Vad AfrikaTabuFekete végzetBaski Sándor
Tom Hardy sorozata az
1814-es Londonban játszódik, de Afrikából visszatért főhőse a kizsigerelt
gyarmatok és népek démonaként jelenik meg.
Markáns szerzői életmű
nem csak rendezőként vagy forgatókönyvíróként építhető, Philip Seymour
Hoffmantól Seth Rogenen át Sylvester Stallone-ig példák sokasága bizonyítja,
hogy szerepválasztásaival a színész is kialakíthat magának egy sajátos alkotói
perszonát, még ha ezzel nem is kerül automatikusan auteur státuszba. A siker
kulcsa a jó önismeret, aki tisztában van erősségeivel és gyengeségeivel, az
képes kiválasztani a személyiségéhez leginkább passzoló szerepeket.
Tom Hardy még ennél is
többet ért el: a sajátjává tett, sőt monopolizált egy karaktertípust. A brit
színész szociopatákra, bűnözőkre, antihősökre specializálódott, alakjában a
nyers férfiasság, a kontrollálhatatlan őserő és a zsigeri indulatok testesülnek
meg. Erre a típusra a Nicolas Winding Refn-féle Bronsonnal talált rá, Nagy Britannia leghírhedtebb bűnözőjét ösztönvezérelt
vadállatként és a l’art pour l’art pusztítás megszállottjaként alakította. A sötét lovag – Felemelkedésben ennek a
figurának egy összetettebb verzióját játszotta el, a terrorista Bane esetében az
emberfeletti fizikai erő intellektussal párosult, a Bronsont is feszítő
anarchia iránti vágyat becsatornázta egy ideológiába. Hardy a Visszatérő prémvadászaként vagy a Twist Olivér Bill Sikes-jaként is a
civilizációs és morális normákon túllépő, öntörvényű és egoista vadembereket személyesített
meg. A klasszikus Hardy-figura pozitívabb szerepkörben sem kevésbé
megközelíthetetlen és közveszélyes, a Warrior
háborús hősből lett ketrecharcosa traumáktól terhelt indulatbomba, a Mad Max – A harag útja Max Rockatanskyja
pedig klasszikus főhős helyett pórázát letépő veszett kutyára hasonlít. Hardy
ezekben a szerepekben is a fenyegető fizikai jelenlétére épít, de ugyanilyen
meghatározó a vokalitása is. Figurái nem bőbeszédűek, általában tőmondatokban,
odavetett szavakkal kommunikálnak (a megértést a vaskos akcentusok és rossz
artikuláció is nehezíti), sőt a mélyről feltörő hangok időnként dörmögéssé és
morgássá alakulnak át.
A Tabuban Hardy ezeknek az ikonikus szerepeknek a szintézisét alkotta
meg – és ezúttal a szerzői státusza is megkérdőjelezhetetlen. A nyolcrészes
szériát producerként is jegyzi, hosszú éveken át dédelgetett alapötletéből
apja, Edward „Chips” Hardy és Steven Knight írta meg a tökéletesen rászabott
forgatókönyvet. A főszereplő frankensteini fogantatását egy nyilatkozatában
maga is kiemelte: az általa alakított James Delaney-t többek közt Bill Sikes-ból,
Heathcliffből, Hannibal Lecterből, Sherlock Holmesból és Hasfelmetsző Jackből
gyúrták össze, de a történet váza a Monte
Cristo grófjára is rímel.
Az 1814 Londonjában
játszódó sorozat a halottnak hitt James Delaney visszatérésével indít. A
tékozló fiú 12 éve hajótörést szenvedett Afrika partjainál, nem derül ki
azonnal (és később se nagyon), milyen borzalmakat kellett átélnie, de amikor
megjelenik apja temetésén, már más ember. Határozott céljai vannak, a szülői
örökség kijátszásával egyszerre tesz keresztbe a brit Koronának, az
amerikaiaknak és a mindenható Kelet-indiai Társaságnak. Fokozatosan kerülnek
elő a súlyos családi traumák részletei az apai ősbűntől a vérfertőző féltestvéri
kapcsolaton át az eltitkolt fattyúig, Delaney-t ennek ellenére mindvégig a
kiismerhetetlenség aurája veszi körül.
Ellentmondásosságát már
a megjelenése is tükrözi: miközben felöltőt és cilindert visel, testét afrikai
törzsi tetoválások díszítik, és úgy mozog, mint egy tagbaszakadt dokkmunkás.
Keveset beszél, válasz helyett sokszor csak morog és nyög, amikor mégis
megszólal, tömören és szellemesen fogalmaz. Ha megtámadják, barbár bennszülötté
lényegül át, ellenfeleit kibelezi, a szívüket megeszi, de bonyolult terveket
szövő stratégaként is ugyanilyen hatékony.
Az első évadnak
felróható lenne dramaturgiai hibaként, hogy nem tisztázza főhőse motivációit,
nem árulja el, honnan szerzi információit, vagy milyen képességekre tett szert
Afrikában, de pontosan ezeknek a homályban hagyott részleteknek köszönhető,
hogy – méltó ellenfél hiányában – James figurája nem válik érdektelenné.
