FesztiválZágrábAz alkony kápráztató fényeiBáron György
A
ZagrebDox idén is bizonyította, az egyik legrangosabb dokumentumfilm fesztivál
Európában.
Az
Osztrák-Magyar Monarchia összetéveszthetetlen légkörét nem a hajdani birodalmi
fővárosok, a metropolissá lett Bécs vagy Budapest őrzik, hanem Zágráb, erős
balkáni és enyhe adriai fűszerezéssel. Teraszokkal, kávézókkal és kocsmákkal
zsúfolt hangulatos sétálóutcája, a Nova Ves a nekünk nem túl barátságosan
csengő Jellasics térről indul, ám a túlsó végén ott a Kapital Centar, amelynek
öt moziterme közül bármelyikbe belépve már az első képeknél nagyot dobbanhat
honfiúi szívünk: a nemzetközi dokumentumfilmes fesztivál logója Rubik kockákból
rakódik ki. Más okból is jó itt magyarnak lenni; a fesztivál hagyományos
Pitching Fórumát idén a húsz induló közül hazai projekt nyeri: Dér Asia és
Haragonics Sára filmterve, amely remélhetően jövőre már versenyben lesz
ugyanitt. A büszkeség-rovatba sorolható még, hogy a Mit tenne Beethoven? című amerikai produkcióban többet
emlegetik-mutatják Bartókot, mint a címben megidézett zeneszerzőt, vagy
bármelyik más klasszikus komponistát, elvégre ennek a másfél órás örömfilmnek
az a tárgya, hogyan hozható össze a komoly muzsika a népszerű zenei formákkal,
s erre Bartók népdalgyűjtései, műdal-feldolgozásai kínálkoznak a
legkézenfekvőbb például. Jonathan Keijser jóízű, életvidám munkája a Musical Globe programban szerepelt, de
helyet kaphatott volna a Happy Dox
válogatásban is. A többi zenei film vidámnak már kevésbé volt nevezhető, a
legtöbbet a halál levegője lengte be. Egészestés portrét láthattunk két
eltávozott rocklegendáról, Frank Zappáról (Thorsten Schütte: Kapd be ezt a kérdést – Frank Zappa
önmagáról) és David Bowie-ról (Rubika Shah: Táncoljunk: Bowie Down Under); a legmegrázóbb Andrew Dominik One More Time With Feeling című munkája
volt Nick Cave Skeleton Tree című
albumának felvételéről, amit a muzsikus a fia halálára készített. Cave megkapó
őszinteséggel vall magáról, az életéről és a művészetéről – láthatóan nagyon
komolyan véve a róla készülő kétórás mozgóképet. Interjúk, beszélgetések, képek
és drámai zene együtteséből bontakozik ki korunk egyik meghatározó zenészének
személyisége.
S bár
Happy Dox címmel derűs munkákat is
csokorba gyűjtöttek a szervezők, a többi kategória, így a regionális és a
nemzetközi versenyprogram, a Controversial
Dox, a State of Affairs, a Masters of Dox filmjeinek többsége komor
hangvételű volt, emberi tragédiák izzó pokláról tudósított. A kamera a létezés
olyan infernóiba hatolt le, az emberi szenvedés olyan mélyrétegeiből hozta föl
anyagát, hogy valósággal átégette a mozivásznat. A War Show társrendezője, a szíriai Obaidah Zyton népszerű rádiós
személyiség volt szülőhazájában. Andreas Dalsgaarddal közösen készített
filmjében nosztalgiával idézi fel az Arab Tavasz reményteljes időszakát.
Művészbarátaival folyamatosan filmezte az eseményeket, a tüntetéseket, a civil
ellenállást, abban a hitben, hogy a terror évei nem térhetnek soha többé
vissza. Csalódniuk kellett. Nyolc évvel később ismét bejárják az országot, hogy
szembenézzenek a csalódással, elszámoljanak a hajdani hitükkel, megnézzék, mivé
lett szülőhazájuk. Szíria ismét lángokban, a városok romokban, a régiek közül
sokan meghaltak, akik élnek, azok félnek. A vetítésről kitámolyogva nehéz a
kollégákkal arról értekezni, kávézók légkondicionált teraszán, hűvös sör
mellett, vajon jó volt-e a film – amikor készítői naponta az életüket
kockáztatták, hogy hírt vigyenek a békében élőknek. A valóság súlya olyan
erővel nyomja le az esztétikai patikamérleget, hogy az megreped, használhatatlanná
lesz.
