Pier Paolo PasoliniPasolini stilizált dokumentarizmusa – 1. részA tökéletlen szemtanúHarmat György
Pier Paolo Pasolini
íróként azért kezdett foglalkozni a filmrendezéssel, mert a valóság volt
egyedüli bálványa, fő szenvedélye.
Hatalmas tömegek
özönlenek egy jeruzsálemi magaslatra, hogy meghallgassák a szónokot, a
népvezért, Jézust. A katalán-olasz származású egyetemista, Enrique Irazoqui (őt
látjuk Jézusként) gyönyörű, okos arca éppúgy értelmiségit mutat, mint a szép
hang, melyen megszólal, a gyönyörű, szenvedélyes, de természetes, egyáltalán nem
színpadias vagy kenetteljes dikció: Enrico Maria Salerno ismert olasz színészé.
Akik egyetértően hallgatják, az ókor munkásai, parasztjai. (Kísérőzeneként a Munkás gyászindulót halljuk – orosz
nyelven.) Akik Jézus mondandójára figyelnek, tudják, kik ellen és kikért szól: „Az
írástudók és a farizeusok a Mózes székében ülnek. […] Ők nehéz és
elhordozhatatlan terheket kötöznek egybe, és az emberek vállaira vetik; de ők
az ujjokkal sem akarják azokat illetni.” Bizonyos szavaknál („egy a ti Atyátok,
a ki a mennyben van”) egy fehér ruhás nézelődő mögül, új beállításban, elindul
az addig nem mozgó kamera.
Nem rögzítetten
kocsizik, hanem rezeg, ahogy a kézikamera szokott; ahogy az ember szeme lát,
amint ő maga halad előre. Egyvalaki a tömegből meg akarja közelíteni a
viszonylag távoli Jézust, akinek testét egy pillanatra ki is takarják, de a
feje mindig látszik, a hangja mindig hallatszik. Az érdeklődő egyre jobb
nézőpontot keres a sokadalomban, végül egész közel kerül Jézushoz. Az Ember Fia
kis emelvényen áll, így alsó gépállásból látható, amikor éppen azt mondja, hogy
„a ki magát felmagasztalja, megaláztatik; és a ki magát megalázza,
felmagasztaltatik”, egy másodpercre a Nap is besüt a képbe. A sokaság egy
képviselőjének szemével láttunk: szubjektív kamera jutott egyre közelebb a
népvezérhez Pier Paolo Pasolini „három és feledik” filmjének (Máté evangéliuma, 1964) eme képsorában.
Újra feltalálni a filmet
Az imént leírt motívum
az első (még nem teljesen kifejlett) jelentkezése PPP filmes életművében egy
jelenetalkotási módszernek. Akkor kezdtem új szemmel vizsgálni, hogyan is
csinál filmet Pasolini, amikor felfedeztem, hogy bizonyos alkotásaiban
ismételten előbukkan – valamelyest változó formában és olykor módosuló
szerepben – ez az ily módon csak rá jellemző momentum: a szubjektív kamera (és
váltóképei) egy sajátos alkalmazása.
Hogy miként fogott neki
a rendezésnek Pasolini, az író, arról egy munkatársa tudósít a leghívebben. Egy
akkor húszéves ifjonc, Bernardo Bertolucci asszisztens volt Pasolini első
filmjének, a Csórónak 1961-es
forgatásán. (A következő évben Bertolucci megrendezi első saját munkáját, A Kaszást, melynek forgatókönyvét
mentorával együtt írta.) Bertolucci így tekint vissza Pasolini mozgóképes
pályakezdésére: „Megfigyeltem valakit, aki éppen feltalálta a mozit. Tanúja
voltam a mozi születésének. Ez olyan emlék, amelyet sosem fogok elfelejteni,
újra és újra visszatér. Gyakran mondom magamnak forgatás közben: nem tudom,
hogyan tovább. A megoldás az, hogy visszatérek a forráshoz. A forrás pedig
Pasolini Csórója.”