A sorozat világképe és
történelemszemlélete is legalább ilyen összetett. A szövevényes hatalmi
harcokban egyik játékos sem tekinthető makulátlannak, a fedett ügynökökkel
operáló amerikaiakat, a régensherceg (Mark Gatiss) kormányozta Koronát és a Kelet-indiai
Társaságot egyaránt a mohóság és az irigység motiválja, Hardyék mégis az
utóbbit festik le a legsötétebb színekkel. A történelmi hitelességet helyenként
zárójelezve, a Társaságot a tisztességtelen eszközökkel nyerészkedő globális
multicégek elődjeként mutatják be, az elnöki székben egy korrupt és gátlástalan
kiskirállyal (Jonathan Pryce). Delaney-t látszólag ugyanúgy a bírvágy mozgatja,
elmondása szerint azért akarja megtartani magának az amerikai-brit
ütközőzónában fekvő Nootka tengerszorost, hogy kereskedelmi monopóliumot
zsarolhasson ki magának, de aligha ez az igazi végcélja.
Hogy pontosan mi, az az
első évadból még nem derül ki, de a kulcsot valószínűleg az rejti, ami a maga
konkrétságában meg sem jelenik a képernyőn: Afrika. James a fekete kontinens
partjainál majdnem vízbe fullad, de újjászületik – erre (is) utalnak a főcím
stilizált képsorai. Ha régi életét a húgával folytatott vérfertőző viszonya
határozta meg (talán ezért kellett távoznia Angliából), akkor az újat a
kulturális vérfrissítésnek köszönheti. Amikor 12 évvel később visszatér Londonba,
magával hozza Afrikát is. Látomásai, tetoválásai, vuduszertartásra hasonlító
rituáléi azt sejtetik, hogy valamiféle beavatáson esett át, és elsajátított egy
misztikus tudást. Személyében a periféria sötét valósága tör be a nyugati
civilizáció egyik központjába – kannibalizmusról, véráldozatokról és más
kimondhatatlan szörnyűségekről pletykálnak vele kapcsolatban –, élő
mementójaként szolgálva a gyarmattartó birodalom bűneinek. Mintha a kizsigerelt
kontinensek és népek bosszúálló démonaként jelenne meg, tevékenysége ugyanakkor
vezeklés is, mert mint az az évad végére kiderül, maga is aktív részese volt a
Társaság titkos rabszolga-kereskedelmének.
A kizsákmányolás
központi motívumát erősíti Delaney családi háttere is, aki már születését is
egy ilyen tranzakciónak köszönheti. Zsákmányszerző amerikai útjáról apja egy
megvásárolt indián feleséggel tért haza, majd a gyerek születése után a
megzavarodott nőt – aki állítólag vízbe akarta folytani az újszülöttet –
elmegyógyintézetbe záratta. Delaney flashbackjeiben és látomásaiban az indián
és afrikai motívumok, az örökbe kapott és az elsajátított kulturális kódok
egybemosódnak. Nem véletlen, hogy a férfi valódi természetét egyedül egy másik
félvér, a páriasorsú kislány, Winter képes felismerni, aki példaképként tekint
rá – halála meg is rázza Jamest, úgy, mint semmi más esemény.
Bármilyen látványos is a
misztikus szál, Hardyék az első évadban inkább csak hangulatfokozó elemként
használják, nem lökik át a sorozatot a fantasy határvidékére. A Tabu működik kémtörténetként is (még az
az olvasat sem zárható ki, hogy Delaney csak egy életre kelt bábú a britek és
az amerikaiak sakkjátszmájában), hangulatában erősen épít a klasszikus gótikus
horrorokra, de akár rendhagyó romantikus drámaként, vagy – az utolsó két epizód
miatt –heistfilmként is nézhető.
Hardy jutalomjátékán túl
a széria a miliőteremtésben a legerősebb. Steve Knight író- és kreátortárs már
előző kosztümös sorozatában, a Birmingham
bandájában is a realisztikus hétköznapi kulisszák kialakítására törekedett,
de a Tabu még tovább fokozza a naturalizmust.
Egy pillanatra sem romantizálja a korabeli Londont, a város úszik a sárban és a
mocsokban, minden a széthullás és a pusztulás állapotában van. A hatalmasságok
világa is csak annyira vonzó, mint Róma a hanyatlás utolsó éveiben, a Koronát
képviselő régensherceg (a későbbi IV. György király) nem csak belül, de kívül
is rohad, felpuffadt teste, ragyás bőre kiválóan szimbolizálja az elit morális degeneráltságát.
A kikötők világa sem sokkal barátságosabb, az úri családból származó Delaney
mégis itt, a társadalom peremén élők közt keres és talál szövetségeseket a
terve végrehajtásához, hogy végül közösen hajózzanak el az Újvilág irányába új
életet kezdeni.
TABU (Taboo) – brit-amerikai,
2017. Rendezte: Anders Engström és Kristoffer Nyholm. Írta: Steven Knight,
Chips Hardy, Tom Hardy. Kép: Mark Patten. Zene: Max Richter. Szereplők: Tom
Hardy (Delaney), Oona Chaplin (Zilpha), Jonathan Pryce (Sir Strange), David
Hayman (Brace). Gyártó: Hardy, Son & Baker / Scott Free Production. Az HBO
bemutatója. 10x60 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 7 |
|
|