Horror/ThrillerÚj raj: Karyn KusamaMenekülés a konvenciók előlBenke Attila
Karyn
Kusama hősnői horrorként élik meg a rájuk kényszerített, egyéniségüket elnyomó társadalmi
szerepüket.
Habár
napjainkban már jóval több női filmrendezővel találkozhatunk, mint a
filmtörténet első felében, még mindig viszonylag kevesen vannak azok, akik a
horror műfajának elkötelezettjei. Jellemzően csak egy-két horrorcímmel
találkozhatunk a filmrendezőnők életművében: Amy Holden Jones: A pizsamapartis mészárlás (1982),
Kathryn Bigelow: Alkonytájt (1987),
Patty Jenkins: A rém (2003), Julia
Ducournau: Nyers (2016). Akadnak
azért olyan alkotók is, akik a horror műfajában találták meg a számukra
legkifejezőbb közeget. Ilyen például Jennifer Kent (Szörny [2005], A Babadook [2014]), vagy a japán-amerikai
rendezőnő, a független nemzedéki közérzetfilmmel (A bunyós csaj [2000]) indító, majd utóbbi három művével a horror
felé lassan közelítő Karyn Kusama.
A bunyós csajt az amerikai független filmes legenda, John Sayles támogatta, s
Kusama pályakezdő műve a Sundance-en és Cannes-ban is elismeréseket gyűjtött
be. Az ígéretes indulást követően a rendezőnő bebocsátást nyert a pók fészkébe,
Hollywoodba. Itt próbálkozott az Æon Fluxszal
(2005), ám a Peter Chung kultsorozata alapján készült bérgyilkosfilm-disztópiában
a stúdióval folytatott harc miatt képtelen volt kibontakozni a rendezőnő (a
végső vágás jogát megvonta tőle a Paramount).
Karyn
Kusama valamivel közelebb került az önkiteljesítéshez kedvelt másik fősodorbeli
munkájában, az Ördög bújt beléd
(2009) című vígjátékelemekkel dúsított horrorjában, ám ismét beleütközött a
stúdiórendszer falaiba, mivel ezúttal a 20th Century Fox értelmezte félre és
reklámozta szexista módon a női test kizsákmányolását kritizáló szatirikus
filmet. A Hollywoodon kívül forgatott A
látogatás (2016) és az XX (2017) horror
antológia egy darabjaként megvalósított Az
ő egyetlen élő fia viszont már Kusama legkiforrottabb alkotásai,
leghatározottabban bennük körvonalazódott az alkotót foglalkoztató téma, a nő kitörése
a patriarchális társadalomból. Ez a rendezőnő filmjeiben visszatérő
alapkonfliktus pedig tulajdonképpen a Hollywood szigorú szabályai és az
önmegvalósítás között őrlődő Karyn Kusama tapasztalatait is sűríti. Állítása
szerint ugyanis szívesen dolgozna a stúdiórendszerben, ám addig nem hajlandó
többet az Álomgyárban filmezni, míg teljes kontrollt nem gyakorolhat a saját
projektje felett.
A társadalom áldozatai
„Azért
szerettem volna egy konvencionális történettel kísérletezni, mert amúgy nagyon
sok szempontból nem érdekel a populáris filmforma” – nyilatkozta az Æon Flux kapcsán Karyn Kusama. „Ma nyolc
forgatókönyvet olvastam el, melyeket az utóbbi két hétben kaptam. Ebből hat
olyan jelenetet tartalmazott, melyben egy férfi megöl egy nőt, háromban a nő a
férfi felesége volt. Vagyis úristen, egy lányt vagy nőt halálra vernek, vagy
megölnek valamilyen módon, gyakran sportból, és azt kéne éreznünk, hogy mindez
a világ kegyetlen valósága! Ezeknek a történeteknek is változnia kell.” – tette
hozzá egy másik beszélgetésben a rendezőnő.
Kusama
gyerekkorától kezdve rajong a horrorfilmekért, a Rosemary gyermekét (1968), A
texasi láncfűrészes mészárlást (1974) vagy a már említett Alkonytájt című vámpírfilmet egyaránt
kedvencei között tartja számon. Karyn Kusama szerint a horrorban az az érdekes,
hogy műfaji szempontból már egy jó filmplakát is orientálja a nézőt, éppen
ezért a cselekményben a zsánerszabályokkal, valamint szokatlan perspektívákkal játszva
lehetősége van az alkotónak közölni valamit a befogadóval. Kusamát többek
között az fogta meg Tobe Hooper klasszikusában, hogy a láncfűrésszel gyilkoló
Bőrpofa nemcsak bűnös, de abnormális családjának áldozata is. A horror
borzalmas történeteiben ott rejlenek a társadalmi problémák, melyek éppen azért
tudnak a felszínre törni a rendezőnő filmjeiben, mert Kusama a műfaj tipikus
áldozataival és antagonistáival (azaz a nőkkel és a deviánsokkal) azonosítja
nézőjét.