Mennyire ismerős ez a
gondolat: újra feltalálni a filmet! Az a bökkenő, hogy a mozit már (legkésőbb)
1895-ben feltalálták, a nagy rendezőket a legkevésbé sem, sohasem tántorította
el e heroikus ambíciótól. A törekvés egyik leghevesebb harcosa, legtevékenyebb
megvalósítója a vezető innovátor a nouvelle vague-ban: Jean-Luc Godard. A Szerelem és düh című 1969-es
olasz-francia epizódfilm általa jegyzett darabjában (A szerelem) egy szócsöve révén fejti ki Godard verbálisan is e
meggyőződését: „A mozi még nem létezik. És a film sem.” (Godard-nak ez már a
második „közös munkája” Pasolinivel. Az idézőjel annak szól, hogy nem
együttműködésben dolgoztak: a két alkotó a Szerelem
és düh előtt az 1963-as RoGoPaG
című film számára rendezett egy-egy különálló epizódot.)
Pasolini és Godard
A más-más, de olykor
rokon úton járó két filmrendezőt alighanem több vonás köti össze, mint amennyi
elválasztja egymástól. Mindketten baloldaliak (Godard erősen anarchizmusba
hajlóan), kapitalizmus- és hatalomellenesek, a művészeti és társadalmi forradalom
hívei. Származásuk egyiküket sem predesztinálná erre: Godard nagy- és
középpolgári famíliából érkezik, Pasolini középpolgáriból (édesanyja tanítónő,
apja katonatiszt). Szolidaritásuk a kizsákmányoltakkal, az alant élőkkel,
militáns rokonszenvük eme rétegek iránt – mely művészetük egy sarkalatos pontja
– nem családi, hanem társadalmi indíttatású tehát, éppen hogy része a burzsoá
apák elleni lázadásnak.
Mindketten írással
foglalkoztak, mielőtt a filmrendezésbe kezdtek. Az elmélet vezette el őket a gyakorlathoz.
Godard filmkritikus volt (elsősorban a francia új hullámot szellemileg
előkészítő Cahiers du Cinéma folyóiraté), Pasolini költő, író, nyelvész,
teoretikus. A filmkészítést egyikük sem tanulta. Ilyen értelemben „képzetlenül”
ültek első nagyjátékfilmjük rendezői székébe. Godard a Kifulladásig (1960) előtt mindössze négy rövid „független filmet”
forgatott, valamint egyet Truffaut-val közösen. Pasolininek másféle filmes
praxis adatott az 1961-es Csórót
megelőzően. Önálló alkotást nem készített, ám 1954-től kezdve jó néhány
produkció forgatókönyve fűződik a nevéhez – társíróként. 1960-ban eljátssza
Carlo Lizzani ellenállási filmjének (Il
Gobbo) egyik jelentős szerepét.
Aligha túlzás azonban
azt állítani, hogy mozgóképes gyakornokévei igazi hőse Federico Fellini, aki a Cabiria éjszakái (1957) megírásához kéri
PPP segítségét, így alakul ki köztük barátság. Az ekkor már nagy hírű mester
egy levélben „drága Öcsikéjének” szólítja a nála mindössze két évvel fiatalabb
(1922-ben, 95 éve) született Pier Paolót. A két művész együtt járja a római
(külvárosi) éjszakát, hiszen Fellini éppen mint a prostituáltak, futtatók,
tolvajok fél- és alvilágának beható ismerőjét „fogadta fel” az írót
alkotótársnak. A több mint öt éven és két mű (az 1960-ban bemutatott Az édes élet a második) forgatásán
keresztül tartó, az „öcsikét” a filmalkotás folyamatába is bevezető meghitt
pajtásság 1961-ben ér véget. Ekkor a gyártó cég (Federiz), amelynek Fellini
társtulajdonosa, sok hercehurca után nem hajlandó finanszírozni Pasolini debütáló
filmjét, a Csórót, s a rossz hír
közlésére pont a művészbarát, Federico kénytelen vállalkozni. Az az odaadó
magabiztossággal párosuló technikai tudatlanság, amely az elsőfilmes rendezőt
jellemezte, joggal zavarhatta a Federiz producereit (még a gyakorlott Fellinit
is), akik nem ismerték fel, hogy sokkal kevésbé ügyetlenségről van szó, mint
inkább újszerű kifejezésmódról.
