EvolúcióMajom/ember/evolúcióA természet mauzóleumaNemes Z. Márió
A
majom kísérteties hasonmásként jelenik meg a filmképen, az ember határainak
megkérdőjeleződését, antropológia és kulturális válságát jelzi.
Akira
Mizuta Lippit kultúratudós a 19-20. század fordulóján egy különös
párhuzamosságot regisztrál, miszerint azzal egy időben, hogy az ipari
forradalom térhódítása miatt az állatok egyre inkább eltűnnek a hétköznapok
világából, a korszak képalkotó technológiáinak kitüntetett témájává válik az
animális létezés részleteinek rögzítése. Ezt a jelenséget példázza Eadweard
Muybridge Animals in Motion (1872)
című gyűjteményes fotótanulmánya, amiben 34 különböző állatot mutat be 132
karakterisztikus mozgásakció közben. Muybridge mániákusan kutatta az állati
mozgás fizikai-vizuális törvényszerűségeit, illetve a különböző mozgásfázisok
egymáshoz kapcsolódását, melyeket az általa kifejlesztett zoopraxiscope segítségével animált. Ebben az összefüggésben az
állati elevenség a mozgás szimbólumává változik, ezzel párhuzamosan pedig a
gesztusok, pózok és fiziológiai változások rögzítése, (film)képpé alakítása, az
állatok eltűnésére adott melankolikus válaszként értelmezhető. Mintha a
megszülető film az animalitás egyfajta gyászapparátusa lenne, egy olyan
technológiai kripta, amiben az állatok képei kísértik az emberi észlelést.
Az
állat tehát mediális fantomként járja át a modernitás történetét, hangzik
Lippit kultúrakritikai diagnózisa. A (poszt)indusztriális világ kiépülésével a
természethez való hozzáférésünk, ha nem is lehetetlenül el teljesen, de
technológiailag meghatározottá és áthatottá válik, ami azt is jelenti, hogy a
természet elementaritását feláldozzuk a természeti képek kapitalista termelése
érdekében. Az állatkert intézményét ebből a perspektívából nem sok választja el
a természettörténeti múzeumtól és/vagy a panoptikumtól, hiszen itt is egy olyan
hatalompolitikai képrezsim létrehozásáról és felügyeletéről van szó, mely
állatfantomokat gyárt. Az állatkerti szituációban megjelenő állat valójában egy
kulturális preparátum, mely színleli önnön természetiségét és elevenségét, hogy
mindezt felkínálhassa az emberi tekintet konstrukciós hatalmának. „Szeme a
rácsok futásába veszve / úgy kimerűlt, hogy már semmit se lát. / Úgy érzi,
minta rács ezernyi lenne / s ezer rács mögött nem lenne világ.” – írja Rilke az
állatkerti párduc világvesztettségéről, arról a pillanatról, amikor az állat
tekintete bezáródik, hogy önmagát – egyfajta stilizált szoborként
–felajánlhassa a látogatók voyeurisztikus pillantásainak.
Az
animalitás és a képrögzítő eszközök fantomtörténetében speciális helyzete van
az emberszabású majmoknak, hiszen a technológiai kísértetiességhez ebben az
esetben egy antropológiai szorongás is társul. Már a 18. század antropológiai
gondolkodásában kitüntetett helye van ennek a kérdésnek, hiszen a tudósok
számára komoly nehézséget okozott tisztán anatómiai szempontok alapján
elkülöníteni a majmokat az embertől. Olyan szerzőknél, mint Johann Gottfried
Herder az ember képessége a nyelv megalkotására és a beszédre – és az ebből
levezetett kultúrateremtés – válik a megkülönböztetés alapjává, ugyanakkor a
majom mégis csak egyfajta antropológiai hasonmásként, Doppelgängerként jelenik
meg, aki-ami állandóan felülírja az emberi és a nem-emberi közti határokat. A
darwini elmélet (majd annak szociáldarwinista kiterjesztése) a 19. század
közepétől kezdve továbbfokozza ezt az embertani kételyt, hiszen végleg
felszámolódik az ember metafizikailag kitüntetett pozíciója a természet rendjében.
