Film / RegényRupert Sanders: Páncélba zárt szellemKapunyitási pánikAndorka György
A
hollywoodi verzió fényes páncéljából hiányzik a szerzői vízió szelleme.
Míg a
Neurománc idején az ember-gép fúzió még hiperbolikus tündérmesének (vagy
épp rémmesének) számított, a híreket követők manapság már a zsigereikben érezhetik,
hogy az „érintetlen” emberpéldányok évtizedeken belül régimódi furcsaságok
lesznek, akár a bakelit lemezjátszó az iTunes korában. A Parkinson-kórt kordában
tartó mélyagyi stimulátorok, vagy a sérült hallósejteket kiváltó digitális implantátumok
százezrek számára mindennaposak, a technológiák pedig kilépőfélben vannak a
szűk orvosi alkalmazás területéről – Elon Musk tavaly már a kognitív
képességeket felturbózó neurális protézisháló pedzegetésével borzolta a
kedélyeket, ami elmozdulást jelentene egy valódi ember-számítógép interfész megvalósítása
felé. A „jövősokk” permanens és egyre fokozódik – a labda nem is szállhatna magasabban,
ha egy cyberpunk-klasszikus élőszereplős újragondolása van porondon.
Masamune
Shirow mangája, középpontjában egy kiberterroristák elhárítására szakosodott szervezettel,
az évek során komoly franchise-zá nőtte ki magát, az 1995-ben elkészült első anime-adaptációja
pedig elsőrendű kultúr-exportcikk lett – köztudott, hogy a Mátrix
helyenként beállítások szintjén megidézte a négy évvel korábbi elődöt. A
2017-es Páncélba zárt szellem kissé hálátlan albérlőként lakja be a kulcsrakészen
kapott világot, a termékmegkülönböztető egzotizáláshoz jobbára elegendőnek
tartja a vizuális motívumokig lenyúlni, egyebekben pedig igyekszik lenyesni a
befogadást megnehezítő sallangokat. A film nem utal sem a geopolitikai
felállásra, sem a fiktív történelmi háttérre, az eredeti univerzum faktuális részletgazdagságát
lesoványítja a megszokott műfaji toposzok alapformáira: sötét nagyvállalat, megbízhatatlan
kormányzat, ludditák és törvényen kívüli zónák, a jól ismert Cyberpunkopolisz
színpadán előadva. Utóbbi jelenti a film legfőbb erősségét – unikornis ide vagy
oda, kanonikus státuszát a Szárnyas fejvadász is jórészt egy lenyűgözően
eredeti vizuális mémkomplex világra szabadításának köszönhette. A filmváltozat főként
az első két egészestés animéből újrahasznosított anyagot prezentál, köztük olyan,
dedikált főhajtásokkal, mint a százujjú gépelő, vagy a sekély vízben,
láthatatlan ellenféllel zajló küzdelem – ám az összhatás lehengerlő: a
piszkosszürke égbolt alatti jövő még sosem volt ennyire életteli, a 3D-verzió szinte
szinesztéziásan kelti fel a jelenlét élményét.
A
metabolista lakóépületekkel és gigászi holografikus reklámokkal tűzdelt dzsungelben
múltját és identitását kereső, emlékfoszlányoktól kísértett Őrnagy sztoriváza eközben
kitűnően simul az ezredforduló utáni, pszichológiailag motivált hősök trendjébe,
ám az, hogy a film erre a „mi voltam” kérdésre fűzi fel a történetet, ahelyett,
hogy az eredetit mozgató „mi vagyok”-ra koncentrálna, valójában biztonsági
játékot űz. Hiszen az izgalmas és korszellembe vágó kérdés az lenne, amit nemrégiben
a Westworld egy teljes évadon keresztül, intenzíven körbejárt: mit is
jelent embernek lenni, és mi lehet az öntudat – valamint mi a következménye, ha
Descartes-i állat-gépként tekintünk egy lényre, aki így jogok nélküli szerkezetté
válik (üvöltése az élveboncolás közben nem más, „mint amikor az ingaóra elüti a
pontos időt”, ahogy Luc Ferry fogalmaz). Mi lesz, ha sejtenként hozzányúlok egy
rendszerhez, mikor szűnik meg önmaga lenni, és alakul át valami mássá? Hősünktől
azt a kissé „nesze semmi, fogd meg jól”-nak hangzó egzisztencialista konklúziót
kapjuk, nem az emlékeim, a tetteim határoznak meg, legyek bár szilícium vagy
szén. Az anime merész, elgondolkodtató befejezéséből pedig köszöni, nem kér: az
Őrnagy, akit itt kényszer helyett csak invitálnak – a darwini törvény helyett a
franchise-okat mozgató törvénynek engedelmeskedve – nem transzcendens tudatként
lép ki a történetből, hanem múltjával leszámolt, eltökélt rendfenntartóként folytatja
a munkát.
A
referenciaként mindössze egy éppen csak nézhető iparos munkát (Hófehér és a
vadász) felmutató Rupert Sanders ez alkalommal kétségtelenül odatette
magát, a végeredményen mégis átüt az alapanyagnak való túlzott behódolás és a
markáns szerzői vízió hiánya. Bár ez a hollywoodi tiszteletkör nem éppen evolúciós
ugrás, minden hiányossága ellenére szemet gyönyörködtető, hangulatos darab – hogy
életképes hajtásnak bizonyul-e a családfán, azt pedig inkább az utódok döntik
majd el.
Páncélba zárt szellem (Ghost in the Shell) – amerikai, 2017. Rendezte: Rupert Sanders.
Írta: Masamune Shirow mangájából Jamie Moss. Kép: Jess Hall. Szereplők:
Scarlett Johansson (Őrnagy), Juliette Binoche (Dr. Ouelet), Pilou Asbaek
(Batou), Michael Pitt (Kuze), Takeshi Kitano (Aramaki). Gyártó: Arad
Productions / DreamWorks / Paramount Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 106 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|