Az
elvitathatatlan minőség mellett a személyes kockázatvállalás tétje forrósítja
fel a New York-ban élő és tanító kínai filmes, Nanfu Wang Hooligan Sparrow-jának szenvedélyes képsorait is. A címbéli Huligán veréb Ye Haian avantgard
performer és polgárjogi aktivista művészneve. Ez a különlegesen bátor asszony
rendületlenül harcol a nők jogaiért a mai Kínában, keresztül-kasul utazva
országában, fellépve a szexmunkások jogaiért, vagy feltárva, hogy egy általános
iskola igazgatója miként zaklatja a gyereklányokat. A demonstráció és annak
megörökítése a művészi performance részévé lesz. Mindez a hatóságok folyamatos
fenyegetései és zaklatásai közepette, személyi követők hada által kísérve. Nem
csak a művész, hanem az útját filmező rendezőnő is céltáblává lesz. A fölvett
anyagot végül illegálisan, kalandos körülmények között csempészik ki az
országból. Ye Haian és harcostársai Kínában maradnak, ahol – mint azt a feliratokból
megtudjuk – komoly büntetésekkel kell szembenézniük.
A mai
Kína másik arcát mutatja az ugyancsak a versenyprogramban szereplő Kiút, az elsőfilmes Quiong Zheng
munkája. A címbéli kiút arra az álomra-reményre utal, amellyel a film különböző
társadalmi rétegekből származó fiatal hősei kitörni vágynak helyzetükből, a
jobb élet reményében. Yuan Hanhan módos családból származó nagyvárosi lány,
otthagyja Pekinget, hogy egy német művészeti iskolában tanuljon, maga sem
tudván, visszatér-e valaha hazájába. A Hubei-ben élő Xu Jia álmai szerényebbek,
szeretne bejutni egy színvonalas középiskolába, makacsul tanul már három éve,
mert tudja, csak jó iskolai végzettséggel viheti valamire. Ma Baijuan szegény,
elhagyatott kis faluban nő fel. Minden vágya, hogy annyi pénzt keressen, amivel
támogatni tudja a családját. Tudja ő is, hogy ehhez iskolába kéne járnia, ám
ezt nem engedheti meg magának: 15 évesen felhagy a tanulmányaival és dolgozni
megy. A rendezőnő hat éven át követte szereplőit, kiskamasz koruktól felnőtté válásukig:
velük együtt éljük meg, az idő múlásával mi lesz az álmokból és vágyakból,
hogyan porladnak szét a valóság masszív sziklaszirtjein.
Súlyos
szenvedéstörténetről tudósít a neves iráni-kurd rendező, Bahman Ghobadi iraki
produkcióban forgatott Élet a határon
című alkotása. Ghobadi visszatér előző nagysikerű játékfilmjei színhelyére, az
iraki-török határon lévő kurd közösségbe. Menekülttáborba, ugyanoda, ahol A kis családfő játszódott. A világhírű
filmes neve producerként szerepel a főcímen, rendezőként hét ismeretlen név
olvasható. A menekülttáborban élő 12-13 éves gyerekek ők, akiknek Ghobadi a
kezükbe adta a kamerát, hogy maguk meséljék el élettörténetüket. Diar,
egyetlenként a családjából, viszonylag épségben ki tudott menekülni a házukból,
amikor azt rájuk gyújtotta az ISIS. Szülei, hozzátartozói a lángok között
lelték halálukat, őt az arcán lévő égésnyomok emlékeztetik a tragédiára.
Besameh, ez a szép arcú kamaszlány a fél karját vesztette el egy robbanásban,
amikor menekülni kényszerült a rájuk törő fegyveresek elől. Hazam szüleit
elhurcolta az ISIS, most ő gondoskodik beteg nagymamájáról és kishúgáról. Sami
nővérét is elrabolták a fegyveresek, ő és családja súlyos sérülések árán tudott
csak elmenekülni. Mahmod az otthonát keresi, mindhiába, a földig rombolt Kobané
romjai között. A 12 éves Zohur soha többé nem hajlandó elénekelni azt a dalt,
amit a meggyilkolt apja tanított neki. Mégis, mindezen hihetetlen szörnyűségek
dacára az élet megy tovább: élelmet kell szerezni, gyógyszert, otthont építeni,
ahol meghúzódhatnak, gondoskodni a kicsikről és az öregekről, akik még megmaradtak.
