Magyar MűhelyAndorai PéterTermészetes képességKővári Orsolya
Andorai
nagy belső erővel, tiszta jelenléttel bíró művész. A beszéden túli tartalmak
specialistája.
Komp tart
a kietlen oldalról a még kietlenebbre. A másik partra. Egy férfi és egy kislány
utazik a fülsértően haladó járművön. Az aktatáskás városi férfi elszántan keres
egy házat a mondani szokás, Isten háta mögötti tanyavilágban, aminek létezését
is kétségbe vonják a helyiek. Az út a szakadék felé vezet. Előfordul, hogy
Janisch Attila rövidfilmjének címét elírják az elemzők „másikról” „túlsóra”–
nem véletlenül. A táj, a párbeszédek, a reakciók mind a formális logikán, a
racionalitáson és a tudat mindenhatóságán túli világra (de nem túlvilágra)
engednek következtetni. A másik part
nem egy bűntény története, a férfi érkezésének nem célja a bűn elkövetése,
nincs ok-okozati összefüggés.
Andorai
Péter bensőjében folyik a feltárás. Már a családi perpatvar szemlélésének
pillanataiban tudjuk, hogy a férfi lesz az elkövető. Miután a lány (nem azonos
a kompon utazóval) elrohan, Andorai a szalmabálába mélyíti fejét, lassan egész
teste hajlik utána, mintegy engedelmeskedve a fejnek, majd vissza. Hogy nem
valamiféle elhatározás születését látjuk a tekintetben, nem démoniságot, nem a
gyilkos ösztön előtüremkedését, hanem egyszerűen elveszejtődést, és hogy nem
egyszerűen a bűn lélektanának sajátos analízise folyik, kísértés és bűn
féltestvérségének megfigyelése, hanem a mindenkiben rejtező gyilkos késztetés
mechanizmusának vizsgálata, avagy az áteredő bűn megidézése – na, ez Andorai. A
beszéden túli jelentések pontos közlésének olyan specialistája, aki sosem
hibázik. Azért nem, mert sosem szöveget játszik, nem illusztrál. Ebből adódik,
hogy mindig titka van. És mindent el lehet játszani, kivéve azt, hogy embernek
titka van.
Bizalom. A
belvárosi orvosfeleség, akinek fogalma sincs férje nemkívánatos politikai
kapcsolatairól, és sokkolt állapotban követi idegenek utasításait, és a
baloldali mozgalmár, aki napnál világosabban látja helyzetét, erdélyi
menekültként, házaspárként rejtőzködik egy közös szobában a nyilas
hatalomátvétel után. A nő (Bánsági Ildikó) legelsősorban vidékre küldött
gyermekéért retteg. Az ő drámája a vele szembeni bizalmatlanság. Ezt kell
megélnie igazi férje mellett, álférje mellett, végül a hatóságiak előtt. A
férfi mindenekelőtt a nő jelenlététől tart. Andorai egy finoman, épphogy
odavetett pillantással mindjárt az első találkozásnál előrevetíti, hogy nemcsak
a helyzet lesz itt nyugtalanító, hanem saját állhatatossága is. A járókelők
iránti bizalmatlanság, a házigazdák iránti bizalmatlanság és az asszony iránti
bizalmatlanság adja az alapérzületet, a bizonytalanság, az önmagával vívott
harc emeli azonban más dimenzióba az egész filmet. Andorai gyönyörűen ábrázolja
a pszichózis elhatalmasodását – amikor az ember önmagától is retteg –, és a
folyamatot, amint a bizalmatlanság helyét egy másik, alig uralható
lélekállapot, a szerelem foglalja el. Mikor az a gondolat kínozza a férfit,
hogy a nő, korábbi szeretőjéhez hasonlóan feladhatja őt, már legalább annyira
fél a csalódástól, mint az árulástól. Legalább annyira a csalódást követő
élettől, mint az árulást követő haláltól. A végén az asszony elmegy a férjével.
Talán, mert így helyes (a Casablanca
Ilsája?). Talán, mert azt hiszi, elhagyták. Talán mert a szerelem megélése
számára a túlélés zálogát jelentette. A férfi, mint feleségét keresi az
asszonyt a tömegben. Az ő szerelmének története a Bizalom. „A
biztonságérzetért való mindennapos harc különböző változatai az én filmjeim” –
mondta egyszer Szabó István. És azt is említette már, hogy „színészcentrikus”
rendező. Számomra mindkét tekintetben a Bizalom a rendezői pálya nagy
műve.
