Magyar MűhelyKovács András történelmi filmjeiÜzen a múltMurai András
Kovács András
életművének fele történelmi film, a múltat a kortárs közélet és politikai
rendszer problémáinak kimondására használta.
„Engem a történelmi film
nem érdekel.” – idézi fel önéletrajzában Kovács András még a Hideg napok rendezése előtt megfogalmazott
álláspontját. Aztán elolvasta Cseres Tibor regényét, majd 1966 és 1985 között
készített hét történelmi filmet, vagyis játékfilmjei fele foglalkozik a 20.
század sorsfordító eseményeivel. Mit fedezett fel a Hideg napokban, ami a magyar múlt felé irányította rendezői figyelmét?
„Észre sem vettem, hogy ez történelmi téma.” – írja a regény olvasásának
élményéről; saját korának problémáit látta benne, mindenekelőtt a felelősségvállalás
kérdését. A második világháború addig tabuként kezelt epizódjában, a kollektív
feledésbe süllyedt 1942-es újvidéki vérengzés szereplőinek önfelmentő
magatartásában megtalálta a kádári konszolidáció utáni magyar közélet egyik jellemző
vonását. Számára ugyanis a Hideg napok
a lehetőségeket rosszul értelmező, vagy azokat nem kihasználó figurák cselekvési
szándékának hiányáról szólt.
A Hideg napokkal (1966) Kovács András kapcsolódott a Kádár-korszak filmtörténetének
egyik meghatározó, hatvanas években indult tendenciájához, amely a múltat a kortárs
közélet és politikai rendszer problémáinak kimondására használta. Jól ismert a
szocialista időszak történelmi témákat feldolgozó filmjeinek summája, miszerint
azok nem elsősorban a múltról, hanem a jelenről szólnak. A megállapítás persze
túlzó, hiszen szórakoztató műfajként is megjelent időnként a mozikban a
történelmi film (Egri csillagok,
1968; A kőszívű ember fiai, 1965; A tizedes meg a többiek, 1965; Fekete gyémántok, 1976), legtöbbször
azonban az alkotók a múltból választott szereplőkkel, eseményekkel és
konfliktusokkal a jelen bírálatát fogalmazták meg. Hasonló elgondolás dolgozik
Kovács András filmjeiben is, aki azért választotta témájául a múlt
fordulópontjait, hogy azok kontúrjait kiemelve összetett, de jól elemezhető, modell
értékű helyzetet teremtsen az egyén és történelmi-politikai környezete
függőségi viszonyának vizsgálatához.
Azok a közelmúltbeli
események érdekelték, amelyek fontos szerepet játszottak a szocialista rendszer
önképének alakításában is. Az általa megidézett történelmi korszakok az 1918-19-es
forradalmak és a személyi kultusz időszaka közé esnek, és politikai üzenetük
illeszkedik a rendszer kollektív emlékezetet meghatározó
történelemszemléletéhez: a Horthy-rezsim felelőssége a II. világháborúban, a
Tanácsköztársaság népforradalmának igazsága, a fehérterror igazságtalansága, az
ötvenes évek személyi kultuszának „elrontott viszonyai”, ahogy a rendező
fogalmazott egy korabeli nyilatkozatában. Kovács filmjei mégsem politikai
kurzus-filmek, célja ugyanis nem történelmi tablók forgatása volt, nem egy
adott korszak általános érvényű jellemzése érdekelte, hanem a személyes
cselekvés lehetősége vészterhes időszakokban. A történelemanalízis számára
lehetőség volt közéleti érdeklődésének más terepen való kifejezésére. A jelen
idejű konfliktusok megvitatásának szemléletmódját, ami már sikeresen bevált
például a Nehéz emberekben (1964),
vagy a Falakban (1967) átemelte a
történelmi témákba. Így érthető, hogy múlttal foglalkozó filmjeinek egy részét
ő maga publicisztikának tekintette, például a II. világháborúban Horthy
kiugrási kísérletét feldolgozó Októberi
vasárnapot (1979) történelmi riportnak nevezte. Mivel a személyes érdekek konfrontálódását
konkrét történelmi helyzetekre is hitelesen tudta alkalmazni, nem kellett
változtatnia a filmkészítő általa elképzelt társadalmi szerepén a történelmi filmek
rendezőjeként sem. Akár kortárs problémákat kibeszélő filmeket (Nehéz emberek, Falak, Extázis 7-től 10-ig),
akár a közelmúlt fehér foltjait tisztázó alkotásokat készített, számára a film
a közös ügyek, a társadalmi tünetek megvitatásának médiuma.
