Film / RegényValérian-képregényekBolygók és korokBayer Antal
Tér/idő kalandok a Valérian-univerzumban.
Az eleinte a Linus művésznevet használó Pierre Christin és a nevét
gyakran rövidítve, „Mézi”-ként szignáló Jean-Claude Mézières szinte véletlenül
csöppent bele a képregénybe. Barátságuk gyermekkorukból származik: az egyaránt
1938-ban született fiúk a második világháborús bombázások idején ugyanazon az
óvóhelyen húzták meg magukat szüleikkel. Ezután ugyan egy időre elvesztették
egymást szem elől, ám amikor Mézières iparművészeti tanulmányait egy bizonyos
Jean Giraud-val közösen végezte, óhatatlanul belekerült a fiatal rajzolók
számára akkoriban jó pályakezdési lehetőséget biztosító képregénylapok
vonzáskörébe, és véletlenül összefutott az immár bölcsészhallgató, irodalmi
pályában gondolkodó Christinnel. Közös érdeklődési területeik (mozi és jazz)
révén elhatározták, hogy együtt fognak dolgozni.
Miután Mézinek egy folytatásos története kedvező fogadtatásban
részesült a Pilote-nál, a
főszerkesztő, René Goscinny (az Asterix- és Lucky Luke-képregények írója) nyitott
volt arra, hogy meghallgassa a fiatal rajzoló ötletét egy saját sorozatra. Mivel
kedvenc zsánerét, a westernt Giraud már lefoglalta magának a Blueberryvel, némi töprengés után az
SF-rajongó Christin ötletét prezentálta. Pont jókor, hiszen 1967-ben a
tudományos-fantasztikus műfaj kezdett divatba jönni Franciaországban. Személyes
ízlését bölcsen félretéve Goscinny rábólintott. Helyesen tette, hiszen a Valérian lett az újság hosszú
történetének egyik legsikeresebb sorozata. (Magyarul egyetlen, rövidebb epizód
jelent meg a Metagalaktikában.)
A képregény indulásakor a „Valérian, agent spatio-temporel” címet
viselte, amiből egyből tudni lehetett, hogy hősünket mind a világűrben, mind
más történelmi korokban várni fogják a kalandok. Először utóbbira került sor, a
Valérian contre les mauvais rêves
(Valérian a rossz álmok ellen) a középkorba vezetett. 2720-ban az Arcturus
kettős csillagának 18. bolygóján Valérian éppen egy „matematikai szobor”
elkészítésén dolgozik, amikor riasztást kap Galaxityből, a galaktikus birodalom
központjából: egy vezető technokrata, bizonyos Xombul engedély nélkül elvitt
egy időgépet. Valériant küldik utána a 11. századba, hogy kiderítse, miben mesterkedik,
majd hozza is haza magával a renitenst.
Valérian azonnal bajba kerül, amikor egy elvarázsolt erdőben rossz
helyen tér nyugovóra, és egy óriási falevél fogságában ébred. Szerencséjére
éppen arra jár egy helybéli lány, aki kiszabadítja – és onnantól kezdve
mindvégig mellette marad. Laureline-t meglepő módon kevés dolog lepi meg, nem
jelent számára különösebb gondot elfogadni, hogy új barátja a jövőből érkezett,
és bár a főgonosz átmenetileg unikornissá változtatja, helyismeretének és
találékonyságának köszönhetően hasznos társnak bizonyul a kissé Gyűrűk Ura jellegű kalandban. A történet
végén Valérian magával viszi Laureline-t, aki egy okos gép segítségével
pillanatok alatt mindent megtanul Galaxityről.
Noha az eredeti terv szerint Valérian egyedül vágott volna neki a következő
kalandjának, az olvasói levelekből kiderült, hogy Laureline igen nagy
népszerűségnek örvend. Maradhatott, ami némi túlzással képregénytörténeti
momentum is egyben.
A legtöbb kalandos képregénysorozat főszereplőjének van állandó társa.
Tintinnek Milou (majd később Haddock kapitány), Batmannek Robin, Asterixnek
Obelix, Dylan Dognak Groucho. Ha nem lenne, hőseink még többet
monologizálnának, vagy pedig folyamatosan narrációs szövegekkel kellene
magyarázni, mit miért csinálnak. A címszereplő és kísérője közötti kapcsolat
sokszor meg is ragad ezen a szinten – ezt a szerepet nevezik a drámatörténetben
confident-nak, avagy „bizalmasnak”.
Horatio a Hamletben, Philinte A mizantrópban csak azért lép színre,
hogy barátjával társalogjon. A protagonista és bizalmasa viszonya túlnyomórészt
alárendelt, a főhős okosabb, erősebb, bátrabb, kezdeményezőbb, anyagilag is
függetlenebb, nem egyszer főnöke vagy feljebbvalója társának. A főszereplő
bizalmasa többnyire férfi, az állandó barátnő (ha van, mint Supermannek Lois
Lane) nem aktív résztvevője a kalandoknak. Laureline azonban már első
megjelenésekor bizalmasként szerepel, hamar társa, majd élettársa lesz a
címszereplőnek, és miután lépésről lépésre felnő mellé, egyre inkább átveszi a
kezdeményezést.