Bánsági és
Andorai párosa nemcsak itt remekel ezidőtájt. A Bizalomban kontyot viselő Bánsági az Utolsó előtti ítéletben
zabolátlan tincsek közül vicsorog a dús szakállú, pofozkodó Andoraira. Szabónál
a felszabadulás előtti háborús pokolban végtelenül emberiek, Grunwalsky
Ferencnél a ‘70-es évek hétköznapjaiban inkább állatiak.
Szabónál egymásnak feszülnek, Grunwalskynál acsarkodnak. Emitt gyöngéd egymásba
kapaszkodás, amott dührohamok, majd letargia. Az Utolsó előtti ítélet
látszólag közérzetfilm, egy házaspár vergődése zöldövezeti panelkörnyezetben. Különlegessége a gyilkos frusztráció
ábrázolásának módja. A férj álmot lát: megfojtja feleségét, aztán kikíséri az
állomásra, majd poharazgatás közben megosztja egy férfival (Petri Györggyel),
hogyan ölné meg, miután az asszony szakadékba zuhan, bevallja a nyomozóknak,
hogy ő tette, aztán kiderül, hogy mégsem így történt, mert a gyerekei látták,
hogy az anyjuk öngyilkos lett, ezt követően a férj is öngyilkos lesz, de aztán
felkel, kiderül, hogy a felesége él és egy gyermekük van, majd átvesz egy
kitüntetést a munkahelyén, kikényszerít egy kis szexet a liftben, végül egy
épület tetejéről a mélybe veti magát. Az eseménysor zavarosságából mindjárt
kiderül, hogy nem egyszerű álommal van dolgunk. Inkább amolyan „pillangó álma”
érzetet kelt. (Csou álmodta, hogy pillangó, vagy a pillangó álmodja éppen, hogy
ő Csou? Nem érdekes, hogy melyikük álmodott.) Andorai hozza a szocializmus „kasztrált”
értelmiségi prototípusát, a katasztrofális komformizmusba kényszerített
szerencsétlent, a görcsösséget, de láttatni képes a mögöttes tartalmat is, hogy
ugyanis a menekülésről szól a
film, a néma ordításról, a szabadság-, és boldogságkeresésről, ezek kínzó
hiányáról, a gonosszá válástól való félelemről, az embernek maradásért
folytatott harcról.
Andorai
nagy atmoszférateremtő. Talán a kései pályakezdésnek (hatodik próbálkozásra
kerül be a főiskolára), idejekorán megélt küszködéseknek tudható be, hogy sehol
nem láttuk éretlennek, kialakulatlannak. Minden korszaknak és szituációnak
összetett, emberi (de véletlenül sem humánus!) arcát mutatja, alakításainak
mégsincs demonstratív felhangja.
Szabó
Istvánnál később, a ‘90-es évek elején jeleníti meg a
szocializmusban helyét, állását, boldogulását többé-kevésbé megtaláló
értelmiség elemi rettegését a lecsúszástól. Az Édes Emma, drága Böbe tanárnők között szemezgető
iskolaigazgatójának szerepében Andorai megint korszakos terhet tolmácsol,
érzékeltetve a rendszerváltást követő vákuum fojtogató feszültségét: ami egyik
nap a megélhetést, a biztonságot jelentette, az másnap már talán az
ellenkezőjére fordul. Egyenes háttal hajlít gerincet. Egyrészt hozza a puhány
konformistát, a „gyávát”, a magának és másoknak hazudozót, aki legvadabb
álmaiban sem látja maga előtt családja és panellakása elhagyását, de hoz egy
sajátságos morális tartást is, nem a tipikusat, a cselekedeteihez elveket
keresőt – más természetűt, a felszíni „folyékonyságot” ellenpontozó belső
szilárdságot, mellyel folytonosan elbizonytalanítja az ítélkező nézőt.
Zsurzs Éva
jelenábrázoló Fehér rozsdájában, mely
időben (‘80-as évek eleje) megelőzi az Édes Emma, drága Böbét, ugyancsak a
pedagógusok közérzetén keresztül fogalmazódnak meg a korszak értelmiséget sújtó
visszásságai. A feleségével albérletben élő magyar-történelem szakos tanár egy
autószerelő műhelyben dolgozik tanítás után, hogy előteremtse az épülő
társasházi lakás költségeit. A narráció átlagos értelmiségiről szól, akinek „személye
nem hordoz különös jegyeket”. A rendező választása persze nem véletlen esett
Andoraira. Az arrogáns diák felpofozása, a társadalmi státusz nyilvánvalóan azonnali
elvesztése éppen a személyiség kivételessége révén kerülhet emberi többletként
elszámolásra. Olyan korlelet ez, melynek interpretálásához pontosan Andorai
különös jegyeket nem hordozó, komplex egyszerűsége kell. A Fehér rozsda
gimnáziumi tanára Szabó István Emmájának rokonlelke.
