Új rajHong Sang-sooVariációk egy témáraTeszár Dávid
A kortárs koreai mozi
sztárrendezője immár húsz éve készíti finom humorú, keresetlenül természetes,
légies-tovatűnő szerelmesfilmjeit.
.
A kortárs koreai művészfilm
globálisan ünnepelt nagyságai közül ketten ugyanabban az évben születtek (1960),
egyazon esztendőben debütáltak (1996), és eddig közel azonos mennyiségű (22 és
19) nagyjátékfilmet készítettek: Kim Ki-duk nem szorul bemutatásra
Magyarországon sem, az Európában kiváltképp kedvelt Hong Sang-soo esetében
viszont más a helyzet. Hongnak egyetlen alkotását sem forgalmazták itthon, és a
hazai nemzetközi filmfesztiválokon is csupán egyetlen munkája bukkant fel (A nő a férfi jövője 2005-ben a
Titanicon). Az elmúlt években némileg javult a helyzet, ugyanis a Koreai
Köztársaság budapesti nagykövetsége jóvoltából három művét is levetítették az
évente megrendezésre kerülő Koreai Filmfesztiválon (2014-ben az Egy másik országbant, 2015-ben a Senki lánya, Haewont, tavaly pedig a Ma igaz, tegnap hamist).
Kim és Hong művészete
markánsan különbözik. Mindketten az ún. 386-os generációhoz (sampalyuk sedae) tartoznak: az 1960-as
években születtek, a demokratikus változásokat hozó, politikailag viharos 1980-as
évekban voltak diákok, és a 30-as éveikben jártak, amikor ez a fogalom
megszületett Dél-Koreában az 1990-es évek elején (nem mellesleg az akkori
számítógépek processzorára is utalva). Ez a tény Kimnél szembetűnő a politikai
témák beemelése okán (hol közvetlen formában, mint a Címzett ismeretlen vagy a Partiőr
esetében, hol pedig közvetve, mint az ismertséget meghozó A szigetnél a két oldalt kimetszett hal jelképében), Hong Sang-soo
azonban teljes mértékben tartózkodik a politikumtól. Kim Ki-duk meglehetősen
széles tematikai spektrumon mozog, és védjegye a vizuális szimbólumteremtés,
ezzel szemben Hongot csak egy téma érdekli, a férfi és nő közötti viszony, és a
szerelmi történeteit minden esetben minimalista körítéssel, formai truvájok
nélkül (hosszú, jellemzően statikus beállításokban) meséli el.
Hong művészete a légies-tovatűnő,
merkúri minősége miatt nehezen ragadható meg. Filmjei mindig ugyanarról
szólnak, csak mindig kicsit másként. Meg szokták vádolni, hogy állandóan
ugyanazt a filmet forgatja, de épp az eltérések, a finom hangsúlyeltodások
miatt érdekesek a mozijai. Mivel a filmjeiben nem történik más azon kívül, hogy
hétköznapi, banális szituációkban nők és férfiak beszélgetnek egymással, ezért
mondták már rá azt, hogy ő a koreai Rohmer, de hasonlították Woody Allenhez is.
Hong azonban nem ilyen egyszerű képlet, leperegnek róla az ehhez hasonló címkék.
Alkotásai alapvető dinamikáját az adja, hogy egyrészről keresetlenül
természetesek, könnyedek, humorosak és rendkívüli életszerűségük miatt spontán
hatást keltenek (jin elem), másrészről viszont struktúrájukban és
motívumkészletükben nagyon is komoly tudatosságról árulkodnak (jang elem). Az
Arany Leopárd-díjat 2015-ben kiérdemlő Most
jó, akkor nem jó című munkájával Hong eljutott arra a szintre, hogy
megvalósult e két egymással ellentétes előjelű komponens tökéletes harmóniája,
ami természetszerűleg remekművet eredményezett. Mindez egy olyan, a világon
egyedülálló munkamódszer eredménye, amelyet a koreai rendező már 2002 óta
csiszol.