A faji hierarchia felbomlásának gondolata egyaránt rombolja a felvilágosult
humanizmus és a keresztény teológia emberfogalmát, ugyanakkor megjelenik a
degenerációs félelem is, mely paranoid módon az atavizmus, primitivizmus és
elfajzás stigmáit kutatja az európai és az Európán kívüli népességben. A „Nyugat
alkonyának” víziójától hajtva az európai humanizmus egyre élesebben próbálja
saját emberképének határait kontrollálni, amihez a vizuális reprodukciós
eszközök rendszerét is segítségül hívja, hiszen a Cesare Lombroso nevével
fémjelezhető kriminál-antropológiai kutatások épp a degenerációs jelenségek
fiziológiai – tehát látható – jeleit próbálják szisztematizálni és
felismerhetővé tenni.
A
majom(ember) ebben a kontextusban egyfajta szupermetaforává válik, mely
egyszerre testesíti meg a kifáradt Európával szembeni életerő ősi forrását,
illetve a hanyatlás barbár hírnökeként, a Bildungsbürger
torz tükörképét és démonikus végzetét. Mindez persze a
természeti világgal és ezzel párhuzamosan az emberi természettel kapcsolatos
modern viszony kétértelműségére világít rá, miszerint a bennünk élő és minket a
világgal összekötő természet „idegenné” lett, vagyis az ember egy kísérteties
dezorientáció, az önidegenség és a világidegenség kettős tapasztalatába van
belevetve. Ennek az antropológiai szorongásnak a leghatékonyabb kulturális
médiuma a gótikus irodalom volt a 19. században, hiszen a Dr. Moreau szigetétől a Dr.
Jekyll és Mr. Hyde különös esetéig bezárólag a legfontosabb alapművekben
mind ott munkál a conditio humana képlékenységének és a testi-lelki
animalizálódás lehetőségének a rémképe. Témánk szempontjából a legbeszédesebb
talán Edgar Allan Poe A Morgue utcai
kettős gyilkosság című gótikus krimije, melyben a bestiális erőszak forrása
egy borneói orángután, aminek őrjöngő „megzavarodása” az emberi tevékenységek
iránti utánzó hajlamának köszönhető.
Ez a
motívum alapvető kérdéseket vet fel, hiszen a kísérteties utánzás képzi meg azt
a homályos zónát, ami az ember és majom közti határok felbomlását
eredményezheti, ugyanis a Poe-szöveg esetében sem egészen világos, hogy végül
is „ki hasonul kihez”, mert a mesterdetektív Dupin, az orángután és annak
gazdája között folyamatos áthelyeződések jönnek létre. A filmes megjelenítés
szempontjából a helyzet talán még izgalmasabb, hiszen egészen mást jelent egy
valódi orángután szerepeltetése, illetve egy kosztümben majmot játszó ember,
aki embert utánoz. Az 1909-es Sherlock
Holmes in the Great Murder Mysteryben – mely a Poe-novella
Holmes-franchise-ba átírása volt – állítólag egy valódi gorilla szerepelt, de
sajnos a film nem maradt fenn, vagyis az állati jelenlét (és gyilkos nyomainak)
eltüntetése ebben az esetben tökéletesen sikeres volt. A Robert Florey-féle Murders In The Rue Morgue-ban (1932) a
Lugosi Béla játszotta őrült tudós majom-famulusát az a Charles Gemora
alakította, aki a korszak legsikeresebb „majomszínésze” volt („The King of the
Gorilla Men”), hiszen 1928 és1958 között mintegy negyvenkét filmben öltötte
magára gorillajelmezét. Ha mindezt az animalitás gyásztörténetének
perspektívájából szemléljük akkor Hollywood immár majdnem száz éves törekvése a
hiperrealista majomábrázolás elérésre valamiféle érzéki halottkultusznak
és/vagy technológiai totemizmusnak tűnik, hiszen nem egyszerűen az állati
jelenlét képpé alakításáról van szó, hanem az állati kép „felöltéséről”,
egyfajta mediális állattá-válásról, mely az egyre fokozódó antropológiai
szorongásokra adott filmesztétikai reakcióként értelmezhető.
