Hollywoodi reneszánszA Bonnie és Clyde és a filmtörténeti hagyományVérpatronos forradalomPápai Zsolt
Ötven évvel ezelőtt, 1967 augusztusában mutatták be Arthur Penn Bonnie és Clyde-ját, amely új korszakot
nyitott Hollywoodban.
A narratív filmtörténetírás örök dilemmája a folyamatszerűség
szakadatlansága melletti érvelésmód és a korszakolásra irányuló – azaz a
folyamatok megszakadását, a töréseket hangsúlyozó – teoretikusi hajlam
ellentmondásossága. A mozi historikusa gyakran a változások állandóságát
hirdeti ugyan, de közben rendre kijelöl korszakosnak tekintett műveket, amivel éppenhogy
cáfolja a folytonosság elvét, hiszen mintegy megállítja, kimerevíti a
filmtörténeti időt. Néha talán igaza van, még ha a módszere szikáran tudományos
szempontból kifogásolható is, a változások mérföldköveinek tekintett művek ugyanis
sohasem önmagukban állnak, hanem az azokat előkészítő, megelőlegező filmek sorozatának
eredői.
Arthur Penn Bonnie és Clyde-jának
(1967) a pozíciója különleges még a kiemelt szerepű(nek látott) amerikai filmek
kánonján belül is, ugyanis ez a mű nem csupán stílus- vagy műfajtörténeti
szempontból jelentékeny. Gazdaság- és intézménytörténeti szempontból szintúgy mérföldkő,
miközben a társadalom- és politikatörténeti vetületei is markánsak. Ugyanakkor
a Bonnie és Clyde sem előzmények
nélküli film, millió szállal kapaszkodik a hagyományokba – egyúttal át is írja azokat.
A szabadság sokkja
Penn filmje sajtótörténeti szempontból is fontos, hiszen befolyásolta
az amerikai filmpublicisztika hatvanas–hetvenes évekbeli irányait. A Bonnie és Clyde többek között azért a
hollywoodi mozi egyik legfontosabb filmje, mert a róla megkezdett disputa az
Új-Hollywood alkorszakának tekintett – hozzávetőleg 1975-ig tartó – Hollywoodi
Reneszánszról szóló vitakultúrát alapjaiban meghatározta. A rendhagyó
gengsztermeséről megnyilatkozó,
nyitottabb gondolkodású szakírók olyan szempontokat vetettek fel, melyeket
gyümölcsözően lehetett alkalmazni a tágabb filmkorpusz vizsgálatában is.
Ha jobban belegondolunk, Új-Hollywood – illetve Hollywood
reneszánsza – valójában nem is egy filmmel, hanem egy esszével született meg.
Az amerikai filmpublicisztika történetének egyik igen fontos írása 1967.
október 21-én jelent meg a The New Yorkerben:
Pauline Kael az akkor már jó néhány hete a mozikban futó Bonnie és Clyde-ot elemezte, azt a filmet, ami közvetlenül a
premier után rendkívül megosztotta a kritikusi szakmát – a vonalas kritikusok zöme
lehúzta –, de amit a közönség egyöntetű lelkesedéssel fogadott. A tanulmány-terjedelmű
szöveg közel akkora vihart kavart a kritikusok körében, mint a film a mozikban,
az pedig a maga nemében egyedülállónak volt mondható, hogy Kael az
észrevételeivel és érveivel számos szakírót véleményének megváltoztatására
késztetett.
A korabeli hollywoodi filmeket egyébiránt gyakran vitriolos
cikkekben elmarasztaló Kael a Bonnie és
Clyde-ról tőle szokatlanul lelkesen beszél. Megítélése szerint Penn filmje
csatlakozik ahhoz a tradícióhoz, amely „az amerikai élet antiheroizmusából
csihol szórakozást”, egyúttal megújítja a formát, többek között azzal, hogy
végig izgalmasan balanszíroz a szélsőséges hangulati elemek között, ráadásul felnőttnek
nézi a fiatal közönségét, hiszen nem rágja meg a falatot, mielőtt a néző
szájába adja: nem sulykolja számára, hogy mit kell éreznie és miképpen kell morálisan
megítélnie a hősök tetteit.