Kamarafilm és történelmi hitelesség
Kovács András különböző
korszakokat vitt filmre eltérő stiláris megközelítésben, ugyanakkor történelmi
filmjeinek van két ismétlődő, egymást feltételező komponense: egyik a kamara-jelleg,
a másik a történelmi hitelesség igénye. Az előbbi – a zárt terek, ismétlődő
helyszínek, kevés szereplő és erős verbalitás – lehetővé teszi a személyes- és
a csoportérdekek ütköztetését, és az erre adott reakciók elemzését, az utóbbi –
hiteles történelmi forrásokra, vagy éppen archív felvételekre támaszkodva – éri
el a néző bevonódását a történelmi-politikai játéktérbe. A behatárolt térben
moralizáló, vitatkozó szereplők és a történelmi körülmények minél hitelesebb rekonstrukciójának
viszonya filmenként változó eredményt mutat. Kovács ‘70-es években készített
munkáiban nem jön létre a kettő egyensúlya. A Tanácsköztársaság leverését
követő időben játszódó A magyar ugaron-ban
(1972) például a történelmi események csak háttérként, illusztrációként vannak
jelen, és elválnak a szereplők folyamatos helyzetelemzésétől. Kovács ebben az
esetben is korabeli dokumentumok, levéltári források alapján dolgozta ki a
forgatókönyvet, de a központi figura, a középiskolai tanár morális kétségei,
önreflexiója szinte függetlenedik a fehérterror időszakától – bármelyik
történelmi korszak adhatná a hátteret. Ez az oka, hogy a korabeli kritikák és a
rendező is példabeszédnek tekinti ezt a munkáját. A főszereplő kompromisszum
keresése az alkalmazkodás általános érvényű dilemmáját hordozza, ami tükrözi az
1968 utáni lehangolt, csalódott értelmiségi közhangulatot. Következő rendezése,
a második világháború idején játszódó Bekötött
szemmel (1974) nagyon hasonló képletre épül, hiszen a főszereplő káplán
belső dilemmáihoz képest itt is csak apropó a megidézett történelmi korszak. Az
Októberi vasárnapban pedig épp
ellenkezőleg, a háborúból való kilépés politikai-diplomáciai eseményei mellett elhalványul
Horthy szárnysegédjének személyes drámája. Különösen hangsúlyos ebben a filmben
az archív felvételek használata, korabeli híradófelvételek segítik a korhűség
megteremtését és a rezsim propagandájának érzékeltetését. Ehhez a háttérhez
kapcsolódva olyan erős a politikai manőverek bemutatása, hogy a tiszt és a
férjes asszony szerelmi története jelentéktelen mellékszállá degradálódik.
Kovács a Hideg napokban tudta hibátlan összhangba
hozni a kamara-helyzetet a hiteles történelem-analízissel. A modern film új megoldásainak
alkalmazása pedig a korszak klasszikusává emelte a művet. Ahogy Gelencsér Gábor
rámutat a Kovács Andrásról írt pályaképben, a Hideg napok azért egyedülálló a hatvanas évek filmtörténetében,
mert együttesen, egymásból kibontva érvényesít két modernista formai megoldást:
a zárt szituációs drámát és az időrend felbontását. (Filmvilág 2015/7.) A zárt
tér a börtön, ahol a film jelen idejében négy egykori katona kihallgatásukra
várva egymással vitatkozva igyekszik értelmezni a megtorlásban játszott
szerepüket. A rendhagyó időrend az általuk megidézett öt évvel korábbi újvidéki
tömeges kivégzések mozaikjait helyezi egymás mellé, a háborús körülményeknek
megfelelő valósághű ábrázolásban. A „belsőből” bomlik ki a „külső”, az egyes visszaemlékezések
eltérő nézőpontjain, a személyes motivációkon keresztül jutunk el a tények
rekonstrukciójáig – úgy, hogy a film végig megtartja az események megélésének
több nézőpontúságát.