Miután sem Pasolini, sem
Godard nem végzett filmiskolát, nem korlátozták őket berögzött szabályok. Ez
elősegítette, hogy a mozgókép művészetének újítóivá legyenek, mintegy újra
feltalálják a filmet, mindketten másként: Godard sietősen, nyilvánvalóbban,
avantgarde dühvel, Pasolini eleinte rejtettebben, a neorealizmus „álarcában”.
Az is elhatárolja őket egymástól, hogy Godard egy forradalmi filmes mozgalom,
az új hullám része(se)ként tör előre, Pasolini nagy magányosként halad, nem
követ senkit, és nem teremt iskolát.
A tudatos amatőr
PPP a gyakorlatban
tanulja meg a filmkészítést, amatőrként tehát, ám mivel kezdettől fogva tudja,
mit és miért akar, egyfajta „amatőrizmust” egész pályája során megőriz, sajátos
filmstílussá teszi. Meg is fogalmazza: „Úgy álltam neki a Csóró forgatásának, hogy lelkileg alaposan felkészültem ugyan, tele
voltam filmes szenvedéllyel, megtanultam magam előtt látni a filmre kerülő
képet, technikailag azonban teljesen felkészületlen voltam, igaz ezt jól
ellensúlyozta a látásmódom. […] Ahhoz, hogy a kamerát mozgatva végigpásztázzam
a pignetói falak omladozó vakolatát, nem kellett tudnom, hogy a »panorámázást«
»panorámázásnak« hívják.”
Ez az amatőr módszer
azért adekvát, azért a legmegfelelőbb Pasolini számára, mert abból ered, hogy ő
mindenek fölé helyezi a valóságot: „Valaki azt mondta, három bálványom van:
Krisztus, Marx, Freud. Ezek csak szólamok. A valóság az, hogy egyedüli
bálványom a Valóság.” Így a lehető legkevésbé akar a valóság és a mű közé
állni. (Az más kérdés, hogy ez lehetetlen: éppen arról – is – szól ez az írás,
hogyan alkot filmet, hogyan stilizál Pasolini, azaz hogyan áll a valóság és a
mű közé.) A művész amatőr hozzáállása a mozgóképhez a naiv festészet mintájára
valamelyest tekinthető afféle „naiv filmrendezésnek” (PPP esetében tudatosnak,
ami persze paradoxon). Innen produkcióinak „darabossága”, „ügyetlensége”,
szabálytalansága, ám elementáris volta is, a naiv festészet báját viszont nála
többnyire hiába keressük.
Hogy a szubjektív
kamerának az a speciális, Pasolinire jellemző használata, mely gondolatmenetem
kiindulópontjául szolgált, miként függ össze a rendező valósághitével, sőt
szinte –mániájával, arra a metódus további felbukkanásai adnak választ. Először
is még kettő a Máté evangéliumából.
A tanú távoli tekintete
A marxistának,
ateistának tartott, emiatt és homoszexualitása okán is gyakran kárhoztatott
alkotó úgy adaptálja az Újtestamentumot,
hogy alapvetően hű marad a Máté-féle szöveghez. „Amazok pedig megfogván Jézust,
vivék Kajafáshoz, a főpaphoz, a hol az írástudók és a vének egybegyűltek vala.
Péter pedig követi vala őt távolról egész a főpap pitvaráig; és bemenvén, ott
ül vala a szolgákkal, hogy lássa a végét.”Az az eredeti és újszerű, ahogy
Pasolini látja és láttatja a küldetéstörténet e jelentős mozzanatát.
Egy várépítmény belső
udvarán vagyunk. Péter apostol nem ül, hanem áll, része a nézelődő sokaságnak.