Hongianismus maximus
Hong Sang-soo az első
három nagyjátékfilmjét (A nap, amikor a
disznó a kútba esett, 1996; Kangwon
tartomány hatalma, 1998; Ó! Soo-jung,
2000) úgy forgatta le, mint általában minden rendező, tehát rendes
forgatókönyvvel. Az élet felfedezése (2002)
óta azonban csak egy treatmentet ír,
amelyben körülbelül húsz oldalban összefoglalja a készülő film történetét. A
vele készült interjúk alapján ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindig az
adott forgatási nap reggelén írja meg az aznap leforgatandó jelenetek
forgatókönyvét, amelyet befolyásol az időjárás, a színészek aktuális állapota
és a helyszín hangulata. Ilyenkor a színészeknek van 30-40 percük, hogy
betanulják a párbeszédeket (rögtönzésre nincs lehetőség), és már kezdődik is a
forgatás. Hong Sang-soo elmondása szerint ennek eredményeképpen néhány nap
alatt rájön egy struktúrára, amelyre felfűzheti a jeleneteket.
A koreai direktor
alkotásról alkotásra csökkentette a treatmentek
terjedelmét, és az Oki filmje (2010)
volt az első munkája, ahol treatment
helyett már csupán „néhány jegyzet” állt a rendelkezésére, hogy őt idézzem a
Cinema Scope-nak adott interjújából. Amikor Huh Moon-yung filmkritikus a
rendezőről szóló könyvében (Huh Moon-yung: Hong
Sang-soo, 2007) megkérdezte a rendezőt, hogy miért ezt a munkamódszert
választotta, a következő volt a válasz: „Világéletemben lusta voltam. Addig
halogatom a munkát, ameddig csak lehet. Aztán az utolsó pillanatban, amikor már
nem lehet tovább halasztani a dolgokat, spontán módon mindig felmerül valami.” Hong
tehát valamennyi forgatási napon kora reggel beleáll a Taóba, mint Lao-ce, és a
pillanat varázsában rögtönöz egy csipetnyi forgatókönyvet, majd a forgatási nap
végén a stábbal együtt berúgnak. Aztán kezdődik az egész elölről, akár egy
Hong-filmben.
Így, nem úgy / Úgy, nem így
Hong forgatókönyvvel
rendelkező első három nagyjátékfilmjénél a két komponens közül egyértelműen a
strukturális és hangnembeli szigor (jang elem) győzedelmeskedett a
természetesség és a játékosság (jin elem) ellenében. A nap, amikor a disznó a kútba esett precíz mozaikos szerkezetbe
illeszt négy szereplőt (két férfit és két nőt), és a perspektívaváltásoknak
köszönhetően alkalmanként átfedésbe kerülnek egymással az egyes jelenetek. Ez
Hong legkomorabb filmje, és az egész életműben itt ábrázol először és utoljára
fizikai erőszakot és halált. A Kangwon
tartomány hatalma figyelemreméltó tükörnarratívát használ, amelyben először
egy fiatal nő két barátnőjével együtt elutazik Dél-Korea Kangwon tartományába,
majd pedig a játékidő felénél hirtelen, mindennemű átmenet nélkül azt látjuk,
hogy ugyanazzal a vonattal egy férfi is oda tart, és az ő szemszögéből
követhetjük az eseményeket. Hong homályban hagyja a nézőt egészen az alkotás
végéig, amikor is kiderül, hogy a nő és a férfi korábban egy párt alkottak, és
nem sokkal az utazás előtt szakítottak egymással. Az Ó! Soo-jung Hong első fekete-fehérben forgatott munkája, amelyben
egy gazdag galériatulajdonos küzd egy fiatal forgatókönyvíró hölgy kegyeiért. A
mozi elbeszélésbeli nóvumát itt az adja, hogy az ismerkedés stációiról kétszer
is képet kapunk: az apró változtatásokat tartalmazó jelenetismétlések alighanem
az emberi természet tökéletlenségéről adnak képet (férfi/női perspektíva), de
Hongnál soha semmi nem egyértelmű. Lehet, hogy csupán párhuzamos univerzumokról
van szó, mint az alkotás párdarabjának tekinthető Most jó, akkor nem jó esetében. Talán így volt, talán úgy: nála
minden esetleges.