*
Szabó
István a Bizalom után Németországba is magával viszi Andorait, A zöld madár című tévéfilmre, és
közismert, hogy azóta valamennyi mozijában számított rá (Mephisto, Redl ezredes, Hanussen, A napfény
íze, Rokonok, Az ajtó).
Az Utriusban együtt játszanak, Szabó
katonaorvost, Andorai haldokló sebesültet.
Ha már Utrius,
itt térjünk vissza Grunwalskyhoz, Andorai Péter tulajdonképpeni felfedezőjéhez,
aki 1976-ban Vörös rekviem
címen filmet készül forgatni Sallai Imre és Fürst Sándor kivégzéséről. Sallai
szerepét Vlagyiszlav Dvorzseckij kapja, akire Grunwalsky az Alov-Naumov
rendezőpáros Menekülésében figyelt
fel, és akinek kiadását a forgatás indulása előtt négy nappal visszavonták,
mert Nemo kapitány szerepében otthon pótolhatatlan. Grunwalsky a filmgyár
melletti borozóban közli a főiskolás Andoraival, hogy a védőügyvéd helyett a
főszerepet, Sallait játssza.
Andorai
szentimentalizmus és teatralitás nélkül, méltósággal adja az ártatlanul elítélt
fiatal kommunistát. A halálos ítélet nem háborítja fel, nem keseríti el, nem is
lepi meg, ami azt illeti, a történelem természeti rendjeként értékeli, levonva
a konzekvenciát: akit lehetett, ki kellett volna végezni annak idején, amit
tettek (pontosabban nem tettek), hiba volt, „romantika”. Két arcot mutat. A
Tanácsköztársaság Sallaija szikár és zsenge, lágyság hatja át, tiszta
tekintetű, a saját végzetéhez asszisztáló Sallai sokat próbált, koravén
fiatalember. Fontos, hogy az ítélet hosszas ismertetésében nem hangzik el a
konkrét bűncselekmény, a biatorbágyi merénylet elkövetése, csak a kommunista
múlt, a körülmény, hogy rögtönítélő bíróság előtt áll, továbbá „az állam és a
társadalom törvényes rendjének erőszakos felforgatása”, a szervezkedés, és a
halálbüntetés. Grunwalsky tehát
nem életrajzi, de nem is történelmi filmet készített, nem valamilyen oldali
nézeteinek adott hangot, hanem a statárium, a koncepciós-konstruált perek, a
pusztán politikai hovatartozás okán kimondott ítéletek, a dolgok ún.
természetes rendje izgatta. Épp ezért nem hőst állított, hanem egy elvhű és
végső soron mindvégig naiv fiatalembert. Bárki lehetne, mégsem akárki. Andorai
lírai jelenléttel egyéníti az emberi drámát. Ugyanezt teszi egy későbbi közös
filmben, az Eszmélésben is,
ahol Tányér Imre, a váratlanul örökséghez jutott parasztgyerek Bécset és Prágát
megjárt, felnőtt valójában tűnik fel. Mindkettő az emberi méltóság drámája, de
míg Sallai tragédiája a „nem eszmélésben” és a halállal való szembenézésben,
Tányér Imréé az eszmélést követő kiábrándulásban élhető át. Indulattól és
erőszaktól mentes létezése a forrongó közegben meglehetős hatásfokkal közvetíti
a legszédítőbb lélektani helyzeteket.