Azt látjuk, amit ő (a kamera szubjektív tehát). A látást fejsziluettek
takarják, a jelenet szereplői – Jézus, Kajafás, papok, katonák – távol vannak,
nehezen felismerhetőek ők is, az is, ami történik. A párbeszédek halkságuk miatt
nehezen érthetőek. A kamera ide-oda mozog, jelezvén, hogy az apostol olyan
helyet keres a bámészkodók között, ahonnan jobban szemlélheti az eseményeket.
Vágás: Péter premier plánja. A kamera tovább helyezkedik, így többé-kevésbé
kikövetkeztethető, mi is zajlik tulajdonképpen: Jézus megvádoltatik, szavai blaszfémiának
kiáltatnak ki, halálra ítélik, elvezetik, közben a tömegből rátámadnak,
ütlegelik.
Amikor Jézus Poncius
Pilátus elé kerül, ismét egy belső udvar a helyszín, hatalmas kúttal a közepén.
A tanú, a szubjektív kamera „tulajdonosa” ezúttal János apostol. A következő
kép az ő könnyes szemeit mutatja, szuperközeliben. A módszer ugyanaz, mint korábban,
a történések most valamivel közelebb zajlanak, a csődület azonban még jobban
kitakarja őket. A tömeg ordít, Barabbást választja megmentendőnek. Jézust alig
látjuk egy résen át, amint két katona elvezeti.
Mondhatná bárki, hogy
Pasolini szentségtörést követ el, mikor Jézus szenvedéstörténetének sarkalatos
pontjait hangsúlytalanná, szinte mellékessé teszi. Éppen ellenkezőleg. Kiemeli
őket azáltal, hogy ilyenkor – képletesen szólva – felteszi a nézőt a vászonra
egy szemtanú személyében, legyen az bármily „tökéletlen”. Péterrel, Jánossal
együtt megfeszítetten kell figyelnem, hogy megértsem, mi is történik tőlem oly
távol. Az esemény így lesz hangsúlyossá. Ráadásul az eszköz érzelmileg bevon a
látottakba: nemcsak hogy az apostolok szemével látom, mit tesznek Jézussal
ellenségei, az apostolok érzelmeivel élem is át.
Van persze a módszernek
több más jelentése is. A lényeges dolgok tőlünk messze zajlanak, nincs hatalmunk
fölöttük, a történelemnek legfeljebb mellékszereplői lehetünk, távoli,
tökéletlen tanúi. (Pasolini csak a részben vagy egészben mitikus-történelmi
filmjeiben alkalmazza ezt a fajta szubjektív kamerát, a mai – kortársi – alkotásokban
nem.)
Tudósítás a múltból
Tömegben vagyok,
messzire az eseményektől, az előttem állók kitakarják a legfontosabb
látnivalókat, mozognak a szereplők, nekem is mozognom kell, hogy jobban lássak
– dohoghat így a történések szemtanúja, de egy dokumentumfilmes operatőr is,
kézikamerával a vállán. Szubjektív kamera esetén a kettő egy és ugyanaz.
Voltaképpen mindegy, hogy az esedékes Pasolini-operatőr (a Máté evangéliumáé Tonino Delli Colli volt) valójában kézikamerával
filmezte-e a felvételeket, a hatás a lényeg: remeg, inog a kép, bizonytalan a
mozgás, ezek a dokumentumfilm jellemzői, játékfilmek pedig éppen ezért a
dokumentarizmus stíluseszközeként alkalmazzák őket.
Rendezőnk életművében ez
a metódus nem más, mint helyszíni közvetítés a múltból (egy létező vagy nem
létező múltból). A szemtanú, a kamera: a riporter. És itt a visszakanyarodási
pont a Pasolini bálványozta valósághoz. Ahogy PPP egy őt interjúvolónak
megfogalmazta: „A film arra késztetett, hogy maradjak meg mindig a valóság
szintjén, benne a valóságban: amikor filmet készítek, mindig a valóságban
mozgok, olyan emberek között, amilyen ön is.” A pályakezdő két mű, a Csóró és a Mamma Róma (1962) megalkotásakor ez a közlekedés a valóságban
könnyen kivitelezhető, mivel ezek kortársi, külvárosi környezetben játszódnak.
