DVDHullámok hercegeVízkeleti Dániel
The Prince of Tides – amerikai, 1991. Rendezte:
Barbra Streisand. Szereplők: Barbra Streisand, Nick Nolte, Blythe Danner.
Forgalmazó: Gamma Home Entertainment Kft. 132 perc.
Barbra Streisand igyekezett biztosra menni,
amikor második filmrendezésében a női főszereplő alakítását is a nyakába vette,
a forgatókönyv megírását, az egyik legsikeresebb amerikai bestseller szerzőre,
a hozott anyagból dolgozó Pat Conroy-ra bízta, a címszerepet pedig az akkor
pályája csúcsán lévő Nick Nolte-ra osztotta. Nem éppen könnyű feladat egy
rendhagyó pszichoterápia bemutatásán keresztül feltárni egy megkeseredett férfi
cselekedeteinek mozgatórugóit, ábrázolni személyiségének magját. Bár a
tapasztalatlan rendezői kéz nyomait nem tűntette el, az 1991-ben készült Hullámok hercegének mégis kedvezett az
idő.
Tom Vingo karaktere elsőre egyébként nem is
tűnik komoly feladványnak. Egészen addig, amíg ikertestvére, Savanna
öngyilkossági kísérlete miatt, az anyját gyűlölő, cinikus, iszákos,
munkanélküli déli születésű férfi kénytelen kimozdulni komfortzónájából.
Családját az óceán parti házában hagyva New Yorkba utazik, hogy segítsen
Savanna pszichiáterének, a brooklyni elit krémjét képviselő, acélkemény Susan
Lowenstein-nek kideríteni, hogy milyen okok állnak ikertestvére rendszeres
öngyilkossági kísérletei mögött. Miközben egyre mélyebbre ásnak a Vingo család
sötét titkaiba – lelepleződnek az örökké elégedetlen szülők: a manipulatív,
gyerekei szeretetét lelki zsarolással kicsikaró anyafigura, agresszív, családját
végletekig elnyomó, terrorizáló apafigura –, Savanna analizálásáról a hangsúly
fokozatosan terelődik át Tom traumáinak és Löwenstein magánéleti problémáinak
az okaira.
A közösen eltöltött idő hatására lassan a
csúcsértelmiségi zsidó nő és a vidéki déli bunkó páncélja szétreped, és két
eltévedt, végtelenül törékeny ember portréja rajzolódik ki. Ám ezután a
történetvezetés döcögni kezd. Az alkotók a hazai pálya előnyeiben bízva,
hiányosságaikat azzal próbálják elfedni, amiben igazán jók: de sem Conroy
túlírt narrációja, sem Streisand zenés montázsai nem tudják elfedni az olyan
szarvashibákat, mint amikor új filmet kezdenek el a játékidő közepén, ami a két
családos ember viszonyának nehézségeiről szól. Mintha nem értették volna meg
művük üzenetét: előbb vagy utóbb dönteni kell, mert egyszerre nem lehet két
életet élni.
De még ezekkel együtt is a végeredmény
szerethető, mert érezhetően Streisand szívből dolgozott. Igyekezetét az
Akadémiánál mégsem tudta díjra váltani. Az ‘92-es Oscar gálán Löwenstein hullámzó
színvonalú terápiájánál inkább díjazták Hannibal doktor egészen új típusú
rendelési módszereit.
Extrák:
Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|