A
rendkívüli sebezhetőség egyébként valamennyi
Andorai-alak sajátja. A Vörös rekviemben megszemélyesített Sallai Imre, az Áramütés testvérszerelemtől szenvedő Vincéje, a Mednyánszky testi bajoktól gyötört
Munkácsyja, a Mephisto baloldali érzelmű Otto Ulrichs-a, aki az
ideológiák között kallódó hús-vérség megtestesítője, A Könnyű testi sértés karaktere,
Miklós, aki barkójával, kispályásságával és szódásszifonjával egy korszakot hoz
be, a Hajnali háztetők
Halász Petárja, aki magától értetődő hajlékonysággal simul érából érába, a
fiatal, jó kiállású katona (Egymásra
nézve) és az idős, elhízott szerzetes (Töredék)... – mind sérülékenyek, esendők. Nem puhányak,
érzékien puhák. És bár az „érzéki” kifejezést itt nem elsősorban a
szexualitásra utalva használtam, szándékos az áthallás. Andorai nem csekély
férfiereje állandósult jelensége lett a magyar filmkészítésnek. A Riasztólövés (Bacsó Péter) csúcspontján
a Csipesz barátnőjét, Finta Évát alakító Kútvölgyi Erzsébet azt mondja, „tudtam,
hogy nincs más választásom, vagy lefekszem vele, vagy lelövöm”. Andorai
úgynevezett „kémiája” kivétel nélkül, minden partnernőjével működik. A
mindenkori érzékiségükről nevezetes Bánságival, Udvarossal. A rövid filmes
működését sugárzó erotikájának köszönő Erdős Mariannal. A könnyed Dér
Denisával. A rejtőzködőbb, de korántsem ártalmatlan Tóth Ildikóval. A fiatalon
fiúsan kislányos fazonú Kútvölgyivel. De a szerep szerint kissé neuraszténiás
Johanna ter Steege-vel, vagy az elutasító Grazyna Szapolowskával is – akikkel
inkább a valaha volt vonzalom megjelenítésén van a hangsúly. Egészen remek
párosításuk az Áramütésben
Görbe Nórával, a fiatal Andorai meglepő otthonossággal mozog a testvérvonzalom
skizofrén állapotában, kifakadásai és elfojtásai ugyanolyan erővel készítik elő
a csúcspontot, dulakodásuk érzékeny munka, ha a filmet nem Bacsó rendezi –
elnézést a történelmietlen felvetésért –, talán rájuk sem nyitnak.
Szász Jánosnál,
a Witman fiúkban is szó
esik „híres-nevezetes férfiasságáról”, ő az özvegy szeretője, aki az elholt
férj gyermekeinek nevelését nem tekinti a maga problematikájának. Szakítanak.
Az asszony provokál. Andorai békebeli macsóba oltott gentlemanje tenyerei közé
fekteti, közrefogja a nő kezét, lágyan simogatja, és miközben hangja és egész
fiziognómiája gyengédségről vall, a következő hangzik el: „Unom magát Mária,
végtelenül unom. Lusta ember vagyok. Eddig is csak lustaságból nem hagytam el.”
Nem epizódról van itt szó, néhány jelenete, hathatós jelenléte dramaturgiai
funkcióval bír. A kamaszon félárván maradt fiúk a szexuális fejlődés kritikus,
frusztrációkkal terhelt szakaszában kényszerülnek megtűrni anyjuk ágyában a
kiteljesedett férfiasságot. A kezeletlen feszültségek rendezte események szinte
szükségszerűen vezetnek az élveboncoláson át a gyilkossághoz.
Végül a
legendás csáberő még szatíra tárgyává is lesz: A legényanyában, Garas Dezső rendezésében Eszenyi Enikő Ágikája ámuldozik
partnere férfiasságán.
Lukáts
Andor – aki a Vörös rekviemben
partnere, ő az egyik „fehér” – természetszerűen Versinyin szerepét osztja rá
újragondolt A három nővérében. A
tekintetből egy pillanatra el nem múló, nagy férfiszomorúság, a női nemre
gyakorolt elementáris hatás, a csehovi mélységek – nemcsak a szenvedést, a
humor mélyrétegeit is értve itt –, és az aktualizált helyzet pikantériája (a
szovjetek kivonulása Magyarországról), kiválóan feküdtek Andorainak.
