divatba
hozta volna a figuratípust –; megsokszorozza a „gyilkos bábukat” és egy
elátkozott-elvarázsolt kastélyba helyezi őket, ahol menedékkérők verődnek össze
egy viharos éjszakán. A játékkészítő Hartwicke-házaspár bizarr babaházában a
vendégek élete a tét, s ki-ki érdemei szerint ítéltetik meg: a babák
játszótársuknak fogadják a kislányt és a gyereklelkű felnőttet, a többieket
azonban – a mostohaanyát, az elutasító apát és a lopni készülő punklányokat –
megbüntetik, s bábukként végzik. A babák burkolata belső szerveket, húst és
vért takar; feltörésük és megégetésük képsoraiban ezért aktivizálódik a Gordon-féle
splatter: a Re-Animator véres esztétikája ezúttal a mesei hangolású, klasszikus
horrorfilm világába épül be. Szerencsére az utóbbi dominál a Babákban, a gyerekképzeletet és
gyereklelkűséget fürkésző, a freudi kísértetiesség
élményére is építő szép horrorfilmben (lásd még róla Bencsik Orsolya írását:
Megszólal a „megismerhetetlen”. Apertúra
2012. nyár).
Vérszínház
Semmiképpen sem lehetne
a Stuart Gordon-filmeket a „lefilmezett színház” címkéjével illetni, a rendező
mégsem tagadta meg színpadi múltját: filmjeiben van valamiféle – jó értelemben
vett – színpadiasság, ami már a Re-Animator
hullaházi nagytermében is felfedezhető, s ez még erősebbé válik a következő
művekben. A Tágra nyílt elme és a Babák felfoghatók alig néhány szereplőt
mozgató kamaradaraboknak is, sőt a Pretorius-ház ominózus padlástere és a
Hartwicke-kastély ódon folyosói és szobái egyaránt értelmezhetők színpadtérnek.
Ezt a sort folytatja A kút és az inga (1991),
amely mintha egy Poe-adaptáció ürügyén az inkvizíció kínzókamráit bejáró grand guignol-darabot vezényelne le,
középpontban Lance Henriksen egzaltált Torquemada-alakításával. (Nem az
egyetlen Poe-adaptáció Gordon munkásságában: A horror mesterei számára készített A fekete macska a címadó novella fiktív keletkezéstörténetét bontja
ki – a rémlátomásoktól eszét vesztő írót pedig ki más alakítaná, mint Jeffrey
Combs.) Meghökkentő módon A kút és az
ingához szinte ikerfilmként köthető az egészen más műfajt képviselő Fortress – 33 emelet mélyen a pokolban (1992):
a sci-fi akciófilm negatív utópiájában a földmélyi, szupertechnikával irányított
börtön feleltethető meg a gótikus horror inkvizíciós tömlöcének, s a
főgonoszokat egyaránt egy-egy ártatlanul elítélt feleségfigura megszerzése
motiválja (ráadásul mind Torquemadáról, mind a Poe névre keresztelt
börtönigazgatóról kiderül, hogy impotens). A Fortress persze közelebb áll a rendező horrort mellőző
tudományos-fantasztikus munkáihoz: a Robot
Jox a Transformers-játékok és
-képregények népszerűségét igyekezett kiaknázni, s legfőbb szenzációit a
stop-motion animációval kidolgozott képsorok jelentik az emberi vezérléssel
mozgatott óriásrobotok összecsapásáról; az Űrkamionosok
pedig a western és a kalózfilm műfajainak elemeit „fordítja le” a sci-fi
nyelvére, jutalomjátékot adva a John Wayne-figurákat idéző Dennis Hoppernek.
Gordon színpadi kötődése
nem véletlenül eredményezett tényleges színdarab-adaptációkat, melyek közül a
legnagyobb figyelmet – nem utolsó sorban William H. Macy alakítása miatt – az Edmond kapta. David Mamet drámájának
megfilmesítése kezdetben olyan, mintha a Lidérces
órák és az Összeomlás vegyítése
lenne, hogy aztán teljesen váratlan utakra kanyarodjon el: acte gratuit-ként elkövetett gyilkosságba sodródó címszereplője
végül a börtönben talál igazi önmagára, s úgy tűnik, ott ismeri meg a
meghittséget is – az őt szodomizáló fekete cellatárs ölelő karjaiban. A Halálra ítélve (2007) talán kevésbé
kavarta fel az állóvizet, pedig nem kevésbé érdekes, mint az Edmond. Eredeti címe, a Stuck, arra utal, ami a film valós
hátterét adó bűnesetben történt: egy baleset áldozata beragadt az őt elgázoló
autó szélvédőjébe, s a tulajdonos így hajtott vele haza – és hagyta meghalni.
Gordon ott fordítja fikcióba a történetet, hogy nála az áldozat és a bűnös
között idegfeszítő macska–egér játék bontakozik ki – a vérben ázó, meggyötört
férfit a Neil Jordan-filmek fétisszínésze, Stephen Rea játssza, az elképesztő
elaljasodást produkáló gázolót pedig a nem mellesleg az Amerikai szépségből ismerős Mena Suvari. Harmadikként kapcsolódik
az összetűzésbe a lány szeretője – egy drogdíler. A Stuck minimalista thriller, amely a garázst avatja színpadtérré,
ahol élet-halál kérdésévé válhat egy mobiltelefon elérése, egy toll birtoklása.
Az Edmond és a Stuck emberroncsai és kegyetlenkedései távol állnak a Re-Animator fantáziarémeitől, de
ijesztően közel kerültek a mindennapok valós tapasztalataihoz – ez Stuart
Gordon eddigi rendezői útjának keserű, illúziótlan konklúziója.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 2 átlag: 7 |
![](buttons/bontas.gif) |
|