Kael írása az origója lett a Hollywood 1967-ben kezdődő új
korszakáról szóló, és azóta alaposan felduzzadt szakirodalomnak. Többek között a
hatására született meg az új típusú hollywoodi filmekről szóló első
összefoglaló értekezés 1967 decemberében a Time magazinban. Stefan Kanfer The Shock of Freedom in Films című –
Kaeléhez hasonlóan terjedelmes – írásában szintén a Bonnie és Clyde-ot helyezte fókuszba, és miközben az alkotói
szabadság kifejeződésének módozatait kereste a témaválasztásban vagy a formában,
a Kael által csak szőrmentén említett európai hatáskapcsolatok részletezésével
megteremtette az új hollywoodi filmről szóló publicisztikai – sőt: tudományos –
diskurzus egyik főáramát.
A régi vágású, idősebb újságírók Penn filmjét illető ellenszenvét,
és ingerült kezdeti megnyilatkozásait – egyúttal a jobbára fiatalokból álló
közönség rajongását – részben megmagyarázza, hogy a Bonnie és Clyde-ban sok minden
másképp volt, mint amit addig megszoktak: a hősök és mellékalakok kontúrjai, a
történet közvetítette ideológia, a zenealkalmazás és a montázshasználat az
amerikai szemnek, szívnek és fülnek egyaránt különösnek tűnt. A Bonnie és Clyde-ot ledorongoló korabeli
kritikák egyrészt nem ismerték el (illetve nem vették észre) a film
formatörténeti érdemeit, másrészt kifejezetten károsnak tartották az erőszak
megjelenítését benne.
Nagyszerű halál
Ma már tisztán látható, hogy többek között az erőszakszekvenciáival
hozott a film korszakos intézménytörténeti változásokat. Arthur Penn beverte az
utolsó szeget a Hays-kódex (Ó-Hollywood cenzúraszabályzata, a filmek ideológiai
megkötéseit tartalmazó lista) koporsójába. A kódex erejének gyengülése ugyan
mintegy két évtizedes folyamat volt, ami kiváltképpen a hatvanas évek elejétől
gyorsult fel olyan pikáns témájú filmek nyomán, mint a Lolita (1962), a Hud (1963) vagy a Nem félünk a farkastól (1966), de a döntő csapást Penn munkája
jelentette. 1968-ban vezették be az új rendszert („Rating System”), amelyben
végérvényesen ledöntötte az ábrázolás és a nyelvhasználat tabuit.
A bemutatókor kivált a Bonnie
és Clyde zárlata keltett felháborodást. A maga nemében egyedülálló
jelenettel lényegében a modern erőszakábrázolás alapjait fektette le Arthur
Penn, amennyiben hatásosan alkalmazta a gyorsmontázst és váltogatta a különböző
optikákat, továbbá meghonosított egy, a hasonló képsorok felvételekor hamar
kihagyhatatlanná váló eszközt. A színészek testére szerelt „bloody squib” (azaz
vérpatron) használata nyomán az erőszaksokk megnövelhető lett, a terrorhatás
érzete hatványozódott.