Laureline karakterének fejlődése beleillik abba folyamatba,
amelyet Jean-Claude Forest indított el erotikus SF képregényfigurájával,
Barbarellával (akit a mozivásznon Jane Fonda alakított). Nem sokkal később
követték Guy Peellaert popartos stílusú képregényei, a Jodelle (Sylvie Vartan
arcvonásaival), majd Pravda la Survireuse, akihez egy másik népszerű énekesnő,
Françoise Hardy szolgált modellként.
Nem kétséges, hogy jelentős részben Laureline-nek köszönhetően
került be a Valérian a Pilote nagyágyúi,
vagyis azon sorozatok közé, amelyeknek az epizódjai folyamatosan futottak a
lapban. Hamar rátalált a stílusára (enyhén karikírozott emberalakok, fantasztikus
űrlények, látványos díszletek és jelmezek) és a hangnemére, amelyben az
izgalmak mellé Christin ügyesen adagolta a szatirikus társadalomkritikát,
Mézières pedig a műfajparódiát. Az első három, kissé még tapogatózó, rövidebb
(28-30 oldalas) rész után az űropera irányába nyitott a szerzőpáros, és ahogy
maga Mézières említette egy interjúban, a Star
Wars-filmek elsöprő sikerének hatására fordultak az időugrásokkal telített,
globális konspirációktól hemzsegő történetek felé.
Ha már szóba hoztuk a Star Wars-t,
érdemes itt megállni egy pillanatra. Az első Csillagok háborúja-film megtekintése után Mézières állítólag azt
morogta az orra alá: „Jé, az olyan, mintha filmre vitték volna a Valériant”. A hasonlóságok minden
kétséget kizáróan léteznek, sőt George Lucas és csapata nem csak Christintől és
Mézières-től, hanem a francia SF más nagyjaitól, főleg Philippe Druillet-től is
meríthetett ihletet. Egyes honlapok tételszerűen gyűjtik a véletlennek nehezen
tekinthető párhuzamosságokat, de a Valérian
alkotói némi gondolkodás és egy rövid levélváltás után úgy döntöttek, nem éri
meg a strapát, egy amerikai ügyvédcsapat ellen nem lenne esélyük pert nyerni.
És ha már film, beszéljünk arról a részről, amelyet Luc Besson felhasznált
a Valérian-mozihoz: az eredetileg 1969-ben közölt L’Empire des mille planètes (Az ezer bolygó birodalma) című
kalandról. A képregényben küldetésük egy Syrte nevű bolygóra vezeti el hőseinket.
Feladatuk megállapítani, hogy a hatalmas birodalom – az első olyan, értelmes
lények lakta bolygórendszer, amelyen a civilizáció kialakításában nem játszott
szerepet a Föld – veszélyt jelenthet-e Galaxityre. Erre az első dolog, amit
Laureline felfedez Syrte fővárosának a piacán, egy régi földi óra. Lebukás,
találkozás a birodalmat a háttérből irányító rettenetes Tudókkal, szövetkezés a
lázadást szító kalmárok céhével, győztes forradalom váratlan tanulságokkal,
izgalom izgalom hátán. És először látjuk, hogy Valérian és Laureline
megcsókolják egymást, igazolva, amit addig csak sejthettünk.
A következő részekben egyre markánsabbá válik a különbség a két
főszereplő felfogása között. Valériant köti a parancsnokai iránti engedelmesség
kényszere (még ha nem is mindig ért velük egyet), az egyre nagyobb
határozottsággal fellépő Laureline ellenben jóval nyitottabb, önállóbb és
nagyobb megértést tanúsít a különböző idegen fajok problémái iránt. Ezekben a
történetekben Christin olyan társadalmi kérdésekről beszél, mint a nemek
közötti viszony vagy az amerikai fehér telepesek és az indiánok közötti
konfliktusra emlékeztető kolonizációs törekvések egy erőforrásokban gazdag
planétán. A Les héros de l’équinoxe (A napéjegyenlőség hősei) című epizódban
pedig Valériannak három hősi archetípussal (fasisztoid szuperhős, kommunista
proletárhős, ezoterikus hippi mágus) kell versenyeznie azért a jogért, hogy egy
elsorvadó fajt felfrissítsen a génjeivel. Mondani sem kell, hogy Laureline nem
rajong ezért az ügyért.
A későbbi epizódokban egyre erőteljesebben érhető tetten Valérian dekonstruálása.
Ellentétben Laureline-nel, akit a gyökerei nem kötnek Galaxityhez, nehezen
viseli el a folyamatos időutazások során felszínre kerülő paradoxonokat,
amelyek odáig vezetnek, hogy a birodalmi központ nemcsak, hogy megszűnik
létezni, hanem soha nem is jött létre.
Az 1990-es évektől jelentősen ritkultak a megjelenések, míg aztán
2007-ben a szerzők úgy döntöttek, hogy két újabb résszel lezárják a sorozatot.
Ezekben minden szálat elvarrtak, főszereplőiket pedig odaküldték, ahol
kalandjaik során a legjobban érezték magukat: napjaink Párizsába. A záró képsorokban
Valériant és Laureline-t visszafiatalodva, serdületlen gyerekként látjuk
viszont, akik elválaszthatatlanul ragaszkodnak egymáshoz, mint két testvér.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 3 átlag: 5.33 |
![](buttons/bontas.gif) |
|