(Már e két Pasolini-film is csak látszólag folytatója a neorealizmusnak, hiszen
gondolatilag, stílusában is jócskán meghaladja azt, ezért tekintem őket „kvázi-neorealista”
opusoknak.) A későbbi mitikus-történelmi ciklusokban azonban – melyeknek a Máté evangéliuma indító darabja, s
melyeknek egy részében „a tökéletlen szemtanú megoldást” használja – Pasolininek
előbb aprólékosan létre kell hoznia azt a valóságot, amelyben majd járkál. Ám
ezt nem kis mértékben a mából kiindulva teszi. (Hadd emlékeztessek az értelmiségi
Jézusra és hallgatóságára: a munkásokra, parasztokra.)
Az újtestamentumi
történet filmadaptációja után három évvel, az Ödipusz király (1967) egy központi jelenete során találkozunk újra
a módszerrel, más formában, amit az indokol, hogy itt a címszereplő egyszerre
hőse és áldozata tragédiájának. Ödipusz (Franco Citti) Delphoiba megy, hogy
megismerje származása titkát. A jósnő a sivatagban magányosan álló, hatalmas fa
alatt ül. A jóslatra várók óriási távolságra tőle, sorban ülve, térdelve
várakoznak, Ödipusz utolsóként. Párhuzamosan váltakozó képek mutatják őt, és
azt, amit lát. Szemtanú tehát ő is, még messzire a pogány „Szenttől”. Majd ő
kerül sorra, elindul, így a kamera is egyre közelebbről láttatja a látnokot és
segítőit. Amint Ödipusz szörnyű jövendőjéről beszél, már premier plánban látjuk
a jósnőt. Az ókori király nem mellékszereplője történetének, ezért behatolhat a
térbe, leküzdheti a távolságot, tökéletlen szemtanúból sors sújtotta főalak
lehet, a végzet (az istenek) és önmaga prédája.
A Disznóólban (1969) két történet halad előre párhuzamosan, egy
középkori és egy modern. Az eddig mondottakból kiköveztethető, hogy a tárgyalt
szubjektív kamerás eszköz a történelmi részben bukkan fel többször is, mégpedig
a cselekmény menetét a korábbi két filmnél konkrétabban befolyásoló módon. Az
Etna lejtőin egy férfi lovat vezet, melyen nő ül. A férfinak magára kell
hagynia az asszonyt, elszalad egy közeli bokor mögé a dolgát végezni. Ekkor
kannibálhorda támadja meg a nőt, lerángatja a hátasról. A férfi egy magaslat
fedezékéből kénytelen végignézni a szörnyűségeket: társát agyonütik, majd
megeszik. Itt is váltakozik az „objektív” és szubjektív kamera, a szemtanú
potenciális áldozat, aki ezután eliszkol.
Később egy Maracchione
nevű ifjú (Ninetto Davoli) a harangtoronyból meglátja, amint a megmenekült
férfi katonáknak magyaráz valamit, akik másokkal együtt igyekeznek valahová.
Maracchione utánuk ered. A következő helyszín a középkori városka egy tere,
ahol az „új” szemtanú meglesi a „régit”. Már megszokott: felváltva
szemlélhetjük Maracchionét és az általa látottakat. A fiú először a tömegben
keres jobb pozíciót, majd kiválva onnan, a téren egyre közelebb szalad a
történésekhez. De hiába. Túl halkan beszél a két szereplő: a pap és akit
kihallgat. Mi is sötétben tapogatózunk, csak annyival tudunk többet, mint
Maracchione, hogy láttuk az előzményeket. A vallomást tevő vagy egy újabb
szemtanú, vagy – és ez a valószínűbb – egy elfogott bűnös, egy kannibál.