Természetesen a Bonnie és
Clyde zárlata számos előképpel bír az amerikai filmtörténetben, nem csak a
jelenet szcenírozását, de a benne alkalmazott eszközöket illetően is. A
szcenikát tekintve mindenekelőtt Hawks klasszikus A sebhelyesarcújának (1932) a zárlata nevezhető meg
inspirációforrásként, a rendőrök gyűrűjéből menekülő, de szitává lyuggatott és
az őt ért sorozat nyomán bizarr (halál)táncot járó gengszterivadékkal, Tony
Camontével. Ugyanakkor, ha alaposan megnézzük ezt a finálét, feltűnik, hogy a
golyók, amik erre a szögletes zombimozgásra késztetik Tonyt, nem ütnek sebeket
a testén. A sebhelyesarcú ekképpen maradéktalanul
betartja azt a hollywoodi alapszabályt, miszerint az emberi testet relatíve
makulátlannak kell megtartani a filmben, függetlenül attól, hogy milyen külső
behatások és miféle atrocitások, illetve mekkora erőszakdózis éri. Ez az
előírás mindazonáltal a tárgyakra nem vonatkozott, ezért igen érdekes a klasszikus
hollywoodi filmek merényletszekvenciáit úgy nézni, hogy összehasonlítjuk a nagy
adag erőszakot elszenvedő testek, illetve a hasonló mértékű agressziónak kitett
tárgyak amortizációját: előbbiek gyakran alig károsodnak, míg utóbbiak rendre
megszenvedik a találkozást golyókkal (A
sebhelyesarcúban is így van ez: a nevezetes éttermi merénylet alkalmával kő
kövön nem marad).
Az erőszak efféle megközelítése tehát félévszázadon át alig
változott, igaz, már a negyvenes években akadt néhány film, amelyben jelezték a
gyilkos ráhatást elszenvedő emberi test sérüléseit. Nyilván nem véletlen, hogy
ezek a művek a háborús film műfajába tartoztak, és az sem, hogy a második világégés
alatt készültek: a sérülések plaszticitásával a harctéri borzalmak hitelessé
tétele volt az alkotók célja. Mindenekelőtt Tay Garnett 1943-as Bataanja és Delmer Daves 1945-ös Pride of the Marines-je tűnik ki e
tekintetben: előbbi film extrémen erőszakos jellegét önmagában jól illusztrálja
az a szűkszekond, amelyen egy bajonettel a nyakán átdöfött katona látható,
utóbbi pedig Hollywoodban az elsők között próbálkozott meg azzal, hogy
megjelenítse a golyó becsapódását az emberi testbe (egészen pontosan egy
fejlövés [!] és egy karlövés megmutatásakor vizualizálódott a becsapódás –
utóbbi esetben vérpatront is alkalmaztak az alkotók).
Ezek a filmek azonban kivételnek számítottak, az
erőszakábrázolásban az áttörést a Bonnie
és Clyde hozta el. Részben a fináléval, amelyben több vérpatront
erősítettek a címszerepeket ad Warren Beatty és Faye Dunaway testére, hogy a
golyók testszöveteket roncsoló hatása minél láttatóbb legyen (a jelenet a mai
napig nem vesztett erejéből), továbbá egyéb sokkszekvenciákkal (lásd a
bankalkalmazott arcon lövését a Mineola Bank kirablása utáni meneküléskor). A Bonnie és Clyde zárójelenete áttörést
hozott a hollywoodi filmek ábrázolásmódjában, és már a maga korában számos
alkotót inspirált: kétségen kívül Penn munkájának megoldásai ihlették Peckinpah
mesterműveinek, mindenekelőtt az 1969-es Vad
bandának, az erőszakszcénáit, továbbá a Kék
katona (1970) zárlatbeli mészárlását, A
keresztapában (1972) Sonny kivégzését vagy a Taxisofőr (1976) kuplerájbeli vendettáját. A Bonnie és Clyde erőszakszemléletének hatása máig elér, jóformán
nincs olyan kortárs hollywoodi terrorszekvencia, melyben ne kísértene az
emléke, és kivált az erőszakot esztétizáló, stilizáló filmekben érzékelhető a
sugallata.
A kortárs filmek gyakran öncélúnak tetsző erőszakábrázolásával
szemben a Bonnie és Clyde-ban a
brutalitás plasztikusságának fontos üzenete volt. Az agresszió nyomatékosításával
ugyanis Penn a film alapvető regiszterét jelentő társadalomkritikát nyomatékosította.