Király
Jenő kultikus King Kong-elemzésében úgy fogalmaz, hogy Tarzan a boldog vadember
leszármazottja, míg Kong a tragikus vadember őse. A jungle-gothic tehát a
civilizációs félelmek és nosztalgiák ikerzsánere, ugyanakkor a témánk
szempontjából Tarzan fehér és heteroszexuális „édene” kevésbé érdekes, mint
Kong tragikus sorsa. Király a természet és civilizáció konfliktusában
megképződő fenséges monstrumként írja le az óriásmajmot, ugyanakkor a Willis O’Brian
stop-motion technikájával megjelenített 1933-as Kong paradoxona épp abban
keresendő, hogy a természet ősereje immár csak technológiai fenségesként
tapasztalható meg a filmkép attrakciója által. Kong ezért is inkább egy
biokulturális kiborg, akiben technológia és természet elválaszthatatlanul
összekeveredik. Nem véletlen, hogy a figurában rejlő „műviséget” a különböző
folytatások is felmutatták, erre példa Inoshiro Honda filmje, a King Kong harca a robottal (1967), ahol
az óriásmajomnak egy robothasonmással kell megküzdenie. A természet és
civilizáció határainak összeomlása a franchise legújabb darabjában a Kong: Koponya-sziget (2017) esetében
kifejezetten dominál, hiszen a film szinte végig az őstermészetinek tételezett
szigeten játszódik, ugyanakkor ez a tér a Vietnam-filmek toposzaival
kontaminálódik, vagyis egy olyan (poszt)apokaliptikus háborús zóna jön létre,
mely mögül kiveszett a civilizációs józanság emberi világa. Nincs már hová
visszavinni Kongot, hiszen ebben a világégés „utáni” térben csak a különböző
korok, technológiák és evolúciós formák folyamatos elkeveredése egymásba
csúszása tapasztalható.
Az
antropológiai szorongásnak és a (poszt)apokaliptikus motívumrendszernek a
leghatásosabb összefűzését a majomfilmek kontextusában minden bizonnyal A majmok bolygója franchise testesíti
meg. A Pierre Boulle sci-fijéből kiinduló eredeti pentalógia (1968-1973)
egyfajta ideológiai lakmuszpapírként mutatja fel az embermajom problématörténet
korábbi motívumait, miközben a hidegháborús nukleáris pánik kontextusában a
fokozódó faji konfliktusok allegóriájaként is olvasható. A faji kérdés a
vadember motívum mentén korábban is hangsúlyosan jelen volt, illetve a black animality már A Morgue utcai kettős gyilkosságban is jelentős szereppel bírt, de A majmok bolygója mégis egyfajta
amerikai popmítosszá válik ebben az összefüggésben. (Ennek a mitikus karriernek
a kezdetét jelzi az az anekdota, miszerint az első film bemutatóján Sammy Davies
Jr. Arthur P. Jacobs producernek megjegyzi, hogy ez volt a legjobb film, amit
feketék és fehérek együttélésről valaha is látott.)
A
századfordulós degenerációs félelmek politikai-antropológiai módon
artikulálódnak a film sötét jövőjében, hiszen az „elfajzott”, beszédképességüket
– ezáltal kulturális fölényüket – elvesztett emberek a majmok félállati
rabszolgáiként léteznek. Ennek az antropológiai disztópiának a működési elve
tehát a faji hierarchia radikális felforgatásán alapszik, miszerint az ember nem
csupán elveszti evolúciós monopóliumát, hanem egy fejlődéstörténeti „csere”
által kisebbségi helyzetbe kerül. Vagyis a majmok győznek a mimetikus
versenyben, hiszen emberibbé válnak az embernél, miközben az ember visszafejlődik,
önmaga alá süllyed. A gótika nyelvén fogalmazva: a kísérteties antropológiai
hasonmás átveszi az eredeti identitás helyét. A Charlton Heston által játszott
űrhajós a nyugati humanizmus „utolsó embere”, aki őrizni próbálja a földi
emberiség eleve elrendelt progressziójába vetett hitét, hiszen először egyfajta
csillagközi és idegen anomáliának
próbálja tekinteni a bolygón uralkodó viszonyokat. A Tiltott Zónában feltárt
titok (a majmok bolygója maga a Föld) azonban visszaírja az emberiségtörténeti
katasztrófát a humanizmus szívébe, miszerint az már démoni ígéretként eleve
benne rejlett a nyugati emberiség technológiai, politikai és antropológiai
kondícióiban.