Mindenesetre jelen van az eredeti, a feljelentő szemtanú is, kezébe temeti az
arcát.
A kannibáltörzset
elfogják, és Maracchione akkor is ott van, amikor egy várudvaron felolvassák az
ellenük szóló vádiratot, ám „a tökéletlen szemtanú” módszerét Pasolini itt – s
a későbbiekben – már csak elvétve használja: az elöljáróról és a két „vezető”
kannibálról közelieket látunk. Az Etna vulkáni hamujával borított tájon zajló
kegyetlen kivégzésnél is jelen van Maracchione: a bűnösöket karókhoz kötözik,
hogy az állatok majd felfalhassák őket. Maracchione itt nem „tökéletlen” tanú:
belemegy az események közepébe, így hallja például szinte intim közelségből a
Pierre Clémenti alakította „főkannibál” utolsó mondatait.
A módszer – nem a „legkifejlettebb”
formáját mutatva – PPP következő alkotásában is (Médea, 1969) megjelenik egy rövid időre. Ez úgyszintén szabadtéri
jelenet, ahogy „a tökéletlen szemtanú” összes eddigi példája a
Pasolini-oeuvre-ben. Médea, a thesszáliai uralkodó felesége egy
szolgálólányával Korinthoszba tart, ahol fájdalommal lesi meg férje
mulatozását: Iaszón egy díszes épület tövében féktelen vidámsággal táncol – fiúk,
fiatal férfiak társaságában. Érdekes módon ez győzi meg Médeát arról, hogy
igazak a hírek: Iaszón szemet vetett a korinthoszi király lányára.
A megkukkolt kukkoló
A motívum egy olyan
eleme, mely kezdettől fogva rejtetten volt jelen, a Médeában nyíltabban mutatkozik meg, a Canterbury mesékben (1972) pedig még inkább felerősödik. A
leselkedésről van szó. A Pasolini-módszer történetében most először
épületbelsőben járunk, joggal, hiszen a XIV. századi Angliában szigorúan
tiltott homoszexuális tevékenység megfigyelése a téma. Ráadásul a tökéletlen
szemtanú személye egy ideig megduplázódik. Egyikük maga az ördög (Franco
Citti), bár ez csak egy későbbi jelenetben derül ki számunkra. Hétköznapi
embernek látszik ugyanis, korabeli öltözékben, igaz, talpig feketében. Az ördög
megles egy leskelődőt, akinek távozta után ő is bekukkant a függöny mögé: egy
homoszexuális pár szeretkezik. A sátán követi a kukkolót egy másik helyszínre,
ahol egy újabb azonos nemű duó a megfigyelés tárgya. Az ördög tanúja annak is,
amikor a férfi feljelenti a „bűnösöket”. A törvény őre először azt a párt éri
tetten, melynek idős tagja gazdag, így megvásárolja büntetlenségét. A másik
párban a középkorú tag szegény, képtelen fizetni, tehát bűnhődnie kell. A sátán
mindezt kifigyeli. Mi is, a szubjektív kamera közvetít: a nemi aktusokat és a
megvesztegetést textíliák, deszkalécek nyílásain át szemlélhetjük, azt és
annyit, amit és amennyit a rések láttatni engednek. Ha az ördög helyzetet
változtat, a kamera is.
A következő képsorban az
ördög mozgóárus, aki nyakába akasztott kosárból árulja portékáját, a fánkot.
Egy pompázatos, hatalmas belső udvarban összegyűlt a tömeg: nyilvános
kivégzésre. Azt a homoszexuális férfit vetik máglyára, aki nem tudta pénzzel
megváltani az életét. A tökéletlen szemtanú ezúttal a fánkárus: a sátán. Ismét
a módszer immár „klasszikusnak” számító változatával van dolgunk. Párhuzamosan
látjuk, amint az árus izgatottan jár-kel a tömeg mögött, helyezkedik, olykor
meggyorsítja a lépteit; valamint a rőzsekötegek elhelyezését, az áldozat
kétségbeesett kapálózását, a máglya meggyújtását. Az utóbbiakat persze
szubjektív kamera mutatja, kámzsás nézelődők, apácák, katonák feje mögül. Az
ördög izgatottsága érthető, halvány mosolya is a felszálló füst láttán: ha nem
is volt cselekvő részese, legfeljebb megfigyelője a történéseknek, mindez az ő
műve.