Antihőseit felemelte, nagyszerű halálukkal heroizálta, ellenfeleiket pedig
lefokozta. Azaz a törvény embereit extrémen agresszívnek festette le, és ennek
a momentumnak kiváltképpen nagy szerepe volt a film társadalomtudatosságának
elmélyítésében.
Bonnie és Robin
A Bonnie és Clyde nem
csak intézmény-, de műfajtörténeti szempontból is mérföldkő. Penn az amerikai
gengszterfilmi tradíció újragondolását társadalomkritikával kötötte össze: a
műfaji nóvumokkal a hatalom birtokosainak gyakorlatát vette nagyító alá és a
korabeli politikai kultúra bírálatát végezte el.
A Bonnie és Clyde az
úgynevezett „menekülő szerelmesek” („criminal couple”, vagy „lovers-on-the-run”)
gengszterfilmi alműfajába tartozik, ami sokban különbözik a nagyívű bűnkarriert
befutott hőst szerepeltető klasszikus szubzsánertől. A „menekülő szerelmesek”-film
archaikusabb alakzat, mint a karriergengszterekről szóló mozidarabok. A
menekülő szerelmesek a gengszterek helyett a rablóhoz állnak közel (hiányzik ugyanis
belőlük a hideg számítás, továbbá nem céljuk a világ tetejére állni: a
hatalomra nem éhesek), nem véletlenül játszódnak történeteik a modernitás
díszletein (a városon) kívül, a Fegyverbolondoktól
a Sivár vidéken át a Tiszta románcig. Mivel a gengszterfilm
előzménye a ponyvairodalom rablóromantikája, így a „menekülő szerelmesek”-film
bizonyos értelemben visszalépést jelent a kiindulóponthoz.
A „menekülő szerelmesek”-film ugyan már a Bonnie és Clyde előtt harminc évvel megszületett (Lang: Csak egyszer élsz) és szórványosan
később is felbukkant, Penn munkája új színt hozott a műfajba. A rendező nagy
ötlete az volt, hogy kiaknázta a mozigengszter ábrázolásában mindig is benne
lévő lehetőséget, azt a kapcsolatot, amely a gengsztert – mégpedig kivált a
menekülő szerelmeseket – a Robin Hoodi-i mintákhoz köti. Ez a kapcsolat a korábbi,
hasonló műfajú mozikban inkább csak bújtatottan volt jelen, Penn azonban
direktté tette, és azzal nyújtott társadalomkritikát, hogy szabadságharcosokká
emelte gengsztereit.
Ennek a megközelítésnek konkrét társadalomtörténeti okai voltak. A
hatvanas évek forrongó, szabadságlázas Amerikájában éppen az 1967-es jelentette
az egyik legkritikusabb évet. A polgárjogi és a háborúellenes mozgalmak ez
időre már egymásra találtak, és képesek voltak óriási tömegeket megmozgatni: az
év során az USA mintegy százhúsz városában protestálnak a vietnami háború és a
faji megkülönböztetés ellen, és a demonstrációk leverésére indított rendőri
akciókban több tucatnyian meghaltak, több ezren megsebesültek. Ebben a
politikai klímában a film rögtön megtalálja közönségét, ugyanis a címszereplők nem
bűnözőkként, hanem az establishment
kritikusaiként, a korrumpálódott törvényesség és igazságosság elleni
lázadókként jelentek meg.
Arthur Penn filmje volt a harmincas évek hírhedt
gengszterpárosának antréja a fősodorba, korábban ugyanis hollywoodi filmben nem
mutatkozhatott meg Bonnie Parker és Clyde Barrow, csupán egy B-moziban (The Bonnie Parker Story, 1958) és egy
tévésorozatban (Gang Busters,
1952–1955) tűntek fel, igaz, a figurájuk már a harmincas évektől filmhősöket
ihlettek (Csak egyszer élsz, 1937, Éjjel élnek, 1948). Pennt gyakran
bírálták a gengszterpáros élettényeinek elferdítése és szimplifikálása miatt, ami
egyfelől tény, másfelől viszont művészi célokat szolgált. A közönség szimpátiájának
elnyerése érdekében, továbbá a szabadságharcosi párhuzamok erősítése végett
Penn ugyanis idealizálta a két címszereplőt. A kor Hollywoodjának két
legvonzóbb színészével játszatta el a szerepeiket, és arra is gondot fordított,
hogy csak ők legyenek idealizált figurák, a Barrow-banda többi tagja nem: Dunaway
és Beatty mellé kifejezetten hétköznapi megjelenésű színészeket válogatott.