Az
amerikai rendezőnő bevallottan antiszociális nőnek tartja önmagát is, abban az
értelemben, hogy harcol a férfiak által uralt társadalmi és kulturális intézményekkel,
így Hollywooddal is. Nem véletlen tehát, hogy Karyn Kusama főhősei többnyire antiszociális
női karakterek, akik nem passzív elszenvedői a megaláztatásoknak, mint a
rendezőnő által említett forgatókönyvek hősnői, vagy akár a hagyományos
horrorfilmek terrorizált szereplői. Kusama már első két, nem a horror műfajához
tartozó rendezésében öntudatos, aktív és társadalmi szerepükből kitörni vágyó
hősnők köré építi fel történeteit. A színészválasztás is összefügg ezzel, mivel
első filmjének főhősét a maszkulin Michelle Rodriguez, első stúdiófilmjének
protagonistáját pedig A rém
sorozatgyilkosát és a Mad Max: A harag
útja (2015) feminista sofőrjét eljátszó Charlize Theron formája meg. A bunyós csajban a latin-amerikai
kisebbséghez tartozó bokszoló középiskolás lány, Diana a küzdősportban keres
menedéket, és az iskola, illetve csonka családja (öccsével és erőszakos
édesapjával él) miatt felgyülemlett feszültséget próbálja levezetni az
edzőteremben, hogy majd a ringben mutassa meg: nem feltétlenül a férfi
képviselheti az erősebbik nemet. A Paramount által szimpla sci-fi akciófilmmé
silányított Æon Fluxban pedig arra
kell rádöbbennie a címszereplő bérgyilkosnőnek, hogy nemcsak a futurisztikus
diktatúrában, hanem a lázadók közösségében is becsapják, és egy eredeti
identitásával összeegyeztethetetlen szerepbe kényszerítik bele, mely
megakadályozza őt az őszinte szerelem beteljesítésében.
Monstrumhősök
Karyn
Kusama nőként maga is megtapasztalta a láthatatlan rácsokat, melyeket az
emberek köré épít a társadalom, többek között ezért kezdett el legelső hősnőjéhez
hasonlóan bokszedzésekre járni a kilencvenes évek közepén, és ezért lépett a
filmrendezői pályára. A boksz és a mozi Kusama számára a nehéz időkben a
túlélést biztosították (a rendezőnőt a filmkészítésért és Hollywooddal
folytatott küzdelmei mellett testvére és közeli barátja elvesztése taszította
mélypontra). A horror műfaja is a traumák feldolgozásában segítette Kusamát,
illetve alkotótársait, a rendezőnő férjét, Phil Hayt és Matt Manfredi
forgatókönyvírókat (az Æon Fluxban és
A meghívásban dolgoztak együtt).
A még
Hollywoodban készült Ördög bújt belédben,
A meghívásban és Az ő egyetlen élő fia című rövidfilmben éppen ezért Karyn Kusama lázadó
és lelkileg sérült hősei a felszínen inkább emlékeztetnek a klasszikus
horrorfilmek szörnyeire, semmint tipikus protagonistákra. Az Ördög bújt belédben a múltban az iskola
sztárja, Jennifer árnyékában élő, visszahúzódó tinilány, Needy a történet
elején őrülettel a szemében kezdi el mesélni a tervezett vérbosszúját motiváló
sztorit egy elmegyógyintézet gumiszobájában, miután összeverte az egyik
bentlakót. A meghívásban Will
tragikus balesetben vesztette el kisfiát, s az önvádtól gyötört férfi
patologikus gyanakvással tekint a filmbeli partit szervező szektásokra, ex-feleségére,
Edenre és annak új férjére, Davidre. Willen olyannyira elhatalmasodik a
paranoia, hogy a cselekmény második felében a vacsoravendégekre, egykori
barátaira támad. A Rosemary gyermekét
és az Óment (1976) idéző Az ő egyetlen élő fiában pedig Cora szó
szerint halálra öleli ördögi fiát, hogy megmentse őt titokzatos, pokolbéli
édesapjától.
Ennek
ellenére Kusama szerzői horrorfilmjeiben a borzalom forrása nem annyira a
monstrumként viselkedő főhős, hanem a valódi szörnyeteg, a patriarchális család
és társadalmi rend. Karyn Kusamánál a társadalmi Rendet képviselő apafigura már
A bunyós csajban sem pozitív karakter
(a rendezőnő első filmjében Diana rá is támad erőszakos apjára), s későbbi
műveiben a makrotársadalom általában véve képmutatásra nevelő negatív erő, mely
megakadályozza a főszereplő elnyomottak identitásának és őszinte emberi
kapcsolatainak kibontakozását. Az Ördög
bújt beléd cselekményében az iskola nagymenőjét, Jennifert a hagyományos
férfimentalitás változtatja gyilkos démonná, minthogy a történetbeli rockbanda
rituális kéjgyilkossága után változik az amúgy is kirívó lány szó szerint
férfifaló vamppá. Jennifer látványos fétisnővé formálja magát, hogy könnyebben elcsábíthassa
áldozatait, a macsó fantáziavilágot használja fel bosszújához, s miatta
változik Needy is szende lányból ámokfutó gyilkossá. A meghívásban Will kifakad az asztaltársaság álszent tagjai ellen,
amiért mézesmázosan mosolyognak, pedig legszívesebben megölnék egymást (ahogy
ezt meg is teszik majd a cselekmény záró jelenetsorában). Az ő egyetlen élő fiában az anya-fia kapcsolat deformálódik az
ördögi apa követelése és gyermekére erőltetett apokaliptikus küldetés miatt.
Robin
Wood horrorfilm-teoretikus szerint a trauma mindig szörnyeket szül, az
elfojtott sérelem Karyn Kusama alkotásaiban is visszatér a mélyből explicit
erőszak és erőszaktevők formájában. Ám Kusamánál sokkal hangsúlyosabb bármelyik
konvencionális rémtörténetnél, hogy a borzalom, illetve a szörnyek a kis- és
nagyközösség miatt születnek. „Nem megyek innen, emberek! Számolnotok kell
velem, akár tetszik, akár nem!” – szólította meg Karyn Kusama a férfiak uralta
filmipart. Mint hősei lázadása, Kusama harcos művészete is az üres konvenciókra
és az előítéletekre épülő, az egyéniség elfojtására kényszerítő közeg
(Hollywood) terméke. A rendezőnő remélhetőleg képes lesz további kreatív
szerzői horrorfilmekben folytatni a sablonok és képmutatás ellen vívott
háborúját.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|