Ghobadi korábbi emlékezetes játékfilmjeit nézve arra gondoltunk, drámai sűrítés
eredménye volt a bennük halmozódó tragédiák sora. Megrázó dokumentumfilmje
ráébresztett: ez maga a rettenetes valóság, amivel nagyon nehéz szembenézni.
Időben
távolabbi, térben közelebbi az a tragédia, amellyel Ognjen Glavonić Kettes számú mélység című filmjében
szembesülhetünk. A fiatal dokumentaristának ez az első egészestés munkája;
korábban figyelemreméltó rövid groteszkkel, a Zivan punkfesztivált szervez-zel hívta fel magára a figyelmet, egy
lepusztult falusi futballpályára világfesztivált álmodó megszállott fiúról.
Mostani filmje, amely elnyerte mind a Regionális Zsűri, mind a Fiatal Zsűri
díját, a balkáni háború szőnyeg alá söpört sötét epizódját eleveníti fel. Szerb
szabadcsapatok egy koszovói falu csaknem teljes lakosságát kiirtották; köztük nőket,
időseket és gyerekeket. Hogy a véres tettnek ne maradjon nyoma, a holttesteket
teherautókon Szerbiába szállították, s autóstul egy folyó mélyére temették. A
tetemekre két évvel később véletlenül bukkantak rá helyi hajósok, a holtakat
eltemették, néhány bűnöst csendben bíróság elé is állítottak, ám a
tömegmészárlás máig kibeszéletlen maradt. A rendező a tárgyaláson elhangzott
vallomásokból rekonstruálja a történetet – a csodával határos módon túlélő
áldozatokétól a „szállítmányt” fuvarozó sofőrökéig. Nem mutat sem korabeli
dokumentumokat, sem arcokat-alakokat; az elbeszéléseket erős természeti- és
városképekkel illusztrálja. A nyers valóság és a vizuális költészet egybeér
ebben a különös, egyszerre politikai és személyes, tényfeltáró és
experimentális meditatív dokumentumfilmben.
Az iráni Ghobadié mellett a másik nagy név a
mezőnyben a Masters of Dox programban
felbukkanó Ulrich Seidl-é volt. A nehezen meghatározható műfajú Szafari ugyanazt a hangvételt folytatja,
amelyet legutóbb a pincékről szóló munkájában, korábban pedig a Paradicsom-trilógiában láthattunk. A
trilógia fikció volt, A pince
megrendezett dokumentumfilm, ám ezek a határok műveiben elmosódnak. Mindegyikben
ugyanarról van szó: a gemütlich osztrák kispolgárról, akiből kitör az állat. A Paradise – Love-ban (Szerelmet a feketepiacról), majd A pincében az elfojtott perverzitás, s
lényegében ugyanez a tárgya a Szafarinak
is. Az, ahogy tisztes polgárnak tűnő hősei fegyvert ragadnak, kéjjel mészárolnak
le elébük hajtott állatokat, s ha mégsem sikerül, vásárolnak trófeákat, hogy
kidekorálják velük a lakásukat, vagy – mint a korábbi filmjében is láthattuk –
a pincéjüket, amely tudatalatti vágyaik, elfojtott álmaik panoptikuma.
Sok
műben mosódott el a határ dokumentum és fikció között, s míg ez Seidlnél formai
vívmány, más filmekben inkább zavart és bizonytalanságot keltett. A lengyel Pawel
Łoziński
Nem is tudod, mennyire szeretlek-jében
szerencsétlen, erőszakos, középkorú anyukát, s általa meggyötört, tőle
szabadulni vágyó kamaszlányt látunk szűk szobában, amint egy terapeuta próbálja
normalizálni a kapcsolatukat. Érdekes a helyzet, feszültek a dialógusok, de
mindvégig úgy érezzük, mintha a szereplők a kamerának játszanának – míg a végén
felirat nem tudósít, hogy az egészet színészekkel rekonstruálták. Hasonló páros
bukkan fel a másik lengyel versenyfilmben, Julia Staniszewska Három beszélgetés az életről című
kamaradrámájában. Konzervatív anyuka és felnőtt lánya a mesterséges
megtermékenyítésről vitázik – előbbi támadja, utóbbi pártolja –, s bár itt nem
írják ki, hogy színészek, s bizonyára nem is azok, nem tudunk szabadulni attól
az érzéstől, hogy megrendezett dialógusok sorát látjuk. Hasonló rugóra jár a
harmadik lengyel versenyfilm is, az ugyancsak a Munk Stúdióból kikerült Szoros kötelék, Zofia Kowalewska műve. Ebben
idős házaspár eleveníti fel az együtt töltött negyvenöt évet, s benne azt a
nyolcat, amikor a férfi elhagyta feleségét egy másik nőért, majd betegen
visszatért hozzá, hogy együtt fejezzék be az életüket. Láthatóan ők is a
filmeseknek játszanak, még ha önmagukat is. A rendezettség motívuma csaknem
minden dokumentumfilmben jelen van, ám a legtöbben szerencsére nem csorbul a
valóság. Jó példa erre az ugyancsak lengyel Áldozás,
Anna Zamecka munkája. Hőse tizennégy éves lány, aki lecsúszott alkoholista
apjával és autista öccsével él – lényegében családfenntartóként. Megpróbálja
hazacsábítani a távol élő mamát, s egyesíteni a családot, amire jó alkalom a fiú
első áldozása. Erőfeszítését végül siker koronázza: az életerős, csinos mama
rövid időre hazajön…
A
lengyel filmesek a magánéletnek arra a terepére próbálnak belépni, ahová a legnehezebb,
s ez csak ritkán sikerül – ezért is folyamodnak az epizódok utólagos rekonstruálásához.