(Penn egy alkalommal úgy nyilatkozott Gene Hackmanről, mégpedig a színész
jelenlétében, hogy azért választotta őt Clyde testvérének szerepére, mert az
övé volt a leghétköznapibb és legközönségesebb arc, amit valaha látott.)
Bonnie és Clyde idealizálását persze nem csupán a küllemükkel,
hanem a tetteikkel éri el a rendező, mindenekelőtt azzal, ahogyan – a Robin
Hood-i minták nyomán – az egyszerű emberekhez közelítenek, illetve fordítva:
ahogy azok közelítenek hozzájuk. Mindenekelőtt ama jelenetben, amely megérleli
bennük az establishment bástyáinak számító bankok elleni harcot („Bankokat
rabolunk” – mondja Clyde a bank által házától megfosztott farmernek), vagy
amikor egy bankrablás során nem veszik el az idős farmertől a pénzét.
A címszereplők idealizálását érte el Arthur Pennt emellett azzal,
hogy ellenszenvessé alakította az ellenfeleiket. A Bonnie és Clyde-ban a főhősöket fényezi, hogy a rendszerszolgák
negatív figurák. A Bonnie és Clyde előtti
bűntematikájú filmekben már korábban is feltűntek a rend őrei között kevéssé
vonzó – korrupt, erőszakos vagy más tulajdonságaik miatt ellenszenves – elemek
(Aszfaltdzsungel, Búcsú a holnaptól, A gonosz érintése), de Penn munkája volt
ez első olyan hollywoodi film, amelynek valamennyi törvényszolgája a maga
módján visszataszító, a kisrendőröktől a seriffig. A film végjelenete a teljes
cselekmény tükrében szemlélendő, ugyanis Penn rendszerkritikáját sűrítette.
Nyilvánvalóan nem a közönséges sokkolást célozta, a rendező egyrészt a hősöket
glorifikálta, másrészt a jelenet brutálisra hangszerelésével a törvényesség
terrorját nyomatékosította.
Hollywoodi újhullám
„A Bonnie és Clyde a legizgalmasabban
amerikai amerikai film A mandzsúriai
jelölt óta” – szól Pauline Kael cikkének második mondata, és a szöveg további
részei ezt az állítást fejtik ki. A Bonnie
és Clyde honi gyökereit kutatva mindazonáltal egy kurta későbbi bekezdésben
Kael eljut az európai filmhez is, de nem egyszerűen annak a hollywoodi mozira
tett hatásáról, hanem a két filmkultúra közötti összefüggéshálóról beszél. A néhány
soros gondolatmenet szerint a Bonnie és
Clyde hozzákapcsolódik a francia újhullámhoz, akiknek az alkotói viszont
éppenhogy az amerikaiaktól tanultak sokat, amikor ráébredtek a bűn
költészetére, arra, hogy a gyors akciók, a lakonikus beszédmód vagy a csupasz
gesztusok micsoda mélységekkel bírhatnak, és felismerték, hogy az élet
ábrázolásához a populáris kultúrában kedvelt témák megmutatása is hozzátartozik.
A francia direktorok megadták hát az entellektüelek megbecsülését a
melodrámától a gengszterfilmen át a komédiáig a kisebb presztízsű műfajoknak, és
az amerikai filmekből kölcsönzött triviális témákat líraisággal töltötték meg,
miközben a maguk érzékenységének megfelelően újrafogalmazták azokat.