A máglyahalál (és
ábrázolása) valamelyest Pasolini utolsó filmje, a Salò, vagy Szodoma 120 napja (1975) zárlatának, a kínzási
jeleneteknek előképe. Azok a szörnyűségek, melyek ezekben zajlanak, nem
nyilvánosak. Négy hatalmasság az olasz fasizmus végső regnálása, a másfél évig
tartó salòi köztársaság idején bezárkózik egy kastélyba, hogy ott fiatal
lányokat és fiúkat használjon szexuálisan, alázzon, kínozzon, öljön meg a saját
kényére-kedvére. Ennek a folyamatnak a befejező fázisában az épület egy kis
belső udvarán válogatott testi gyötrelmeknek teszik ki az áldozatokat, egy-egy kényúr
pedig egy rácsos ablakból felváltva nézi távcsövön a másik három (és segítőik)
kegyetlenkedéseit. Ezeket mi úgy látjuk, hogy a kép közepén van egy viszonylag
tisztán látható folt az eseményekkel, körötte pedig szabálytalan alakú,
terjedelmes fekete keret. A filmvásznon megjelenő kép a távcső mutatta látványt
utánozza, egyfajta szubjektív kameraként hat.
„A tökéletlen szemtanú”
módszere az apostoloktól az ördögig és a Salò
szörnyetegeiig halad Pasolini filmművészetében. Az utolsó alkotás
szemléletmódja, így formanyelve is gyökeresen különbözik azonban a többitől. Ez
már nem tudósítás, nem stilizált dokumentarizmus. Ezek az embernek alig
nevezhető bestiák maguk hozzák létre azt az iszonytató valóságot, amelyet aztán
kedvtelve, gyönyörrel szemlélnek. A nézőt pedig Pasolini – a távcső mint
szubjektív kamera eszközével – a gonosztevők pozíciójába helyezi.
Szándékos fésületlenség
Visszatérve „a
tökéletlen szemtanú” Salò előtti, „igazi”
használatához: annak, hogy PPP csak mitikus-történelmi környezetben alkalmazza
e megoldást, kortársi történetekben pedig nem, nem az az oka, hogy az
utóbbiakban nincsenek olyan tömegjelenetek, melyek ezt lehetővé tennék. A Madarak és ragadozó madarak 1966-os
jelenkori részében a két főhős egy csődületbe keveredik. Eleinte nem lehet
tudni, mi történik a külvárosi ház körül, később kiderül: egy holttestet
szállítanak el a mentők. Szemtanúk vannak, de a „tökéletlenségnek” nyoma sincs.
Szükségtelen. Helyszíni közvetítés a jelenből? Arra ott a dokumentumfilm.
Pasolini szemlélete szerint a mába a mitikus-történelmi vonulatot kell
belevinni (barokk zene, biblikus utalások a Csóróban
és a Mamma Rómában stb.), a mítoszba,
a történelembe pedig a mát, a hétköznapit, a dokumentumszerűt.
Rendezőnk a debütáló
filmjében „megszerzett” amatőrizmust tette stílusává. Az alkotásaira jellemző
egyfajta formai fésületlenség is (a Salò ebben
úgyszintén kivétel) dokumentarista hatást kelt: rezgő kamera, a szabályos
kameramozgás helyett „habozó átigazítás”, a hagyományosan szép, keretezett
képkompozíciók jobbára mellőztetnek. Még ha nem is „a tökéletlen szemtanú”
jelenségről van szó, a kamera akkor is hol zaklatott szemtanú az események
forgatagában: nincs ideje komponálni; hol leíró, meditatív szemtanú: nincs
késztetése komponálni.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.4 |
|
|