Az élet felfedezésétől kezdve
alábbhagy a narratívával való kísérletezőkedv, és nagyobb teret kap a
linearitás, de motivikus szinten megmarad az ismétlés, mint általános cselekményszervező
elem: Az élet felfedezésében (ez az
eredeti koreai cím, nem pedig az angol címváltozat – On the Occasion of Remembering the Turning Gate – fordítása)
például egy szöuli színész utazik le vidékre, és afférba keveredik egymás után
két nővel. A szituációk mindkét esetben kísérteties hasonlóságot mutatnak, és
ezt Hong a rá jellemző sajátos humorral mutatja be. Az Egy történet a moziról (2005) annyiban is kuriózum, hogy a rendező
a legnagyobb természetességgel, mindenféle előzetes jelzés nélkül él egy radikálisan
kizökkentő bűvészmutatvánnyal: a játékidő felénél ugyanis a főszereplőnő egész
egyszerűen kisétál abból a moziteremből, amelyben az általunk addig látott
filmet vetítették (Hong mindössze a háttérzene kontinuitásával segíti a nézőt).
Az ismétlés persze itt sem marad el, hiszen a film a filmben színésze itt is
viszonyt kezd a színésznővel, amely számos egymást átfedő szcénát eredményez.
Kettes osztás helyett hármas osztásban folytatódik az ismétlés és az önreflexió
násza az Egy másik országban (2012) című
munkájában (itt a filmbéli forgatókönyvíró hotelmenedzser három szövegváltozata
elevenedik meg a vásznon), míg az Oki
filmje négy kisfilmet tartalmaz, amelyből az utolsó a címszereplő
filmszakos diáklány saját alkotása. Hong más mozijaiban nem különíthetőek el
ilyen markánsan az egyes fragmentumok, mindenesetre a szituációk továbbra is
hol ismétlődnek, hol pedig jelentős hasonlóságokat mutatnak, történjék az bár
ugyanazokkal vagy pedig más szereplőkkel.
Iszom, tehát vagyok
Az önreflexív jelleg
Hong Sang-soo szereplői foglalkozásában is tetten érhető, de ehhez nem árt
ismerni a rendező életútját. A középiskola elvégzése után Hong nem ment rögtön
egyetemre, erről az időszakról ekként vall: „Húsz éves voltam, és nem csináltam
semmit. Egyszer találkoztam egy részeg színműíróval, aki megkérdezte tőlem,
hogy mivel foglalkozom. Mondtam neki, hogy semmivel. Erre azt felelte, hogy
akkor jó színházi rendező lehetne belőlem. Ezek után felvételiztem színházi
rendezői szakra.” Nem sokkal később átment a szöuli Chungang Egyetem
filmszakjára, majd az Egyesült Államokban tanult a Kaliforniai Művészeti
Egyetemen (California College of Arts and Crafts) és a Chicago Művészeti
Intézetben (Chicago Art Institute). Az 1990-es évek elején élt egy évig
Párizsban, Szöulba visszatérve pedig dokumentumfilmeket készített a koreai
televíziónak, és öt éven át tanított a Koreai Nemzeti Művészeti Egyetem film,
televízió és média szakán.
Férfi karakterei egytől
egyig értelmiségi Hong-alteregók: írók, festők, színészek, filmrendezők és film
szakos professzorok, akiken keresztül a nőkhöz fűződő kapcsolatáról vallhat. Cseppet
sem bánik kesztyűs kézzel önmagával: az ellenkező nem után sóvárgó, de azzal
szót ritkán értő, hiú, önző, bizonytalan, féltékeny és frusztrált
óriáscsecsemőknek ábrázolja a főhőseit. A hongiánus univerzum tengelye, axis mundija mindig a nő, akkor is, ha
figurájuk a férfiakéhoz képest kevésbé kidolgozott. Az Oki filmje óta azonban szélesebb döntési teret enged a
nőkaraktereinek, és árnyaltabb képet fest róluk: a Senki lánya, Haewon (2013) és A
mi Sunhink (2013) esetében egyenesen a címszereplők töltik be a Nap
szerepét, míg az ügyetlenkedő, kínosan esetlen férfiak bolygóként keringenek
körülöttük.
