TelevízóA szolgálólány meséjeHatás alatt álló nőkPernecker Dávid
A Margaret
Atwood regényéből készült A szolgálólány
meséjében jelenünket rázza meg a félelmetesen ismerős jövő.
Az Egyesült
Államoknak befellegzett. Toxikus szemét lepi el az országot, amit már Gileádnak
hívnak. A népesség egyre csak fogy, a mérgező-maró hulladékgőz magtalanná és
meddővé tette a gileádiak tetemes hányadát, a termékenység immáron vérrel vett
luxuscikk. A teherbe esésre és gyermekszülésre képes nők rabszolgává váltak,
akiket kilátástalan csapdastátuszukban adnak-vesznek, passzolgatnak,
megaláznak, talmi piedesztálra emelnek és rendszeresen megerőszakolnak
tulajdonosaik, a hazug köztársaság autoritásfigurái. Teszik mindezt a Biblia
egy apró passzusára hivatkozva: „És látá Rákhel, hogy ő nem szűle Jákóbnak,
irigykedni kezde Rákhel az ő nénjére, és monda Jákóbnak: Adj nékem gyermekeket,
mert ha nem, meghalok. És monda ez: Ímhol az én szolgálóm Bilha, menj be hozzá,
hogy szűljön az én térdeimen, és én is megépüljek ő általa”. A szülőszolgák
sorsa pontosan ez. A „ceremóniának” nevezett, peteérésre időzített rituális
nemi erőszak során a szolgálólányok gazdasszonyuk térde között összeszorított
fogakkal zokogva, dühtől és kiábrándultságtól bénultan tűrik, ahogy a nagyurak
teljesítik alaptörvénybe foglalt gusztustalan kötelességüket.
A Margaret
Atwood 1985-ös regénye alapján készült amerikai tévésorozat A szolgálólány meséje – magyar címével
ellentétben – közel sem mese. Disztópia, melyben jelenünket rázza meg a
félelmetesen ismerős jövő. A kanadai írónő meghatározhatatlan téridőben pergő
rémálma nem formulaszerűen pesszimista tucatvilágégés, nem technokrácia-kritika
és nem az etika és a józanész határait felrúgó tudomány elmeszelése. A szolgálólány meséje ideológiai horror,
melyben a fékezhetetlen vérkeresztény eszméktől érzéketlenné butult hatalom nem
csupán elnyomja és szétszedi a még ép és tiszta emberi viszonyokat, hanem úgy
állítja be azokat, mint az abnormalitás mintapéldáit.
Ez a
hatalom piramisszerűen strukturálódik. A szolgálólányok felett állnak a „nénik”,
akik elektromos marhataglóval és pszichológiai terrorral tartják a
meghunyászkodás karámjában a kincset érő termékeny nőket, akiket ők vezetnek be
a ceremónia álszent és gyomorforgató menetébe. Ezeket a kápókat a sorozatban
(és persze a regényben is) Lydia néni képviseli (Ann Dowd óriási alakítása),
aki bármikor kész eszményei nevében testi és lelki erőszakkal élni. Szánalmas
agymosott ő, de épp emiatt válik maga is sebezhető emberalakká. A „nénik”
felett állnak a „feleségek”, a hadurak és egyéb vezetők asszonyai, akiket
idegronccsá, vagy épp számító és gonosz Hidrákká őrölt saját terméketlenségük
tudata, a szolgálólányok iránti irigységük és féltékenységük, vagy épp férjük
sterilitása (amiről Gileádban nem beszélnek, egy férfi ugyanis „nem lehet
steril”). A kasztrendszerben a szobalányok alatt helyezkednek el a „Márták”, a
nemzésképtelen főző, mosó, takarító házicsicskák és a „Jezebelek”, Gileád
titkos prostijai, akikhez a férjek járnak kiélni vágyaikat. A Jezebelek
létezése érdekesen árnyalja Gileád eszmerendszerét, hiszen minden, ami a
bordélyaikban történik, tulajdonképpen törvénytelen, és nem méltó a bibliai
alapokon nyugvó köztársaság puritán elveihez. Azok a felsővezetők, akik itt
dorbézolnak, mintha nem is igazán hinnének saját hittételeikben. Ez pedig
reményt ad, noha a fundamentalista-militáns kormánnyal szemben bárminemű
ellenzéket vállalók, a homoszexuálisok, az elvált és terméketlen nők ettől még
a mérgező szemétkolóniára kerülnek, ahol gyorsan csontig ég a bőrük.
