KönyvGyőrffy Iván: Az élet kísértése – Filmek könyvePárbeszédek, monológokBarkóczi Janka
Győrffy a kortárs film
javából válogatta kritikáit.
Filmkritikák
gyűjteményes kötetei kapcsán az első kihívás, amivel az olvasó szembesül, hogy
magát a műfajt kell valahogyan elhelyeznie. Miért érdemes kritikákat olvasni
évekkel azok megjelenése után? Hogyan mutathat túl önmagán egy szöveg, melynek egyik
jellemzője éppen az, hogy a művel való első találkozás lenyomata? Egy ilyen
vállalkozás leginkább akkor időtálló, ha a cikkeknek saját irodalmi értékük van,
vagy a gyűjtemény darabajai együtt és egymás mellé helyezve olyan
összefüggésekre mutatnak rá, melyek új felismerést jelentenek. Győrffy Iván
tisztában van ezzel, és ennek megfelelően állítja össze a most megjelent
válogatást: hatalmas anyagból gazdálkodva, elsősorban az alkotói életművek
szempontjából próbálja megrajzolni az ezredforduló utáni, talán még le sem
zárult időszak kor-portréját.
Az élet kísértése több
mint félszáz film részletes elemzését tartalmazza a kétezres és kétezer-tízes
évek bemutatóiból. Az impozáns együttes egyes szövegeinek első közlője
nagyrészt a Mozgó Világ, esetenként a Pannonhalmi Szemle vagy a Filmvilág. A
szerző kiemeli, hogy az elemzések tárgyát munkája során általában szabadon,
maga választotta, ezért tudatosan olyan mozgóképeket helyezett előtérbe,
melyeket „jellemzőnek, újszerűnek, a kollektív emlékezetben megőrzésre és
továbbgondolásra alkalmasnak” talált. A könyv két első része és számos
alfejezete az emberi viszonyok ábrázolását járja körül a képzelet és valóság,
hétköznapi kínok és bűnök, szélsőséges érzelmi állapotok és egyéb egzisztenciális
szempontok alapján. A harmadik nagyobb egység, mely talán a legeredetibb a gyűjteményben,
elhagyja a társadalmi lét nézőpontját. A civilizációra leselkedő veszélyeket, a
filmekben megjelenített genetikai dilemmákat, és olyan speciális, általában
méltatlanul héttérbe szorított műfajokat tárgyal, mint például a természetfilm.
Az elemző, szintetizáló gondolkodás egyébként is nagy erőssége a szerzőnek. Kifejezésmódja
tiszta és gördülékeny, témáit fontos filmtörténeti adalékokkal egészíti ki. A
minőségi ismeretterjesztés, melyet már-már stílussá emel, könnyed, de tartalmas
élménnyé teszi a kötetet. A mellékletben remekül használható film- és névmutató
található, amire a célirányosan kutató olvasónak kimondottan szüksége lehet.
A feldolgozás során
ugyanis a széttartó válogatás jelenti az egyedüli nehézséget. A heti premierek
közül kiemelt rendezők és műveik bemutatása olyan tág térbeli és kulturális skálán
mozog, hogy hiába az átgondolt szerkesztés és a sokatmondó fejezetcímek, a
fókusz így is kissé esetleges. A kritikus arról írhatott, amit a forgalmazás
esetlegessége sodort egymás mellé, a nemzetközi mezőnyből felbukkan többek
között Roman Polanski, Clint Eastwood, Thomas Vinterberg, Michel Gondry, Ang
Lee, Wes Anderson, hazai pályáról pedig Kocsis Ágnes, Szász János, Groó Diana, de
nem hiányzik Török Ferenc, Mundruczó Kornél és Nemes Jeles László sem. A
választott alkotók között Woody Allen viszi a pálmát, akinek filmjeivel nem
kevesebb, mint hat kritika foglalkozik, bár az kérdéses, hogy valóban a Kasszandra álmától a Káprázatos holdvilágig született munkák
jelentik-e a rendező reneszánszát, és hogy tényleg ennyire meghatározzák-e ezek
az utóbbi két évtized filmes trendjeit.
Az élet kísértése ajánlója
szerint a szerző leginkább arra kíváncsi, hogy „mi az a közös téma, motívum,
szemlélet, látvány és gondolat”, ami összeköti az egyes rendezői életutakat. A
kötetet végigolvasva az derül ki, hogy éppen a tárgyalt alkotók kapcsán nem
biztos, hogy van ilyen, de ez egyáltalán nem baj, és talán jól is van így. A
bevezetőben szintén olvashatjuk, hogy már készül a gyűjtemény második része,
ami a most kimaradt írásokat adja majd közre. Ebben a közelmúlt traumáinak,
fontos társadalmi és történelmi folyamatainak mozgóképes feldolgozásáról lesz
majd szó. Lehet, hogy szerencsésebb lenne ezúttal kevesebb, de koncentráltabb
merítést nyújtani, hogy a cikkek (és filmek) közötti párbeszéd tényleg
kialakuljon, és az egymás mellé helyezett írások ne maradjanak magas színvonalú
monológok. A Saul fia, a Csak a szél és a Regina kritikák például remekül, sőt a mostaninál talán még jobban
megtalálnák a helyüket az új összeállításban is.
Gondolat Kiadó, 2017.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|