Hongnál a frusztráció és
a szorongás oldásának a helyszíne minden esetben a kocsma. E kvintesszenciális
szerzői kézjegy önéletrajzi ihletettségéről maga a rendező így vall a Cinema Scope-nak
adott interjújában: „Szeretek inni. Ez fontos része az életemnek. Miért is ne
mutassam be azt, ami olyan közel áll hozzám? Nincs hobbim. Sokan horgásznak
vagy utaznak, én nem.” A nőkön és a férfiakon kívül Hong filmjeinek
elmaradhatatlan szereplője a zöld soju-s
üveg (a soju Korea nemzeti
röviditala), amelyből mindig jelentékeny mennyiség fogy. A method acting jegyében a direktor megköveteli a színészeitől, hogy
az ittas jeleneteknél ténylegesen legyenek ittasak – ez ugyancsak hozzájárul
alkotásai frissességéhez és életszerűségéhez. Az egyébként jelenlévő
kommunikációs nehézségek ilyenkor rögvest elhárulnak, és elkezdődik a valódi
párbeszéd a szerelemről és az élet más nagy kérdéseiről. Máskor tanúi lehetünk
egy kínosan grandiózus vagy bájosan mulattató, markánsan hongiánus érzelmi
kitárulkozásnak a vágy titokzatos tárgyai előtt. Az italozás persze frappáns
eszköze az idő meggörbítésének és az ismétléseket részben megokoló
emlékezetkiesésnek, miként azt A nap,
amikor megérkezik (2011) soha véget nem érő, az Idétlen időkig (Groundhog Day)
alaphelyzetét megidéző alkoholos delíriuma bizonyítja.
Emlékek, álmok, gondolatok
Filmjei lebegtetett,
többértelmű természetét és illékonyságát az utóbbi években tovább fokozza az
álom jelenléte és a karakterei emlékezőtehetségnek a megbízhatatlansága. A
2010-es cannes-i szemle Un Certain Regard szekciójának fődíját kiérdemlő Hahaha nyitotta meg ezt a sort, amely
rögtön keverte is a két motívumot. Különösen emlékezetes az a szcéna, amikor az
egyik főhős álmában a legendás japánverő koreai hadvezér, a XVI. században élt
Yi Sun-sin (lásd a valaha volt legnézettebb koreai nagyjátékfilmet, a 2014-es
keltezésű Az admirálist) ad
randitippeket, amelyek ráadásul hatékonynak is bizonyulnak a valóságban. A Senki lánya, Haewon ifjú színésznő
címszereplője gyakorlatilag végigbóbiskolja a filmet. A Maga meg a dolgai (2016) esetében akad olyan alkalom, amikor nem is
lehet eldönteni, hogy ez a főhős képzeletében játszódik-e le, vagy pedig egy
valós emlék bukkan fel a múltból: ilyen például az a vágás nélküli jelenet,
amikor a főszereplő férfi becsönget a volt barátnőjéhez, majd elnéz jobbra, és
látja, hogy a tárgyalt nőszemély épp felé tart kitörő lelkesedéssel az utcán,
de aztán végül nem történik semmi. A ritka hongiánus egyértelműség példája az a
vágyálom-szcéna, amikor ugyanebben a moziban az ünnepélyes kibékülés után
visszavág a volt barátnője lakása előtt ülő, elszontyolodott főhősre. A szabadság dombja (2014) e tekintetben
alighanem a legkomplexebb képlet, amelyben egy koreai hölgy kap egy csomag
levelet, amelyet elejt, és ezek összekeverednek. A történet ekként egy játékos,
időben összegubancolódott rekonstrukciós kísérlet, amely három idősíkot
tartalmaz: a jelent, a múltat, amikor a koreai hölgy japán ex-szerelme látogatást
tett Szöulban, de elkerülték egymást (ekkor íródtak a levelek), valamint a régmúltat,
amikor szerelmbe esett a nippon úriember. A hongi párhuzamok és átfedések persze
itt is jelen vannak, és ezek tovább bonyolítják a puzzle-t. Hong filmjeiben
azonban kár detektív módjára keresni a megfejtést, mert nincs ilyen. Alkotásai
az esetlegességek, a véletlen találkozások játékos, miszteriőz sztorijai,
amelyek talán meg sem történtek. Kompaktságuk záloga, hogy bennük a rendező
egyedi munkamódszerének köszönhetően az intuíció és a kalkuláció kéz a kézben
jár.