Igazán
meglepett azonban egy kép, amit egyszer a televízióban kaptam el: Andorai
szőkés, bodor parókában, női ruhában, klipsszel a fülében, kifestve táncol a
hetyke bajuszos Rubold Ödön karjaiban egy füstös, félsötét, dohot árasztó
pincehelyiségben. A fekete kolostor
egyik jelenete volt az, melyet Mihályfi Imre rendezett 1986-ban, az első
világháború kitörését követően (ellenséges) állampolgárságuk okán francia
internálótáborokba utalt férfiak megpróbáltatásairól. Mihályfi a Kuncz Aladár
memoárjának nyomán készült forgatókönyvnek nem főszerepét (azt Kozák András
játszotta), de legbonyolultabb alakját, a tábori primadonnává avanzsált
klasszikafilológust bízta Andoraira. Dr. Herz története nem általános
börtönhistória. Mihályfi nem feminin alkatot akart, ellenkezőleg,
kétségbevonhatatlan férfit, mégis kulturált, érzékeny figurát, intuitív
színészt. Andorai a fiatal Jaroslaw-val való viszonyában nem bi-, vagy
homoszexuális, hanem asszonyszívűen puha – kedves, gondoskodó, féltő férfi. A
fiú (Rudolf Péter) idegenlégióba távozásával nem szerelmét, hanem fiát veszíti
el, és a fiú is úgy menekül tőle, akár kamasz az anyjától. A táborszínházi
pálya beindulásával, újonnan felfedezett énje kibontakoztatásával egyre
nyugodtabb pszichét mutat. Magától értetődőn, energikusan, felszabadultan, nagy
empíriával oktatja rabtársát arra, hogyan kell fiatal lányt játszani. A próba
külön érdekessége, hogy Andorai nem imitál a női szerepben, hanem illúziót
kelt, hangját nem változtatja el röhejesen, inkább fejhangon beszél, halkabban.
Míg egyes társain a nőktől való elzártság tipikus tünetei mutatkoznak (a bomlás
jeleként női jegyek felértékelése a másik férfiban, a férfi – és a női – mivolt
„lealacsonyítása” a női megjelenéssel), addig Andorai Herz doktorának
férfiasságát nőiessége nem felülírja, gyengíti vagy leértékeli. A más
természetű többlet az emberit teljesíti ki. Így válhat elfogadhatóvá a haldokló
Herz utolsó, tiszta fejjel tett vallomása arról, hogy ő itt boldog volt. Újabb
variáció az emberi méltóságra.
Andorai
szenvedélyei, bujasága, fájdalma, forrongó mélysége sosem jelenik meg direkten,
gátlások, szemérem, egyszerűség alatt bújik meg. Fegyelmezettség, pontosság
fedi. Megmutat viszont valami nagyon fontosat: azt, hogy alig enged felszínre
valamit. Sejteti a belső muníciót. Tiszta jelenléttel bíró színész.
*
Az életmű
egyik éke Halász Petár figurája. Az Ottlik-írásból, Dömölky János rendezésében
készült Hajnali háztetők „férfi film”. Egy férfibarátság története, két
férfi története, a barátság, a szerelem, a házasság anatómiája. Atmoszférikus
társadalmi-politikai háttér. Andorai laza csuklóval jeleníti meg a született
életművészt, az arcátlan túlélőt. De ennél többről van itt szó.
A film
emblematikus képsorán Halász Péter felesége bezárkózik egy másik férfival, mire
Halász a társaság szeme láttára kimászik az ablakon, átaraszol a szomszéd szoba
erkélyére, bemegy, majd azonnal távozik, faképnél hagyva a nyakába omló
asszonyt. Ezt követően elmeséli barátjának mi mindent látott a párkányról –
hidakkal, folyóval, uszályokkal, háztetőkkel, kócos, ásító nővel, öreg
utcaseprő seprűjének sercegésével, stb... – és hozzáteszi, le tudná rajzolni az
egészet. Bébé (Cserhalmi György) biztatja, hogy tegye ezt, mire Halász: „Mi
szükség van arra, hogy lefessem? Láttam. Nekem ennyi elég.” Bébé: „Valamit kell
csinálni az embernek az életben. „ Halász: „De miért? Miért kellene?”
A szakítás
a lépcsőházba utána siető Alisszal (Dér Denisa) itt is figyelemreméltó.
Andorai
nem kisstílű köpönyegforgatót mutat, hanem gerinces kalandort, éles eszű
fickót, nem hibátlan, vagy jó embert, de mélységei révén bizarr mód formátumos
személyiséget. Halász Petárja nem „moral insanity”. Andorai hitelesíteni képes
a független szellemet, Halász sajátos moralitását és kizárólag önmaga iránt
tanúsított örök hűségét. Szívvel és meggyőző tartással játssza a vonzó
csirkefogót. Így hisszük el neki, hogy ösztönös tehetséggel szlalomozza át
magát a XX. századi Magyarországon.
1976-tól, A kard buzgó, nyurga
muzeológusától – akinek majdnem félbe kellett hajtogatnia magát, hogy be tudjon
menni egy garázsba – Dömölky, ha épp nem főszerepet oszt rá, mint talizmánt
akkor is magával viszi. (Amerikai
cigaretta, Optimisták-sorozat,
A hét akasztott története.)