Kael szerint Penn hibát követ el akkor, amikor, elsősorban a Lőj a zongoristára! által megihletve,
beemeli filmjébe az újhullámos artisztikumot, ezzel ugyanis felpuhítja a
tradicionálisan amerikai témát. Márpedig azt az utat – jegyzi meg a szerző –,
amit a francia rendezők bejártak, nem feltétlenül kellene követniük az amerikaiaknak.
Ma már világos, hogy ezen a ponton Pauline Kaelnek nem volt igaza:
miközben remek érzékkel vette észre az újhullámos referenciákat a Bonnie és Clyde-ban, azzal, hogy
kárhozatta ezeket, lényegében alábecsülte az európai inspiráció jelentőségét a
hollywoodi film megújulásának folyamatában. A Hollywoodi Reneszánsz ugyanis nem
született volna meg az európai impulzusok nélkül, és erre éppen a korszaknyitó Bonnie és Clyde ragyogó példa. Ugyan nem
ez volt az első olyan hollywoodi mozi a hatvanas években, amely nyíltan élt az
európai modernizmus leleményeivel (maga Penn is forgatott ilyen filmet, még
1965-ben, Mickey One címmel), viszont
a Bonnie és Clyde volt az első film,
amely ezen elemek alkalmazása mellett a pénztáraknál sikert aratott. Penn
ekképpen utat nyitott további alkotók számára, akik a modern film leleményeivel
kívánták beoltani a hollywoodi mozit. Egyes elemzők, például a kiváló Robert
Kolker, szerint a direkt intertextekkel folytatott játék beizzítása a
hollywoodi filmben (Clyde kitört lencséjű szemüvege a zárlatban a Kifulladásig Micheljének nevezetes
közelképét citálja) szintén Penn munkájához köthető. Jóllehet nyilvánvalóan nem
Penn volt az első hollywoodi rendező, aki direkt módon megidézte a számára
mintaként szolgáló alkotók munkáit, de – állítja Kolker – mindenekelőtt a Bonnie és Clyde divatja inspirált
további rendezőket hasonlóra.
Elsősorban a franciás ízlésvilág hatása látszik a filmen. A nouvelle vague inspirációja már a film
genezisét meghatározta, Robert Benton és David Newman ugyanis a Kifulladásig bűvöletében írta a
forgatókönyvet. Innen a párhuzam a figurák fazonírozásában a Kifulladásig és a Bonnie és Clyde között: mindkét film főszereplői karikatúraszerű
látszatbűnözők, akiket infantilizmusuk konzervál ártatlannak, bármily
szörnyűségeket követnek is el. Godard és Penn filmjének alaptémai sem véletlenül csengenek össze: mindkettő a hősöknek a
szabadságvágyuk kiélésére tett erőfeszítéseikről szól, mindkettőben ennek fő
forrását a szerelemben vélik megtalálni, és mindkettőben a sorsuk kudarcba fut.
Az európai művészfilm főáramát általában idézi meg ugyanakkor a Bonnie és Clyde-ban a kóborlásélmény
szuggesztív megfogalmazása (a film egyik kulcsmondata Clyde szájából hangzik
el: „Most már nem megyünk semerre. Csak rohanunk valami elől.”), egyúttal a
kallódásmotívum artikulálása nyomán a film méltán lett a korszak amerikai road
movie-jainak egyik referenciája.