Valóságból fikció, fikcióból valóság
Hong a valósághoz
legközelebb a Mintha olyan jól tudnád
(2009) című munkájában jutott, amelyben egy ténylegesen létező koreai
filmfesztivál (JIMFF avagy Jecheon Nemzetközi Zenei és Filmfesztivál)
zsűritagjaként érkezik Jecheon városába az alteregója (maga is művészfilm rendező),
majd az eseményt követően Jeju szigetén tart egyetemi előadást a helyi
filmszakon. Ezt a történetet írta felül az idei Berlinalén bemutatott Éjszaka egyedül a parton (2017) című
darabbal, amelyben a saját, viharos szerelmi viszonyára reflektált azzal a
színésznővel, aki az új mozi főszerepét alakítja. A nála 22 évvel fiatalabb,
Kim Min-hee-vel (A szobalány, 2016) a
Ma igaz, tegnap hamis forgatásán
ismerkedett össze, és a kapcsolatuk, amely miatt a házas rendező beadta a
válókeresetet, igen nagy botrányt kavart Dél-Koreában a tavalyi esztendőben. A
nagyközönségnek szánt mozgóképes válasz olybá tűnik, jól sikerült, tekintve,
hogy e sorok írásakor Kim Min-hee alakítását a legjobb színésznőnek járó Ezüst
Medvével jutalmazták. Noha a kapcsolatukról korábban nem nyilatkoztak a
nyilvánosságnak, Kim a köszönőbeszédében nyíltan szerelmet vallott a
direktornak.
Hong az életművében a
saját élettörténete töredékeit fikcionalizálta, majd pedig ez a fikció
visszaszivárgott a valóságba. A kör bezárult, de Hong a kör helyett a spirál
geometriai formájára szavaz: a nullpont immár egy másik, magasabb-mélyebb
szintről indul, legalábbis ezt példázza a legújabb, Berlinben díjazott
alkotása. A koreai rendező flexibilitása mit sem változott a Kaliforniai Művészeti
Egyetemre készített, Marhahús címre
keresztelt vizsgafilmje óta: akkor az eredeti szerzői intenció szerint egy
meztelen nőt akart lefilmezni, aki elfogyaszt az asztalnál egy marha steaket,
de az aktmodellről a forgatási helyszínre menet kiderült, hogy vegetariánus.
Hong végül úgy döntött, hogy ad egy almát a hölgy kezébe, és hagyja, hogy
elmesélje, miként döntött a vegetarianizmus mellett, miközben a fedetlen testén
pásztáz a kamera.
Hong Sang-soo a saját
maga által kidolgozott, taoista ihletettségű (wu-wei: nem cselekvő cselekvés) módszert a tökéletesség határáig
csiszolta, és elérte azt, hogy megkötöttségek nélkül (Jeonwonsa névre hallgató,
saját produkciós cégét 2004-ben alapította) készítheti az alacsony
költségvetésű független művészfilmjeit a maga tempójában. Ez évi egy-két filmet
jelent, idén például a cannes-i szemlén várható a 20. alkotása premierje,
főszerepben Kim Min-hee-vel és Isabelle Huppert-rel, aki ugyancsak visszatérő
vendég Hongnál: ő játszotta az Egy másik
országban főszerepét.
És hogy lehet-e ezt még
tovább ragozni? Ne legyen kétségünk afelől, hogy mindig van mit variálni a nagy
koreai taoista romantikus déjà vu univerzumában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 7.67 |
|
|