Bár későbbi filmjeiben
Kovács nem jut olyan messzire a múlt tényeken túlmutató, elvontabb
értelmezésében, mint a Hideg napokban,
monomániásan folytatja a lehetőségek és az egyéni cselekvés viszonyának
vizsgálatát a kiélezett történelmi helyzetekben. A Hideg napokhoz – véli Kovács András egyik nyilatkozatában – A ménesgazda (1978) áll legközelebb. Bár
a történet nem annyira sűrített ebben a Rákosi-rendszerben játszódó filmben, az
alapszituáció itt is feloldhatatlan ellentmondásokat hordoz magában. Az
iskolázatlan Busó Jani, akit a határ menti méntelep élére felülről helyeznek,
szembe kerül a neki alárendelt, a ménest valójában vezető, feladatukat szakmailag
kifogástalanul végző Horthy-katonákkal, majd a saját elvtársaival, a párt
mindenható uraival is. A gyanakvásnak és bizalmatlanságnak ebben a
viszonyrendszerében nem jöhet létre a szereplők együttműködése – ismét olyan
helyzet, s valószínűleg ez ragadta meg Kovács Andrást Gáll István azonos című
regényében, aminek nincs elfogadható megoldása. A főszereplő újra és újra
ugyanazokat a helyszíneket járja be egyre kétségbeesettebben, a teleptől a
pártirodákon át a kocsmáig és a szeretőjéig, a körforgásból azonban nem tud
kilépni, míg a rendszer mechanizmusa meg nem öli a szereplőket. A ménesgazda az ötvenes évekről szóló
filmek legtermékenyebb korszakának egyik indító darabja (1978 és 1983 között egy
tucat játékfilm tárta fel a személyi kultusz visszaéléseit és embert nyomorító
gépezetét), ami egyúttal kijelölte a rendszer ábrázolásának egyik sajátosságát:
a hatalom arctalan, kiismerhetetlen gonosz erő. Kovács ugyanakkor elhelyez a
filmben két, a személyi kultuszt történelmileg hitelesítő, és a ménestelep szűk
világát kitágító rövid jelenetet. A munkatábor megmutatása a hetvenes évek
végén bátor tett, addig elhallgatott tény közlése, míg Rákosi Mátyás pár
pillanatig tartó, zavarba ejtően kedves bácsiként való szerepeltetése elodázza
a legfelsőbb vezetés felelősségének kimondását.
Döntéskényszer
A filmeken végigtekintve
kirajzolódik még egy közös vonásuk, mégpedig az elkerülhetetlen tragédia. Ez
részben azért szükségszerű, mert tragikus történelmi események jelentik a
cselekmény hátterét, másrészt az alkotó a filmjeire jellemző végletes
történelmi szituációkat oly módon választja ki és építi fel, hogy
döntéshelyzetbe kényszerítse szereplőit, amelyből épségben nem lehet kijönni. A
helyzetekbe kódolt a szereplők végzete. Úgy írta meg Kovács András a figuráit,
hogy ha ki akarnak mászni a csapdahelyzetből, át kell értékelni szerepüket,
szembefordulva mindazzal, amire társadalmi helyzetük determinálta őket – erre
azonban nem képesek.
A rá jellemző társadalmi
aktualitás-érzékenység befolyásolja a történelmi témák interpretálását a hetvenes
években is. A magyar ugaron és a Bekötött szemmel is a személyiséget a
helyzet felismeréséért és a cselekvés szükségességért teszi felelőssé. Ugyanakkor
feltűnnek e két film szereplőinél az évtized „értelmiségi filmjeire” jellemző
vonások is, mint a történelmi szituáció (tulajdonképpen a kádári Magyarország)
korlátainak felismeréséből fakadó passzivitás, és a kompromisszumok keresése. Szintén
új a vélemények konfrontációja mellett a monológok, a belső víziók megjelenése:
mintha magányosabbak volnának Kovács filmjeinek hősei, mint korábban. A magyar ugaron főszereplője, a
radikális magatartást kerülő tanár a hetvenes évek tipikus értelmiségi figurája
– azzal a lényeges különbséggel, hogy Zilahy tanár úr a film végén a
forradalmat képviselő diákjaihoz csatlakozik. Ezt a befejezést azonban – kellően
kidolgozott motiváció hiányában – inkább a kortársakhoz intézett bíztató üzenetként
értelmezhetjük. A Bekötött szemmel is
egy személyben ütköztet eltérő nézőpontokat, így inkább a monológ, mint a
párbeszéd a jellemzője. A második világháború színterén játszódó történetében a
konfliktus először a káplán és egy, a háborúban részvételét megtagadó közkatona
között éleződik, majd a film második felében a pap belső vívódására kerül a
hangsúly. Mindkét szereplő szembenéz addigi magatartásával, de míg a honvéd
kitart igazsága mellett, élete árán is, a káplán képtelen hitének felülírására
és végül összeroppan a döntésképtelenségben.