A figurák rajza mellett a Bonnie
és Clyde stílusát is átjárja az újhullámos hatás, legyen szó a merész
hangnemváltásokról (ezekhez az inspirációt a Kifulladásig mellett a Lőj a
zongoristára!, a Külön banda és a
Bolond Pierrot szállította), vagy a
rendhagyó montázstechnikáról. Dede Allen vágó az újhullámos filmek hatására
igyekezett kerülni a klasszikus Hollywood védjegyének számító áttűnéseket (e
tekintetben csak néhány kivétel akad, például az egyik kulcsjelenet, a Bonnie
versének megszületését és publikálását tárgyaló képsor), továbbá hanyagolta a leblende–felblendét
is, ekképpen felgyorsította a film tempóját. A Bonnie és Clyde montázstechnikai szempontból ellenállhatatlan
megoldások sorát tartalmazó, enciklopédikus mű. A plánszilánkokkal teli zárlat
máig a képszervezés iskolapéldája, de Allen számos más jelenetben is bravúrok
sorát mutatta be, néhány szekvenciában például – talán godard-i sugalmazásra – tudatosan
rosszul illesztette össze a snitteket, hogy plusztartalmat adjon a látványhoz
(rögtön a nyitányban szerepelnek már ilyen hibás illesztések, melyek plasztikusan
beszélnek Bonnie magányosságáról és frusztrációjáról). Dede Allen sokat
kockáztatott: a visszaemlékezések szerint, amikor Jack Warner megnézte a film
nyersvágását, nem hitt a szemének, és ki akarta dobatni Allent a stábból –
amire szerencsére nem került sor, időközben ugyanis eladta a stúdióját.
Antik, modern, kortárs
A Bonnie és Clyde
filmtörténeti érdemei számosak, kevés hollywoodi mozi említhető vele egy lapon.
Fordulatot hozott a gengszterműfajban a szemben álló felek ábrázolása miatt,
egyúttal a Hollywoodi Reneszánsz alatt kiforró road movie zsánerének egyik
legfontosabb darabja lett. A hollywoodi stílustörténetben is mérvadó mű, hiszen
hozzá kapcsolható a (moderáltan) modernista technikák behozatala a fősodorba,
és intézménytörténeti hozadéka is számottevő, mivel szerepet játszott az
óhollywoodi cenzurális rend eltörlésében. Fontosságát jelzi továbbá, hogy a
róla megindult polémia termékenyítően hatott egészében a Hollywoodi Reneszánsz
alatt készült filmekről szóló vitákra, továbbá a hatástörténete is jelentékeny,
hiszen egyes megoldásai máig befolyásolják a kortárs film bizonyos áramlatait.
A Bonnie és Clyde-nak
azonban nem csupán a filmtörténeti jelentősége és hatásértéke nagy. Nem csak a
múlt filmje, hanem a jelené is: időtálló, művészi erejét máig őrző mozi, egyike
a legjobbaknak, amiket Hollywoodban valaha forgattak. Csaknem tökéletesre
formált mű, bravúros montázstechnikával, míves és sokértelmű képkompozíciókkal,
a megjelenítés plaszticitásával, metaforikus látványvilággal. (Utóbbi
példájaként lásd a nyitányt, a versolvasás-szekvenciát, vagy az egyik
legbravúrosabb jelenetet, a kukoricaföldön játszódó epizódot az égen átvonuló
felhőkkel, amelyek nem csak a közelgő tragédiát jelzik előre, de a szerelmespár
aktuális viszonyáról beszélnek, azaz „lelki tájat” festenek.)
Lester Freidman szerint a Bonnie
és Clyde legnagyobb értéke a közösségi érzés és szolidaritás megkapó
bemutatása, illetve, mindenekelőtt, a központi szerelem mélységének ábrázolása.
A szerelmespár a világirodalom és a világmozi tragikus hős-szerelmeseinek
örököse, Oidipusz és Iokaszté, Othello és Desdemona, Heathcliff és Catherine,
Rick és Ilsa rokona. Penn – folytatja Freidman – az igaz szerelem szívszorító
bemutatása mellett az antik tragédiák végzetdramaturgiáját idéző történetvezetéssel,
valamint a katasztrófához vezető út intellektuálisan izgalmas és vizuálisan
hengerlő felvázolásával vonzza a filmjéhez valamennyi kor potenciális nézőjét.
A Bonnie és Clyde tehát nem
múzeumi tárgy, nem régi filmtörténeti idők fosszíliája. A romantika, a
fantázia, a szenvedélyek filmje, örök témákról, nem avuló módon szól.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8 |
|
|