A józanész
vesztőhelyévé vált atwoodi jövőképben a legrémisztőbb épp az, hogy a sokkoló
jelenetekben ábrázolt erkölcsi és fizikai elnyomás általánosan elfogadott
erkölcsi normává vált, melynek szomorú és brutális bizonyítékai lassú,
kíméletlen fokozatossággal tárulnak fel, epizódról epizódra. Rengeteg
végletesen kiszolgáltatott nő járja a valaha Bostonnak hívott város utcáit
vörös ruhájukban, fehér főkötőjükben, leszegett fejjel, a cselekmény és az
élhetetlen közeg megannyi fájdalmas részlete azonban a sorozat nagy részében
egyetlen szolgálólány perspektívájából körvonalazódik. Az Elisabeth Moss által
hatalmas erővel megformált Offred tekintete a nézők tekintete is. Az ő
elkeseredettsége és dühe, szabadságvágya és mély bánata a nézők igazságérzetét
tüzeli fel, percről percre, képről képre. Azonosulni vele ijesztően egyszerű,
hiszen Atwood spekulatív fikciójának világában csak olyan rohadékságok
történnek, melyekkel a nők már nem egyszer találkoztak a történelem során. A
17. század vallási fanatikus puritánjai (lásd A skarlát betű, A salemi
boszorkányok), a ‘60-as évek Romániájában elrendelt fogamzásgátló- és
abortusztilalom (jelenünkben épp az Államokban és Lengyelországban nehezítik
meg egy fanatikus kisebbség nyomására a terhesség-megszakítást), a reagani
jobbos keresztény mentalitás és Mary Pride konzervatív-evangélikus
ellen-feminizmusa (a nő teste nem a nőé, a nő egyetlen célja a gyermeknemzés),
az egyes afrikai közösségeknél bevett rituális csiklócsonkolások, a
boszorkányüldözések, az alternatív tények és a női-férfi egyenlőtlenség
politikailag bebetonozott tévképzetének precedensei töltik meg A szolgálólány meséjének epizódjait. A
bunkóságukra büszke, nőket lenéző, erőszakoskodó macsó világvezetők érájában
Atwood víziójának sajnos túlságosan is nagy a realitása, ezért nem is nehéz
észrevenni a könyvet bővítő történet- és karakterszálakban felbukkanó kortárs
kegyetlenségekre tett utalásokat. Nem hiába lehetett látni a női egyenjogúsági tüntetéseken
nemrég olyan transzparenseket, melyeken a következő szöveg virított: „Legyen
Margaret Atwood újra fikció!”.
A fenti
esetek mögött évezredes társadalmi és civilizációs problémák állnak, azonban
azáltal, hogy Atwood Offred szemszögéből világít rá a férfiak uralta, az „erősebb
nem” képére formált emberiség spirituális és racionális mélypontjaira, olyan
női világképet kreál, mely elrémít ugyan az elkövetkező évtizedektől, de erőt
is ad a küzdéshez – nem csak nőknek. A sorozat erénye, hogy a regényhez úgy tud
hű maradni, hogy nem szóról szóra követi annak történéseit. A cselekmény fontos
mérföldköveinek sorrendje megváltozott, több teret, időt, történetet és
mélységet kaptak a mellékszereplők. Mindezzel azonban a sorozat nem sérti az
alapművet, sőt méltó szellemiségben továbbgondolja azt, új – kortárs, aktuális
áthallásokkal teli – karaktereket és szálakat építve a nőgyűlölő autokrácia
falanszterébe.