Kovács négy filmje
foglalkozik a második világháborúval, mindegyik másként közelít a magyarok
szerepvállalásához. A Hideg napok a
múlttal szembesítés filmje, a Bekötött
szemmel az elvakító hitről szóló példázat, az Októberi vasárnap a felelősség és cselekvés késői felismerésének
drámája, míg az Ideiglenes Paradicsom
(1981) egészen más stílusban, lírai hangvételben beszéli el szerelmi történetét
1943-44-ből. Kovács András francia kultúra iránti érdeklődését mutatja, hogy a hazánkban
menedékjogot kapott szökött francia katonák sorsát kétszer viszi filmre, a
játékfilmmel egy időben ugyanis készített dokumentumfilmet a katonák
visszaemlékezései alapján (Menekülés
Magyarországra, 1981). Az Ideiglenes
Paradicsom romantikus szerelmi történet, ami hangvételében legalább olyan közel
áll a két évvel későbbi, kortárs időben játszódó munkájához, a Szeretőkhöz, az életmű egyetlen
darabjához, ami egyáltalán nem foglalkozik közéleti kérdésekkel, mint addigi
történelmi filmjeihez. Rendhagyó módon itt kevésbé fontos a politikai-ideológiai
analízis, és a tragikus befejezésnek sem kizárólag a történelmi körülmények (a
németek megszállják az országot és a zsidó nőt elhurcolják) az okai, hanem a
szerelmesek eltérő habitusa és motivációja.
Állandó kérdésére,
miszerint lehetséges-e a korábbi meggyőződésünk megváltoztatása a körülmények
hatására, Kovács András talán csak egy filmjében válaszol egyértelmű igennel. A vörös grófnő (1985) kivételes
egyéniségeinek, Károlyi Mihálynak és Andrássy Katinkának szinte magától
értetődő döntése a származásuk alapján elvárt nézeteik átértékelése. Kovács ebben
a történetben is az összeütközéseket kereste, és talált is bőven Andrássy
Katinka személye köré szervezhető konfliktust. A „vörös grófnő” harcol a kor
női szerepeivel, a családi elvárásokkal, és a politikaiak mellett házastársi
viták is tarkítják az arisztokrata pár történetét. A vörös grófnő – ellentétben Kovács korábbi munkáival – elsősorban
történelmi tablóként működik, a történelmi hitelességet Andrássy Katinka
tanácsai mellett az archív felvételek biztosítják, de legmeghatározóbb vonása a
filmnek a korhű látványvilág. Mintha Kovács sejtette volna, hogy nem lesz
többet lehetősége komoly költségvetésű film forgatására, és az 1910-es évek
díszleteit hűen rekonstruáló kosztümös életrajzi filmet készített. A pazar
kivitelezésű jelmezekkel és enteriőrökkel nem tudja felvenni a versenyt a
történelem forgatagában meghatározó szerepet játszó Károlyi és Andrássy egymással
és környezetükkel vívott konfliktusainak bemutatása, így a film gyakran ismeretterjesztő
szerepbe csúszik át – igaz, a filmpublicisztika mindig is a rendező sajátja
volt.
A közéleti témák iránt
elkötelezett alkotó üzenetének is tekinthetjük, hogy Kovács András több ízben –
a játékfilm mellett két alkalommal dokumentumfilmben – foglalkozott Károlyi Mihály
és Andrássy Katinka életével. Mintha bennük találta volna meg az általa példaértékűnek
tartott magatartásformát, a politikai kívülállást elutasító, a körülményekkel
szembehelyezkedő, és saját attitűdjüket megváltoztatni képes cselekvő személyeket.
A vörös grófnő utolsó jelenetében az
emigrációt választó házaspár az éj leple alatt titokban, gyalog, egy bőrönddel
a kézben hagyja el az ország határát. Ez az utolsó képsora a rendezői pálya
történelmi filmjeinek. Szomorú, múltunk más korszakait is felidéző lezárás, gondolhatnánk,
de akkor Kovács még tervezte a film folytatását. Az újabb részekre azonban nem
került sor, „helyette” leforgatta a kétrészes dokumentumfilmet Károlyi Mihály emlékezete (1988) címmel.
Ez alkalommal is a filmkészítéssel igazolta ars poeticáját: mindig van
lehetőség a cselekvésre.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|