A Hajnali
háztetők mellett van még egy fontos, kevésbé ismert közös munka, igaz,
tévéfilm, Császár István kordokumentáló írásából. A Nem érsz a halálodig egy éjszaka története, melynek során
Gránáth Tibor, megbecsült hegedűművész nincstelenre issza magát
világfájdalmában. Andorai felszabadultan alakítja a szabadulni vágyót. Nemcsak
tenori kalibert kölcsönöz neki, manírral is felruházza. A felszínen akár
pojácát is láthatunk, aki a magamutogatástól szenved. Az eseménysor és az
alakítás szándékoltan pukkasztó. A nézőből újra és újra kiváltott értetlen
feszültség maga a válasz hősünk kínlódására – és ez cirka két és fél évtizede
hatványozottan igaz volt. A film nem elsősorban deklasszálódásról,
önemésztésről szól. Andorai a sokat dumáló, duhajkodó, provokáló előadóművészt
pedánsan eljátssza, a fontos mondatokat azonban más tónusban, máshonnan
szólaltatja meg. Művésze végtelenül szemérmes pali, magányos, nem bírja a
kötöttséget, a programszerű megnyilatkozást (nem lehet itt nem gondolni Andorai
színészi léttel kapcsolatos nyilatkozataira). Nem váltotta be a magához fűzött
reményeket, és most már mások hozzá fűzött reményeit sem tudja beváltani.
Kilátástalanul kereste igazságát, ezért keresi ismert kilátásokkal a megnyugvás
egy-egy pillanatát. A katarzist hajszolja, a kiürülést, a megkönnyebbülést.
Egész teste az elesettség, a sérülékenység emócióját kelti.
Andorai
cselekedetek és szavak nélküli jelentéshordozó képessége nem valami
hókusz-pókusz. Teste és orgánuma valamennyi szerepében tökéletesen alá van
vetve a mindenkori pszichológiai, intellektuális és morális tartalomnak.
Érdekesség, hogy a vonzó férfi látványának és a testkép alapvetően negatív
reprezentációjának ellentmondásossága évtizedeken át példátlan feszültséget
kölcsönzött jelenlétének. Andorai, ideális orgánumával ellentétben
szabálytalan, nem ideális színész-testalkat, hagyományos értelemben legalábbis
– ezzel láthatóan tisztában van, testtudata kezdetektől szigorú kontrollban
képeződik le. Dömölky múlhatatlan érdeme, hogy feltűnősködő hőse mögött képes
volt filmjében a sosem feltűnő Andorait „lecsupaszítani”. Gránáth Tibor „visszatáncolásának”
snittje a kórházi folyosón a magyar film legmegrendítőbb jelenetei közt kap
helyet. Más világ, mégis, Őze Lajos fejezi be hasonló tromffal Az ötödik pecsétet.
A Nem
érsz a halálodig hegedűművésze akár ihlethette (volna) Maár Gyulát másfél
évtizeddel később, utolsó filmje, a Töredék szereposztásánál, melyben
egy belterjes kisközösség viszonyain keresztül nyújt társadalmi kor- és
kórképet. Andorai gyöngyöző homlokkal, részben öntudatlan kóválygó, kínjában
nyögő, egyfolytában szuszogó szerzetesének fizikai állapota nyilvánvaló
lélekrajz. Míg a Dömölky-film alkoholistája lefelé, egyáltalán, valami felé
tart, a Töredékben a már réges-rég elért mélypont utáni állapot tanúi
vagyunk. Maár Gyula érdeme pedig, hogy meg tudta mutatni, milyen félelmetesen
sokat tud Andorai a fájdalomról. Lelkiről és fizikairól.
*
Amikor alakjainak
cizelláltságáról beszélünk, ezen nem aprólékosságot, a kidolgozás alaposságát,
jellemek gondos kibontását, beleélést kell érteni, sokkal inkább irodalmi (vagy
írott) figurák elevenre hangolását. Andorai sosem tart maszkot maga elé, és
sosem utánoz vélt vagy valós cselekvéseket, magatartásformákat. Minden
szerepében ragaszkodik lélek és viszonyok egyszeriségének, bonyolultságának
ábrázolásához.