Más rendezők, Michael Moore nyomába lépve, a rendezést nem a valóság rekonstruálására
használják, hanem politikai üzeneteik közzétételére. Alex Gibney tömérdek
pénzből készült bombasztikus képáradata, a Zero
Days zavaros összeesküvés-elméletet tár elénk egy állítólagos vírusról,
amit Washington fejlesztett ki, eredetileg az iráni atomprogram blokkolására,
ám az internetes kórokozó elszabadult és világszerte pusztít. Képek villannak
föl, amik nem bizonyítanak semmit, szakértők nyilatkoznak, ám szavaiknak nincs
közük a képekhez – hatalmas apparátussal, fantazmagória és tények kevercsével
valósággal lerohanva a laikus nézőt. Gibney egyébként ontja magából a hasonló „leleplezéseket”,
ami nem rossz üzlet, elvégre már Oscart és Emmyt is bezsebelt, a Zero Days pedig tavaly versenyben volt
Berlinben.
A
grandiózus hazugsággépezet után felüdülés volt látni szerény vállalkozások kis
történeteit, mindennapi emberekről. A Nemzetközi Zsűri fődíját elnyert Az alkony kápráztató fénye című grúz
opuszt például, Salomé Jashi munkáját, amely egy grúz falu mindennapjait
eleveníti fel, a helyi tévéstáb megmosolyogtató igyekezetének tükrében, hogy
naponta találjanak megörökítendő eseményt az esti híradóba: bált, esküvőt,
temetést, ami adódik. Grúziából érkezett a Gogita
új élete, Levan Koduashvili filmje is, s ugyanez a jellegzetes grúz
groteszk humor hatja át. A címszereplő tizennégy év után szabadul a börtönből,
s a neten szeretne feleséget találni. Maka férjre vágyik régóta; igaz, nem nagy
parti, ráadásul jócskán duci – perel is érte a mamája -, de Gogita nem
válogathat. Furcsa pár, szentigaz, végig drukkolunk nekik. Ennél szebb
szerelmet csak a Felnőttek című chilei-holland-francia
produkcióban láthattunk. Anita és Andrés Down-kórosok, ugyanabban a pékségben
dolgoznak, úgy szeretik egymást, olyan őszintén és feltétel nélkül, mint két
ártatlan gyerek, elhatározzák hát, hogy egybekelnek és összeköltöznek. Kényes
téma ez, amelyhez Maite Alberti chilei rendező finom érzékenységgel nyúl,
kerülve az érzelgősséget, természetesnek ábrázolva azt, ami természetes.
Köznapi
fickó A jó postás bolgár hőse, Ivan
is. A török határ menti település, ahol kerékpárján a leveleket kézbesíti,
valaha Európa kapuja volt, mára csaknem teljesen elnéptelenedett. Ivánnak,
látva az utakon vonuló menekültek hadát, az az ötlete támad, a sokat szenvedett
földönfutókat be kellene telepíteni az üresen maradt házakba. Ők is jól
járnának, s a falu is fölvirágozna. Elindul hát a polgármesteri székért, hogy
megszerezze a harmincnyolc szavazat relatív többségét. Tonislav Hristov filmje
elkíséri kampánykörútján, amint megpróbálja megnyerni programjának a helyieket.
Ivan egyszerű lélek, ám bölcsebb minden politikusnál: rá kéne bízni Európa
sorsát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 8 |
|
|