Offred
visszaemlékezéseiben egy élhető, szívet melengetően normális, szabad és
emberséges társadalom képe körvonalazódik, telve szerelemmel és valódi
gyermekszeretettel, barátsággal, bulikkal, okostelefonokkal, Uber-kocsikkal,
fitnesszel, papírpoharas kávékkal, és a felvilágosult társadalmak mindenféle
számunkra ismerős kellemességével, amivel gyilkos ellentétpárt alkot a gileádi
fasiszta rendszer torz világképe, kíméletlen moralitása és a progresszivitás
benne rothadó teteme. A technika vívmányainak nyoma sincs már (leszámítva a
hatalom „fekete autóit”), mindenki a ‘40-es és ‘50-es éveket idéző, erkölcsösséget
sugalló uniformisban él (ami a hatalomgyakorlás eszköze is), ételjeggyel járnak
a szinte üres közértbe, mindenki megfigyel valakit és mindenkit figyelnek,
közben pedig valahol a háttérben zajlik a háború az ellenállókkal, de ennek
részleteiről alig tudunk meg valamit. Offred nem lát rá a peremvidék
rezsimellenes akcióira, így a néző sem. A békés múlt nagyvárosi fényeiben
fürdőző, élettel teli, izgő-mozgó képeit rendre váltják fel a rideg, tekintélyt
parancsoló, merev – és gyönyörűen baljós – kubricki beállítások, valamint a
Vermeert és Accamát idéző, szűrt, homályos, természetes fényekre építő
bámulatosan bús, felemelően kreatív kompozíciók. Gileádban az élet egy
németalföldi vanitas-festmény, a szellemi-fizikai elmúlás, hiábavalóság és
hiány tárgyjelei minden képen eluralkodnak. Az Offred zárdaszoba-szerű
börtönlakának ablakán alig besütő napfény búcsúzva terül a nő magányos
alakjára, aki már csak emlékezni tud mindarra, ami (és akik) valaha boldoggá és
teljessé tették. A hiányállapotok ilyen szimbolikus vizuális-esztétikai
hangsúlyozása elengedhetetlen A
szolgálólány meséjének
adaptálásakor, hiszen Atwood regényében a nők eltiprása tulajdonaik és jogaik
fokozatos elkobzásával vette kezdetét, és egészen nevük elvételéig fajult (az
Offred név azt jelenti, hogy „Fredé”, Fred a gazdája). Az elembertelenítés
bevett eszköze ez: ha valakitől elveszünk mindent, beleértve a birtoklás jogát
is, az a valaki válik birtokolhatóvá. Ha pedig a birtokolt nem mondhat ki
bizonyos szavakat – márpedig Gileád nőire ez a szabály vonatkozik –, akkor
lázadni sem tud.
Offred
azonban beszél, kimond tiltott kifejezéseket, lázít és lázong, de csak fejben.
Gondolatait nem vehetik el tőle. Ahogy a könyv, úgy a sorozat is főként a
szolgálólány belső monológjára és narrációjára épít. Ha nem hallanánk
gondolatait, a széria ugyanazt a megbocsáthatatlan hibát követné el, amit
Volker Schlöndorff, aki 1990-ben vitte vászonra Atwood művét. Schlöndorff
filmje bizonyos szempontból szöveghűbb adaptációnak mondható, hiszen például
megtartotta az egyenruhák eredeti színét (az anyák például kékben vannak, nem
zöldben), és a főbb karaktereket is a regényhez szorosabban igazodva jellemzi,
azonban azáltal, hogy a forgatókönyvet részben jegyző Harold Pinter és
Schlöndorff a vágóasztalnál ülve kimetélte a Natasha Richardson által alakított
Offred összes felvett belső monológját, lényegében ellopták a hangját. Azt a
hangot, ami a karaktert motiválja és személyiségét minden egyéb filmnyelvi
eszköznél jobban mélyíti el. Üres, sodródó, tétova porhüvely lett, akitől és
akiről nem tudunk meg túl sok mindent a szolgálólányok – azaz a nők – által
megélt gyötrelmekről. Ebből kifolyólag Schlöndorff filmje a disztópia felszínét
karistolja csak meg. A sorozat-formátum közel harminc év után azonban igazságot
szolgáltatott Atwood örökbecsű regényének. Epizódjaiban elveszve,
kényelmetlenül feszengve, ökölbe szorult kézzel követjük Offred kálváriáját, és
benne a civilizációét, amely újra és újra visszahull a barbárságba, a
diktatúrába. Nagyon jó lenne, ha A
szolgálólány meséjét csupán egyszerű fikcióként tudnánk értelmezni, de ez
egyelőre képtelenség. Nem csak a sorozat, hanem mindennapjaink fő kérdése
ugyanis, hogy mégis miért keresünk még mindig oktalan félelemtől és az ezt
kihasználó hatalomtól vezérelve indokokat mások megalázására és kirekesztésére.
Az év legerősebb és legfontosabb sorozata nem riogat, hanem szembesít. Nem
állunk ugyanis olyan távol Gileádtól, mint ahogy azt hinni szeretnénk.
A szolgálólány meséje (The Handmaid’s Tale) – amerikai
tévésorozat, 2017. Kreátor: Bruce Miller. Írta: Margaret Atwood. Szereplők:
Elisabeth Moss (Offred), Yvonne Strahovsky (Serena), Joseph Fiennes (A
parancsnok), Ann Dowd (Lydia néni), Samira Wiley (Moira), Madeline Brewer
(Janine), Alexis Bledel (Ofglen), Max Minghella (Nick). Gyártó: MGM Television.
Az HBO bemutatója. 10x60 perc.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 3 átlag: 6 |
![](buttons/bontas.gif) |
|