A
humanizmuskritika A majmok bolygója II.-ben
(1970) tovább erősödik, ugyanis az elnémult emberállatok és a majomemberek
közti konfliktusba belép egy harmadik tényező, a bolygó felszíne alatti
bunkervilágban élő, telepatikus képességekkel bíró pszeudo-humán lények
közössége. Ezek a lények ugyancsak az emberi faj „elváltozott” képviselői, akik
a felszíni civilizáció pusztulása után még mindig őrzik a kultúra maradványait,
ugyanakkor esetükben inkább az emberi állapot perverz mimikrijéről van szó. Ezt
a szó legszorosabb értelmében kell érteni, hiszen az utolsó atombombát
istenként tisztelő szekta tagjai maszkot viselnek, mert „valódi”, mutálódott,
arcuk már csak szörnyű sebként, „hiányként” emlékeztet az emberi ábrázatra. Az
emberi és állati maszkoknak ebben a csúszkáló rendszerében tehát távolról sem
egyértelműek az antropológiai pozíciók, hiszen az utánzás, elváltozás és
mimikri játékába belevonódva állandóan a majom, humán és poszthumán közti
átmeneti zónában ingázik a nézői tapasztalat. De ez az egymásba íródás a
politikai-történeti síkon is meghatározó, mert a pentalógia egésze épp azt
mutatja be, hogy a majom-ember történelem – épp a kölcsönös mimetikus kapcsolat
miatt – időhurokba záródik, vagyis a faji elnyomás, a hatalom és az erőszak
struktúrái örök visszatérésben vannak.
A
militáns gorillák és a Majmok bolygója
IV. – A hódítás (1972) rasszista diktatúrája között strukturális megfelelések
vannak, és ezeknek a hatalmi relációknak a megváltoztatása csak átmenetileg
lehetséges az egyik kisebbség Spartacus-lázadása által. Ennek az antropológiai
pesszimizmusnak a mély félreértéséről tanúskodik Tim Burton 2001-es remake-je,
mely rekolonizálja és rehumanizálja az első film szubverzív kritikáját.
Burtonnél a majmok – a populáris gótika bizarrságfétiséből fakadóan – groteszk
módon animálisak, míg az alávetett embereken nem jelentkezik a degeneráció
semmilyen átütő jele, még beszélni is tudnak, ami az egyik legsúlyosabb vétség
az eredeti mű szellemével szemben. (A másik a Tiltott Zóna titkának
banalizálása.) Vagyis a rendező (újra)rögzíti az emberi és nem-emberi közti
határokat, hogy ezzel hatástalanítsa az antropológiai határátlépésből eredő
kísértetiességet, miközben az egész filmet egy antropocentrikus módon felfogott
emberiségtörténeti diadal irányába tolja el. Az egyetlen „kényelmetlen” motívum
a fajok közti szexualitás sugalmazott megjelenése Ari (Helena Bonham Carter) és
Davidson kapitány (Mark Wahlberg) kapcsolatában, de itt is inkább olyan
elfojtott, konzervatív fantáziákról van szó, mint a harmincas évek
dzsungelfilmjeiben (Trader Horn,
1931, The Savage Girl, 1932, White Hunter, 1936), vagyis a téma
kibontatlan marad, noha ennek a motívumnak az antropológiai újragondolása –
akár a King Kong-paradigmából kiindulva – sürgető feladatnak tűnik, hiszen már
a nyolcvanas években születtek olyan alkotások (Max, mon amour, 1986), melyek a majom-ember viszony antihumán
erotikáját próbálták feltárni.