A Gyerekgyilkosságokban
játszott szerepe például egyszerűen arról is szólhatna, hogy a nyomozóban, mire
elkapja a tettest, a gyereket, apai érzelmek ébrednek, ezért jár be hozzá a
javítóba. Andorai nyomozója az apa-fiú viszony meghittségének lebegtetésével, a
biztonságérzet megteremtésével csapdát állít az elárvult fiúnak, átveri, és
hiába szereti meg eközben, hiába látja a meggyilkolt lány pusztító gonoszságát
és indulatát, beteljesíti végzetét. Célratörőségében egy-egy jól irányzott
aktussal megingatja azért a nézőt is. A súlyos beteg nagyanyját egyedül ápoló,
utolsó emberi kapcsolatától megfosztott fiú sorsa eleve elrendeltetett. Szabó
Ildikó filmjében a bűnbe taszított gyerek gyilkosa ocsmány környezete. Hóhérja
a nyomozó. A fiú látogatására utaló jelenet Andorai olvasatában lelkiismereti
tusa. (A főszereplő, Tóth Barnabás egyszer már találkozott Andoraival az Eldorádóban.)
Janisch ‘50-es
évekre visszatekintő Lélegzetvisszafojtva (1985) című filmjében szocialista erkölcsöt oktató tanárembert játszik.
Kiszolgáltatott zsarnok pozícióból szégyeníti a kipécézett gyereket.
Makk
Károlynál az Egymásra nézve férjszerepében nem a parancsuralmi
rendszerek és hierachiák világában élő, ellentmondást nem tűrő katona lő, nem
is a hiúságában megsértett, megalázott és megszégyenített férj, hanem egy
értetlenül, tehetetlenül kínlódó férfi.
Andorai az
eleve vert helyzetek nagy specialistája. Gondoljunk csak a Szabadíts meg a gonosztól fessnél
is fessebb katonatisztjére, aki előbb feleségül szeretne venni egy kétes
erkölcsű leányzót, majd ezzel szoros összefüggésben belecsöppen egy zavaros
kabátlopási históriába, és becsületes vőlegényből rövid úton katonaszökevénnyé
válik. Derék fiú, jó fiú, komikusan lassú észjárású figura, a fatális
eseménysorozat utolsó etapjában egy WC-ablakban éri fejlövés. Szatirikus
alakítás, Mándy Iván, Sándor Pál és Ragályi Elemér kivételes erejű atmoszférájában.
Mindjárt a film elején emlékezetes táncot lejtenek Kútvölgyivel.
De ott van
a Mielőtt befejezi röptét a denevér
ártalmatlan, részeges exe, aki nettó csődtömeg. Vagy említhetjük az Eldorádó dongalábú, gyermekded
melákját, munkaadója jobb kezét, ezt a hangulatfestő, minden ízében drámai,
egyszerre komikus és tragikus lényt, az Egy teljes nap vak utasát, akinek cinkelt lapot osztott
egyszer az élet, és aki amúgy prófétikusan eldúdolja a véget, és hát a Szomjas
György-filmek örökbecsű arzenálját.
Kiborult
rácsos bevásárlótáska: törött tojás, nyers hal, szétfolyt élelmiszerek.
Egzisztenciakompozíció Szomjas-Grunwalsky módra. Változatok egy témára. A
nyitány a Könnyű testi sértés (1983), melynek súlyos testi sértést
elkövető hőse, Csaba (Eperjes Károly) „hülye szervezésre” tér haza a börtönből:
feleségének élettársa van. Kihívóját alakítja Andorai, pazar humorral, gazdag
öniróniával, könnyedén átlényegülve olyan balfékké, aki képtelen kitúrni a
másik balféket. Érzékelni a körülmények determináló erejét, de azt is, hogy más
körülmények közt sem lenne másképp. Parttalanul sodródó számító, győztes
vesztes. Megható alakítás. Cinikus, mégis szép a hamar elnyelt Vámosi-dal. És
nagy párost alkotnak Eperjessel.
Mint Csaba
barátnője szerepel a filmben Ábrahám Edit, Andorai fiának édesanyja. Közös
jelenetük is van, Miklós megpróbál alátenni Csabának, mely után ellenlábasa
amolyan rendezői-operatőri pikantériaképp odaböki: „sok lesz neked ez a csaj,
öreg”. A fekete kolostorban
is többször feltűnik a szép Ábrahám, ott egyik rabtársa, Von Bergen (Máté
Gábor) orosz szerelmeként.
A Könnyű
testi sértés rendszerváltás-kori pandanjában, a Könnyű vérben Andorai hálás, bohózatszerű jelenetfüzérben hülyít két
együgyű prostit, akik a németnek hitt fickó láttán felcsapnak „aranyásónak”.