A
2011-ben induló reboot-trilógia (A majmok
bolygója: Lázadás, 2011, A majmok
bolygója: Forradalom, 2014, A majmok
bolygója: Háború, 2017) úgy rendezi át az eredeti mitológiát, hogy
kiiktatja az időutazós sci-fi szálat és az atomkatasztrófa motívumát, ehelyett
a kortárs zombiapokalipszis-filmek tapasztalatait (is) felhasználva tragikusan
végződő biotechnológiai gyógyszerkísérletekből eredezteti a majmok javára
végbemenő fejlődéstörténeti cserét és az emberiség degenerációját. A
politikai-antropológiai dimenzió végig rendkívül erősen van jelen a három
filmben, illetve allegorikus erejében bővül is, hiszen a posztapokaliptikus
erdőségekben harcoló majomközösség esetében az afro-amerikai kódok mellé
betársul az indiánfilmek ikonográfiája. Az indiántematikához (is) társítható
népirtás motívuma A majmok bolygója:
Háborúban központi jelentőségű lesz, ugyanis a Kurtz ezredes koloniális
őrületét megidéző Ezredes (Woody Harrelson) egy olyan katonai bázison gyűjti
össze a majomközösséget, mely egyszerre működik munka- és megsemmisítő
táborként. (Noha távolról sem egyértelmű melyik faj történetében fog végül is
ez a létesítmény végállomásként szolgálni.) Az emberi elfajzás az új
trilógiának a záró darabjában is megjelenik, noha olvasata kettős, hiszen az
Ezredes a racionális – ugyanakkor destruktív – nyugati szubjektum felől ítéli
vállalhatatlannak ezt az állapotot, míg a beszédképtelen és ártatlan Nova
(Amiah Miller) inkább szimbolizál egy új, poszthumán kezdetet, mely ugyanakkor
nem a „régi emberek” jövője. (Beszédes motívum, hogy a Nova nevet ebben a
verzióban nem egy fehér, heteroszexuális férfi adományozza a lánynak, hanem a
majmok.)
Az új
trilógia leginnovatívabb mozzanata azonban nem tematikai vagy dramaturgiai
jellegű, hanem technoesztétikai, hiszen a filmek posztdigitális majomábrázolása
eddig nem ismert színvonalat mutat. A kortárs médiaelmélet olyan teoretikusai,
mint Lev Manovic arról beszélnek, hogy a digitális mozi visszatér a festészet
világába, hiszen felszámolja a konkrét valóságreferenciákat. Az Andy Serkis és
társai által bemutatott motion capture-színészet azonban túllép a digitális és
analóg szembeállításán, hiszen a digitális maszkok a „valódi” archoz, mimikához
és gesztusokhoz tapadnak. Vagyis ezek a majomberek olyan posztdigitális
palimpszesztust alkotnak, melyekben nem szétválasztható az emberi és az állati,
az állatot játszó ember és a humanizálódó állat, hiszen áttetsző rétegekként
egymásba tűnnek át, illetve folyamatosan egymásba olvasódnak a nézői
tapasztalatban. Ez a kísérteties vizuális élmény tehát nem csak az állat
eltűnése feletti gyász technológiai formája, hiszen itt már a humanizmus
emberét is gyászoljuk. Vagyis a két kihalástörténet összefonódik abban a
gesztusban, amikor a digitális filmkép technomágiája az emberállat kísértetének
megidézésével a természet mauzóleumává avatja a kortárs mozit.
A majmok bolygója: Háború (War for the Planet of the Apes) – amerikai, 2017. Rendezte: Matt
Reeves. Írta: Mark Bomback, Matt Reeves: Kép: Michael Seresin. Zene: Michael
Giacchino. Szereplők: Andy Serkis (Caesar), Woody Harrelson (McCollough
ezredes), Amiah Miller (Nova). Gyártó: Chernin Entertainment. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos. 140 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8.5 |
|
|