Idétlen hahotázás közepette „Wunderbar!”-ozik iszonyatos akcentussal. Aztán ott
van mindenki kedvence, a Falfúró csiga-szerű,
kancsal panelselejtje, egy túlhordott politikai rendszer emblematikus
társadalmi martaléka – a részvét határokat nem ismerő ökörködésbe fojtása. A Roncsfilm, a totójelenet Gáspár
Sándorral, a sörözés a hátából meredező konyhakéssel befutó Blaskó Péterrel, a „nem
kell félni, nem kell kefélni” már esszencia, címe egy műfaj védjegyévé vált a
rajongói zsargonban.
Mindazonáltal
a Wikipédia híres szerepei között egyetlen filmeset említ: Purábl Kúnót a Csinibabából, úgy gondoltam, sem cáfolva, sem
megerősítve az életmű ilyentén értékelését, beírom ide.
*
Hogy
melyik a nagy Andorai-film? A Simon
mágus? A Bizalom? A Hajnali háztetők? És ki az ő
rendezője? Érti és beszéli Enyedi, Szabó, Dömölky, Grunwalsky, Szomjas, Janisch
nyelvét is. Ha valaki másról lenne szó, most profizmusról, szakmai alázatról,
játékintelligenciáról lehetne értekezni, de Andorainál ez is összetettebb.
Esetében soha, egyetlen mozzanatra sem vált el egymástól a színész (az alkotó)
és az ember. Ez voltaképp rendezői attitűd. Ezért szereti és vallja magáénak
mindenki, ezért fogékony a legkülönfélébb munkamódszerekre, ezért képes belül
maradni, majd kívülről szemlélni önmagát.
Maga ura.
Ez így van a kezdetektől. És ez maradt, mint a gribedli.
Így
előrehaladva a korban időnként felvillant egy-egy kétes egzisztenciát – például
egy keményvonalas kommunistát (A
temetetlen halott), egy sarokba szorított, talán gyermekmolesztáló
papot (A nagy füzet), a
panamázó Szentkálnayt (Rokonok).
Dr. Herz
az internálótábor egy napsütötte délutánján Bergsont idéz: „az ember elszakadt
az ösztöntől, ami a maga vak állapotában az állatoké maradt”. A gondolat el nem
hangzó folytatása ösztön és intelligencia magasabb rendű harmóniáját firtatja.
„Ön valami
természetes képességgel rendelkezik” – hangzik el Simon mágusról Enyedi Ildikó
filmjében. A címadó Simon története, a szimónia, a feltámadás teológiai,
filozófiai, vallástörténeti háttere, valamint hit és vallás jelene, a
helyszínválasztás a film olyan rétege, mely külön értekezést kívánna. Ami itt a
legfontosabb, hogy Enyedi elsősorban szíven akar találni. Birodalmában tudomány
és transzcendencia egymás nélkül elgondolhatatlanok. Korábbi munkáiból ismert
kiindulópontja értelmében technokráciánk fokozatosan elvesztette kapcsolatát a
transzcendenssel, az ember nem maga mellé állította, hanem maga ellen
fordította a tudást, minek következtében a tudomány is viharos sebességgel
suhan az önfelszámolás útján. Az én
XX. századom azt a pontot ragadja meg, ahonnan még másképp
alakulhatott volna. Nem állítja, mindenesetre felteszi. Edison (Andorai), a
múlt századforduló „Prométheusza” még hallja a csillagok szavait. Simon, a
századforduló „mágusa” egy szobanövény megfigyelésével keres megoldást a
gyilkossági ügyre. Nagy személyiségek, kaliberek, okos emberek, akiknek így
vagy úgy nexusuk van még a transzcendenssel. A remény emberei. A különbség:
Edison beköszön valaminek a kezdetén, Simon búcsúzik, valaminek a végén.
Tettek
nélkül elfogadtatni a nagyságot, szavak nélkül megvallani a szerelmet – ez is
Andorai. Nagy intenzitással jelen lenni, de igazából semmit meg nem jeleníteni,
vagyis a hiányt ábrázolni – ez még inkább Andorai. Enyedi az első gnosztikust, az
apokrifek ellen-Péterét, az őseretneket megidéző parafenomén szerepét Andorai „természetes
képességére” írta.
A
természetességre, melyet a nagy színész szimulál, kár tagadni művi természetét.
A titokra,
a hallgatás artikulálására, a hatalmas belső erőre, az eszköztelenség összes
eszközének birtoklására.
A
leggazdagabb csendre.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|